Annons:
Etikettdammar
Läst 14742 ggr
Taggeman
2013-06-02 15:12

Damm yngel!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag fått en massa yngel i en damm på ca 1300L. 🙂

Vill man se bilderna bättre så högerklicka på bilden o välj öppna länk i nytt fönster ☝️

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
Taggeman
2013-06-02 15:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har ett 100 tal föräldrar som har sökt sig till den här dammen så ynglen o föräldrarna får klara sig skälva, Jag låna 2 st. yngel en stund för att visa upp dom men nu är dom tillbaka. (fotade i ett mätglas)

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Taggeman
2013-06-02 15:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här ett par stolta föräldrar.😉

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Taggeman
2013-06-02 15:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag har en undervattenskamera så bilderna är tagna i dammen.

O det kommer nog att bli massor av yngel från alla dom här föräldrarna vad dom nu håller på med! 😃

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

CaptainBunchie
2013-06-02 16:20
#4

Wow! Häftiga! Vad är detta gör djur?

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Taggeman
2013-06-02 16:28
#5

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Evisen
2013-06-02 17:33
#6

#5 Låt mig se om jag har uppfattat det rätt.. De har alltså knatat till din damm på tomten och parar sig, och snart kommer det krylla av salamandrar hos dig?

Annons:
godisgrisen
2013-06-02 17:34
#7

Inte illa!😃Den ovanliga sorten också. Skönt att du är stolt över dem och rädd om dem. Vackra små djur!❤️

Taggeman
2013-06-02 17:40
#8

Dom här ödlorna o dammen har funnits här sen vi köpte huset för en 20 år sen. Jag har pratat med andra som har mindre gamla dammar på sina tomter och där finns det också ödlor. Så tydligen har ödlor funnit ställen där dom kan föröka sig i samhällen.

#7 Det är den mindre vattensalamandern den arten som är vanligast.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Evisen
2013-06-02 17:46
#9

Härligt att de frodas ute hos er:). Hoppas de förökar sig ordentligt.

Taggeman
2013-06-02 17:54
#10

Jo det gör jag med. Jag har sett dom här ödlorna i många år nu alltid lika kul när dom kommer till dammen. Jag hade tänkt ha fisk i dammen, men så blir det inte eftersom ödlor o fiskar inte passar ihop, fiskarna kommer äta upp salamandlleyngelen så det får va. Våran tomt har mycket blåbärsris/skogsmark så efter att dom har varit i dammen några månader så kravlar dom ut i skogen igen. 🙂

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

godisgrisen
2013-06-02 17:57
#11

#8 Oj tillfällig sinnesförvirring. Ja det är den mindre vattensalamandern som är vanligast. Nåja hur som helst är de fina och jag är glad att du är rädd om dem.🙂

TccT
2013-06-03 08:56
#12

Så trevligt när folk bryr sig om såna här små djur och till och med ändrar planerna för en damm.

tlundegard
2013-06-03 09:08
#13

De är så himla fina! Vi hade mängder av både grodor och stora/små salamandrar i våra kärr nära oss men har inte sett några på flera år nu. Men den här sommaren verkar grodorna iallafall ha kommit tillbaka, det kryllar av dem i skogen! Så jag hoppas att även salamandrarna kommer tillbaka :) Hanarna är så vackra med sina orange/röda magar :)

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Annons:
Taggeman
2013-06-03 09:22
#14

Jo salamandrarna har det svårt med utdikningar, dammar som torkar ur m.m.  Det tar många år innan dom är könsmogna 3-5år sen återvänder dom till dammen för att göra det dom ska.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Emmetem
2013-06-03 12:10
#15

#3 Har du någon länk där man kan få tag i en sådan kamera? 😃

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Taggeman
2013-06-03 12:17
#16

Det är en sån här jag har, inte riktigt med nöjd skärpan på makro när jag fotar in i akvariet. Jag snorklar en hel del så den här passar mig utmärkt när jag simmar, vattensäker ner till 10m djup.🦸‍♂️

http://www.netonnet.se/art/foto/kompaktkamera/aventyr/nikon-aw100camouflage/162759.4558/
Här har du mera modeller att välja på.  http://www.netonnet.se/art/foto/kompaktkamera/aventyr

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Taggeman
2013-06-03 14:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

En bild på dammen, har ordnat ett fågelbad som vattnet leds upp till o rinner tillbaka i dammen. Fåglarna får ta köbiljett till badet den är väldigt populär som vattenhål och bad. 😃

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Taggeman
2013-06-04 00:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Dom här salamandrarna är väldigt skygga dom dyker ner o gömmer sig i växtligheten, sörjan i dammar, diken, kärr m.m. och ser man en så finns det säkert 10st till där. Dom här är inte lätta att se eller fota, man får smyga sig fram o va stilla, efter en stund så kommer dom fram för att ta luft. Dom är som små fiskar.🤫           (2 st. herrar)

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Taggeman
2013-06-04 00:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

En vacker dam. 😍

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Taggeman
2013-06-05 21:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Var nu ute o kolla av lite vad som händer i dammen!

Här en hona som lägger ägg bland bladen. Äggläggningen hålls på i ca 3 veckor för dom lägger äggen ett o ett o gömmer dom för att dom inte ska bli uppätna.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
Taggeman
2013-06-05 21:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Ynglen blir bara fler o fler, dom här är ca 8mm långa. Det sitter nog en 100st runt kanten i dammen nu 😛

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Taggeman
2013-06-05 22:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Jag har en massa av den här växten i dammen o på tomten som passar för salamandrarna, den växer som ogräs här väldigt bra när dom ska lägga ägg. Jag kasta i en massa av dom här revorna i dammen som växer fint nu. Står lite mer om den här växten i den här tråden (penningblad).   http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/519dd58ece12c4770400209d-nyfiken-pa-vad-det-har-for-vaxt?bookmarks-1

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Taggeman
2013-06-07 09:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

I dammen flyter det på mera ägg o yngel. Men föräldrarna är hungriga så ett o annat yngel slinker ner. Jag stöd fodrar dom vuxna med lite hackade räkor, mysis. Dom verkar känna på lukten var maten är det tar en stund innan dom begriper att det vankas godis att hugga in på.

Men det flyger en mörk skugga över dammen som dom små ynglen inte kommer att gilla. 😡 Deras larver kommer att gilla salamander yngel. Men dom är vackra som vuxna.🙂

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Mantissa
2013-06-07 13:59
#24

Måste bara få var lite ordpolis till ett antal inlägg här ovan och säga att salamandrar inte är ödlor☝️

När det är sagt så: grattis! Jättevackra bilder och kul att läsa! När jag bodde i haninge så fanns det massor av mindre vattensalamandrar (den vanligare av de svenska salamandrarna), men vattendraget där de fanns mest växte igen och nu är de borta. Här i hälsingland har jag aldrig sett någon😕

Taggeman
2013-06-07 15:12
#25

Ja dom försvinner vart efter eftersom det är inga som tänker på dom.

Jag bodde söder om Stockholm som barn. När vintern kom så hade gatukontoret en tippats för snö där ödlorna hade sitt uppväxtområde, sen gjorde gatukontoret en uppställningsplats för diverse maskiner annat bråte. Innan var det ett fint grönområde med diken och ängar här. Det fanns både stora o små salamandrar nu är dom borta. Det smyg exploateras på det här sättet överallt nu.😕

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Nwmo
2013-06-07 16:08
#26

Heter fortfarande inte ödlor :P

- Emil

Taggeman
2013-06-07 19:54
#27

Damm oxå så lätt att skriva ödla istället för salamander. 🤪

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
Taggeman
2013-06-07 23:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Hade ner kameran i dammen o tog några bilder idag. Ödl mena Salamandrarna är väldigt stiliga ser ut som urtidsdjur. 😉

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Taggeman
2013-06-07 23:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

När dom vänder magen till ser man vilken färgprakt dom har för att impa på honorna och även visa för andra djur att dom inte är lämpliga att äta.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

farido13
2013-06-08 10:36
#30

snygga, är det dina eller har dom kommit till din damm. Det verkar rätt mycket liv där i din damm

Nwmo
2013-06-08 10:48
#31

#30 XD

- Emil

Evisen
2013-06-08 11:32
#32

De ser ut som små dinosaurier ☝️, hänger bara med på vad du skrev om urtidsdjur Taggeman :).

TccT
2013-06-08 11:47
#33

Tyvärr är dom ju mat för många andra. Större salamander är ju oxå även fast man till och med känner doften av när dom blir irriterade men kanske har lite färre fiender i alla fall?

godisgrisen
2013-06-08 11:55
#34

#28 och framför allt #29 vilka otroligt vackra bilder! Fantastiskt!🙂

Annons:
Taggeman
2013-06-08 12:54
#35

Tack så mycket. 🙂

Det är bara tur att bilderna blir bra, man stoppar ner kameran o riktar den mot objektet o trycker av jag har ingen aning om hur bilden blir innan man tar o för över bilderna i datorn, man tar en 30 bilder o 2 blir hyfsade. 👍

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Taggeman
2013-06-23 21:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Nu har jag stoppat ner kameran i dammen. Fick en bild på en mini salamander som är ca 2,5cm.

Dom vuxna salamandrarna finns kvar men inte lika många nu, och så ska det va för dom ska lämna dammen nu när dom har lagt sina ägg. Dom är inga bra föräldrar för ganska många ungar blir uppätna, men det är nog ett hundratal yngel i dammen nu.

Ynglen är inte så lätta att se för dom är ganska bleka i färgerna.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Taggeman
2013-07-17 19:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Nu har dom blivit lite större, det är lite blandade storlekar från 2cm - 4cm nu. Bild tagen i mätglaset så det syns att dom växer i dammen, jag fick lägga ner mätglaset nu för att salamandern skulle få plats.

Samma mätglas som #1

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Taggeman
2013-07-17 19:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

När jag fånga salamandern för studium (är tillbaka i dammen nu) så såg jag att det satt fast något på sidan bakom bakfoten först trodde jag att det va någon parasit men närmare studium av bilden så var det hudflik! Eller?

Det är bara några vuxna kvar i dammen men dom håller sig mest nere på botten så dom är ganska osynliga nu.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Taggeman
2013-09-05 22:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Tar en liten uppdatering av dammen med dess invånare.
Bilden #38  Ser att salamandern har början på en andra svans.

Dök ner i dammen i dag och tog upp 2st salamandrar för kontroll. De har växt på sig den större är nu ca 5 cm men fortfarande har dom fjädergälar vad de nu kallas.

Några andra invånare som åkte ner i dammen i sommras var ett gäng Kardinalfiskyngel ca 1-2cm stora, eftersom dom var små så konkurrerade dom inte med salamandrarna. Kardinalfiskarna har växt på riktigt bra under sommaren så nu ska dom tas in o säljas som vildfångade. 😇

Fann en bra tråd om att ta hand om salamandrar som har det svårt i vårat samhälle.

http://www.naturochtradgard.se/naturtradgard_salamander.html

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Taggeman
2013-09-05 22:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Jag har haft ett annat gäng som har gillat dammens faciliteter, det var ett 30 tal björktrastar + många mer arter o djur som ville svalka av sig o dricka vatten.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Taggeman
2013-10-04 12:34
#41

Idag var jag ute o tömde dammen på vatten. Tanken är att jag ska göra den lite större, jag ska spräcka ur lite berg på några ställen så den djupa delen ska bli en 300L större, hoppas jag.

Det har gått ett gäng Kardinalfisk i dammen dom sista åkte upp för en 3 veckor sen trodde jag men nu när jag tömde ur så var det en 8st kvar. Det har varit frost om nätterna ett antal dar o vatten temperturen har legat på 5 grader o dom här akvariefiskarna har överlevt så det är en tålig art, ska testa några nästa år om dom kan klara en vinter i dammen när den blivit större. En annan art som skulle gå att ha i damm när det är svalt är Notropis chrosomus Regnbågs elritsa  https://www.google.se/search?q=notropis+chrosomus&lr=lang_sv&sa=X&tbs=lr:lang_1sv&tbm=isch&tbo=u&source=univ&ei=oZZOUqrkBoel4gTYhoGYCA&ved=0CDoQsAQ&biw=1680&bih=971&dpr=1  Får se om det blir såna någon gång, kardinalerna är fina dom med. 

PS. Salamandrarna har kravlat ur dammen o har skaffat vinterboende i skogen, rishögarna m. m.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
imsuchadiva
2013-10-04 20:43
#42

Åh! :D den här tråden har jag missat totalt. Vad roligt att du har massa ödlor hos dig på sommaren som förökar sig :) ännu roligare att du verkligen låter dem bo där också :)

Taggeman
2013-10-04 20:52
#43

Jo det är kul när dom kommer på våren o vill ha gropen som tillhåll. Min tanke är att bygga ut o ha ännu en damm i anslutning till den här så att man kan ha den stora med fisk o den andra får salamandrarna bo i.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Mantissa
2013-10-04 23:03
#44

Hur ska du tala om för salamandrarna vilken de ska lägga äggen i?

Taggeman
2013-10-04 23:21
#45

Jag får sätta upp en skylt som visar vart dom ska gå. :-) Som du ser på inlägg #17 så är det en kant runt dammen o gör jag den högre tar bort gräset/jord får dom svårare att krypa ner i den delen som ska va för fiskarna.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Taggeman
2014-03-09 22:18
#46

Jo nu har våren kommit till dammen nu har salamandrarna börjat krypa ner i vattnet o ha vår konsert med sina svansviftningar för damerna.❤️

Den här dammen ligger i Stockholmsområdet och i kväll har vi 10 grader plus i luften. 😛

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Hells Angel
2014-04-24 21:14
#47

Vad kul för dig men det går inte särskilt bra för mig, för några år sen hade vi över 200 salamandrar i vår damm men nu har det kommit någon korkad fågel flock som bosatte sig där och äter upp dem, så dem är strax slut, finns det några tips jag kan göra?

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Taggeman
2014-04-24 21:30
#48

Vad är det för fåglar? Är dammen stor? Går det att lägga ett hönsnät över så dom inte kommer åt dom nu.

Mera gömställen för dom att va under. Ha i långt gammalt gräs som är hopbunden i ena ändan som en kärve o toppen neråt där dom kan gömma sig i. Helst kornhalm för det är bra, det gör att du slipper grönt vatten senare.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
Hells Angel
2014-04-24 21:44
#49

Dammen är nästen lika stor som din och jag tror det är antingen koltrastarna eller björktrastarna som äter upp dem😕

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Taggeman
2014-04-24 21:55
#50

Vad tror du att använda ett kycklingnät nu o ett tag framåt finns på rulle är inte så dyrt eller ett nät som man har över jordgubbar borde hålla dom borta o salamandrarna kommer igenom. När dom är klara och kravlat ur dammen så kan du ta bort det.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Hells Angel
2014-04-24 22:25
#51

Bra idé, att jag inte tänkt på det tidigare!! TACK!😃

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

TccT
2014-04-25 03:51
#52

Salamandrarna är allra mest utsatta på väg till och sen från dammen. Uppe på land.

Hells Angel
2014-04-25 07:01
#53

aha, bra att vet.

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Taggeman
2014-04-25 07:55
#54

Det jag upplever med när salamandrarna kommer till min damm är att dom kommer smygandes om natten när det är hög fuktighet, blött i gräset och marken.

Jag har sett när man går ut på kväll/natt så är det full fart på dom i dammen så dom verkar va mest nattaktiva.

Det är ju bra för salamandrarna att va igång då för dom flesta fåglarna sover vid den tiden.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Taggeman
2015-03-31 22:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#55

Nu är våren här o Salamandrarna har hittat tillbaka till dammen, det är ett 20 tal som har samlats nu.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
Aristarcos
2015-03-31 23:10
#56

Vad fräckt att ha salamandrar på tomten 😃

Taggeman
2015-03-31 23:19
#57

Jo det är kul att man kan hjälpa till att bevara dom här små djuren.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

FannyGoldfish
2015-04-30 11:41
#58

Jätte intressant tråd att följa, älskar dina bilder 🙂

usvead
2015-04-30 11:54
#59

Den här tråden har jag totalt missat. Vad härligt med en egen damm… Vill ha!! 🤤

Evisen
2015-04-30 17:30
#60

Vad roligt att de har hittat tillbaka till din damm Taggeman👍.

Taggeman
2015-04-30 17:45
#61

Ja salamandrarna är sin damm trogna.  Och dom är väldigt osynliga när dom inte är i dammen efter Juli men dom smyger runt i blåbärsriset o skogsmiljön som är nära dammen den övriga årstiden, läste någon stans att dom har ett litet område dom försvinner till inte så långt från dammen rör sig bara om ett hundratal meter.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Sofi_79
2016-03-18 23:05
#62

Åååå vill också ha salamander i vår damm men där finns bara koi, Guldfisk, gräskarp och grodor. Men så fina era damm gäster är underbart att läsa. Hoppas de hittar tillbaka i år igen.

Annons:
Taggeman
2016-03-19 19:03
#63

#62 Vill man ha salamandrar i sin damm ska det inte finnas fiskar där, salamandrarna gillar inte sånt sällskap.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Sofi_79
2016-03-19 22:16
#64

Jag vet detta Taggerman 😆. Får ta och bygga en damm till och se om det kan bli salamander i den.

Taggeman
2016-03-27 00:02
#65

Jo nu verkar våren ha kommit till dammen!
Nu har dom första salamandrarna dykt ner i dammen efter islossningen.
Den blev rensad i höstas från sörja o trollsländelarver som äter salamandrar så man får hoppas att dom får en fin säsong i dammen.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

mimåne
2016-03-27 11:03
#66

Jaså sländlarver äter salamandrar, det visste jag inte.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Taggeman
2016-03-27 11:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

Jo sländorna är riktiga rovdjur en del lever i flera år i vattnet innan dom blir färdiga.
Larverna äter allt dom kan fånga.
Men vackra på bild. Tror det är en fotad  Tegelröd ängstrollslända.
Trollsländor är uteslutande rovdjur som äter levande byten. Trollsländelarverna äter andra vattenlevande djur som mygglarver, småfisk, grodyngel och andra trollsländelarver. De vuxna, flygande trollsländorna äter andra insekter som flugor, knott, mygg, fjärilar och mindre trollsländor: http://www.trollslandeforeningen.se/faq/

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

mimåne
2016-03-27 11:50
#68

Trollssländor är mycket vackra men som larver beundrar jag dem inte gärna. Jag trodde bara att de åt mindre bytesdjur så som yngel och småkryp. Att de kunde ta en stor salamander hade jag ingen aning om men det var intressant fakta.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Taggeman
2016-03-27 13:06
#69

#68 Ja stora salamandrar är nog svårare men jag vill ha massor av salamandrar yngel i dammen som ska klara sig.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
Lilolizeit
2016-03-27 13:32
#70

kul att salamandrarna är på ingång igen. :) Vilken vacker bild på trollsländan!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

KickLi
2016-03-27 18:30
#71

Vad härligt! En tanke, om man någon gång skulle kunna ha en damm, kan man på något sätt plantera in salamandrar? Eller locka dem?

Taggeman
2016-03-27 19:15
#72

#71 Det gäller att man har en tomt som är vildvuxen med ris o lite skog i närheten.
Jag har blåbärsris, mossa, skog nära dammen som salamandrarna trivs att vara i efter att dom gjort det dom ska göra i dammen. Ynglen söker sig dit senare när dom har vuxit upp  till hösten.
Eftersom dom är fridlysta så får man inte flytta på dom hur som helst.
Bra länk att läsa om salamandrarna. http://www.naturochtradgard.se/naturtradgard_salamander.html

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

mimåne
2016-03-27 19:37
#73

Bra information Taggeman.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

KickLi
2016-03-27 22:00
#74

Tack! Genast vill jag sälja huset och flytta ut på landet!!!

Tigerlanden
2016-03-28 08:24
#75

Häftigt med damm och väldigt häftigt med salamandrar i damm😃 Så dom kan vara ovanför vattnet, det visste jag faktiskt inte, jag trodde att dom var helakvatiska.

Medarbetare på Akvariefisk ifokus och akvarieräkor ifokus

-Cissi-
2016-05-09 20:45
#76

Jag upptäcke att jag har salamandrar i ett urgrävt dike som har fungerat som ankdamm (som nu inte finns kvar). Det är fullt med löv och alger i dammen som jag blev lite sugen på att ta bort men det är nog dumt nu. Dom är så vackra! :) Har dock äckliga blodiglar oxå. Blä!!. Fick lust att plocka bort alla jag ser.. Men påverkar dom möjligen på nått negativt sätt för salamandrarna?

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Annons:
Taggeman
2016-05-09 22:46
#77

Salamandrarna börjar lägga ägg nu så löven skyddar nog äggen.

Läs om blodiglar så tror jag att dom går på andra djur så det är nog inte fel att ta bort några stycken.

Jag rensa i höstas bort en massa trollsländelarver som äter ynglen.

Nu är det väldigt livat i min damm det är nog en 100 st salamandrar där.
Vill man se salamandrarna bättre så ska man gå ut på kvällen/natten för då är dom mer framme o är aktiva.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Lilolizeit
2016-05-09 22:48
#78

Tack för titten häromdagen! Så roligt de var att få se salamandrarna. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Taggeman
2016-05-09 22:51
#79

#78Ja varför behöver man ha fiskar i dammen när det finns salamandrar som ser ut som fiskar.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

-Cissi-
2016-05-10 08:53
#80

#77 Tack! Ska läsa lite om blodiglar. Har sett att det finns mer iglar längre ner i dikeslängan :S

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Upp till toppen
Annons: