Annons:
Etikettmalar
Läst 7474 ggr
hejkomochhjälpmig
2014-08-18 17:03

HKoHM's älskade spöken!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en bildtråd på mina absoluta favoritfiskar, nämligen Indiska Glasmalar (Kryptopterus vitreolus). Så förvänta er hur många bilder som helst på fiskar som ser nästan likadana ut, haha 🤦‍♂️

Annons:
hejkomochhjälpmig
2014-08-18 17:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En av mina största heter Sickan och är en herre på 8 cm som är över 5-6 år gammal idag:

hejkomochhjälpmig
2014-08-18 17:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Om någon undrat över hur en tjock glasmal ser ut så är nog glasmalen Bert på denna bild ett praktexemplar i frågan, jämför massan med de mer normal-hullade glasmalarna… Alltid först till maten, kör in huvudet mellan fingrarna innan man ens hunnit släppa ner smaskigheterna och bara vräker i sig varenda gång, oftast innan resterande hunnit fatta att maten har anlänt.

hejkomochhjälpmig
2014-08-18 17:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Matdags?! Några glasmalar på ingång:

hejkomochhjälpmig
2014-08-18 17:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Skygga? Nej, inte ett dugg, här handmatas det för fulla muggar!

hejkomochhjälpmig
2014-08-18 17:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Bert (längst till vänster) försöker äta upp mitt lillfinger:

hejkomochhjälpmig
2014-08-18 17:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Mina fingrar syns knappt på bild längre bland alla mattokiga glasmalar:

Annons:
hejkomochhjälpmig
2014-08-18 17:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Fin frontalkrock i mativern:

hejkomochhjälpmig
2014-08-18 17:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Gillade denna bilden, tokstollen längst till vänster i bilden både förstörde den och förgyllde den, haha:

hejkomochhjälpmig
2014-08-18 17:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Många artfränder är A och O för glasmalars välmående, trygghet finner de i mängden och de blommar ut på ett helt annat sätt gentemot om man bara har några stycken, man får nyfikna och tuffa glasmalar i gengäld som alltid är framme och det är rätt fascinerande att sitta och titta på hur de kommunicerar med varandra:

hejkomochhjälpmig
2014-08-18 17:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Lilla Gubben:

hejkomochhjälpmig
2014-08-18 17:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Fröken Snövit:

hejkomochhjälpmig
2014-08-18 17:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Också ett gäng gamla bilder på några av glasisarna från när de stod i ett annat rum där solen lös rätt in några timmar om dagen, blev en rätt häftig prismaeffekt då:

hejkomochhjälpmig
2014-08-18 17:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

😍

Annons:
hejkomochhjälpmig
2014-08-18 17:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

😍

hejkomochhjälpmig
2014-08-18 17:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

😍

hejkomochhjälpmig
2014-08-18 17:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

😍

hejkomochhjälpmig
2014-08-18 17:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Snällaste fiskarna man kan ha tror jag, helt otroligt fredliga varelser, det är en av deras finaste egenskaper tycker jag:

hejkomochhjälpmig
2014-08-18 17:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Phew, detta får bli sista bilden för denna gången:

The Animallovers!!!
2014-08-18 17:36
#19

Fina firrar men dem ser lite läskiga ut på fissa bilder, men jag gillar dem ändån!

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

hejkomochhjälpmig
2014-08-18 17:40
#20

Haha, näää de är ju jättesöta med sina stora ögon! :P Men jag förstår vad du menar, vad fint att du gillar dem ändå. ❤️ Tack så mycket! :)

Annons:
sauk1
2014-08-18 17:51
#21

Fina bilder du tar!

hejkomochhjälpmig
2014-08-18 19:04
#22

Tack så jättemycket! 😊

Sofia_N
2014-08-18 23:47
#23

Du är inte ensam om att gilla de små varelserna! Förutom deras trevliga beteende och häftiga utseende så tycker jag att det är kul att se folks reaktioner när man visar akvariet, det första folk uppmärksammar och frågar om är alltid Glasmalarna 😃

Tyvärr har jag bara fyra, men nu när jag sett dina bilder måste jag verkligen skaffa fler. Förresten så var bilderna i #12 - #16 jättefina 👍

/Sofia

mimåne
2014-08-19 00:04
#24

Även om jag inte är förtjust i denna art så måste jag säga att jag blev underhållen av tråden ändå. Dina texter till bilderna var rogivande.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

usvead
2014-08-19 06:07
#25

Glasmalar var en ny bekantskap för mig. Vackra och nästan som smycken med sin genomskinliga kropp. 

Behöver de stort utrymme, och hur många bör man ha tillsammans för att de ska trivas?

hejkomochhjälpmig
2014-08-19 14:34
#27

#23 Tack så mycket. Ja, visst är de charmiga! ❤️ Vad glad jag blir att bilderna inspirerade dig till att skaffa fler, det kommer dina glasmalar att älska! 

#24 Vad fint att du fick något ut av tråden ändå, trots att det inte är en favorit för dig! :D

Annons:
hejkomochhjälpmig
2014-08-19 14:35
#28

#25 Vad kul att du tyckte om dem! ❤️

Jag la in en länk i inlägg #0 faktiskt, hehe. Men här är den igen: http://www.seriouslyfish.com/species/kryptopterus-vitreolus/

Här är en annan: http://www.planetcatfish.com/common/species.php?species_id=16

Lite olika info från sida till sida kan lätt göra en förvirrad. Zoopet har t.ex tyvärr lite fel angående temperaturen och artnamnet stämmer inte heller.

De vill ha öppen simyta men också tillgång till en massa växter att söka skydd ibland om de vill. De kräver inte så stort utrymme, så länge bottenytan är tillräcklig (längden är viktigast här) så är +100 liter ok. 

Jag skulle säga att ju fler desto bättre, absolut minst 10 st enligt mig, men över det är ännu bättre - de är väldigt utpräglade stimfiskar och mycket sociala. Att tänka på är väl också att de lätt blir utsatta om man har andra tuffare fiskar i akvariet. 

Hade själv dumt nog guppys i samma kar som några av dessa en gång i tiden och de kapade och åt upp deras spröt utan att glasmalarna gjorde någonting. Även om de hade kunnat komma undan väldigt lätt då de är snabba som sjutton så lämnade de inte sitt stim och guppysarna kunde ta för sig. 😮 Spröten växer ut igen om glasmalarna överlever stressen och de får vara ifred men de blir mycket förvirrade under tiden utan dem då de använder dem flitigt i vanliga fall. 😕

De är också relativt känsliga, för förändringar och stress då speciellt, så det gäller att akvariet är ordentligt cyklat och stabilt. De kostar runt 60 kr styck så man ska nog tänka sig för både en och två gånger om ens akvarium är lämpligt annars kan det nog bli en del pengar i sjön. 

Mina reagerade t.ex nu i sommar på en temperaturskillnad mellan 22 - 24 grader från natt till dag men löser man bara sånt snabbt så fixar de det mesta själva, så de är tåliga på det viset. De blir ca 10 år gamla också, något som tyvärr inte brukar stå med i artbeskrivningar på internet. :)

hejkomochhjälpmig
2014-08-19 15:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

"Var hälsad jordling! Välkommen till mitt hem!"

hejkomochhjälpmig
2014-08-19 15:25
#30

Den där pajasen kör ibland sitt eget race, vet inte varför men han har gjort såhär till och från i alla de år jag har haft honom. Han har inga problem med att lämna stimmet och vara för sig själv under perioder, men han har heller inga problem med att vara i stimmet. 

De är rätt gulliga för det är nästan som om att de vet att en fiskkompis saknas och han brukas letas upp av de andra när han har villat bort sig och så är allt som vanligt igen. Hans lite periodvis annorlunda beteende är och förblir nog ett mysterium för mig…

hejkomochhjälpmig
2016-08-27 03:07
#31

Här kommer en liten filmsnutt på mina spöken! 😍

Vissa av dem är inte helt friska på den här filmen, antagligen på grund av stress. Ombyggnad på gång vilket resulterade i gansa starka vibrationer i en vecka vilket stressade glasmalarna oerhört. Inga av mina andra fiskar brydde sig nämnvärt men de var helt livrädda. 

Så om någon undrar är det därför vissa ser krassliga ut. De mår bra nu, de skakar av sig de mesta själv bara de får lugn och ro. Iallafall, här kommer klippet:

Lillyrod
2016-08-27 06:57
#32

Underbara bilder!

mimåne
2016-08-27 13:52
#33

Den här tråden hade jag nog inte sett förut. Så kul att du ville väcka den till liv igen för du har tagit fantastiskt vackra bilder på glasmalarna. Jag ska erkänna att jag inte är förtjusta i dem men du fångade verkligen deras bästa sidor på dessa bilder.  Jätteroligt att se. Hoppas att fler kikar in och får se bilderna också.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
2016-08-27 14:44
#34

Jag har sett tråden innan men glömt den : ) Jag måste säga att jag blir intresserad av dem. Så vackra.

Annons:
ElinvBorg
2016-08-27 14:49
#35

Fina bilder! Jag tittar alltid på glasmalarna när jag är i djurbutiken och beundrar och fascineras av dem :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

hejkomochhjälpmig
2016-08-28 04:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

#33 Mwhaaa! 😊 Tack så jättemycket för de fina orden. Kul att du gillar tråden fast glasmalar inte är din kopp te! Jag fullkommligt älskar dem så det räcker och blir över för alla tror jag, haha. 

#34 Taaack!! 😍 De är väldigt intressanta och  trevliga fiskar! Jag vet att hur det än ser ut i framtiden så kommer jag alltid ha kvar det här karet och glasmalarna. De passar mig väldigt bra, de har allt jag önskar av en fisk :) Häftiga,  friska, ordentliga stimmare, matglada, och framför allt; fromma som lamm. 

#35 Åh tack! HjärtaDe är verkligen unika varelser.

hejkomochhjälpmig
2016-08-28 04:38
#37

(Ignorera det här inlägget, blev knasigt, sorry)

Hyrule
2017-03-14 09:55
#38

Vad glad jag blev nu när jag hittade åt den här tråden. Indiska glasmalar är så fräna och fina!:)) Jag bara längtar tills jag känner att akvariet är redo för dessa fina firrar o flytta in ♡

Hyrule
2017-03-14 09:58
#39

Om TS finns kvar i krokarna här, vilket sällskap har du till glasmalarna idag? :)

Draken
2017-03-14 17:11
#40

Härliga bilder. jag älskar dessa bisarra varelser, har haft dem i omgångar och kommer förmodligen skaffa dem igen :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

hejkomochhjälpmig
2017-03-14 21:59
#41

#39 😃 Nu utgår jag bara helt och hållet ifrån mina egna erfarenheter av dem, men sällskap av andra arter skulle jag nog egentligen inte rekommendera.

 Jag har bara glasmalsstimmet och två stycken (väldigt snälla) Sewellia lineolata i glasmalarnas kar. Jag har haft andra lineolator som har jagat och skrämt glasmalarna dock så att de allihopa bara stod vettskrämda under en rot - så det är ingen fisk jag skulle satsa på att ha dem tillsammans med heller egentligen + att även lineolatorna trivs egentligen bäst i artkar.

Glasmalarna trivs bäst utan fiskar som stör dem och de flesta andra  fiskar verkar göra just det tyvärr.   

Jag har haft dem tillsammans med flera andra arter men har inte tyckt att de kommer till sin rätt då. Flera av glasmalarna har jag haft väldigt länge, de blir ca 10 år gamla nämligen så några kombinationer har jag hunnit testat genom åren, men mina glasmalar tycker inte om det. Hade dem ett tag tillsammans med levandefödare och det kan jag verkligen inte rekommendera. De värsta var guppysarna som bet av och åt upp spröten på dem!

De är väldigt försynta, och de flesta fiskar är tuffare än dem så för egen del har jag valt att ha dem i ett rejält stim för sig själva och resultatet är att de alltid är framme och  friska på grund av att inget stressar dem. Man slipper helt enkelt det där skygga beteendet många som har dem/har haft dem upplever.  De blommar ut  på ett helt annat sätt när de får vara ifred. 

Upplever att de kan stressas av mycket, och stresståliga är de inte direkt. Bara en sådan grej som att fiskar simmar igenom deras stim stör dem, och att under en längre period ha det så är förstås inte bra. Jag skulle satsa på fiskar som håller sig strikt till botten eller bara vid ytan om du vill ha sällskap till dem, inget annat, just för att de ska må så bra som möjligt och för att man själv som ägare ska få ut som mest utav dem.  :)

Annons:
Draken
2017-03-15 08:51
#42

Jag har haft dem i både sällskapsakvarium och med skalarena, har inte haft några problem att de har blivit störda eller inte kommit till sin rätt.🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Hyrule
2017-03-15 10:57
#43

Tack snälla för svar. :) Ska tänka mig noga för med sällskap åt glasmalarna. Köpte faktiskt mina första fem igår. Dem går tillsammans med två Ancistrus. Känner mig otålig, vill att tiden ska gå så jag får hämta hem fler. Undrar om 20 st blir lagom i slutändan. Karet är på 180l..

hejkomochhjälpmig
2017-03-15 18:22
#44

#42 Det är ju jättebra för dig.  Men jag kan knappast rekommendera någon annan person att ha dem i sällskapskar när jag inte tycker det har varit en bra kombo för mina glasmalar. Nu vet jag ingenting om dig eller dina fiskar, hur gamla dina glasmalar blev, hur friska de var, hur de mådde och betedde sig och om du har provat att ha dem utan annan fisk och inte märkt någon skillnad.  Så jag får helt enkelt ta dig på ditt ord om att de mådde finfint med de fiskar du hade. Sen finns det ju personer som till och med (för att ta ett extremt exempel) otroligt nog har lyckats att ha pirayor och andra aggressiva stora rovfiskar tillsammans med t.ex Guldfisk under längre perioder också, där alla inblandade sägs må bra men det betyder inte att det är optimalt eller något att rekommendera till någon annan. :) 

Jag kan bara återge hur jag själv upplevt arten hitintills och skillnaden mellan att ha dem med andra arter (som kanske till och med  inte ens stör dem på ett uppenbart sätt) och utan andra arter tycker jag är stor. Där av inte sagt att det är omöjligt. Mina glasmalar kan ju vara måndagsexemplar också även om jag finner det högst osannolikt eftersom de är olika gamla, inköpta från olika ställen, i olika perioder. Det kan också vara så att jag är lite av en hönsmamma, där bara det allra, allra bästa alternativet duger till mina djur.  Sen finns det ju såklart en massa andra faktorer som kan spela in, i ett större kar med ett ännu större stim än mitt kanske det inte stör dem alls att ha t.ex andra fredliga, lugna stimfiskar i närheten.  :)

hejkomochhjälpmig
2017-03-15 18:25
#45

#43 Åh vad kul! Önskar dig lycka till med dem och hoppas att du blir nöjd! 

Jag hade faktiskt en vrålaggressiv ancistrushona på "time-out" i glasmalarnas kar rätt länge  (för att hon piskade på malar 10 ggr hennes egen storlek…) tills hon fick ett nytt kar men trots hennes attitydsproblem var hon aldrig arg på eller störde glasmalarna vad jag kunde märka. Hon kanske inte såg dem ;P. Så där har du nog redan gjort ett bra val, Ancistrus blir säkert jättebra att ha dem tillsammans med. :) 

Haha, jag känner igen känslan! Det är svårt att ha tålamod. Jag tror absolut du kan komma upp i 20 stycken i ett 180 liters så småningom, de verkar belasta karet väldigt lite jämfört med andra fiskar tycker jag trots att de blir rätt långa ändå.  20 stycken är också en bra storlek på stimmet, de kommer de gilla! ❤️

Hyrule
2017-03-15 22:07
#46

Är så nöjd redan, som jag längtat efter dessa fiskar sedan jag först fick syn på dem :) Dem är så finurliga, ena stunden kan dem stå stilla så fint för att fotas. Men de är också runt överallt o undersöker. Dem verkar gilla alla nivåerna i karet än sålänge ^^ Vad tycker dina om för foder? Bäst o passa på o fråga tänker jag :))

hejkomochhjälpmig
2017-03-15 22:37
#47

Åh, det är få saker som är så roligt som att få hem länge efterlängtad fisk. 😍Nyfikna rackare! 😃

De äter allt, haha. Eller ja, inte grönfoder men annars är de inte kräsna. Flingfoder, minipellets, räkbitar, fiskbitar, musselbitar och allt frysfoder slukar de glatt. 

Små räkbitar är en klar favorit, de blir heltokiga när de fattar att det blir räkor till middag och röda mygglarver ligger förstås också i toppen.

Det är dock vanligt att de är lite svåra på maten efter flytt, speciellt när de är få. Det kan ta ett tag att få igång dem om det är så, upp till två veckor  (Förskräckt) har jag förstått, beroende på hur stressade de känner sig.  Men sen när de är tryggare, eller bara tillräckligt hungriga är de inte kräsna och nya fiskar som landar i ett tryggt stim börjar ofta äta direkt. 

Mina första matstrejkade i början - jag fick tillslut i dem röda mygglarver genom att släppa dem en bit ner med en tång så att mygglarverna flöt in i stimmet med strömmen.  Så om de är lite ovilliga i början är det inget ovanligt, så att du vet det. Is i magen och erbjud dem lite, lite grann om dagen tills de nappar skulle jag göra i så fall.

molam
2017-03-15 23:00
#48

#45 inte bara jag som haft problem med Ancistrus hona då? HAde en hon hade en väldigt VÄLDIGT speciell färg och var verkligen vacker, hon Tog ihjäl 3 Stora Pleco i  en omgång och senare 2 stora, det konstiga var att det var 2 som fick vara , Hon tig även ihjäl massa andra malar, och jag fattade inte varför, tills jag såg ett mönster… hon ogillade hanar xD och ändå har hon en kul efter sig, men hon mördade alla hanar som inkräktade på hennes Akvariebotten, honor fick vara, bara ett fåtal av hennes ungar (hanar) fick vara xD

Glasmalarna är rejält vackra Fö ^^ Otroligt intressant fisk ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
hejkomochhjälpmig
2017-03-16 00:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

#48 O_O Jag vet inte riktigt vad jag ska svara. Hur menar du att en liten Ancistrus har lyckats att faktiskt ha ihjäl stora plecos? De är ju  i princip odödliga!? Och varför flyttades hon inte till ett malfritt kar efter första mordet?

Min argbigga, Arga Alma, var 11 cm komprimerat rent raseri hämtat direkt ur en mardröm från helvetet. Våra kanske tillhörde samma släktträd? Jag försökte lugna ner henne efter konstens alla medel, ingenting hjälpte dock, det var helt enkelt sådan hon var, svinförbannad… Hon var himla söt och charmig på sitt vis också förstås men en extremt revirhävdande dam. 

Visst är de! 😍

(Bonusbild på Alma, här hade hon grävt en grop och väntade på att en hane skulle dyka upp, och senare flyttade det in en nästan lika förbannad hane, Arga Arne, i hopp om att det kanske skulle hjälpa henne med humöret - men ICKE! Hon gillade inte honom heller!)

molam
2017-03-16 09:56
#50

#49, jag visste inte att det var hon som gjorde det först ;) Men vid sista mordet upptäckte jag att det var hon då jag tog henne på bar gärning, och skadorna var EXAKT likadana som dom tidigare morden, men jag trodde först att plecosarna hade fastnat då det liknande sånna skador :p Men sen när jag tog henne på bar gärning så klickade det att alla hon hade tagit, var hanar, så jag gav henne en sista chans xD och Införskaffade ett par Tjejmalar, och dom fick vara :p då insåg jag att det är honor som måste få gå med henne ^^
Att flytta henne var inte det simplaste heller, dels skaffade jag henne när jag fick mitt första kar på 7 eller 8 åring (Var 20 vid det laget när jag upptäckte hennes lilla… egenhet xD) Så jag ville inte nacka henne, eftersom att jag hade haft henne såpass länge, och det var en av mina första fiskar, Men jag ville inte Flytta henne till mammas kar heller (Dom andra två jag hade var för små för ancistrus), för då skulle hon ta mammas killmalar också, och jag ville inte pracka på en han mördande mal på nån annan heller iom att de flesta malar är svåra att se kön på för ett otränat öga.

Så hon fick gå kvar, men det löste sig ju fint så att ^^

JA kanske har dom samma gener ^^ min fina dam var En Gulbrun färg (hon var väl blondin xD) med mörkare Prickar, också hade hon Knallblåa ögon :o Försökte få hennes färg bekräftad.. mennn no luck xD inte hade nån aning :p Hon var fin iaf, Elak som få dock :p
Edit: hon har gått bort nu, men färgen kan ha varit tvärtom med xD Att hon hade Gulbruna prickar och något mörkare kropp ^^ ögonen var blå iaf ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

hejkomochhjälpmig
2017-03-16 11:59
#51

#50 Vad hemskt. Helt sjukt vilket litet monster du hade! Det är nog den enda ancistrushonan jag hört talas om som haft ett ännu värre temperament än min! Låter som om hon var väldigt vacker dock! :)

hejkomochhjälpmig
2017-09-07 01:58
#52

En ny video. Den lille elefantnosfisken som syns till i klippet är bara i det här karet ytterst tillfälligt, den ska få flytta till 720 litern  senare. Uruselt sällskap till glasmalar för de som vill veta, de här elefantnosrackarna kan vara riktigt elaka!

Erratic_Eagle
2017-09-07 22:09
#53

Sååååå fina

Torreador
2018-01-17 09:13
#54

Din sista video funkar inte

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Cecilia.S
2018-01-17 13:01
#55

#54 Den fungerar för mig, här kommer en länk till YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=icK4Tm_nfAM 

Om inte den länken fungerar kan du nog testa att söka på Glass Catfish (Kryptopterus vitreolus) på YouTube istället. 😊

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
hejkomochhjälpmig
2018-01-17 18:17
#56

#54 Märkligt. Du kan alltså se videon i inlägg #31 men inte den i inlägg #52? Den borde fungera och den är offentlig så alla borde kunna se den? Jag vet inte vad som kan vara fel. :(

#55 Vad bra att du kan se den i alla fall :)

Torreador
2018-01-17 19:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

Tack för länken. Där kunde jag se den. Vackra fiskar och vacker kar!! När jag försöker se filmen här i tråden så ser det ut så här

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

hejkomochhjälpmig
2018-01-17 19:21
#58

#57  Åh, tack så mycket! 😊 

Aha, du är på mobilversionen, då är jag med. Jag kan inte få iFokus att fungera öht på mobilen! Jag har gett upp, det blir bara en vit sida för mig… 🤦‍♂️

Cecilia.S
2018-01-17 19:35
#59

Ja mobilversionen är lite underlig ibland, haha 🤪

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

hejkomochhjälpmig
2018-02-26 20:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Såhär ser glasmalskaret ut just nu. Jag har knippsat av grenen som låg över gången bland annat, tyckte den störde. Jag väntar "tålmodigt" på att grenarna jag lagt till ska sjunka ordentligt och på att toffsalgerna ska få fäste på dem någon gång i detta livet… De som inte vill ha alger får det i överflöd och de som vill ha det får vara utan tydligen! 😡

Jag har beställt hem pälsalgen Cladophora aegagropila i ren desperation, hahaden är så fin att jag smäller av och jag hoppas den kommer trivas någorlunda i något av mina kar i alla fall. 

Ska försöka balansera ut scapet lite mer också, det är lite för stort, tungt och mörkt på vänster sidan jämfört med högersidan.

hejkomochhjälpmig
2018-02-26 21:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Sen så surade nästan alla mina cryptocoryne ihop totalt och vissnade ner till ett minne blott. De tycker jag stör, och det gör jag kanske men varför måste de vara så kinkiga då!

De syns lite i högerhörnet på den här bilden hur fina (😍) de var innan de sa "ha de!" och gick…

hejkomochhjälpmig
2018-02-26 21:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Denna har inte surat ihop än dock, men jag kommer ju säkert lyckas peta till den med så att den kryper under jord…

Annons:
hejkomochhjälpmig
2018-02-26 21:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Tacka vet jag anubias! 😃😍

usvead
2018-02-27 06:48
#64

Fin fina växter👍

Mina bruna cryptocoryne  gillar inte när jag flyttar/planterar om de. En del tar sig sakta sakta medans andra bara smälter och försvinner….

Lillyrod
2018-02-27 16:58
#65

Även om cryptocoryne smälter ner och försvinner brukar roten finnas kvar. Det kan gå allt från någon vecka till några månader och sen börjar det växa igen. Vissa av dem är väldigt känsliga för förändringar. 

Att man flyttar på dem eller byter gödning t ex gör så att de smälter. Nu gjorde jag 3 saker i 152an och fick ingen reaktion alls. Jag flyttade på dem, bytte gödning och lysrör. Konstiga växter.

hejkomochhjälpmig
2018-02-27 19:22
#66

#64 Tack! Näe, de vill verkligen inte att man pillar på dem… Jag hoppas mina orkar sätta nya blad igen. Jag gillar dem verkligen och det hade varit tråkigt om jag förlorade dem för alltid. :(

#65  Vad märkligt att de inte brydde sig när du gjorde så mycket förändringar ändå! Men vad bra :D

Jag tänkte faktiskt passa på att trycka ner ny gödning till dem nu när de ändå surar och hoppas på att det kan göra dem lite gladare och förhoppningsvis ge dem en boost att orka sätta nya blad?

hejkomochhjälpmig
2018-03-02 15:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

Asså, dessa glasmalar… De är så coola, nyfikna, orädda och goa när allt är som det ska men gud vad lättstressade de kan bli av ingenting. 

Jag hade inte tid att plantera växter jag hade fått hem så jag slängde bara i plantorna i de olika karen och skulle plantera dem nästa dag tänkte jag.

När jag väl har tid nästa dag så syns inte en enda glasmal till i det här karet vid första anblicken. Sen ser jag att de ligger här och där ligger chockat mellan plantorna, vissa av dem på sidan till och med och ser i princip döende ut, men de flesta är spårlöst försvunna i vegetationen. 

Jag känner ju dem vid det här laget så jag förstod att de inte gillade den uppenbarligen hemskt farliga glasmalsätande nya plantan som låg och flöt på ytan i väntan på plantering.

Planterar plantan, väntar 5 min, alla glasmalarna kommer fram och är pigga, glada och hungriga - precis som vanligt. Förlåt liksom! x)

Lillyrod
2018-03-02 17:26
#68

Hahaha ja se fiskar. Det är som marsvin. Vem fasen har lagt stenar i buren?? Två dagar och vi går inte över till filt och husområdet.  Andra dagen kastar jag dit några bitar paprika och alla tre, som de var då, är där på två röda 😃

De är verkligen vackra glasmalarna.

hejkomochhjälpmig
2018-03-02 22:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#69

Haha, nämen vad sött :') Det kan inte vara lätt för de små liven när de helt plötsligt utsätts för potentiellt livshotande stenar eller växter.❤️

Tack! Det finns något drömskt över dem tycker jag och de stora ögonen gör att de ser lika snälla ut som de är. 😍

Annons:
usvead
2018-03-03 08:48
#70

Oerhört vackra, nästan overkliga…. 🙂

Draken
2018-03-03 10:08
#71

Glasmalarna är otroligt vackra fiskar 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2018-03-03 10:35
#72

Vackra och häftiga varelser är de 😍

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

EmblaDockan
2018-03-03 11:40
#73

Jätte fina bilder på jätte häftiga fiskar!

Lillräkanf
2018-10-22 16:48
#74

Wow jag har alltid tyckt de är lite småläskiga men nu har jag verkligen öppnat ögonen för dem! Så fräcka! Måste bara fråga.. Har de alla sina organ och grejs i främre delen av kroppen? Och är det genomskinliga, muskler? Tack för alla fina bilder :)

hejkomochhjälpmig
2018-10-23 20:52
#75

Ja, du har helt rätt, alla organen är samlade fram och det som är genomskinligt är muskler! När de dör förlorar de sin genomskinlighet. Tack själv! <3

Upp till toppen
Annons: