Annons:
Etikettårstidsfisk-killis
Läst 3921 ggr
[Kajsa91]
2013-03-24 17:38

Killis?

Satt och kollade runt på zoopet, kom in på Killis, bla Chromaphyosemion bivittatum och Aphyosemion australe

Vad är det för speciellt med Killis? Aldrig sett tror jag och dessa var ju otroligt fina! :)

Någon som haft? Dyra? Svåra?

Annons:
CaptainBunchie
2013-03-24 17:50
#1

Killis ska väl vara medelsvåra till svåra vad jag förstått.

Vanliga killis, t.ex. clown och lyrstjärts kostar här bara 35 kr om jag minns rätt.
De kan även köpas och skickas efter som ägg man kan kläcka själv, men de lever inte så länge, något år eller två vad jag förstått.

Grejen med killis som är så bra är att de kan oftast hållas i mindre kar, lämpligt 20-40L.

GuUuLd har ju killis, även några andra jag inte kommer på.

Hittade dessutom denna på youtube, som handlar om dem i vilt tillstånd. Mycket fascinerande. :)
https://www.youtube.com/watch?v=4sy3R3f_GCY

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

[Kajsa91]
2013-03-24 18:02
#2

Coolt att skicka efter. Sen både bra och dåligt om dom inte lever så länge..

Vet du om man kan ha många i ett stor akvarie? Liksom så de blir som ett stim? Eller dom vill mer vara i mindre och sådär?

Shit, coolt video! Levde ju bara i en liten pöl den första där, och grym på att hoppa ;P

CaptainBunchie
2013-03-24 18:24
#3

2# - Har själv aldrig haft egna, utan mest funderat på att skaffa.

Enligt zoopet går det ju att ha flera par/blanda arter om det är ett större akvarium. Mer vet jag tyvärr inte.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Parvel
2013-03-24 18:53
#4

Jag har ett par Pseudepiplays annulatus "Monrovia" som har fått yngel utan min inblandning, och de ska vara rätt svåra att odla. Grejen med killis är väl att de inte alltid har lätt att hävda sig, lite långsamma på att äta och hålls bäst i ett litet artakvarium :)

Elin Eliasson, Uppsala Läns Kaninhoppare

Medarbetare på Kaninhoppning ifokus

[Kajsa91]
2013-03-24 19:04
#5

#3 ah okej ^^
Får läsa runt lite :) tack.

#4 Oj så fina dom var! Var dom dyra?

Parvel
2013-03-24 21:03
#6

160/ paret så det är väl ganska standard :)

Elin Eliasson, Uppsala Läns Kaninhoppare

Medarbetare på Kaninhoppning ifokus

Annons:
CaptainBunchie
2013-03-24 21:15
#7

#4 - Epiplatys annulatus heter de väl?

#6 - Schena vad dyrt! Här tar de somsagt 35kr styck.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

tlundegard
2013-03-24 21:30
#8

Killis delas ju upp i årstidsfiskar och ej årstidsfiskar. Årstidsfiskar lägger sina ägg i pölar som torkar ut vid torrperioden, fisken dör då och när äggen åter igen kommer i kontakt med vatten så kläcks de. Ej årstidsfiskar leker i växter tror jag, de lever också längre och är vad jag vet lättare..

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

sotlynx
2013-03-25 00:10
#9

Har ett par australes hemma! Bor tillsammans med ancistrusar, platys och guldbarber i ett 110l utan problem. Är otroligt aktiva och trevliga fiskar. Har inte haft några problem eller upplevt att de skulle vara svåra på något sätt. Enda tråkigheten är väl att alla försök till yngel slutar med mätta guldbarber.  Helt klart min nya favoritfisk. Små men fantastisk färgprakt! 

79kr/ par i Södra Sandby

Parvel
2013-03-25 08:23
#10

# Nepp, nyaste vetenskapliga namnet är Pseudepiplatys annulatus :) Vetenskapliga namnen har ju en tendens till att röras runt lite ibland!

Elin Eliasson, Uppsala Läns Kaninhoppare

Medarbetare på Kaninhoppning ifokus

CaptainBunchie
2013-03-25 08:41
#11

#10 - På zoopet står det ju tvärtom men.. :P

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

[Kajsa91]
2013-03-25 19:28
#12

Tack för svaren :)

xanna
2013-04-01 00:38
#13

Jag har precis börjat lite smått med killies och har ett par Aphyosemion bitaeniatum 'Lagos'.

En ensamgående hane av Fundulopanchax gardneri nigerianus P82 (Passar på att efterlysa en hona..)
 och så har jag precis beställt hem en förpackning ägg från USA med Nothobranchius korthausae red.

De flesta killifiskar vill bo ganska litet och trivs utmärkt i små kar. De flesta vill ha välplanterade kar och inte för stark belysning.

Det är vanligt bland arterna att de bara vill vara par-vis eller en hane och två honor. I större akvarium kan man i vissa fall sätta in ett par, eller en trio till.

De verkar kunna gå med andra fiskar, men själv har jag problem med att Fundulapanchaxen är fenbitare på fiskarna med längre, eller utmärkande fenor. Den plockar även alla platyyngel.

Växtlekarna lever längre än årstidsfiskarna. Växtlekarna vill gärna ha flytväxter eller en "lekmopp" för att lägga ägg.

Årstidsfiskarna förflyttar man i regel till en burk med torv och vatten för att de ska leka. Sen får man väl leta igenom torven efter ägg… men så långt kommen är inte jag än…

De latinska namnen verkar vara en djungel även för de mer insatta och fiskarna får byta fack allt eftersom man lär sig mer om dem. (Jag har läst historier om hur man trott att honorna och hanarna har varit olika arter vid hemkomsten av leveranser. Förvirringen verkar finnas i många led hos de som handskas med dessa fiskar.)

Annons:
tlundegard
2013-04-01 16:52
#14

Jag har precis köpt ett par a. Nigripinnis :) man kan även sätta ner en liten burk med torv i akvariumet där fiskarna kan leka. Sedan tar man upp torven och låter den vara nästan torr (fuktig) i några månader, när man sedan lägger ner torv med ägg i vatten så kläcks äggen :) Mina håller på för fullt i torven, de startade direkt när jag ställde ner burken imorse!

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

[ErikP]1
2013-04-02 00:39
#15

#14 Roligt! Hoppas att det kommer några bebisar senare!

tesselituss
2013-04-02 09:32
#16

Jag har lite olika killis, de e 5 olika arter jag har, varav 2 par går hemma hos Ida, aka guuuld! ;)

Kram /Tess

Upp till toppen
Annons: