Annons:
Etikettallmänt
Läst 5959 ggr
Platyfarmer32
4/8/14, 4:20 PM

Bästa metoden för cyano?

Hej jag har börjat få cyano och min fråga till ni som är erfarna är att vad är bästa metoden för att få väck på set hela? Jag har hört att man kan mörklägga men isåfall finns det bättre metoder och hur utför man det på nästa sätt tack på förhand om ni kan hjälpa.

Annons:
[Jens]
4/8/14, 4:52 PM
#1

Det är det bästa annars är det att börja om helt.

Platyfarmer32
4/8/14, 5:03 PM
#2

Det skulle också fungera men menar du att jag ska köra in karet som hela början eller?

Oliviahack
4/8/14, 5:13 PM
#3

Jag har fått tillbaka mitt igen också så undrar vad sjutton jag ska göra.. Blir väldigt jobbigt att börja om! Alla dom fiskarna kommer inte ner i mitt 96 som redan är fullt med annan fisk. Jag har dessutom mycket växter. Men mitt är utanför pumpen bakom min bakgrund och har sedan spridits sig till några växtor (svärd och anubias). Mörklade mitt kar under 5 dagar och då försvann det men jag kan ju inte alltid göra så.

(du får ursäkta mig om jag snor din tråd lite, men har ju samma problem..)

[Jens]
4/8/14, 5:23 PM
#4

Platyfarmer32. Ja men var otroligt noggrann så att du inte har några som helst tecken på cyano kvar för de fäster sig på växter, dekorationer, grus m.m. Koka allt annars börja om helt.

[Jens]
4/8/14, 5:27 PM
#5

Oliviahack.

Jag vet inte hur det uppkommer till hundra procent men om jag inte minns fel så finns cyano i vattnet redan från början och om man t ex inte sköter vattenbyten och städning av karet på t ex överflödig mat så bildas dessa cyanon (bakterier). Som sagt så är jag inte hundra men jag tror det har något med det att göra.

[Seaside]
4/8/14, 5:31 PM
#6

Läste någon gång här på forumet att om man använder medlet General Tonic så kan man lyckas bli av med all Cyano - dock kolar även bakteriefloran av medlet…

Annons:
Platyfarmer32
4/8/14, 5:37 PM
#7

Oh hmm jag har inte något som de får flytta över till eller jag har en skål på några liter men de kan ju inte bo där så länge så isåfall kan jag inte köra in det så som man kanske vill men det finns inte något annat trick man kan ta till då jag gärna tar denna väg som sista utväg vill helst inte börja om helt för som sagt jag inte har något de kan bo i. Skulle vara bra om det fanns något medel eller så. Och #3 det är lugnt helt okej att du också använder min tråd :)

[Jens]
4/8/14, 5:45 PM
#8

General Tonic är ett bra atlernativ.

Platyfarmer32
4/8/14, 5:54 PM
#9

Jag har också hört att man kan använda easycarbo till at få bort cyano men vilken är bäst?

[Jens]
4/8/14, 5:59 PM
#10

Jag har hört som Seaside att General Tonic är det bästa.

Oliviahack
4/8/14, 6:00 PM
#11

Jag tänker att eftersom min fäster på ovansidan (och på baksidan där utblåset är) på bakgrunden alltså där inte vattnet är så kanske jag ska ta bort min bakgrund? Har även lite mellan gruset och rutan i mitten av karet.

Platyfarmer32
4/8/14, 6:02 PM
#12

Samma här men eftersom den tar bort all bakterieflora ska jag ta bort fiskarna eller får de vara kvar?

Oliviahack
4/8/14, 6:03 PM
#13

Läste här nu http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=115789 att Easy carbo tar bort cyano efter några dagar. Ska testa det funkar inte det så får jag väl börja om 😭

Annons:
[Jens]
4/8/14, 6:06 PM
#14

Låter faktiskt bra Oliviahack. Ta bort bakgrunden och gör rent det för det kan vara så att det blidas där bakom om du misstänker det. Prova du också med General Tonic. Fast jag råkade ut för det för många många år sedan och då gjorde jag om allt på nytt efter att ha försökt med flera olika sätt. Bytte ALLT för jag orkade inte med det längre. Det var så pass nära att jag gav upp akvaristiken helt då men det gjorde jag inte förrän några år efter men det var på grund av att jag flyttade 30 mil och akvariet följde inte med.

Oliviahack
4/8/14, 6:11 PM
#15

Förra ägaren hade kvar sand och döda snäckor kvar bakom bakgrunden och jag fick inte bort det heller. Kan man ta bort bakgrunden (sitter med silikon) medans man har vatten i eller måste jag tömma karet helt? 😢

Platyfarmer32
4/8/14, 6:11 PM
#16

http://www.bollmoraakvarieklubb.org/tips.htm här verkar det som att general tonic har fungerat bra så jag kör på det men kan jag ha i fiskarna när jag doserar med det?

[Jens]
4/8/14, 6:15 PM
#17

#15 När jag gjorde om allt i mitt stora akvarium för ca 1,5 månad sedan så tömde jag allt och tog bort bakgrunden och skrapade bort silikonet med rakblad. Kastade bakgrunden och använde svart bakgrund. Kommer nog köpa nytt bakgrund någon gång men inte nu för jag är nöjd ändå med det jag har nu. =)

[Jens]
4/8/14, 6:15 PM
#18

#16 Ja, fiskarna kan vara kvar. Berätta gärna hur det går sedan.

Oliviahack
4/8/14, 6:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Såhär ser det ut vid pumpen från sidan. Massa akit som man inte får bort. Det bruna alltså

Oliviahack
4/8/14, 6:19 PM
#20

Det svarta är cyano..

Annons:
Oliviahack
4/8/14, 6:20 PM
#21

.

Oliviahack
4/8/14, 6:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Funkar inte att lägga upp bilder. Blö

Oliviahack
4/8/14, 6:21 PM
#23

Även här

Platyfarmer32
4/8/14, 6:23 PM
#24

#16 Självklart kan jag det:)

Oliviahack
4/8/14, 6:23 PM
#25

Tråkigt att det inte funkar!

[Jens]
4/8/14, 6:29 PM
#26

Oliviahack, jag vet ärligt talat inte vad jag skulle ha gjort i ditt läge. Det är ett beslut du måste ta själv. =(

sauk1
4/9/14, 6:48 PM
#27

Jag fick cyano kort efter att jag startade mitt räkkar. Matade inget just då eftersom karet var tomt på djur förutom två fiskar, byter alltid vatten exakt var sjunde dag. Jag orkade inte start om och testade Blue exit från Easy life. Det ska vara växt-, snäck-, räk- o fisksäkert. Än så länge, så här tre vattenbyten efter avslutad kur, finns absolut ingen cyano. Alla crystalräkor o fiskar o växter klarade sig. Även de goda bakterierna. Om du överväger kemikalier, efter att mörkläggning inte fungerat, som för mig, så kan jag rekommendera produkten. Har inte testat General Tonic eller Algin.

Annons:
sauk1
4/9/14, 6:52 PM
#28

Oliviahack, är du säker på att det är cyano? Jag ser dåligt på bilderna.

Oliviahack
4/10/14, 8:09 PM
#29

Ja lukten avslöjar allt.. Kan man använda happy carbo istället för easy carbo? Han på affären sa att det är samma sak, och jag har happy hemma redan

[Jens]
4/10/14, 8:17 PM
#30

Vad ska du använda det till Oliviahack? det är inget botemedel mot cyano är det jag vill ha sagt.

Oliviahack
4/10/14, 8:36 PM
#31

Har läst att det skulle funka..

sauk1
4/10/14, 10:29 PM
#32

Måste bara poängtera en sak. Jag beskrev inte Carbo-produkten. Det är helt olika verksamma ämnen i Blue exit och Algin extra jämfört med EasyCarbo och HappyCarbo.

Oliviahack
4/11/14, 7:45 PM
#33

Jag menar att jag har läst på annat håll att det ska funka. Men om ni säger att det inte funkar får jag tro på det och testa något annat 🙂

sauk1
4/11/14, 8:32 PM
#34

Jag vet inte vad du läst för instruktioner men jag använde Easycarbo redan innan i karet som fick cyano. Fast det var normal dos. EC brukar smälta sönder vallisneriablad, bara så du vet. Det verksamma ämnet i cyanobekämpning verkar vara salicylsyra.

Annons:
Joss.
4/11/14, 11:54 PM
#35

Jag har hittat en tråd om att man ska kunna få bort cynao med KNO3.

Räkor ska dock vara lite känsliga för det.

http://www.redbee.se/archive/index.php/t-1193.html

sauk1
4/12/14, 8:53 AM
#36

Det finns massor av metoder och teorier. En del funkar för vissa kar men de kan lika gärna misslyckas. Den mest heltäckande genomgången tycker jag finns på Zoopet. En bra artikel! http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=62105 Sen måste du själv välja och testa.

theraphosa
4/12/14, 9:04 AM
#37

Hur varm är de i akvariet? Cyano trivs i varmt vatten (27-28c) så sänk tempen till 25c, ta bort så mycket Cyano du kan och ha i ett medel, easy life har ett bra medel mot cyno. Så borde du få bort de, ricktigt jobbigt att få och han vara knepigt att få bort. Hoppas du får bort de!


Oliviahack
4/12/14, 6:43 PM
#38

Ja jag har runt 27-28 så sänkte värmen nu. Gör även en storstädning i karet nu. Hoppas att det kan försvinna nångång..

Upp till toppen
Annons: