Annons:
Etikettdammar
Läst 7111 ggr
wille_wille
7/3/13, 9:08 PM

Anlägga trädgårdsdamm?

Hej!

Jag o pappa funderar lite på att anlägga en trädgårdsdamm🙂

Jag hittade den här länken (LÄNK) och jag tycker dom beskriver bra hur man ska gå tillväga men jag tänkte kolla här ändå om det är någon som har tips på hur man kan göra.

Sen skulle jag gärna vilja veta lite vilka saker man behöver?

Vi har för tillfället inga planer på att ha fisk i dammen man pappa tyckte att det vore lika bra att fiskanpassa den när man ändå anlägger den så hur djup behöver den vara?

I länken stod det 1,5m men det tycker jag känns som lite väl mycket, har läst 60cm på en annan sida, är det för grunt?

Sen undrar jag också vilka växter som kan vara bra att ha i dammen?

Jag har svärdsplanta, vattenpest, hornsärv, andmat och anubias, skulle någon av dom fungera i en damm?

Nu blev det kanske många frågor men jag hoppas att ni kan svara (det kanske kommer flera senare också)🙂

Om du har en damm får du gärna lägga in en bild på den😉

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Annons:
Nwmo
7/3/13, 9:31 PM
#1

Kör nån meter djupt, så slipper ni ha fiskarna i akvarium över vintern.

- Emil

wille_wille
7/3/13, 9:41 PM
#2

Akvarium över vintern går iallfall inte för vi har ingenstans att ha det 😕

Jag tänkte kolla vad som liksom var "minimumdjupet" eftersom det är ganska många småbarn som brukar komma hit, inte så kul om någon skulle ramla i och den är 1,5m djup…

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

CaptainBunchie
7/3/13, 9:42 PM
#3

#2 Staket runt? ^__^

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

-Cissi-
7/3/13, 9:43 PM
#4

Djupet beror ju på om man vill ta in fiskarna till vintern eller inte. Om man ska ha fiskarna ute på vintern så bör ju damen vara djup så den inte fryser ända ner till botten.

Vallis borde väll kanske funka? näckrosor?

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

wille_wille
7/3/13, 9:55 PM
#5

#3

Hehe, någon känner sig lite efterbliven just nu😐

#4

Fiskarna behöver gå ute på vintern (om det blir några fiskar) eftersom vi inte har plats att ha dom på vintern.

Vallis, menar du vallisneria då?

Näckrosor kan jag nog tänka mig att ha🙂

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

-Cissi-
7/3/13, 9:57 PM
#6

#5 Då kan den nog behöva vara djup :) jepp vallisneria, fast är lite osäker på om den klarar vintern fast du skulle ju kunna plocka växter ute i vattendrag då borde dom ju klara vintern :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Annons:
wille_wille
7/3/13, 10:01 PM
#7

#6

Det finns lite växter i bäcken nära oss som jag nog skulle kunna testa, finns iaf en som påminner om vallisneria🙂

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Taggeman
7/3/13, 10:16 PM
#8

Här en bra länk om alger som kan bildas i en damm.

http://home.swipnet.se/Tsunami_Koi/alger.htm

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

wille_wille
7/3/13, 10:31 PM
#9

Tack Taggeman!

Orkar inte läsa igenom allt just nu men kommer definitivt göra det senare🙂

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

CarlMH
7/3/13, 10:52 PM
#10

Du kan ju plocka egna växter till dammen, kan du få med trevliga djur också … en kompis grävde en damm i början av sommaren och var och plocka växter i en myr, fick med sig en dykarbagge och en hästigel. Vet inte vad de heter men finns ju flytväxter som ej behöver planteras i jord och finns ute i naturen och hämta, en av dem ser ut som "vassen" på bilden i länken du skicka … bara knyta fast dem med en tråd så de inte flyter runt =) … tror inte dammens djupaste del behöver vara över 1 meter djup för att fiskar ska kunna överleva där under vintern :-)

Sen är det ju bra med damm på det sättet att volymen är stor så vattenkvaliten håller sig bra samt att fiskarna får i princip obegränsat med mat i form av insekter, så de växer brutalt snabbt om du köper små billiga från början =)

Taggeman
7/3/13, 10:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Jag har rustat upp en damm i våras tänkte göra en tråd om det.

Men här ett tips hur jag fixa pumpen filtreringen.

Jag skar ut en form för pumpen i grov filtermatta o ilagd i en korg, den har nu fungerat i bra i 2 mån utan att tvätta filtret. Pumpen är köpt på  Hornbach för några hundra lappar o pumpar ca 3000L i tim.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Taggeman
7/3/13, 11:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Här har jag lagt på den sista biten av filter matta.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

CarlMH
7/3/13, 11:04 PM
#13

Ett annat tips på rening är ju att köpa en blå regntunna, fylla den med sten å filtermedia sen koppla in 1 eller 2 cirkulationspumpar som kopplas till slangar som går ner i botten i tunnan sen ha en pip högst upp som släpper ut vattnet i en bäckliknande sak … då får man 200L filter för en billig peng =)

Annons:
Taggeman
7/3/13, 11:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Bilden visar när korgen står i dammen men jag har gjort en avsats som den står på för att det inte ska komma förmycket skräp i den o där på djupaste stället ca 70cm har jag nu planterat näckroser.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

wille_wille
7/3/13, 11:06 PM
#15

#11 & #12

Det såg smart ut, jag har en fontänpump som bara ligger och samlar damm som jag nog tänkte använda.

Ska prata lite mer med pappa imorron och då kanske rita en liten skiss på hur jag skulle vilja ha det🙂

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

CarlMH
7/3/13, 11:14 PM
#16

Taggeman; ska du ha fisk i dammen? 🙂

Taggeman
7/3/13, 11:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Men det ska va grov filtermatta jag har använt en som va fin förut o den sattes igen ganska snabbt. #16 Jag har inga fiskar i den utan det har funnits vatten salamandrar (mindre) förut i den här dammen på ca 1300L. Dom vuxna djuren lämnar den nu men det finns en massa yngel kvar efter dom.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

wille_wille
7/3/13, 11:18 PM
#18

Är din damm i #14 formgjuten plast eller har du gjort den själv av betong eller något liknande?

Det lilla vattenfallet du har gjort till vänster är betong iallfall va?

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Taggeman
7/3/13, 11:23 PM
#19

#18 Dammen är delvis utsprängd i berg o sen förhöjt med ingjuten sten i kanten. Nu är den bättre armerad med betong runt om för den har läckt en hel del. Vattnet pumpas upp till ett fågelbad i betong  sen rinner det ner i betong rännor som jag har gjutit.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Upp till toppen
Annons: