Annons:
Etikettartbeskrivningar-månadensfisk-artiklar
Läst 9039 ggr
Aristarcos
3/20/15, 10:09 PM

Segelfenspleco

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Handelsnamn: Segelfenspleco, gibbiceps, L165, L083
Latinskt namn: Glyptoperichthys gibbiceps (tidigare namn även Pterygoplichthys_ gibbiceps)_

Söt/bräck: Sötvatten
pH: 6-7,5
Temperatur: 23-28°C
Akvariestorlek: 200cm, 720 liter
Storlek: upp till 60cm
Ursprungsland:  Sydamerika 

Övrigt: Vanligt att den säljs som algätare/ slammis, många missar helt deras stora krav på utrymme så det är viktigt att tänka på att den kräver riktigt stora akvarium. 

Allätare men kräver vegetabilisk föda förutom vanligt foder. Kräver stort akvarium då den blir stor. Svårodlad substratruvare i akvarium. Den är nattaktiv, men man ser dem även under dagtid. Fredlig mot andra fiskar, men hanar kan vara revirhävdande. Utmärkande är dess stora ryggfena som utfälld blir som ett stort segel och ska bestå av minst 12st fenstrålar.

Det är viktigt med rejält tilltagen bottenyta, ett djupt kar är därför att föredra framför standardstorlekarna.

Annons:
[raichu]
3/21/15, 12:25 AM
#1

Nu känner jag att jag bara vill rätta en sak här (förvisso en personlig synpunkt), men akvarie volymen bör ändå inte understiga 1000l. 😎

Aristarcos
3/21/15, 12:37 AM
#2

Minimi enligt zoopet är 600 men det är ju självklart alltid bättre ju större akvarium för alla fiskar :-D

[raichu]
3/21/15, 12:49 AM
#3

#2 Jo, men nu är det ju lite som så att zoopets rekommendationer ska men inte alltid följa till punkt och pricka. 😎

Det finns både ena och andra artbeskrivningen bär jag inte riktigt håller med eller inte håller med alls när det kommer till akvariets storlek. 😎

GuUuLd
3/21/15, 8:06 AM
#4

Precis kan bara hålla med #3, många av zoopets artbeskrivningar är undermåliga. Finns många sidor med bättre artbeskrivningar än zoopet, t.ex.  http://www.seriouslyfish.com/species/

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

[Tinitusan]
3/21/15, 10:33 AM
#5

kanske skulle kunna lägga till att de kräver ett kar med större bottenytan än standard vid mindre volymer?

Aristarcos
3/21/15, 12:33 PM
#6

Jag kan inte ändra något, så det blir väl någon av er Medarbetare.

Annons:
[Tinitusan]
3/21/15, 4:58 PM
#7

så nu höjde jag volymen till 720 o skrev in en lite kommentar om bottenytan

Upp till toppen
Annons: