Annons:
Etikettväxter
Läst 5693 ggr
Girrre
2014-04-15 23:30

Alger på glaset

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har börjat att få en del alger på mina rutor i akvariet. Var inte så mycket till en början men nu har de tagit över mer och mer och har nu börjat se riktigt fult ut.

(se bifogad bild) Vet tyvärr inte vilka alger de kan röra sig om. Men akvariet är ca 2 månader gammalt. alla fiskar och växter ser ut att må bra. Har ett 10tal fiskar och 6st växter. Det enda jag tillsätter i akvariet är 15ml Easy-life profito växtnäring 1gång i veckan. Belysningen brukar vara igång mellan 12.00 - 23.00.

Ska man bara köpa en alg skrapa och ta bort de (hört att de bara lär komma tillbaka igen med denna metoden) eller ska man göra något annat? förslag?

Annons:
Smulan80
2014-04-15 23:32
#1

Minska växtnäringen och införskaffa fler växter.

Girrre
2014-04-15 23:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Okej. Laddade upp en ny bild på hur akvariet ser ut med växter och dylikt.

Så minska växtnäringen och i med någon mer växt. Problemet blir väl att få plats med mer men går säkert att flytta något annat.

mimåne
2014-04-15 23:40
#3

En algskrapa är ett bra alternativ. Att du försöker ta bort algerna har inte den effekten att algerna blir värre, de fortsätter bara som innan. Dvs växa i samma takt. Det finns olika algskrapor beroende på vilken typ av alg det är och hur hårt den sitter. Försök att skrapa med nageln och se om det går bort. Sitter det hårt så behöver du köpa en skrapa med rakblad och försiktigt skrapa bort det. Men var försiktig för det kan repa rutan om man inte gör på rätt sätt.

Samtidigt bör du fundera över uppkomsten till dessa alger. Jag kan berätta om 3 faktorer som kan gynna algernas tillväxt och det är:
1: För många tända belysningstimmar/dålig belysning.
2: För litet växtbestånd och för få snabbväxande växter
3: Övermatning.

Jag ser att du har din belysning på i 11 timmar. Så länge behöver akvariet inte vara tänt så dra ner på tiden till ca 8h. Vad har du för belysning förresten och hur stort är akvariet?

Ditt växtbestånd tror jag kan förbättras om det inte är så att akvariet är väldigt väldigt litet. Om du anger hur många liter ditt akvarium är på samt en bild så får vi en bättre uppfattning och tydligare bild om växtbeståndet för ditt akvarium.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
2014-04-15 23:48
#4

Jag ser nu att du har laddat upp en bild. Mycket bra! Jag bedömer att ditt akvarium har ett lite för litet växtbestånd. Mer snabbväxande växter som tar upp näring snabbt ur vattnet kan vara hjälpsamt och konkurrera ut algerna. 

Du skulle kunna placera mer växter exempelvis på sidan om pumpen och i vänstra främre hörnet. I bakgrunden ryms det också mera tycker jag.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
2014-04-15 23:50
#5

Har du någon algätare förresten?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

kallepudas
2014-04-16 08:06
#6

En tandborste är perfekt att ta bort sådana alger med och man behöver inte riskera några repor på glaset. 

Skulle nog även sänka ljustiden från 11 timmar till 10.

Annons:
Fridhem
2014-04-16 08:41
#7

Har belysnings tiden någon påverkan på fisken? Måste fisken ha en vissa timmar med natt?

Hoppas det är ok att jag lånar tråden.

LajvKrattan
2014-04-16 08:43
#8

#7 Nej, fiskarna är inte så kräsna med belysningstiden. Så länge vi håller oss inom rimliga ramar är de nöjda.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Fridhem
2014-04-16 08:52
#9

#8 så om dom har natt i 7 timmar räcker det?

kallepudas
2014-04-16 09:26
#10

#9 Växterna kan dock inte tillgodogöra sig mer än ungefär 10 timmars ljus så har man tänt mer(alltså mycket mer) så gynnar man algerna. 

Fiskarna är ju inte så kräsna & mina kar släcks strax för att åter tända sig vid cirka kl 16 men eftersom det är rätt ljust nu inne så blir det ju inte direkt natt för dom ändå.

Fridhem
2014-04-16 10:20
#11

#10 Jag har inga alger och så tycker jag växterna trivs bättre när jag ökade belysningstimmarna, men jag hoppas jag slipper alger även i fortsättningen:)

kallepudas
2014-04-16 10:30
#12

Ungefär 12 timmars ljus kan tropiska växter tillgodogöra sig. Alger kan ta tillvara på ljuset hela tiden men det hela varierar ju beronde på vad man har för växter som konkurerar ut algerna. Jag har en del långsamväxande växter & har jag ljuset för tänt för länge varje dag så börjar det komma alger…så någonstans mellan 10-12 timmar är lagom.

Ja har ett malawikar & det är ju tänt från 7 på morgonen till 22-23 på kvällen & det är inga alger i det men det ordnar jag enkelt med en luftsten som blåser bubblor som tar död på växtligheten på ett smidigt sätt.

Girrre
2014-04-16 13:19
#13

#3 Akvariet är ett 125L juwel med standard belysning. Allt är ca 2 månander gammalt. 

Har provat att ta en liten svamp och gnugga bort algerna och de verkar inte sitta extremt hårt.

1. Akvariet är tänt mellan klockan 12.00 till ungefär 23.00, Men jag ska följa ditt råd att släcka akvariet efter ca 8h. Belysningen är helt ny då jag köpte ett komplett juwel akvarie för ca 2 månader sedan. Tror att det är T5 lysrör.

2. Jag tycker själv att jag har mycket växter i karet just nu. Vet iofs inte hur mycket växter folk brukar ha i ett 125 liters kar som jag har. Men ska följa råden jag får om att införskaffa mig någon växt till. 

3. Matningen går till så att jag hela tiden övervakar fiskarna med maten jag ger dom. Plockar sedan upp det som blir över med hjälp av en hov.

Det simmar just nu 2st kinesiska algätare i karet. Även att till helgen så flyttar de in en Ancistrus mal.

Annons:
guppytjej
2014-04-16 13:33
#14

Om du måste plocka upp överbliven mat med hov har du matat för mycket.. sen är det så att i nystartade kar kommer det alger innan balansen har kommit igång. Mycket snabbväxande växter som får den näring de behöver håller algerna borta… Att göda med växtgödning ger inte mer alger utan det gör att växterna kan växa som de ska o ta upp nöringen FÖRE algerna. får inte växterna den näring de behöver kan de helle rinte ta upp NÅN näring od å tar algerna över. Växterna behöver både mikro o makro ämnen o så den viktiga co2 såklart o 8 timmar är för lite för att växterna ska må helt bra.

Girrre
2014-04-16 15:30
#15

#14 Jo de vet jag. Matar mindre och mindre hela tiden för att hitta en lagom mängd. 

Men hur lång tid tar de för att akvarier att etablera sig riktigt ? jag trodde först att de var efter den här nitrit spiken som kom för min del efter 3 - 3½ vecka och jag har inte haft någon nitrit alls efter det. 

Verkar som om alla har olika åsikter om de här med gödning och belysning. vissa säger att man ska sluta med gödningen och sänka lystimmarna och vissa säger att man ska fortsätta och höja lystimmarna. Nybörjare som man är så vet man inte på vilka eller vem man ska lyssna på. Tkr iofs att alla råd är bra i mina öron. Visst förstår också att alla akvarie är olika.

guppytjej
2014-04-16 15:33
#16

det kan ta upp till 6 månader eller så innan du får en hel stabil balans i akvariet. Här fungerar det kanon med 12 timmars lyse (växtrör samt reflektorer så kraftig ljus) gördning (grund, botten, järn o co2) o inga alger dyker upp men sen har jag ju ca 80-90% av akvariet planterat så mycket växter och de flesta är snabbväxande.

Roxie
2014-04-16 17:13
#17

Alger överlag är vanligt förekommande i nystartade kar, oavsett hur mycket växter man har. Det kommer gärna alger innan akvariet har stabiliserat sig, men försvinner oftast så fort växterna kommit igång ordentligt.

// Sofia

ComaT
2019-02-12 21:34
#18

Ser att tråden är gammal men jag skickar vidare ett tips jag fick när jag startade upp mitt 55l sköldpadds/fisk akvarium. Man kan fråga stället man köper djuren på om dom kan krama ur vatten ur ett filter och stoppa i en påse, sen tömmer du ur vattnet du fick, gärna så nära insuget på din pump. Det ska tydligen boost igång bakterie kulturen i din tank, dock vet jag inte om detta går mkt fortare än vanligt för att få ett akvarium i symbios.

Upp till toppen
Annons: