Annons:
Etikettsalt-och-bräckvatten
Läst 4407 ggr
Borhan
4/5/15, 10:45 PM

Saltvattensakvarium

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Köper komplett saltvattensakvarium imorgon kväll, en RSM 130. Ska bli riktigt spännande :) Jag tänkte om jag ska skapa tråd om utvecklingen av det, om det finns intresse för det. Ser att "salt- och bräckvatten" finns som alternativ när man ska välja "grupp" innan man postar ett inlägg. Har dock inte sett några inlägg om saltvatten under den tiden jag har varit medlem här.

Annons:
Gurky
4/5/15, 11:06 PM
#1

Intressant! Följer med spänning. Vad har du för planer för det?

Platyanna
4/5/15, 11:08 PM
#2

Spännande! Kommer definitivt att följa akvariumets utveckling.

Borhan
4/5/15, 11:13 PM
#3

#1 Jag är ny på detta men har läst en hel del. Jag är den som alltid sneglat på saltvattensakvarier men inte vågat ge mig in på det. Kan tänka mig att det finns fler här i forumet, man får ju alltid höra att det är svårt å dyrt. Men det tror inte jag på. Levande sand, levande sten, koraller (har vara bestämt mig "anemone" än så länge), sen funderar jag på en dwarf lionfish och två mandarin goby. Men mycket kan förändras längs vägen. Men Anemone och Occellaris är jag helt säker på. Här är bilder på Ocellaris med Anemone som de älskar och trivs i. https://www.google.se/search?q=ocellaris+anemone&rlz=1CDGOYI_enSE607SE607&espv=1&hl=sv&source=lnms&tbm=isch&sboxchip=Bilder&sa=X&ei=aKQhVfP9NoaksgGp7oDIAQ&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=320&bih=492#imgrc=_

Borhan
4/5/15, 11:16 PM
#4

Jag kommer att skapa separat inlägg när det är dags att kicka igång. Jag hoppas att fler som är sugna bestämmer sig för att testa. För jag tror att det är rätt kul och inte särskilt krävande. Bara uppstarten som kostar, men hittar man ett begagnat paket så är det super.

Taggeman
4/5/15, 11:32 PM
#5

Jag tror att man ska läsa en hel del om saltvatten innan man sätter igång ett sånt här projekt.  En riktlinje är att det kostar ca 100kr/L

Jag sökte på levande sten på den här sajten finns mycket att läsa i dom trådarna. https://www.google.se/search?hl=sv&q=levande%20sten%20site:akvariefisk.ifokus.se&gws_rd=ssl

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Gurky
4/5/15, 11:36 PM
#6

Mandariner kommer du inte att kunna hålla i ett så litet kar då dom är extremt krävande när det gäller maten. Sen angående drakfisken, vet du om att dom är giftiga och äter allt levande som kan få plats i deras mun? :P

Annons:
Taggeman
4/5/15, 11:54 PM
#7

Den här länken är bra att följa o se hur det går för dom som starta igång ett saltvatten. http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/50b5fd1bd3b4fd122d0008f7-dromen-kan-bli-sann?4d712551b9cb462141049139-2

Kan nämna att Gurky här ovan är en som kan väldigt mycket om saltvatten.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Borhan
4/6/15, 12:13 AM
#8

Jag har varit i kontakt med människor som har saltakvarium och tydligen ska dvärg versionen av drakfisken gå ihop med andra i en RSM 130. Men jag kommer givetvis att läsa på ännu mer om varje fisk innan ett köp är aktuellt. Hmm okej, jag var i kontakt med en tjej som har mandarin goby och hon nämnde att det viktigaste är att köpa den fisken när akvariet varit igång ett halv år samt träna den att äta. Jag läser och är i kontakt med människor som har fiskarter jag är intresserad av. Givetvis kommer det inte att bli ett köp om mitt kar är för litet för någon art jag är intresserad av eller om en art inte funkar med annat levande i akvariet.

Gurky
4/6/15, 12:16 AM
#9

Glömde påpeka att anemoner bör man inte ha i ett kar som inte varit igång i över ett halvår och det är inget som jag kan rekommendera som nybörjare. Däremot så finns det substitut som tex euphyllia som är väldigt enkla. Hoppas att jag inte låter som en allt för gnällig typ, men om man inte läser på ordentligt kan saker rätt snabbt gå fel med saltvatten. #7 Tackar :)

Borhan
4/6/15, 12:18 AM
#10

#7 Det är bra, då vet jag att jag även kan kolla med Gurky. Folk i andra forum har också varit väldigt hjälpsamma. Även en del människor här i hemstan :)

Gurky
4/6/15, 12:29 AM
#11

#8 Ok bra att du har folk du kan prata med :) Men du är medveten om att drakfiskar är giftiga? Det räcker med att dom bara simmar förbi din hand så finns det en risk. Bara så du är medveten om risken så att säga.

Borhan
4/6/15, 12:34 AM
#12

#11 Jag läste att de är det. Hade senare tänkt läsa lite mer om hur giftiga de är. Men det verkar rätt seriöst så det är nog inte ens någon idé att kolla upp det. Har däremot sett i verkligheten när en man typ handmatade en dvärg. Så jag tänkte att det kanske inte var så farligt. Finns säkerligen folk på youtube också som "handmatar"

Gurky
4/6/15, 12:53 AM
#13

#12 Om man har handskar så bör det gå bra. Men det är inget jag själv skulle göra. Men om du bestämmer dig för en drakfisk kan jag rekommendera att du printar ut info om giftet utifall att du skulle behöva åka in till akuten(något man bör göra för alla giftiga djur man håller).

Annons:
Upp till toppen
Annons: