Annons:
Etikettartbeskrivningar-månadensfisk-artiklar
Läst 7949 ggr
[Seaside]
6/7/14, 4:30 PM

Sötvattensmusslan ~ Corbicula fluminea

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina sötvattensmusslor har väckt en del nyfikenhet och intresse, vilket är jätteroligt!Glad - Så därför har jag tillägnat dem denna tråd. Här har jag sammanställt internetbaserad fakta samt skötselråd om just denna musselart.

Latinskt namn: Corbicula fluminea

Handelsnamn: Golden clam, Golden freshwater clam, Asian clam, Good luck clam

Historik: Arten upptäcktes för första gången av Otto Friedrich Müller 1774

Utseende: Det skår formade skalet varierar i färg från ljusgul, gulgrönt till mörkbrun. Färgen mörknar allt eftersom musslan åldras. Färgen kan flagna av på vissa ställen, vilket är helt naturligt, och dessa områden blir då vita.

Skalformen på unga individer är äggformad, medan de vuxnas skal får en mer triangellik form.

Innanmätet på musslan är blankt och vitt eller lätt rosa till färgen.

Tillväxthastighet: Hur fort en mussla växer påverkas av temperatur, mineral- och mattillgång samt förekomst av giftiga ämnen. Om alla dessa faktorer är gynnsamma växer dock unga musslor snabbt, och når en längd på 10-30 mm under sitt första levnadsår.

Tillväxten i naturen sker snabbare i strömt vatten eftersom det där råder god tillgång och omsättning på föda.

Storlek: Vuxna blir max 5 cm långa

Naturlig miljö: Corbicula fluminea finns i södra och västra Asien; västra Ryssland, Thailand, Filippinerna, Kina, Taiwan, Korea och Japan. Men har spridit sig över fler områden till den grad att den räknas som en av de värsta inkräktarna i havsmiljön.

Denna musselart tolererar både mer strömt samt lugnt vatten och återfinns i floder, sjöar, kanaler, diken, dammar och pölar i både färsk- och bräckt vatten. Musslan befinner sig ofta i inloppet till en sjö eller flod som angränsar till havet.

Musslorna har hittats i olika bottensubstrat, men vanligtvis trivs de i sand eller dybotten. Eller i en mix av de båda. Musslan gräver ner sig i bottenmaterialet och kan filtrera ut föda både ur sanden och vattnet.

Vattenmiljö: Musslan föredrar klart vatten med god vattenkvalité och är extremt känslig för dålig syresättning.

I naturen kan vuxna musslor klara en temperatur på 0-2°C. Men i akvariet trivs de bäst omkring 18-28°C. Högre temperatur minskar livslängden.

Musslan utsätts ibland för perioder av lågvatten i det vilda men kan överleva dessa om de befinner sig i sand eller gyttja.

Föda: Musslan använder sin siphon och filtrerar ut mikroskopiskt små växtdelar (plankton, alger), djur och bakterier i vattnet som de livnär sig på.

I akvariet behöver de specialkost för musslor som består av ett mycket finfördelat pulver som man sprider i vattnet. Det går även bra att ge ordentligt krossade räkpellets.

Lämpligt sällskap i akvariet: I naturen lever denna sötvattensmussla i grupp och vill därför dela akvariet med några artfränder.

Vad gäller fiskar kan musslan hållas med de flesta sorter, dock inte stora, aggressiva och/eller köttätande arter. Musslorna går inte heller ihop med hummer, krabbor eller kulfiskar som ger sig på dem.

Reproduktion: Musslan är hermafrodit, vilket innebär att den är tvåkönad. -Alltså krävs det bara EN enda vuxen individ för att skapa +1000 nya musslor/år.

När musslan parar sig och hur många parningar den gör per år varierar och påverkas av miljömässiga faktorer. Ibland blir det en parning/år, men vanligtvis två; en på våren och en på hösten.

Musslan producerar först ägg och sedan sperma. Men de kan även producera båda samtidigt. Äggen befruktas inne i musslan och larvstadiemusslorna ruvas i gälen där de utvecklas till ungdjur på ca 4-5 dagar. Därefter är ungdjuren redo att släppas fria.

En mussla kan släppa upp till 2000 ungmusslor/dag och mer än 100.000 på sin livstid.

De vuxna musslorna släpper vanligtvis inte ut de små förrän temperaturen i vattnet blivit +16°C eller högre. När de kommer ut är ungdjuren mellan 0,25-1 mm långa och frisimmande. I början följer de med strömmarna eller liftar med ett djur eller någon växtdel på sin resa och de kan klara långa transporter.

När de börjar utveckla skal och fot slår de sig till ro nere på botten, där de sedan tillbringar resten av sitt liv. Det tar mellan 6 månader och upp till 4 år för dem att bli 1 cm långa = fullvuxna.

Livslängd: Som vuxna lever de generellt 1,5-4 år, men en livslängd på hela 7 år har rapporterats.

……………………………………………………………………………..

Källor:

http://animaldiversity.ummz.umich.edu/accounts/Corbicula_fluminea/

http://nas.er.usgs.gov/queries/factsheet.aspx?speciesid=92

http://el.erdc.usace.army.mil/ansrp/ANSIS/html/corbicula_fluminea_asian_prosperity_pygmy_gold_or_asiatic_clam.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Corbicula_fluminea

http://sv.wikipedia.org/wiki/Corbicula_fluminea

http://www.iucnredlist.org/details/155736/0

http://www.nyis.info/?action=invasive_detail&id=52

Annons:
Lilolizeit
6/7/14, 4:58 PM
#1

Vilken bra sammanfattning! 👍

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Tinitusan]
6/7/14, 5:11 PM
#2

toppen! tackar så mkt för all den infon =)))

[Seaside]
6/7/14, 6:09 PM
#3

Tack Tack!Glad

sauk1
6/7/14, 6:24 PM
#4

Bra info! Tack! Reproduktionstakten skrämmer nog bort mig från ett inköp… Ska bli spännande att få se hur det blir för dig.

Taggeman
6/7/14, 6:35 PM
#5

Det vekar va en riktig överlevare den här musslan, risken är att den nog kan anpassa sig till våran miljö i naturen.

Så dom som har den här musslan får va försiktiga med den så att den inte sprids vidare.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[Seaside]
6/7/14, 7:38 PM
#6

#4 Tack och varsågod! Ja, jag kände själv "gulp" inför det faktumet, men den dagen den ´sorgen´Glad

#5 Absolut. Håller helt med dig där.

Annons:
Taggeman
6/7/14, 10:55 PM
#7

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[Jens]
6/8/14, 6:00 AM
#8

Mycket bra sammanfattning och jag håller med både dig och Taggeman om att vara försiktig så det inte sprids hur som helst men söta är de 🙂

Lilolizeit
6/8/14, 6:11 AM
#9

Får dom 1000stycken per år, så kan jag ju köpa ett gäng av dig sen Seaside. 😃😉

#8 Men jisses va tidigt du är uppe! Det är väl helg? 😊

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Jens]
6/8/14, 7:28 AM
#10

#9

Jag är morgonmänniska snarare än nattmänniska. =)

[Seaside]
6/8/14, 11:13 AM
#11

#8 Tack Jens!

#9 Skratt - Ja, när invasionen kommer hör jag av migSkrattar

[Seaside]
6/13/14, 1:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Tänkte uppdatera lite… Alla musslorna mår bra, de har mer eller mindre grävt ner sig i sanden nu. En är helt nergrävd och en syns desto mer.

[Seaside]
6/13/14, 1:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Jag ger dem musselfoder varje dag, samtidigt som jag matar de övriga. Fodret är ett finmalt pulver som jag tar en nypa av och strör ut under vattenytan.

Fodret jag använder är detta:

Annons:
LajvKrattan
6/13/14, 3:53 PM
#14

👍

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[Seaside]
6/13/14, 3:58 PM
#15

Tack! *Bugar*

LajvKrattan
6/13/14, 3:59 PM
#16

*applåderar* 

*stjäl musslor*

😈

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[Seaside]
6/13/14, 4:01 PM
#17

Big No No på den sista därSkämtar

Draken
6/13/14, 7:04 PM
#18

Jätteba info :D

Sätter en tas i den här tråden :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
6/13/14, 8:54 PM
#19

Det här var väldigt uppskattat. Mycket välgjort och intressant information. Många tummar upp!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Seaside]
6/14/14, 7:57 PM
#20

#18 & #19 Tack! Roligt att artikeln var bra och informativGlad

Annons:
[Seaside]
6/19/14, 10:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Alla tre musslorna är synliga nu och är om vartannat helt stängda / lite öppnade när de filtrerar. Akvariet de bor i håller 24°C och bottenmaterialet består av Rådasand (0,8-1,2 mm). Varje kväll får de en nypa musselfoder som jag sprider ut under ytan.

[Seaside]
7/28/14, 9:12 AM
#22

När jag hade "inmätning" senast fick jag bevittna musslornas fascinerande sätt att gräva ner sig. Var läckert att se! (Ursäkta den dåliga bildkvalitén, min kamera är inte så haj på filmning tyvärr)

[Tinitusan]
7/28/14, 10:28 AM
#23

vad häftigt!

[Seaside]
7/28/14, 6:04 PM
#24

Ja, visst är det. Jag satt häpen och tittade bra länge…

[Jens]
7/28/14, 6:46 PM
#25

De är fina att se på men har du sett någon skillnad på hane och hona? Har de förökat sig?

[Seaside]
7/28/14, 6:50 PM
#26

Nej Jens: Jag har inte sett någon skillnad - å andra sidan vet jag inte riktigt vad jag ska titta efter😛. Inget smått ännu… Men det skulle vara roligt om det blir!

[Jens]
7/28/14, 7:50 PM
#27

Ahh, de är hermafroditer =)

Annons:
[Seaside]
7/28/14, 10:00 PM
#28

Ja, så var det ju… Bra att man har koll på sin egen artikel ;)

sauk1
7/29/14, 12:20 AM
#29

Var det inte dessa som skulle föröka sig kopiöst? :) Då kanske det inte var någon fara i alla fall?

[Jens]
7/29/14, 6:11 AM
#30

De kanske inte har blivit 'vuxna' ännu?

[Seaside]
7/29/14, 9:19 AM
#31

Japp, kanske bara är lugnet före stormen…🤐 Det återstår att se

Stensture35
10/29/17, 9:59 AM
#32

Vad hände sen?

Lillyrod
10/29/17, 10:02 AM
#33

Seaside har tyvärr lämnat iFokus sen hon utvecklade allergi mot akvarievatten.

Upp till toppen
Annons: