Annons:
Etikettartbeskrivningar-månadensfisk-artiklar
Läst 8981 ggr
Draken
3/31/15, 12:28 PM

Scalare

Hane. Här ser man en tydligt markerad puckel och breda fenbaser.

Hona. slät panna och smalare fenbas.

Handelsnamn:  Scalare

Latinskt namn: Pterophyllum scalare

Söt/bräck: Sötvatten

 pH:   6-7,5

Temperatur:  25-27 grader

Akvariestorlek:  250 liter, minst 50cm högt.

Storlek:  16cm

Ursprungsland:  Sydamerika

Övrigt: Scalaren är en trevlig och fredlig invånare i våra akvarium. Den äter det mesta som bjuds, men tar gärna frysfoder ibland. Parbildande.  Den leker på en bredbladig växt eller en lodrät yta, där de lägger sin rom, upp till 200 romkorn. Rommen kläcks efter 3-5 dagar. Bägge föräldrarna vaktar intensivt, både rom och sedan yngel. De kan bli mycket aggressiva och revirhävdande under lek, men är annars en trevlig och fredlig art. De kan ta småfisk, allra helst långsmala fiskar. Bör inte hållas med Neontetra.

Scalaren finns i flera olika färgvarianter. Viltformen (altum) ser något annorlunda ut.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
[raichu]
3/31/15, 12:46 PM
#1

Det där med pannan stämmer inte helt och hållet faktiskt, har en hane hemma som faktiskt har en helt vanlig och slät panna. Anledningen till att jag vet att det är en grabb är för att han har lekt av honor och så har jag en annan hane som är väldigt aggressiv mot andra hanar. 😎

Draken
3/31/15, 1:33 PM
#2

Det finns undantag som bekräftar regeln ;) Så vissa hanar , särskilt yngre, behöver inte ha puckeln. Men överlag så har hannen bredare panna med en tydlig puckel.

Jag valde just dessa två bilderna dels för att skillnaden är mycket tydlig på huvudena, och dels för att detta är ett avelspar som jag hade för några år sedan :) De fick flera kullar och lyckades dra upp dem tills de blev frisimmande. men när ynglen drog iväg ut i akvariumet, så blev de allra flesta mat ;) Tror jag lyckades rädda 3 eller 4 ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

TccT
3/31/15, 3:45 PM
#3

Vad menar ni med sista meningen? Det står: Viltformen (altum) ser något annorlunda ut.

TccT
4/9/15, 6:12 PM
#4

Putt

TccT
4/11/15, 10:07 AM
#5

Nähäpp.  Det jag tänker på är att med den konstiga meningen ser det ut som att P scalare och P altum är samma art.

mimåne
4/11/15, 10:24 AM
#6

Jag har sett att du velat få svar på det här och tyvärr kan jag inte hjälpa dig då jag inte heller förstår riktigt vad som menas. Jag hoppas Rovfisk som skrivit artbeskrivningen rycker in så att du får ditt svar.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Draken
4/11/15, 10:53 AM
#7

Ursäkta, har missat detta.

Pterophyllum Altum och Pterophyllum scalare är inte samma art, men de hör till samma familj, var lite otydlig och luddig i den meningen, det var inte meningen.

P. altum är den ursprungliga arten, alltså viltformen.  De är  större och har en annorlunda kroppsform och betydligt högre fenor än den framodlade varianten (P. scalare) P. altum förekommer endast i en färg  Silverfärgat botten med 3-4 ränder. En rand "genom ögonen" 2 ränder på kroppen och ofta en rand precis vid stjärtfensbasen. Altums ränder är i stort sett symmetriska, med få avvikelser.

P. altum har även röda markeringar på fenorna (ibland på huvudet).

Har tyvärr inga egna bilder på P. altum, men jag bifogar en länk där man kan se bilder på äkta altum.

https://www.google.se/search?q=Pterophyllum+altum&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=s-AoVYiPDObQygPzjoLYAQ&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1680&bih=913

Ber återigen om ursäkt för den luddiga meningen i slutet. Hoppas att du har fått en godtagbar förklaring, annars får du höra av dig igen 😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

TccT
4/11/15, 11:19 AM
#8

Men P scalare är väl ändå inte framodlad?

[Jens]
4/11/15, 11:35 AM
#9

P. scalare kommer ursprungligen från amazonas bifloder men det mesta som säljs idag är framodlade så det är korrekt som Rovfisk säger.

Maleficum
4/11/15, 12:30 PM
#10

För många många år sedan köpte jag tio små scalarer för 150kr (då hon i zooaffären tyckte dem var så små så fick jag dem billigt, var de enda hon hade kvar). Senare hade jag besök av en djurtokig granne som fött upp allt möjligt bla fisk och han sa att det såg ut att vara Altum scalarer. Har tyvärr inga bilder på dem :( Vet att de la rom några gånger men tyvärr mögla dem varje gång.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
4/11/15, 12:33 PM
#11

De scalarer som finns i handeln nu är oftast framodlade, alla dessa färgkombinationer som finns i handeln finns inte naturilgt i naturen. möjligen albinovarianter, de kan förekomma i naturen. är osäker på vad det kallas, men jag tror det brukar kallas urvalsodling. Skall man hårddra det hela och verkligen sätta det på knivspetsen, så har de odlat vidare på "genetiska" fel i färg och kroppsform. på samma sätt som de har gjort med flera olika fiskarter, hundraser och även vissa kattraser.

Leopoldi  däremot är en "egen" art, fast även den hör till samma familj.

Det är lite diskusioner kring huruvida Peru altum är en tredje "art" men det vågar inte jag mig på att diskutera om, för det vet jag inte. Vissa säger att även den är framodlad, medans andra säger att det är en  altum, fast den kommer från peru (som namnet indikerar) peru altum, skimrar i blått, men har samma antal ränder (vad jag vet) som den "vanliga" altumen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
4/11/15, 12:39 PM
#12

#10  Det kan säkert vara så att det var Altum du fick tag på, men jag tycker det låter konstigt att hon som jabbade i affären inte visste bättre. Dels så ser de ju lite annorlunda ut, och de är bra mycket dyrare än vanliga scalarer  ;) Men det kan ju ha blivit en felleverans, eller att det blev missat i hanteringen att det var en "annan art" 

Ett sånt misstag skulle inte jag bli ledsen om de gjorde i min favör  😛

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

TccT
4/11/15, 12:41 PM
#13

Att scalarer man köper i affärer är odlade är inget konstigt.

 Men det står: P altum är ursprungliga arten, alltså viltformen. De är större och har en annorlunda kroppsform och betydligt högre fenor än den framodlade varianten P scalare.

 Det är det jag menar. En framodlad variant finns inte naturligt i naturen det är ju olika arter.  P scalare är ju inte en framodlad variant från P altum som man kan tro av texten.

Jag kanske är dryg men läser man som det står så ser det konstigt ut.

Annons:
[Jens]
4/11/15, 12:48 PM
#14

det tycker inte jag. Det visar tydligt att det är två olika arter som Rovfisk skriver om eller förstod jag dig fel nu TccT ?

[raichu]
4/11/15, 12:50 PM
#15

#7 Hur menar du med ursprungliga arten (vildformen)?

Det är ju inte från Altum som Pterophyllum scalare har kommit till.

Både Pterophyllum scalare, altum och leopoldi finns i naturen, dock så är det scalare som står för alla framavlade färger.

Draken
4/11/15, 1:28 PM
#16

har ändrat texten i inlägg   #11.

Som jag har skrivit tidigare, P.altum, P.scalare och P.leopoldi är inte samma art, men de hör till samma familj.

Man pratar även om "viltformen", "ursprungsformen" eller "viltfärgat" när det handlar om de framodlade färgerna. När man då pratar om detta, så menas vanlig P.scalare som är grå och svartrandig ( gråscalare förekommer också som benämning) Det härrör till "ursprungsvarianten" på P. scalare som var/ är silverfärgat på kroppen och har svarta tvärgående ränder

Bilderna som finns i själva artbeskrivningen är "ursprungsvarianten" alltså syftar jag här på färgen på dessa. Viltformen, viltfärgad, ursprungsvariant, gråscalare etc. Benämningarna är många.

Handlar det däremot om de framodlade färgerna så skriver man Marmorscalare, Platinascalare, koiscalare, svart scalare, rökscalare etc.etc. De har en benämning där färg eller mönstring är en del av benämningen på just den scalaren.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
4/11/15, 2:41 PM
#17

#12 Tror det kan ha varit "felleverans". Var som sagt massor av år sedan så minns inte exakt vad hon sa, jag var bara glad jag kunde få hem så billiga scalarer (för de var ju billiga redan då även om de inte alls kosta lika mycket som i dag). Var en gammal tant som hade en affär i närheten där jag bodde där vi ofta hängde som små. Var innan de nya reglerna kom om hållande av djur och säljande av djur i djuraffär för hon pensionera sig då eftersom hon tyckte hon var för gammal för att gå igenom allt jobb med att gå kurser och sånt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: