Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 7312 ggr
CaptainBunchie
2013-09-15 12:18

Endast guppyhanar?

Tänkte säkerhetskolla nu innan vi åker och köper fisk. Har en ensam stackars guppyhane här hemma, och hade tänkt göra guppykar. Men visst går det väl att ha endast hanar? Är nämnligen inte så sugen på att få massa yngel. Hade tänkt kanske 2-3 slöjguppys med ett gäng endlers tillsammans med 3-4 ottosar och ev. 5 äppelsnäckor i 54l, skulle det fungera tro?

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Annons:
[KiwieMie]
2013-09-15 12:21
#1

Ja, man kan ha bara hanar. Guppys är ej aggressiva mot varandra, hanar kan ibland jaga varandra lite grann, men inget mer än det. Vad dem behöver är andra fiskar av samma art att stimma med, och hanar med hanar fungerar utmärkt.

[VSK]
2013-09-15 12:24
#2

Min kompis har enbart hanar i sitt kar och det funkar ypperligt enligt honom.

Jag funderar på liknande då hanarna är så mycket finare ut än honorna. Jag har en massa yngel och smått som jag inte riktigt kan se könet på än så jag får låta de växa upp innan jag gallrar.

[Jens]
2013-09-15 13:06
#3

Jaha, så de ska inte få leva ut sina lustar med andra ord? Eller är det så att de kan ge sig på varandra! 😉

Taggeman
2013-09-15 13:14
#4

Jag hade en Guppy hane som yngel hamnade i filtret (en egen tank som filter) o vart där till könsmognad. När han blev nedsläppt i akvariet med dom andra fiskarna så dög det inte med guppyhonorna utan han uppvakta
den stora fina stora praktbarbshonan i stället.  Så det ordnar sig nog man tar vad som finns. 😃

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[VSK]
2013-09-15 14:18
#5

#3

De gör ju inget annat än avlar 😃

Jag ska ge dotter ett gäng då hon nyss startat upp sitt kar.

Ellenor123
2013-09-15 15:31
#6

Jag hade 7 guppyhanar i mitt första akvarium. Dom jagade och uppvaktade varandra MYCKET och det var oftast den minsta som fick agera offer. Efter att den minsta dog så var det en annan som tog hans plats. Tyckte väldigt synd om dom som ständigt trakasserades så jag gav bort dom till en kille med ett stort guppykar med både hanar och honor :)

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

Annons:
[Jens]
2013-09-15 15:43
#7

Utifrån vad flera av er skriver så tycker jag idén att ha enbart guppy-hanar tillsammans inte är bra! Att bara ha hanar i ett akvarium av Guppy ser jag som onaturligt för så lever dom inte i verkligheten. Är det inte så att vi alla strävar efter att fiskarna ska ha det bra och leva en så nära normalt liv som möjligt i ett akvarium?

Är man trött på att få en massa yngel så gör dig av med dem i så fall (genom att ge bort) eller skaffa någon/något som förhindrar att det blir så många yngel i akvariet som t ex en 'rovfisk'. Eller skaffa andra sorters fiskar som passar i ett så litet akvarium som inte skaffar ungar så ofta som guppys gör.

Har sett att vissa butiker delar upp honor och hanar i sina akvarium men det är ju inte för lång tid framöver och påverkas då inte negativt.

[VSK]
2013-09-15 15:59
#8

Okej där ser man. Ja då behåller jag mina honor helt klart.

Tack för tips.

CaptainBunchie
2013-09-15 21:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Well, well. Jag kör på enbart hanar (änsålänge) iallafall.
Tycker det är minst lika taskigt att ha honor/hanar ihop och låta honorna få kull efter kull efter kull. Måste vara väldigt ansträngande för dem.

Ensamma killen fick en polare idag, vilket var väldigt uppskattat.
Vi hade köpt två men efter någon dag så hade den ena försvunnit/dött.

I och med att vi hittade en död äppelsnäcka i det stora karet har vi även flyttat över tre av de vi tror var fyra resterande, antagligen så har de svårt att hitta/få mat då vi har stora malar och andra fiskar som äter den, bl.a. Två unga ancistrusar har även flyttat in (efter mycket om och men, 4 respektive 5cm stora) som ska bo där tillfälligt då de ska säljas. :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

[VSK]
2013-09-16 07:44
#10

Jag har faktiskt funderat om igår natt.

Att ha ihjäl yngel anser jag vara mer grymt än att låta hanarna hålla på när det enbart är hanar. Dessutom så har man ju lite andra fiskarter som förhoppningsvis håller den mest stöddiga guppyn på plats.

Sen tänkte jag på det där med djuraffärer mm. Där jag köpte mina så har de sorterat karen efter kön.

Förekommer det nån form av mobbing i karet så lär det nog kanske förekomma i det fria oxå.

Man kan ju knappast behålla alla yngel då det är dödsdömt för alla fiskarter i karet i längden.

Att spola ned levande fisk i toaletten förekommer inte ens i min hjärna.

[Jens]
2013-09-16 08:06
#11

#10

Ja, det är det sämsta alternativet att 'ha ihjäl' yngel men det har jag inte skrivit i alla fall. Jag har goda kontakter med mina akvariebutiker så för mig är det inga problem att ge dem till butik men samtidigt så ser jag till att det inte blir några stora kullar eftersom jag har rovfisk i akvariet som ser till att det inte blir 20-40 st vid varje kull. Överlevnadsstatistiken hos mig är 2-4 st och ibland inget beroende på hur jag har inrett akvariet. Jag har t ex ytterst få gömställen m.m. och man kan skapa en bra miljö ändå. 🙂

Kom ihåg en sak. Mina ord är inte fakta utan det var bara vad jag tyckte och jag är med i Svenska Guppysällskapet och där ser de inga problem att särskilja hanar och honor ifrån varandra i odlingssyfte. De har också sagt att om man har 40 hanar och en hona i akvariet så kommer inte honan att bli stressad för det, likaså tvärtom. Det ultimata är att ha en hane och två honor och där har jag inte uppfyllt vilket kommer åtgärdas i veckan. 😉

[VSK]
2013-09-16 08:18
#12

#11

Jag har frågat djurbutiken om de vill ha Guppy men de ville ej det.

Jag köpte Black molly för att de skulle hålla balansen okej, men de var inte intresserade av yngel 😕

Som sagt så skall dotter få fiskar av mig, men det är ju bara en temporär lösning.

[Jens]
2013-09-16 08:29
#13

Molly ska vara bra men kanske är det så att du matar dem för mycket så de inte bryr sig om levande föda?

Annons:
Frida B
2013-09-16 08:31
#14

#11 jag tror att honan lär bli stressad. Samma sak med vilket djur som helst, ha en löptik med 40 könsmogna, okastrerade hanar så blir hon stressad. Ha en marsvinshona med 40 könsmogna hanar blir hon stressad. Ha en kaninhona med 40 könsmogna hanar blir hon stressad. O.s.v :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[VSK]
2013-09-16 08:40
#15

#13

Ja kanske, jag vet inte om jag matar de för mkt eller ej 🤔

Jag tänkte köpa två Molly till men först så måste jag reducera antalet fiskar i karet då det endast är ca 60L.

Större kar står på önskelistan men det lär dröja då jag har prio på andra saker just nu.

[Jens]
2013-09-16 08:47
#16

#14

Det är utifrån vad de har sagt på guppysällskapet om att ha en hona bland många hanar. Själv så ser jag det inte som optimalt vilket jag skrev också utan två honor på en hane är det ultimata.

wille_wille
2013-09-16 08:47
#17

Jag tror att hur stressad honan/honorna blir är inviduellt både hos honorna och hanarna. Jag hade en hane förut som bodde tillsammans med (ungefär) 3 hanar och 7 honor. Den hanen uppvaktade och stressade alla honorna och hanarna. Och nu har jag 2 hanar och en hona i ett annat akvarium, hanarna bryr sig inte om honan över huvud taget. Här är det honan som simmar efte hanarna :) Så, som sagt, jag tror det sklijer sig från fisk till fisk hur stressade dom blir och hur mycket dom stressar andra.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

[VSK]
2013-09-16 08:48
#18

Jag har hört tre honor per hane.

Fast det kanske beror på karets storlek?

-Cissi-
2013-09-16 13:05
#19

#18 Jag brukar köra på 3 honor per hane (just nu har jag ingen aning om hur många jag har av var :P ) men vanligtvis så säger man 2 honor per hane.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[VSK]
2013-09-16 13:08
#20

Okidoki 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: