Annons:
Etikettartbeskrivningar-månadensfisk-artiklar
Läst 8816 ggr
Taggeman
2015-04-04 20:12

Kardinalfisk

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Karpliknande fiskar Handelsnamn: KardinalfiskLatinskt namn: Tanichthys albonubes

Söt/bräck: Sötvatten
pH: 6-8
Temperatur: 15-26°C
Akvariestorlek: Minst 50 L,  Längd 40 cm
Storlek: 4 cm
Ursprungsland: Södra Kina, i bäckarna från Vita Molnberget vid Kanton, I Hong Kongs omgivningar.

Övrigt: Allätare. Äter i akvarium allt standardfoder. Den är en romspridare bland växter. Äggen kläcks efter ca. 36 timmar.  En del honor leker väldigt sällan och lägger då upp till 300 ägg åt gången. Andra leker mycket ofta, men lägger då bara ett mindre antal varje gång. Den odlas bäst i ett speciellt lekakvarium. Kardinalfisken är en mycket fredlig och anspråkslös stimfisk (minimum 8 st) som trivs i ett tättplanterat akvarium med växter, men den vill även ha en fri simyta. Bottenmaterialet bör vara fin sand. Den passar i alla sällskapsakvarier där inte vattnet är för varmt längre tid. Hanarna har intensivare färger och är slankare. Honorna är något rundare. Denna art har under många år varit en mycket populär akvariefisk. Eftersom den lever i det vilda i Bergsområden i södra Kina så kan vattentemperaturerna variera kraftig.

Jag själv har haft den ute i damm på sommaren och den klarar av kallare vatten som är ner till 6-10°C  och på vintern i ett akvarium som var 28°C varmt.  Är en tålig fisk som inte så lätt får sjukdomar.

För att se bilden i full storlek, klicka här.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
[Jens]
2015-04-04 20:27
#1

Kanon Taggeman! 🙂

Sara97
2015-04-04 20:38
#2

Det ser ut som den har läppstift haha va sött!

                                                   LÄNGE LEVE DJUREN!!

Taggeman
2015-04-04 20:51
#3

#1 Tack!  Jag gillar dom här fiskarna har nog ett 100tal som jag har fött upp från yngel i stora akvariet nu.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[Jens]
2015-04-04 21:09
#4

Ja, så kul Taggeman men du bor ju på fel sida av sverige!! ;))

Taggeman
2015-04-04 21:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#4 Solen lyser lite mer här o inte lika blåsigt och så går solen upp här med fina soluppgångar. Skämtar Men jag gillar Götet med och hälsar på stan lite då o då.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Taggeman
2015-04-06 11:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Här en bild på några honor som inte är riktigt lika färgrika.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
Maleficum
2015-04-09 18:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#7

Fick ingen bra bild men dessa är i färgvariant guld.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

mimåne
2015-04-09 18:07
#8

Vad vackra Maleficum! Visste inte att Kardinaltetra fanns i den färgen också.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Maleficum
2015-04-09 18:16
#9

#8 Visste inte jag heller att det fanns men min kompis fick tips i affären om att köpa dem till sitt 30 liter (de sa även att dem inte går att odla i akvarium, ibland blir man så trött på att okunniga får sälja djur) men dem trivdes såklart inte alls där så vi bytte lite fiskar så nu bor dem med mina Svärdbärare i 250 liter. Verkar de trivas ska jag införskaffa lite fler för dem gjorde sig väldigt bra i det karet.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: