Artbeskrivningar

Slöjstjärt

2015-03-30 20:46 #0 av: Fjordell

Handelsnamn: Slöjstjärt
Latinskt namn: Carassius auratus auratus
Söt/bräck: Sötvatten
pH: 6-8
Temperatur: 18-25°C (18-23°C föredras)
Akvariestorlek: 80 cm & 150 liter
Storlek: 20 cm
Ursprungsland: Östasien

Övrigt:
Allätare. Behöver ett sjunkande foder. Tar de mat från ytan är risken stor att de sväljer för mycket luft, vilket i sin tur kan orsaka problem med simblåsan. Finkornig sand är ett säkert kort då slöjstjärtar gärna bökar i sanden. Har man grus/småsten kan de komma att svälja sten, vilket sällan slutar bra. Slöjstjärten är en odlingsform av guldfisken, och är också något kortare i kroppen samtidigt som de inte är riktigt lika aktiva simmare. Trots detta behöver slöjstjärtar gott om utrymme, dels p.g.a att de smutsar ner väldigt mycket och är stimfiskar som alltid ska ha minst en artfrände, men helst ska de vara åtminstone 4-5 st för att trivas riktigt bra. (Rekommendationen för akvariestorlek är absolut minimum, men fortfarande för litet för fullvuxna slöjstjärtar. Det passar däremot bra för en mindre grupp unga slöjstjärtar. Man får räkna med ett akvarium från 350 liter och uppåt om man ska ha omkring 5 st fullvuxna slöjstjärtar). De lever i upp till 10 år.

Arten är i regel tålig, dock något känslig för dåliga vattenvärden, vilket gör att regelbundna vattenbyten är viktigt för att hålla dem friska. Arten är en romspridare, och kan producera flera hundra ägg per lek. 

Det finns flera olika odlingsformer av arten, bl.a oranda, fantail, ryukin, telescope, pearlscale (kallas golfboll i den svenska handeln), ranchu, lionhead och butterfly. Utöver det finns även flera färger och teckningar. Bl.a red, orange, black, yellow, calico, tri-color, blue, chocolate och white.

Några exempel på varianter

/Amanda - Uppfödare av tamråttor i norra Sverige - Rebellions Rattery 
Sajtvärd på Vinthundar iFokus & admin i Facebookgruppen Råttorna

Anmäl
2015-03-30 20:55 #1 av: Sara97

Av egna erfarenheter är 25 grader för varmt.... Men det kanske bara var mina (?)

Anmäl
2015-03-30 21:10 #2 av: [raichu]

#1 Nej, i grund och botten är det ju en kallvattenfisk som vi snackar om.

Anmäl
2015-03-30 22:16 #3 av: Fjordell

Slöjstjärtar trivs i regel bättre med lite varmare än guldfiskar gör. De är inte utomhusfiskar i samma utsträckning som guldfisk. 25 grader är helt normalt för dem att leva i under delar av året, dock kanske inte konstant. För mina slöjstjärtar är 23 grader den ultimata temperaturen.

Anmäl
2015-03-30 22:20 #4 av: Fjordell

Jag ska försöka klura ut något enkelt sätt att tillägga att man inte bör ha 25 grader hela tiden, men under sommarhalvåret exempelvis, är det helt okej. De tar ingen skada av det. Mina började leka när det blev 25 grader varmt i karet förra sommaren (trots dagliga vattenbyten och flaskor fyllda med is).

Anmäl
2015-03-30 22:23 #5 av: dimsy

Temperaturer mellan 20-25 grader är faktiskt fullt acceptabelt för slöjstjärtar. Men guldfiskar vill helst inte ha över 23Tummen upp

Anmäl
2015-03-31 11:08 #6 av: Sara97

Det verkar väldigt logiskt. Varmare på vår och sommaren och kallare på hösten och vintern. Bara att man ökar och sänker värmen successivt då.

Anmäl
2015-04-02 17:33 #7 av: Rovfisk

mina lever i 25-26 grader, och de trivs bra med det. ser jag tendenser på att de blir minsta lilla slöa, så gör jag ett vattenbyte med något kallare vatten (23-24 grader)

Jättefin beskrivning och härliga bilder Fjordell :) 

*Sajtvärd på Akvariefisk,,Autism och Anhöriga.
*Arrangör Sundsvalls terariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)
*Stödjer debatt ifokus

Anmäl
2015-04-09 18:24 #8 av: Maleficum

Slöjstjärt som håller på att färga ut.

Hemsida
Deviantart, foton, teckningar och målningar
Instagram

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.