Annons:
Etikettartbeskrivningar-månadensfisk-artiklar
Läst 8635 ggr
[Jens]
2015-03-29 19:56

Sajica ciklid

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Handelsnamn: Sajica-ciklid, Sajica ciklid
Latinskt namn: Cryptoheros sajica

Söt/bräck: Sötvatten
pH: 7-8
Temperatur: 22-26°C
Akvariestorlek: Minst 200 L,  Längd 100 cm
Storlek: 12 cm
Ursprungsland: Costa Rica

Övrigt: Sajica-ciklid bildar ett par och är substratruvare som gillar att vara i grottor. En av de fredligaste cikliderna och har en mycket vacker färg på sin kropp men det mest utmärkande är den yttre ringen runt regnbågshinnan som lyser neonblått. Akvariet ska innehålla sand som bottensubstrat och det ska finnas mycket grottor och rötter. De finns risker att de kan korsa med andra arter av ciklider. Går bra att ha med andra fredliga fiskar. Det är väldigt lätt att skilja på hanar och honor redan tidigt för hanen har mer rött utmärkande fenor medan honan har gult. Arten är mycket lättlekt och kan gräva en del under leken. Rör inte växter.

Annons:
[raichu]
2015-03-30 19:27
#1

Här precis som med fjärilen så skulle jag också dubbla storleken på akvariet och köra två par i samma burk, alternativt ett annat par av någon annan ciklid med liknande temperament och storlek. Hannen är så laddad med testosteron att han ger sig på honan om han inte får slåss med någon tyvärr.

mimåne
2015-03-30 19:40
#2

Nämen. Nu måste jag säga att jag blev väldigt förvånad över din erfarenhet raichu. Sajica cikliden som är så fredlig och snäll. Jag har aldrig varit med om, eller hört att hanar skulle vara aggressiva. Den hane jag själv har just nu är så snäll och rör inte ens mig när jag kommer nära rom och yngel.

Är du säker på att det här är generellt eller gäller det bara för någon enskild individ du iakttagit?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
2015-03-30 19:43
#3

Jag har haft sajica-ciklider i omgångar och har aldrig haft problem med dessa 🙂 Snällare ciklider har jag aldrig haft. Däremot kan jag ändra storleken på akvariet till 200 L.

[raichu]
2015-03-30 21:05
#4

Måste haft ovanligt aggressiva hannar i sådana fall. 😎

Hade först så att det skulle blivit två par, men ena hannen slog ihjäl sin hona alldeles i början. Medan jag hade honom kvar i burken så var det frid och fröjd i det etablerade paret, när jag tog bort honom för att jag tänkte köra på ett par paletter istället ihop med sajicorna så slutade det med att sajica hannen spöade skiten ur palett hannen. Det gjorde att paletten blev så stressad att den kolade, så tog jag bort honan, sedan efter tre lekar (om jag minns rätt) så fick han knäppen och började mobba sin hona vilket ledde till att hon dog. 😛

Jag håller inte med om att sajicor är speciellt snälla av sig, däremot så kan det finnas lugnare individer. 👍

[Jens]
2015-03-30 21:14
#5

Ojojoj, en sajica som gav sig på en palett! Det skulle jag ha velat se för min erfarenhet av paletter är att de är såå aggressiva. Aldrig varit med om värre fisk än dem. :) Kul att du delade med dig erfarenheten Raichu! :))

[raichu]
2015-03-30 21:18
#6

Inte för att jag såg när han åkte på käften men helt plötsligt så stod paletten vid ytan och flämtade efter luft (troligen pga stress), la den i en yngelbur med luftsten och då vart han lite piggare men jag insåg att det inte skulle hålla så han fick gå vidare.

Annons:
[Jens]
2015-03-30 21:22
#7

:(

Anon
2015-03-31 00:08
#8

Min Sajicahona attackerade mina händer när hon vaktade rom. Hanen och honan jagade många fiskar i akvariet. Så jag tycker inte att de är särskilt snälla faktiskt. Men såklart, det finns ju elakare ciklider och de gjorde aldrig någon stor skada :)

mimåne
2015-03-31 19:17
#9

Va! En palett?? Jag säger som jens. Min erfarenhet är helt tvärt om. Palett aggressiv och sajica fredlig :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[raichu]
2015-03-31 19:20
#10

#9 Ja, en palett. Fullvuxen hane dessutom. 😎

mimåne
2015-03-31 19:25
#11

Det var mycket märkligt må jag säga. Jag måste säga att jag tror din erfarenhet är utöver det vanliga. Att du haft otur med dina exemplar och råkat få tag på aggressiva sajicor. Det är ju ändå allmänt känt att arten ska vara snäll.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
2015-04-09 13:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Fullvuxen sajica hane

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
2015-04-09 13:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Fullvuxen sajica hona

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
mimåne
2015-04-09 13:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Ett sajica yngel på jakt efter mat.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Anders60
2017-02-21 10:50
#15

Hejsan.

Jag undrar om man kan ha Sajica tillsammans med Röd Ciklider?

Med vänlig hälsning

Anders

Elin16
2017-02-21 11:56
#16

Är sajicorna lätt lekta? Isf är dem bra på att hålla sina yngel vid liv?

Lillyrod
2017-02-21 16:59
#17

#16 Det står i artbeskrivningen i #1.

Elin16
2017-02-21 18:27
#18

Oj, såg det nu… förlåt, hehe

mimåne
2017-02-21 18:33
#19

#15 Jag svarade på din fråga i den andra tråden där du frågade samma sak =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: