Annons:
Etikettartbeskrivningar-månadensfisk-artiklar
Läst 8108 ggr
[Jens]
4/4/15, 7:56 AM

Kuhlii-ål

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Handelsnamn: Kuhlii ål, Kuhlii-ål
Latinskt namn: Pangio kuhlii

Söt/bräck: Sötvatten
pH: 5,5-7,5
Temperatur: 24-29°C
Akvariestorlek: Minst 63 L, Längd 60 cm
Storlek: 12 cm
Ursprungsland: Indonesien, Malaysia och Thailand

Övrigt: De gillar att vara ett gäng på minst 6 st och på dagtid så gräver de ner sig under sanden. Gillar att ha många gömställen i akvariet för de är lite skygga men under skymnings- och nattetid så kan de vara väldigt aktiva och till och med hoppa ur akvariet om man inte ser till att ha ett bra täckglas. Äter det mesta i akvariet men eftersom de är skymnings- och nattedjur så ge dem gärna fodertabletter efter du har släckt akvariet. De äter även grönsaker som t ex ärtor, gurkor, broccoli och spenat. Kuhlii-ål kan bli upp till 10 år i fångenskap.

Annons:
Spöket
4/4/15, 8:13 AM
#1

Bättre att ange minst.a bottenytan än minsta volym.

Multi vad?

[Jens]
4/4/15, 8:40 AM
#2

Egentligen tycker jag själv att 63 L är för litet för kuhlii men det är minimum så man kan ha det när de är unga och akvariet längd är då ca 60 cm om man utgår från de flesta standarmodellerna. När de växer till sig så skulle jag vilja gå upp i storlek på akvarium.

[Udoon]
4/4/15, 9:49 AM
#3

Hur tätt behöver karet vara för såna här? Hoppar dom ut ur "mathörnet"? Har varit sugen ett tag, men inte slagit till än ifall dom sticker :(

[Jens]
4/4/15, 9:54 AM
#4

Det ska inte vara någon fara men det har hänt att de kan träffa rätt och kommer ut ur dessa hål men det har aldrig hänt mig.

[AlenS]
1/21/16, 9:32 PM
#5

Temperatur, akvariestorlek och storlek skiljer sig från informationen på Zoopet?

[Jens]
1/22/16, 4:54 AM
#6

AlenS, att det skiljer sig är att jag tycker informationen hos Zoopet är för 'snäll'. Dessa ålar är väldigt livliga och blir större än förväntat och kräver sin längd på akvariet och inte minst så ska de vara i en grupp på minst 6 st.

Annons:
mimåne
1/22/16, 6:58 PM
#7

Jag håller med Jens. De är väldigt aktiva och simmar som en blixt fram och tillbaka genom akvariet, de vill verkligen ha sitt utrymme och personligen skulle jag inte känns mig bekväm med att hålla dem i mindre än 100L.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

usvead
1/23/16, 9:37 AM
#8

Visst är bottenytan viktig eftersom de är bottenlevande men mina far runt även högre upp i karet. Ibland får de ett riktigt spel och inte bara efter ett vattenbyte, de virvlar runt så att dvärgklogrodorna undrar vad som händer🙂

gickan87
1/23/16, 8:44 PM
#9

Min dröm just nu är att skaffa ett gäng på 10-15 st till mitt 180 liters, skulle nog trivas riktigt bra :)

MVH Erika :)

Sternan
4/13/18, 8:05 PM
#10

Har läst att de kommer bra överens med Kampfisk och skulle vara intresserad av att ha dem tillsammans i så fall, någon som kan bekräfta detta?

Upp till toppen
Annons: