Annons:
Etikettartbeskrivningar-månadensfisk-artiklar
Läst 5546 ggr
mimåne
4/9/15, 2:14 PM

Gul dvärgciklid

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Handelsnamn: Gul dvärgciklid
Latinskt namn: Apistogramma borellii

Söt/bräck: Sötvatten
pH: 6,0-7,5
Temperatur: 22-26°C
Akvariestorlek: 50L
Storlek: 6 cm
Ursprungsland: Sydamerika

Övrigt: Köttätare, bör få fryst foder i akvarium. Accepterar vanligtvis inte flingfoder. Arten är fredlig och passar i sällskapsakvarium men man bör inte blanda olika apistogramma/dvärgciklider tillsammans då de kan bli aggressiva mot artfränder. Det är heller inte rekommenderat att hålla fler hanar av samma art i ett akvarium. Apistogramma borellii är haremruvare, vilket betyder att man kan hålla fler honor med en hane. Rommen läggs i en grotta t.ex av en kokosnöt. Varje hona bör ha en egen grotta. Avkomman vaktas sedan av honan.  

Hona i lekdräkt

Det är väldigt enkelt att se könsskillnad på arten. Hanen har blå kropp med inslag av gult, är större och har mer långsträckta fenor än honan. Honan är gul med svarta inslag och mindre i storlek. Vid leken får honan en djupt orange/gul färg.

Akvariet bör vara tätt planterat och innehålla mycket växter och gömställen.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
[raichu]
4/9/15, 3:27 PM
#1

Vill bara tillägga att det går bra att hålla Borelli enbart i par också, har själv enbart ett par hemma. 😎

mimåne
4/9/15, 5:19 PM
#2

Ja absolut. Jag har själv också haft enbart par :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Aristarcos
4/9/15, 9:52 PM
#3

Bra mimåne, jag kommer nog fortsätta med någon dvärg ciklid efter jag inte har kvar mina fjärilar… jag får bra uppslag ifrån dig 😃blir sugen på fler, men det får bli senare..

mimåne
4/10/15, 3:29 PM
#4

Vad roligt att höra Aristarcos! Dvärgciklider är verkligen superroliga och intressanta fiskar.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: