Annons:
Etikettartbeskrivningar-månadensfisk-artiklar
Läst 7770 ggr
[Jens]
2015-03-30 17:59

Fjärilsciklid

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Handelsnamn: Fjärilsciklid
Latinskt namn: Mikrogeophagus ramirezi

Söt/bräck: Sötvatten
pH: 5,5-7
Temperatur: 25-28°C
Akvariestorlek: Minst 80 L
Storlek: 6 cm
Ursprungsland: Västra Venezuela och Colombia

Övrigt: Fjärilscikliden är en av de populäraste arterna bland akvarister på grund av dess färgrika karaktär. Bottenmaterialet bör vara sand och i akvariet ska det finnas många gömställen med stenar, rötter och ha gärna långa växter för de gillar att gömma sig undan ibland. Belysningen ska vara dämpad eller så kan man ha flytväxter. Det är inte lätt att skilja dem åt men skaffar man flertalet unga och låter dem växa (köper man fler unga så är minimikravet på akvariet minst 150 L) så märker man skillnaden på dem och då kan man antingen lämna tillbaka dem till butik eller sälja dem vidare för fler hanar i samma kar är inte så bra för de är mycket revirhävdande. Man kan dock skilja på det om man har ett tränat öga för honorna är något mindre och har en rödare bukparti. Hanens främre ryggfenstråle är längre än honans. Är köttätare och äter gärna levande foder men kan även äta torrfoder.

För att se bilden i full storlek, klicka här.

Annons:
Taggeman
2015-03-30 18:34
#1

Det har blivit en svår fisk att hålla vid liv en längre tid pga. dålig avel och får lätt sjukdomar.

Det är en värmekrävande fisk så den högre temperaturen är att föredra.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[Jens]
2015-03-30 18:40
#2

Jag visste inte om jag skulle skriva om att 'dålig avel' för det är tråkigt men på något sätt måste det komma fram och det gjorde det nu 😉

[raichu]
2015-03-30 19:23
#3

Jättefint initiativ, dock så bevisade du nyss för mig att zoopets artbeskrivning för fjärilen är hopplöst felaktig (och troligen även ålderdomlig). 😕

Det där snacket om ryggfenan är inte 100% och kan till och med vara missvisande att gå efter, ända säkra könskillnaden är buken och hos honor så kan man alltid (oavsett fiskens kondition) se rosa på buken även om det är snudd på omöjligt på väldigt undernärda fiskar. Tränat öga för könsskillnader gäller enbart på undernärda fiskar. 😎

Dessutom så skulle jag dubbla storleken på akvariet och skriva till att det är en fördel att hålla minst två par då risken annars är rätt stor att hannen ger sig på honan. Det där med flera hannar är rent bullshit, fjärilar para ut och slåss mellan paren. 😎

[Jens]
2015-03-30 19:30
#4

Kanske missvisande att skriva att köpa flera stycken i början men då ska de självklart inte vara i ett 60 L utan snarare betydligt större akvarium och den infon ska ändras 🙂 vilket är ändrat i nuläget.

Tränat öga för just ryggfenan tycker jag stämmer väldigt bra för jag har faktiskt haft några stycken för 20 år sedan så det minns jag tydligt men det kanske är värre att se skillnaden idag.

[raichu]
2015-03-30 19:34
#5

Jo, men har man bara ett par så är risken som sagt rätt stor att man får problem mellan hannen och honan. Har själv varit med om det varje gång jag försökt hålla enbart ett par. 😎

Ryggfenan är missvisande eftersom hannar kan ha kort stråle likaväl som honorna kan ha lång stråle. 😛

[Jens]
2015-03-30 19:36
#6

Hmm, kan det ha med dagens framodling att göra för det upplevde inte jag när hade dessa för många år sedan. Är det bättre att ha två honor till en hane?

Annons:
[Jens]
2015-03-30 19:41
#7

Ändrade till 80 L 🙂 Alltid bättre med ett större akvarium så jag ger vika där.

[raichu]
2015-03-30 21:07
#8

#6 Nja, det kan funka (sett det själv), men jag skulle nog säga att det är bättre att hålla två par då de ju är parfiskar i botten. En hane kan dock leka av två honor samtidigt om båda honorna har plats att leka på.

[Jens]
2015-03-30 21:16
#9

besvärliga rackare det där ;)

[raichu]
2015-03-30 21:18
#10

Mycket goo i dem på både gott och ont. 😎

Taggeman
2015-04-05 23:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Jag hade en fjärilsciklid som var så fin, en herre i finaste dräkt.

Synd att dom ska va så svåra att ha en längre tid.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[Jens]
2015-04-05 23:26
#12

Ja det är så tråkigt. Jag minns själv när jag ung och då levde de 3 år ungefär.

Akvaristen
2017-06-27 18:24
#13

Vad är längre tid? Mina är över ett halvår nu och ser ut att trivas. Längre växter står det och då tänkte jag på svärdsplanta för de har stora blad.

Måste säga att ni har ett jättebra Lexikon!

Annons:
Upp till toppen
Annons: