Annons:
Etikettartbeskrivningar-månadensfisk-artiklar
Läst 6824 ggr
Aristarcos
2015-03-17 17:54

Neontetra

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Handelsnamn: Neontetra
Latinskt namn: Paracheirodon innesi

Söt/bräck: Sötvatten
pH: 5,5-7,5
Temperatur: 22-26°C
Akvariestorlek: Minst 70 l, 60 cm
Storlek: 5 cm
Ursprungsland: Sydamerika,  Finns i Peru, Colombia och Brasilien

Övrigt: Stimfisk som bör vara fler än 10 stycken. Det är en fredlig fisk och livlig stimfisk. De är en  romspridande men är svårodlad i vanligt akvarium. Den passar bäst i sällskapsakvarium med andra fredliga fiskar. Tycker om växtberikade akvarium. Kan drabbas av neonsjukan men inte lika vanligt som för Kardinaltetran. 

Att skilja dem  är svårare än andra lätt bestämda fiskar.  Honor ska vara rundare med lite kurvig rand, och hanarna lite slankare med rakare blå rand, men de är svårbestämda.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
TantLena
2017-01-29 17:05
#2

Zoopet säger att neontetra ska ha mörk botten. Vad är skälet till det?

Cecilia.S
2017-01-29 17:17
#3

Jag undrar också kring det, kan det vara att dom färgar ut bättre med mörk botten? Eller mer naturligt för dem?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Loppelus
2017-01-29 17:19
#4

Att deras fäger framhävs mer.

Djurälskare

Lillyrod
2017-01-29 17:24
#5

En del fiskar färgar ut mer med mörk botten.

Draken
2017-01-29 18:32
#6

I Amazonas där de kommer ifrån så är det ganska mörk botten, så dels är det naturligt och dels kommer färgen bättre fram mot en mörkare botten ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Fiona23
2017-12-24 21:28
#7

Kan de ha grus som botten? Har det på mitt och frågar runt lite på de fiskar jag är intresserade att ha om de kan ha grus som botten

Cecilia.S
2017-12-24 23:13
#8

#7 Precis som vi har svarat i dina andra trådar kan de ha grus på botten då de mestadels lever i övre och mellersta skiktet av karet. Du kan själv söka efter dina svar.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Upp till toppen
Annons: