Annons:
Etikettartbeskrivningar-månadensfisk-artiklar
Läst 9464 ggr
[Jens]
2015-03-28 19:04

Malaysisk sandsnäcka

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Handelsnamn: Malaysisk sandsnäcka, malaysisk trumpetsnäcka
Latinskt namn: Melanoides tuberculatus

Söt/bräck: Sötvatten
pH: 6-8,5
Temperatur: 15-30°C
Akvariestorlek: Minst 10 L
Storlek: 3 cm
Ursprungsland: Asien, Afrika och Sydamerika

Övrigt: Arten är hermafrodit men honan kan befrukta sig själv och kan producera 1-3 ungar i veckan.Den vanligaste färgen på snäckan är brun-beige men de finns även i svart.

Ställer inga höga krav på mat utan äter det mesta. Gillar att vara under grus där de gör ett mycket bra jobb som t ex luckra upp bottensubstratet och förhindrar att det klumpar ihop. En del tycker de är jobbiga för att de kan föröka sig kopiöst men oftast beror det på dålig skötsel av akvariet genom övermatning och då kommer de oftast upp och lägger sig ovanför gruset.

Annons:
Maleficum
2015-04-09 19:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Mina, speciellt bebisarna, älskar mossbollen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Udoon]
2015-04-09 20:34
#2

Jag älskar mina! har blästersand i mina kar, och nu är snäckorna tillräckligt många för att det i stort sett aldrig ligger något gros ovanpå sanden, dom gräver ner det direkt. Mycket skönt när det är städdags, slippa suga med massor med sand när man försöker dammsuga botten.

[SonjaG]
2015-10-14 17:34
#3

Är dom alltså nyttiga? Jag tycker dom är lite äckliga och brukar plocka bort dom.

ElinvBorg
2015-10-14 17:48
#4

Jag har köpt mina för någon vecka sedan och man märker en stor skillnad från innan, mycket finare och fräschare sand :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

[Jens]
2015-10-14 18:07
#5

Dom gör väldig nytta SonjaG men du är inte ensam om att tycka de är 'äckliga' men jag hoppas du kommer över det för tittar man närmare på dem så är de väldigt charmiga söta snäckor.

WolfFire93
2015-10-20 14:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

:D fick just höra att det är de jag odlar :D gillar dem och dem värkar trivas :3 blir snabbt vana att vara i handen och kommer ut ur skalet snabbt

Annons:
Upp till toppen
Annons: