Annons:
Etikettårstidsfisk-killis
Läst 2209 ggr
Ansgar007
2014-04-10 10:41

Killisfråga - Sällskap?

HejHej!

Jag har ett KIllis-par i ett litet akvarium på ca 15 L.

Enligt de flesta jag talat med så ska det var lätt att få dem att lägga romkorn i lekmoppen. Jag har dock barabara lyckats hitta 3 st på en månad. vilket resulterat i ett mycket litet yngel.

Vet inteinte varför de inte lägger fler ägg? Jag har både alkottar & boklöv hos dem. Och vattnet är sådär gulbrunt som de tydligen vill ha.

Nu funderar jag på att ha ytterligare ett sällskapsakvarium. Med Guppy kanske nån tetra & eventuellt detta Killis-par. Vad tror ni, funkar de i den miljön? Hur gör jag med surheten, de andra vill väl knappast ha alkottar i? Har också, förhoppningsvis Ancistrus-yngel på gång, som jag tänkte skulle vara i samma akvarium. 

Nån som vet om /vad som skulle fungera?

Annons:
Ansgar007
2014-04-10 10:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hanen

xanna
2014-04-12 21:49
#2

Hallojsa!

Det ser ut som om du har en större växtlekare där. Vet du vad det är för sort? Hur stor är den egentligen? Är de fullvuxna, eller är de ungdomar som precis kommit igång med leken?

Jag skulle tro att 15 liter är i minsta laget för denna växtlekare och skulle rekommendera minst 40 liter för ett par. 6o liter om du tänker ha fler.

Bra mat, som levande foder, brukar trigga igång leken hos killifiskarna. Vita mygglarver, artemia, hyellella, microvinäger.. Ja lite champagne i vardagen så att säga.

Killifiskar har sällan höga krav på vattnet. De trivs i de flesta typer av vatten, men kan vara kinkiga med temperaturer som yngel.

Det finns risk att dina killifiskar biter sönder fenorna på färgglada fiskar. De kan även stressa ihjäl dem. Är de av större variant kan de öven plocka de harmlösa ancistrusynglen när de kommer fram ur grottan. Det varierar mellan individer hur krigiska de är och även mellan arter.

Ansgar007
2014-04-15 21:38
#3

Hej! tack för svar! Det är ett par Australe, enligt affären.

Tror även de går under namnet Kap Lopez.

Jag har dem nu i ett ca 60L ihop med 4 Guppy. Det verkar funka. Däremot undrar jag var de 5 Ancistrusynglen jag la i har blivit av. Jag såg ett sitta på glaset & ingen brydde sig om det, trots att alla passerade precis bredvid utom Killishanen. Har inte sett hur han reagerar på ynglen. Ynglen är en vecka gamla, så väldigt små. Svårt att veta om de är kvar eller blivit föda. Det är det jag vill veta innan jag flyttar i resten av de 28 ynglen eller om jag måste flytta Killishanen först?

Har ett Sällskapsakvarium på ca 120 L. Men där kanske han åker på stryk av Paletter, Scalarer, Eldstjärt mfl?

Upp till toppen
Annons: