Artbeskrivningar

Siamesisk algätare

2015-03-21 20:39 #0 av: Aristarcos

Handelsnamn: Siamesisk algätare
Latinskt namn: Crossochelius oblongus

Söt/bräck: Sötvatten
pH: 6,5-7,5
Temperatur: 24-27°C
Akvariestorlek: Minst 150 L,  Längd 100 cm
Storlek: 15 cm
Ursprungsland: Thailand och Malacka-halvön

Övrigt: Stor algätare, som även tar tofsalger. Stimfisk som bör hållas i grupp av minst 5, tänk då på att karets storlek bör ökas ju större gruppen är. Fredlig art, men revirhävdande inom arten. De har en längsgående linje på hela kroppen på sidan.  Trivs i växt inredda akvarium och gömställen i from av rötter. Sand är lämpligast som underlag i akvariet och vattnet skall vara syrerikt. Arten äter med glädje grönsaker som tex. gurka, kokt broccoli, squash och annat om det serveras. Kan blandas ihop med arten Epalzeorhynchos kalotters. 

För att se bilden i full storlek, klicka här.

Uppdaterad och mer fördjupad artbeskrivning hittar ni HÄR!

Anmäl
2015-03-21 22:29 #1 av: Taggeman

Kan nämna att dom vill va flera tillsammans för att trivas  en 5 st .

Och då bör akvariet va lite större än 150 L,   gissar det behöver vara minst 200L .

><> ><> ><> ><> ><> (^I^)><> ><> ><> <>< <><

Anmäl
2015-03-21 22:35 #2 av: [raichu]

#1 håller med angående storleken på burken, dock så har jag personligen aldrig lyckats hålla mer än en åt gång. Tror det är rätt individuellt gällande fall man lyckas hålla fler ihop eller ej.

Anmäl
2015-03-21 22:51 #3 av: Taggeman

Jag har haft dom här fiskarna över 30 år och alltid haft en 4-6st som små kivas tillsammans eller så ligger dom tillsammans o myser.

Den som har blivit äldst har levt mer än 15år så dom kan bli gamla.

Kan nämna att det finns en liknande sort som inte är lika bra att ha o som inte gillar kompisar o  kan va väldigt grinig det är Flying fox som man ska passa sig för. 

https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=274

><> ><> ><> ><> ><> (^I^)><> ><> ><> <>< <><

Anmäl
2015-03-21 23:48 #4 av: [raichu]

Jag är helt säker på att det är siamensis jag har haft i alla år. Skämtar

Anmäl
2015-03-22 08:52 #5 av: [Tinitusan]

jag älskar mina siameser, haft 5st i två kar, min första grupp fick jag dela på då de bråkade så mkt men numera går hela gruppen av 10 i mitt 720 o de är så fascinerande.

jag ändrade det ni diskuterade =)

medarbetare på akvariefisk

Anmäl
2015-03-22 09:13 #6 av: [Jens]

Vad tycker ni om längden? 100 cm tycker jag är på gränsen för de blir ju väldigt stora. Själv har jag 150 cm och mina är över 10 cm långa och det bör vara minst 150 tycker jag för de simmar gärna överallt.

// Medarbetare på AkvariefiskiPhoneiPad, MAC och Hörselskadade.

Anmäl
2015-03-22 10:23 #7 av: Aristarcos

Jag har själv sett här rekommenderat dem till 100 liters kar här på sidan,  jag ger nog upp att lägga till fler artbeskrivningar, det blir inte fler stora arter iallafall från nu.

Allt är ju personligt tycke.  Vem har rätt att sätta gränsen, för i det vilda är de ju bara begränsade av vattnet de lever i. Sorry, men då är det bättre att de helt enkelt få vara vilt levande.

Anmäl
2015-03-22 10:38 #8 av: [Tinitusan]

nej nej aristarcos, du har bidragit med jättemkt, att det sen är viss diskussion ang riktlinjer är i sig bara positivt för då kan vi komma fram till det som är bäst för resp fisk, o det betyder ABSOLUT inte att ditt arbete förminskas på ngt sätt!

medarbetare på akvariefisk

Anmäl
2015-03-22 10:41 #9 av: mimåne

Jag håller med Tinitusan. Ditt arbete Aristarcos är verkligen uppskattat, du har ju gjort grovjobbet :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Anmäl
2015-03-22 11:12 #10 av: [Jens]

Oj, det är inte alls min mening att kritisera dig Aristarcos utan det är bara frågor =)

Du gör ett kanonjobb vilket jag uppskattar !! Fortsätt med det !! =))

Det kommer säkert diskuteras om mina inlägg också så var inte orolig....

// Medarbetare på AkvariefiskiPhoneiPad, MAC och Hörselskadade.

Anmäl
2017-02-05 09:06 #11 av: Maleficum

Har, ända sen jag skaffa mina första när jag var liten, varit min favorit fisk! Alltid haft fem (av nån anledning) och alltid köpt in dem rätt små och har aldrig haft problem med bråk när de sen blivit stora (dock alltid haft i mins 200liters kar där det är minst 2/3 växter och andra gömslen).

Har hänt att de hoppat ur karen (främst vid tex rengöring när inte täckglas varit på) och vid ett tillfälle såg fisken mer död ut än levande när vi hitta den helt inlindad i damm. Trodde först inte den skulle överleva då den mer sjönk till botten när den återkom i akvariet men piggna senare på sig och levde i många år till så av min erfarenhet är de tåliga och lätta och lever väldigt länge! Livliga och smarta (de ända fiskar jag haft som inte går att lura in i fälla när man ska försöka fiska upp dem).

Hemsida
Deviantart, foton, teckningar och målningar
Instagram

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.