Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 2557 ggr
kirshim
5/17/15, 9:12 AM

Varför ska jag inte skaffa sandsnäckor?

Kan köpa sandsnäckor för 1:-/st…

Finns det nån bra anledning att INTE stoppa dessa i akvariet?

Finns det olika arter eller är det dom Malaysiska som finns.

Om det finns flera arter, är det någon skillnad i hur dom gör nytta/skada i akvariet?

Annons:
Draken
5/17/15, 9:35 AM
#1

Är det någon som har sagt att du inte skall skaffa sandsnäckor ?  Jag har sandisar i alla mina kar, och de är gudomliga, de  gräver gångar i sanden, så den inte blir så kompakt :) De håller sanden ren "undeifrån" så att säga.

De förökar sig dock ganska så duktigt ;)

Har du grus i akvariumet, så är det ju inte så lämpligt för sandsnäckor, de skall ju ha sand.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

kirshim
5/17/15, 9:51 AM
#2

Nä efter rejält med "skäll" så har jag nu Julas blästersand i båda akvarierna…;P

Ville mest kolla att det var något folk vill ha i sina akvarier…;P

Dom konkurrerar inte med några andra djur i ett akvarium så det kan bli problem senare om man tex skulle vilja ha räkor eller andra snäckor så småningom?

Snudify
5/17/15, 10:04 AM
#3

Sandsnäckorna är toppen :) Har med julas sand i alla mina akvarium (ca 28st) i både mal, Diskus, dvärgciklider, skalarer och räkor-baljor. De gräver runt i sanden så inte giftig gas bildas (händer i alla sand sorter och mindre grus), de äter mat rester och tror de faktiskt tar avföringen :o I mitt 600 SA kar, har jag inte ens en korv och har kanske runt 100st snäckor om inte mer, de förökar sig fint haha! De hjälper isf mig mer än de förstör, då jag inte har hittar något sätt de förstör något på :)

Lillyrod
5/17/15, 10:05 AM
#4

Jag har också sandsnäckor i alla mina kar. De blir fler ja men om det exploderar är det en indikator på för mycket mat. De tar det som blir över och gott om mat så skaffar man ju barn. Äter även en del alger och städar på bäst de kan så det är väldigt nyttiga djur.

De äter INTE bajs men gräver ner den i samband med att de själva kryper upp och ner i sanden.

kirshim
5/17/15, 11:40 AM
#5

Nu kan ni inte varna mig längre, snäckorna är nu i akvarierna, så nu får vi se om dom gör nån nytta…;P

gulzebra
5/17/15, 3:15 PM
#6

Lånar lite med en snabb fråga då jag funtar på att skaffa sandsnäckor jag också - om snäckorna nu gräver ner bajs, blir det inte svårare att städa? Jag menar bajset vill man väl få bort ur karet? 🤔

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Annons:
MiaBertilsson
5/17/15, 3:20 PM
#7

#6 Nja, man vill ha hjälp att få ner det så att det kan omvandlas till näring till växterna istället :)

Funderar också på att skaffa men jag ska komma förbi min lilla snäckfobi då jag tycker alla snäckor är läskiga… men då jag vet nyttan med dom så försöker jag lära mig att tycka om dom.

gulzebra
5/17/15, 3:21 PM
#8

#7 Ja men gud, självklart..! Tänkte inte så långt, inte min dag idag märker jag x) Tack för svar!

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Lilolizeit
5/17/15, 3:29 PM
#9

Dock kan det ju vara bra att undvika att ha sandsnäckor i akvariet om man har glupska amfibier, som gärna sväljer dom hela och kan få stopp i tarmarna av dom.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

MiaBertilsson
5/17/15, 3:31 PM
#10

Man ska ju alltid se till att alla invånare trivs och passar ihop :)

kirshim
5/17/15, 3:36 PM
#11

Ska väl förhoppningsvis inte blir några problem med mina elakingar jag har i karet, guppys, en Ancistrus och ett stim drottningrasboror……

Rugbyspelare
9/29/19, 7:54 PM
#12

Jag skulle vilja köpa snäckor till min 2 st akvarium som är uppstartade igen. Letar runt utan att hitta någon som säljer.

PeG
9/29/19, 9:04 PM
#13

Eftersom man nästan aldrig får så mycket betalt för sandsnäckor så finns inte så många säljes annonser utan köparen behöver göra arbetsinsatsen. Tala om att du letar och vilken ort du bor på i olika forum på internet och sociala medier så brukar det vara möjligt att hitta någon som kan sälja några stycken.

Annons:
Draken
9/30/19, 9:10 AM
#14

Kolla in i gruppen Akvarielevande snäckor. Där finns det oftast medlemmar som har överflöd av sandsnäckor och de flesta skänker bort dem och många skickar mot fraktkostnad.

https://www.facebook.com/groups/118531372014524/

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: