Annons:
Etikettmalar
Läst 24336 ggr
wille_wille
2015-03-20 15:46

Ancistrus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Handelsnamn: Ancistrus, skäggmunsmal
Latinskt namn: Ancistrus sp.

Söt/bräck: Sötvatten
pH: 6-8
Temperatur: 22-27°C
Akvariestorlek: Minst 100 L,  Längd 80 cm
Storlek: 15 cm
Ursprungsland: Amazonas, Sydamerika

Övrigt: Ancistrus är en relativt fredlig algätare. Yngre fiskar äter mer alger en vuxna. Skall matas med algtabletter eller annat vegetabiliskt foder, t.ex. grönsaker. Den skall även ha möjlighet att tugga på en mjukare rot, exempelvis mangrove. Roten är bra för matsmältningen.

Könsskillnad kan man se vid ca 5-6cm, då utvecklar hanen "skägg" och det är även vid den längden de kan börja leka. Arten är väldigt lättlekt.

Finns i varianterna brun, super rot, albino och citron (albino fast med blåa ögon istället för röda) skrolla ner för att se bilder på de olika varianterna. 

Albino ancistrus

Ancistrus super rot

Citronancistrus

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Annons:
mimåne
2015-04-09 13:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ancistrus super rot, ungdjur.
Super rot har en heltäckande orange färg. Vanligt att stänk av svart förekommer.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Maleficum
2015-04-09 17:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Guld eller vad färgen kallas

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Denna kommentar har tagits bort.
[Jens]
2015-04-14 05:52
#4

#2 Kallas även för Albino.

Helben
2015-04-14 09:05
#5

Är nå nöjd med mina fyra! Vackra, äter alger som om de hade betalt för det! Dessutom har de intressanta beteenden som är roliga att titta på och bråkar inte (bara med varandra…)

Lojs
2017-04-21 15:42
#6

Puttar upp den här gamla tråden, jag undrar ungefär hur lång tid det tar för en ancistrus att gå från nykläckt till fullvuxen? Jag antar att det är olika beroende på hur mycket mat de får och sådär, men på ett ungefär. Jag har odlat upp till vuxen ålder förr, men minns inte mer än att det tog evigheter. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Amandal123
2018-02-04 10:14
#7

det undrar jag med Lojs och ingen har svarat dig? gissar på ett år. jag skulle vilja ha super rot ancistrus. hur stora blir de?

Lillyrod
2018-02-04 10:25
#8

Super rot är en färgvariant av vanlig ancistrus så de blir lika stora. Konstigt att ingen har svarat på Lojs fråga. Det finns ju många som haft ancistrusyngel.

Själv gillar jag inte skitgrisarna 😃

Amandal123
2018-02-04 10:36
#9

Ja de skiter väldigt mycket men tror du inte att ett ytterfilter med utsug nära botten tar bra hand om det? å andra sidan har jag en sån där slamsugare också.

Lillyrod
2018-02-04 10:38
#10

Visst går det att ha ancistrus. De smutsar ner mycket men är man beredd på det så är det helt ok att ha i vanligt sällskapskar.

Amandal123
2018-02-04 10:48
#11

tittar man på första bilden. gul ancistrus har en sjukdom. kommer inte på vad det heter men man ser det röda på huvudet.

Lillyrod
2018-02-04 10:57
#12

Det är en albino så man ser liksom igenom skinnet. Jag tror inte den är sjuk : )

Amandal123
2018-02-16 14:46
#13

Ok. Jag har idag beställt super rot. :)

Annons:
Dionz
2018-02-17 00:37
#14

Tror att det tar minst 1,5 år innan dem når full storlek, endel tar ännu längre tid. Dock blir dem ju ofta könsmogna innan dem vuxit klart 😊

Draken
2018-02-19 12:55
#15

Jag fick med en liten slöjancistus som fripassagerare när jag köpte Endlers guppy. Jag köpte guppyna i somras, och den är inte vuxen än. Den är ca 5 cm nu, men man ser att det är en hona iaf ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Amandal123
2018-03-02 06:23
#16

Jag vaknade precis och ska till skolan snart men ville berätta att jag fick hem mina super rot igår. Pappa var så snäll och körde mig till djuraffären i går kväll. De var jättesmå typ 3 cm så jag fick ta hem 4 stycken och när jag ser skillnad på hane och hona så får jag lämna tillbaka de som jag inte vill ha kvar.

K
2023-04-07 16:12
#17

Har fått tillökning i akvariumet, minst 4 stycken vita Ancistrusar.
Hur kommer det sig när mamma & pappa är mörka.
VAd kan man ge dom att äta, de äter ju nu alger på glaset hejvilt, men annat till småttingar?

Nephi
2023-04-07 17:31
#19

Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

- Akvariefisk.ifokus är en sajt där vi kan träffas, hjälpa varandra, ge tips och råd om fiskar,växter mm. Byta erfarenheter, både goda och dåliga, är aldrig fel.. Akvaristik är ett ganska brett ämne där det ingår allt från mygglarver till sjöhästar ; ) En del har/vill ha snälla fiskar som guppy eller platy medans andra lever för sin passion för pirayor eller ormhuvudsfisk. Ta chansen och kom in och titta, vem vet kanske blir just du fast!Välkomna // KerstinL, sajtvärd på Akvariefisk.ifokus
Upp till toppen
Annons: