Annons:
Etikettårstidsfisk-killis
Läst 2866 ggr
Draken
2/4/15, 9:56 AM

Någon som har-/ har haft Killis

Jag har blivit helfrälst av dessa små (och större) varelser. Det finns så otroligt många olika färger, och personligheter och de har et mycket intreressant fortplantningssätt.

Jag har startat i det lilla nu, med mina två första.Men jag har inte haft Killis förut. Har naturligtvis läst det jag kommer över om dem, och jag har pratat väldigt mycket med han som odlar dem (jag köper från en privatodlare).

Om ni har eller har haft Killis, eller har erfarenheter som ni vill dela med er. Skriv gärna i tråden, och posta bilder.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
[Tinitusan]
2/4/15, 11:50 AM
#1

som jag förstår det finns det oerhört många olika killis med väldigt varierande krav, ungefär som att benämna ciklider ihop, men xanna här på forumet är väldigt kunnig på olika killifiskar så fråga gärna henne =)

Draken
2/4/15, 11:54 AM
#2

Hoppas hon tittar in i tråden ;) Jag har läst på mig en hel del, och jag har ju min Guru (odlaren jag köper av) men det vore även kul om det fanns någon annan, som kanske vill visa bilder och dela med sig av sina killisar.

Jag har bara en sort nu, men jag får en till i samband med våran träff i slutet på Mars :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tinitusan]
2/4/15, 12:05 PM
#3

skriv till henne på fb Xanna Åkervinda, jag hade någon sort som jag fick av henne, oerhört vacker fisk, dock sålde jag dem när jag flyttade karen ner till källaren för de fick inte plats, men jag har faktiskt funderat på att sälja mina två kampfiskar för att investera i ngn killi till mina två 25l i hallen =)

Draken
2/4/15, 12:12 PM
#4

Det kan jag göra :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
2/4/15, 12:56 PM
#5

Jag har aldrig riktigt fattat grejen med killis. Kan inte ni två berätta för mig lite om varför man ska ha dem? :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fjordell
2/4/15, 1:09 PM
#6

Åh, jag var nära få en större grupp Fundulopanchax gardneri nigerianus, men jag var tvungen att tacka nej eftersom jag precis dragit igång med kampfiskarna som tar upp all den plats jag hade över. Jag älskar dessa underbara fiskar, och ser fram emot att få läsa lite fler personliga erfarenheter av killis :)

Annons:
[Tinitusan]
2/4/15, 1:10 PM
#7

jag kan inte så mkt, de är dock fascinerande, de jag hade lekte i torv som man sen kramade ur o la i en plastpåse i ngn månad för att sen lägga i blöt, den levde dessutom inte mer än runt 8-9 månader, alltså under regnperioderna, sen lekte de o äggen ligger alltså kvar i den uttorkade vattenhålan i jorden tills nästa regnperiod när de kläcks-hur fascinerande som helst!

Draken
2/4/15, 2:20 PM
#8

Jo, de finns i en uppsjö av olika arter, jag har fastnat för flera, men man kan inte  hålla dem hur som helst, de allra flesta korsar sig med varandra.

De jag har nu är  Austrolebias nigripinnis RK99, det är ett par som går ensam med snäckor i 40 liter. De är jättesmå, de blir bara kring 4-5cm max. Akvariumet de är i just nu, står lite dumt plasserat på köksbänken, så man ser inte så mycket av det ;) Skall flytta akvariumet när vi är klar med städning och ommöbleringen av  vardagsrummet.

Den 29 mars får jag en lekgrupp Fundulopanchax sjoestedti (1+2)  De är lite större och jag tänkte ha dem i 112 litern :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2/4/15, 2:31 PM
#9

#5 Det hade inte jag heller om jag skall vara ärlig ;) Men ju mer jag har sett dem och haft kontakt med dem, ju mer fascinerad blir jag. Nu älskar jag dem :D

De finns i alla regnbågens färger, deras lekbeteende är mycket fascinerande. De jag har leker i en burk med torv, och som Tinitusan skriver, så plockar man upp torven och torkar den. Sedan skall de ligga ganska torrt några månader, innan man blötlägger dem igen så de kan kläckas :) Detta gäller alltså för Nigripinnisen som jag har hemma nu.

Även sjoestedtin lägger sina ägg i en torvburk, men här torkar man inte torven, utan man  (om man vill spara yngel) tar upp torven med äggen och lägger dem i ett annat akvarium tills de kläcks där. Man byter ut torven i akvariumet där föräldrarna går, sedan samma procedur igen om man vill behålla yngel. Annars låter man dem bara vara så de får kläckas i akvariumet. Vet faktiskt inte om föräldrarna tar hand om rom och yngel eller om de bara struntar i dem. Har inte kommit så långt i mina studier ännu ;)

Det finns en annan art som odlaren hade, i det akvariumet hade han hängt in garntåtar som honan fäster sina ägg vid innan hanen befruktar dem. Jag kommerv inte ihåg vad de hette.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2/4/15, 4:37 PM
#10

Jag har funderat på killis jag med. Innan jag köpte apistona så var jag bergsäker på att det var killis jag skulle ha ; )Däremot vill jag inte ha årstidskillis utan de som lever lite längre. Nu har jag börjat fundera igen eftersom jag kommer att få mitt 54-liters kar tomt.

Draken
2/5/15, 6:55 PM
#11

Det är jättefascinerande fiskar :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Fislisa
2/5/15, 7:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Jag köpte en grupp Fundulopanchax gardneri (2+1) och det är nu ca 12-13 st :D jag har dom i mitt 100l tillsammans med äpplen. Jag har mycket flytväxter och dom lägger äggen där. Jag har bara låtit dom vara och låta naturen ha sin gång. Det är mycket vackra och pigga, inte alls skygga så de är roliga att titta på. Dom äter sina yngel så vill man att några dka överleva så gäller det att ha tätt planterat och mycket flytväxter.

mimåne
2/5/15, 7:50 PM
#13

Någonting fantastiskt måste de ju vara med dem, eftersom att så många verkar tycka de är just fantastiska. Men det här med leken, att hålla ägg i torr torv och blötlägga och hålla på känns inte lockande alls tycker jag ;) Sen gillar jag inte riktigt det här med årstidskillis och att de ska vara så kortlivade..

Finns det ingen killi som liknar apistogramma i sätt och beteende? Det skulle vara en killi för mig😃

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Draken
2/5/15, 7:51 PM
#14

Vad snyggt :)

Jag kommer ju få hem sjoestedti, men de skall tydligen ha en burk med torv som de lägger äggen i. Jag får hem en trio (1+2) en kull vill jag nog försöka driva fram (om det blir några alls) men annars tänkte jag att naturen skall få ha sin gång :_) Jag har mycket växter, men mindre flytväxter i karet jag skall ha dem i. Men flytväxter kan jag norpa från hörnan, där har jag ganska mycket ;)

Har du nån bild på fiskarbna (gardneri) ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Fislisa
2/6/15, 8:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Det är inga lätta fiskar att fota med en mobil ;) bilderna gör dom inte rättvisa, hanen är mkt finare i verkligheten :)

Fislisa
2/6/15, 8:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

.

Draken
2/6/15, 9:21 PM
#17

Tyckte det var bra bilder, för att vara knäppt med mobil. Har fått ett kort vardera på Nigripinnisen, när de fortfarande var i påsarna, med mobilkameran, och man ser knappt vad det föreställer ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Qurex
3/21/16, 4:01 PM
#18

Såg denna gamla tråd och kan efter att lycktas få yngel av en årstidsfisk.,Austrolebias alexandri (lite större än nigripinnis). Det var ju helt magiskt att se burken med torven som legat torr i en påse i 4månader nu plötsligt ha en massa yngel simmandes bland torven. Det som jag skulle säga är det roligaste är att man kan odla med lite utrymme. De lever inte så länge så man kan se livets cykel. Magiskt att se ciklider ta hand om sin avkomma, men de lever länge så börjar tröttna lite på att mata fullvuxna individer som nu är mormor/morfar. sen att de inte tycker om torkad mat utan föredrar levande foder gör det lite utmanande att kläcka artemia m.m. Halva nöjet är att fixa bra mat. Lätt att byta ägg med andra som vill odla.

Qurex
3/21/16, 4:05 PM
#19

Austrolebias alexandri “Franquia”: http://youtu.be/u0C8KdyhzMY mina yngel som ätit sig proppmätta på artemia.

Lillyrod
3/21/16, 6:14 PM
#20

Qurex gör gärna en egen tråd om dina yngel. Det vore jätteroligt att se dem och hur de utvecklas : )

Annons:
Upp till toppen
Annons: