Annons:
Etikettdammar
Läst 2311 ggr
Tequilaboj
5/2/14, 5:24 PM

Flytta in/ut guldfisk och relaterad fråga

Hej!

Fick igår hinkar med guldfiskar/koi som jag släppte ner i min mormors damm. Han som gav mig dem hade sagt att de var +15cm minst men såg sen att det var en mycket mindre än de andra, typ max 5 cm. Vågade inte släppa i honom eftersom alla i den dammen är betydligt större. Tror tex inte denna lilla kan äta pelletsen.

Funderar på att flytta in den i mitt slöjstjertkar på 200l och släppa den nästa år. Om jag vill flytta in den, ska jag ställa in hinken med fisken inomhus och låta det bli rumstemperatur eller göra processen långsammare? Känns som de är tåliga med tanke på dag/natt-skillnaden i dammar (speciellt små).

Ska jag släppa den i dammen ändå? Det är en stor damm som sköts noga så det finns inte direkt överdrivet mycket "skräp" att äta.

Annons:
Tequilaboj
5/2/14, 5:46 PM
#1

Det kanske är en koi?.. Förmodligen inte iofs. Inte kunnat studera närmare för hinken är svart och vattnet är lite grumligt.

…äh spelar antagligen ingen roll. FIY heter den Goldiddi-Goldfisk, har alltså döp den/fäst mig vid den random jäkla fisken redan ^^

:/

mimåne
5/2/14, 9:36 PM
#2

Hm.. Är fisken hela 5 cm och har levt med de andra så är väl risken för att den ska bli uppäten inte stor. Du kan inte bryta pelletsen i små bitar? Eller om det är en pellets som smular mycket så får den nog mat i sig ändå.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Tequilaboj
5/2/14, 10:29 PM
#3

Det är inte min damm så inte jag som utfodrar. Har f.ö fixat hem till den i en annan damm, såatt Problem solved :D Inte lika stor och lyxig men med likasinnade (lika stora). Slipper ta bilen med Goldiddi dessutom!

mimåne
5/3/14, 8:57 PM
#4

Vad skönt att det löste sig :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: