Annons:
Etikettartbeskrivningar-månadensfisk-artiklar
Läst 6435 ggr
Fjordell
2015-03-31 14:27

Guldfisk

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Handelsnamn: Guldfisk
Latinskt namn: Carassius auratus auratus
Söt/bräck: Sötvatten
pH: 6-8
Temperatur: 10-23°C Akvariestorlek: Minimum 150 cm & 375 liter (Gäller endast unga exemplar)*
Storlek: 45 cm
Ursprungsland: Östasien

Övrigt:
Allätare. I akvarium äter den allt standardfoder och även en del växter. Arten är tålig, och en aktiv simmare som behöver utrymme för att kunna sträcka ut sig ordentligt. Lämpligast är att ha dem i damm. Guldfiskar smutsar ner vattnet väldigt mycket, så att vara noggrann med regelbundna vattenbyten är ett måste. Finkornig sand föredras då de gillar att böka runt i det, och har man grus eller mindre stenar finns risken att de sväljer sten. De är stimfiskar som alltid ska ha minst en artfrände, men helst ska de vara åtminstone 4-5 st för att trivas riktigt bra.  De lever i upp till 10 år.

* (Rekommendationen för akvariestorlek är absolut minimum, men fortfarande för litet för guldfiskar över 20 cm. Det passar däremot bra för en mindre grupp unga guldfiskar. Man får räkna med ett akvarium från 720 liter och uppåt om man ska hålla större guldfiskar i akvarium. Lämpar sig allra bäst i damm på 1000 liter eller mer).

Arten är en romspridare, och kan producera flera hundra ägg per lek. 

Hane med lekutslag på gällock och bröstfenor

Hanar
Könsmogna hanar får ofta lekutslag/lekvårtor på gällock och bröstfenor när de är på lekhumör. De jagar ofta runt både honor och andra hanar. Hanarna saknar äggläggningsrör bakom analfenan, utan området är snarare konkavt. I vissa fall får även honor en mindre mängd lekutslag.

Äggläggningsröret på en hona

**Honor
**Könsmogna honor är generellt sett tjockare än hanarna i främst den bakre delen av kroppen. De kan också vara något ojämna om man tittar uppifrån, vilket beror på att romsäckarna har olika mycket ägg i sig. Man kan även ibland se äggläggningsröret sticka ut en aning på honor.

Det finns flera olika odlingsformer av arten, bl.a comet, shubunkin och Slöjstjärt. Alla former av guldfisk kommer i en mängd olika färger, bl.a red, orange, yellow, black, white, calico, tri-color, blue och chocolate. Vissa är vanligare än andra.

http://guldfisk.se

Annons:
Maleficum
2015-04-09 18:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

"Fiskröra" Slöjguldfisk (är väl dem som brukar kallas comet?) och två slöjstjärtar.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2015-04-09 19:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Två av "överaskningarna" Efter min flytt dök det upp konstiga yngel i ett av karen med ancistrusyngel. Visa sig att guldfiskägg följt med några av växterna jag tagit från guldfiskkaret och lagt i flyttbyttan med yngel.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Tinitusan]
2015-04-09 22:15
#3

fast inte är väl ett 375 att rekommendera till en fisk som blir 40cm? då kan den ju knappt vända sig =/

Fjordell
2015-04-09 22:20
#4

#3 "(Rekommendationen för akvariestorlek är absolut minimum, men fortfarande för litet för guldfiskar över 20 cm. Det passar däremot bra för en mindre grupp unga guldfiskar. Man får räkna med ett akvarium från 720 liter och uppåt om man ska hålla större guldfiskar)."

[Tinitusan]
2015-04-09 22:25
#5

ah se det missade jag, går det inte att få in i början på ngt sätt utan att det blir rörigt? under akvariestrl alltså?

Fjordell
2015-04-09 22:31
#6

#5 Har lagt till lite nu, tror du det funkar så? :)

Annons:
[Tinitusan]
2015-04-09 22:37
#7

ah yup absolut, är ju def jag som är fel ute o inte läste igenom noga, men tänker att gör inte jag det kanske andra inte gör det heller, men det där såg kanon ut tycker jag!

Fjordell
2015-04-09 22:43
#8

#7 Det har du helt rätt i! Det är ju inte alla som läser igenom allt noga, och man kan inte vara nog tydlig med avkariestorlek till fiskar som blir såhär stora :)

Maleficum
2015-04-09 22:46
#9

#8 Tycker det blev riktigt bra med förtydligandet! Tror nog många som jag gärna använder dessa artbeskrivningar som snabbguide/uppslagsverk för bla akvariestorlek och temp mm utan att läsa själva brödtexten alla gånger.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Tinitusan]
2015-04-09 22:47
#10

lite så ja, själv har jag snöat in på koi, vill skaffa damm ute =)

Upp till toppen
Annons: