Annons:
Etikettsalt-och-bräckvatten
Läst 2848 ggr
miar
2/7/15, 2:17 PM

Riddar gobi

Hej  

Har ett bräckt vattens akvarium med bla sprutfisk , argusar   har nu även sett Riddar gobis jätte fina. Men vet inget om dem, så innan jag skaffar dom vill jag ha lite info. Om dom är aggressiva, om de lever i stim eller ensamma eller i par?, storlek, hur man ser kön, vad för mat/foder ja allt ni kan komma på. Har beställt 3 stycken, MEN vet inte om de är ok eller om jag bara ska ta 1 eller två. Då jag har 2 argusar, 2 månfiskar, 4 sprutfiskar i större akvarium ca 250L. Har mkt gömställen då karet är uppbyggd av större stenar och ett par rötter. Tacksam för all svar jag kan få. Tack

Annons:
Sara97
2/7/15, 3:45 PM
#1

Kolla på zoopet :)

                                                   LÄNGE LEVE DJUREN!!

miar
2/7/15, 7:52 PM
#2

finns inte dom svaren, vad jag sett, där av så ville jag ha svar här då jag vet att admin o andra har stora kunskaper om akvarium o dess invånare, men tack så mkt i alla fall.

Draken
2/7/15, 9:10 PM
#3

H'är är en länk till just den sorten du funderar på. Tyvärr är det på engelska, det är svårt att hitta information på svenska.

http://www.ecologyasia.com/verts/fishes/grey-knight-goby.htm

de flesta gobisar kan vara lite gramsiga med andra av sin egen art, men de går ganska bra ihop med andra arter. Dock skall man inte ha dem med fiskar som är mindre än dem själva, för de kan lätt bli ett skrovmål.

Man skall också vara försiktig med att ha dem med långfenade fiskar, de är ökända fenbitare.

Jag har själv 2 sorters goby, en mindre variant som kallas för peacock gobi (Tateurndina ocellicauda). Denna ä fredlig, och den vill gärna vara flera, minst 2, gärna 3 eller fler.

den andra sorten jag har en är av de största i släktet, den kallas Sleeping gobi ( Gobi sp. "eleotris" Denna art kan vara ganska aggressiv mot den egna arten, så de håller man bäst själv, eller max 2.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

miar
2/9/15, 12:27 PM
#4

Tack så mycket, ska gå in o läsa, och dessa är Riddar gobis de latinska namn vet jag inte ännu, men dom mäter ca 4-5 cm och är vita till färgen,

miar
2/18/15, 10:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Har nu hämtat min Ridar Goby , jag börjar med 1 och utökar till ett par då jag skaffat större bräckt vattens kar. Men fina är dom

mimåne
2/19/15, 10:24 AM
#6

Vad spännande!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Draken
3/1/15, 2:02 PM
#7

Grey knight gobi (Stigmatogobius sadanundio) ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

miar
12/5/15, 3:44 PM
#8

Har nu även 2 st riddar gobisar, då jag skaffat större kar , Nästa år blir det ytterligare större . Men än så länge så räcker det med de jag har. :)

Upp till toppen
Annons: