Annons:
Etikettsalt-och-bräckvatten
Läst 1307 ggr
molam
2014-08-20 20:38

Killis eller Funnysar lite frågor Samt +-

Lägger denna på Salt- och bräckvatten Flytta gärna på den om den ligger fel Arrigato! ^^

Det är så här att jag ska köpa ett 60 liters på Måndag när jag får mig min lön, men har lite svårt att bestämma mig så vill gärna ha lite hjälp SAMT svar på EN fråga ^^

Frågan!
Hur mycket salt Ska Killis respektive Funnysar (kulfiskar) ha?

Jag vill ha EN av dessa sorter inte båda tillsammans, men kan inte bestämma mig, så snälla ge min +/- På både Funnysar och Killisar, Killisar ligger ganska högt upp på listan men älskar Funnysars utseende xD

Så tacksam för svar! ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
xanna
2014-08-20 20:41
#1

..Vilken killifisk är du intresserad av då?

xanna
2014-08-20 20:43
#2

Finns si så där 800 olika att välja mellan och deras behov är lite varierande..

Draken
2014-08-20 20:55
#3

Hon vill nog ha en som är ganska lättsam, inte kräver för stort utrymme och har "glada" färger :) Jag kunde tyvärr inte hjälpa henne i den här frågan, för jag har ingen erfarenhet av någon utav sorterna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

molam
2014-08-20 20:58
#4

Oj vad svår det var nu då x-x jag och namn vettu, men den minsta, är det Fundulopanchax Nigerianus den heter, eller var Det Scheeli kanske x-x en av dom tv¨är jag sugen på

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

molam
2014-08-20 20:59
#5

Walkeri är också snygg, tror det är dom jag har kollat på xD

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

molam
2014-08-21 16:29
#6

Puttar upp lite ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
Anon
2014-08-21 16:45
#7

Köp Nigerianus, dom är tåliga och lättskötta. Kulfiskar kan väl vara lite kinkiga med både mat och vattenkvalitet.

molam
2014-08-21 16:50
#8

Jag vet att Funnysar är lite kinkiga, men jag måste också veta hur mycket Salt dessa två vill ha (Killis och funnys) därför att jag hittar inte det, men har för mig att både Killis och funnys vill ha Bräckt vatten.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

OlleA
2014-08-21 18:38
#9

De flesta killis trivs alldeles utmärkt i rent sötvatten. Fundulopanchax gardneri (och kanske den mycket nära släktingen Fp. nigerianus) tycks inte ens tåla salt i vattnet. Det är i alla fall min erfarenhet som också har stöd i Akvariets Lexikon , även om en del killiakvarister protesterar när de hör det. Dessa arter är annars mycket tåliga och lämpliga för den som vill börja med killis. Även Fp. scheeli är en tålig nybörjarart, men observera att dessa arter är så lika att man inte bör ha dem tillsammans. Honorna är så gott som omöjliga att se skillnad på, och de tre arterna korsar sig hur som helst. Det är roligast om man kan hålla arten ren så att man vet vad man har. För att krångla till det ytterligare finns det även många olika stammar av Fp. gardneri och Fp. nigerianus, som ser lite olika ut. Får du tag på en stam med en särskild stambeteckning (t ex Fundulopanchax gardneri "Nsukka") är det bäst att hålla den ren från andra gardneri också. Fp. walkeri är enligt min erfarenhet lite känsligare än de andra här nämnda arterna.

En viktig sak att tänka på när man har killis, är att täckglaset måste sluta tätt ordentligt. De hoppar ut genom minsta lilla hål! Täta växer som de kan gömma sig i (t ex javamossa) är bra, eftersom killis ibland kan vara tuffa mot varandra. Dessutom leker många arter bland växterna, som sedan blir skydd för ynglen. Lycka till!

Olle

molam
2014-08-21 19:50
#10

Åhh det var ju riktigt bra info! ^^ Men om jag väljer att jag Vill ha Walkeri och Scheeli, kan dom då kora sig och funkar dom tillsammans, eller behöver dom olika Miljöer så att säga är dökär i båda, har svårt att välja x-.x

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

xanna
2014-08-21 20:22
#11

Walkeri och Scheeli kommer korsa sig med varandra.

molam
2014-08-21 21:37
#12

Aww då må jag välja en av dom x-x Nåja det ordnar sig nog! ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

molam
2014-08-23 18:12
#13

Dessa två blir det!!! dom Ska INTE gå tillsammans, eller jo det ska dom men ändå ska dom inte det! ^^

Aphyosemion gardneri

Aphyosemion australe

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
xanna
2014-08-24 21:39
#14

Du menar inte fundulopanchax gardneri?

molam
2014-08-24 21:46
#15

Nepp

Den finns på Akvarielagret och där hette den Aphyosemion gardneri, Sökte Gardneri och då kom Aphyosemion Gardneri fram och skit snygg var den så Ska ringa får lokala diskhandlare imorn och be dom ta hem den ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

OlleA
2014-08-24 22:27
#16

Aphyosemion gardneri är ett äldre namn på den art som nu heter Fundulopanchax gardneri. Tyvärr händer det ganska ofta att fiskar byter namn, och då är det inte alltid så lätt att hänga med - varken för akvarister, zoohandlare eller andra. Tyvärr är det också vanligt att zooaffärer inte vill vara uppdaterade på området. Ett nytt namn är ju okänt för det flesta i början, men det gamla (nu ogiltiga) namnet vet ju många vad det är. Då blir det ganska förvirrande när de sedan ska söka information på mer uppdaterade ställen. Många vet inte heller (eller vill inte veta) att denna art nu är uppdelad i två. Några år efter namnbytet bröt man ut Fundulopanchax nigerianus som en egen art. Den räknades tidigare som en underart av Fp. gardneri.

Olle

xanna
2014-08-24 22:45
#17

Tack Olle.

Du förklarar det mycket bra. :)

molam
2014-08-24 22:53
#18

#16 å då förstår jag! ^^ Tyckte det var lite Skumt att det fanns både Fundulopanchax och Aphyosemion Gardneri ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: