Annons:
Etikettdammar
Läst 5722 ggr
farido13
2013-03-19 20:12

fiskar i en damm

hej jag undrar finns den nån fisk som kan vara i en damm. jag vill ha nån fisk utom Guldfisk arter och koikarp arter. jag vill ha en Ancistrus eller Guppy i en damm går det eller finns det andra

Annons:
MagArne
2013-03-19 20:28
#1

Det går bra så länge du kan hålla rätt temperatur för dem.

farido13
2013-03-19 21:23
#2

ok tack

Twili
2013-03-19 22:35
#3

fast, menar du den dammen som ska vara minipoolen på er balkong? för ni hade ingen trädgård?

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~


[Kamillah]
2013-03-19 22:52
#4

Det finns ingen fisk som vill bli utbärd varje dag och sen inbärd igen på kvällen. Låt de bo i lugn och ro i samma akvarium. Blir för mycket omställningar annars och det stressar fisken.

farido13
2013-03-19 23:45
#5

men då gör jag det 1 gång per vecka. då menar jag att jag flyttar dom till dammen i gång per vecka

Taggeman
2013-03-19 23:51
#6

Farido 13!  Om du nu är 13 år då bör du gå i skola, o då ska man inte  sitta uppe vid den här tiden o skriva kommentarer.

Och låt fiskarna ha lugn o ro i sitt akvarium.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
[Kamillah]
2013-03-19 23:58
#7

#5 de bör inte flyttas alls. En gång i veckan är för mycket det med.

farido13
2013-03-20 00:00
#8

jag har ledig imorgon för det första och för det andra hur kan dom vara stressade om dom bara flyttas 1 gång i veckan. Hur kan inte karparna eller guldfiskarna bli stressade när man flyttar dom.

xanna
2013-03-20 00:14
#9

Kan du inte berätta hur din damm ska se ut?

Hade tänkt att bygga en damm med något, eller hade du tänkt att köpa en färdig plastdamm?

Vilken storlek?

Du ska helst undvika solsken på din damm. Annars blir det snabbt algbildning.

Om du har en termometer i dammen, så kan du mäta vilken temperatur det är och anpassa temperaturen efter dina fiskar.

Om man har en damm med fiskar i, så brukar man ha dem där hela sommarhalvåret. Sen vinterförvarar man dem inomhus under vintern. Man flyttar dem alltså bara två gånger om året.

farido13
2013-03-20 00:21
#10

jag har en plast låda som är 63cm bred och 24cm hög och 30cm lång.

[Kamillah]
2013-03-20 00:35
#11

Precis som #9 sa om fiskarna, och som svar på din fråga varför inte karparna och guldfiskarna blir stressade är för att man flyttar dem högst 2 ggr per år, de flesta flyttar dem inte alls utan låter dem bo ute året runt. Det är inte alls passande att flytta fiskarna oftare än så.

farido13
2013-03-20 00:45
#12

ja men jag ville ha fiskarna ute en gång på sommaren på dagen och sen ska jag inte ta ut dom sen det hade jag sagt.

matsdotter
2013-03-20 00:56
#13

Då är det ju totalt onödigt att ta ut dem över huvud taget? Ditt främsta ansvar som djurägare är att se till att dina djur har det bra! Så jag tycker att du kanske ska fundera på om du verkligen bör ha djur alls, med tanke på att du är villig att utsätta dem för en sådan oerhörd stress bara för att du ska få "ha lite kul" och "bara prova en sak" som kunniga människor säger att du inte bör göra.

Fiskarna kan både bli sjuka, och i värsta fall dö om de blir stressade. De riskerar dessutom att bli uppäten av t.ex fåglar om de är ute. Varför då utsätta de stackarna för det? De har det betydligt bättre i sitt akvarium, så låt dem vara kvar där.

Annons:
Dustmonkey
2013-03-20 01:14
#14

Detta är väl gränsen till djurmisshandel eller har jag fel? Att medvetet utsätta ett levande varelse till något som kan leda till döden bara för skojs skull? Jag har läst dina inlägg och inlägget om ideerna om kampfiskarna. Jag hoppas du tänker igenom detta och utför inte det! Vare sig fisk såsom häst, inget djur bör sättas för lidande för skojs skull. Det finns lagar och det är brott att göra det.

La vida es hermosa cuando tienes motivo para sonrier y sentirte feliz <3

Susanna_w
2013-03-20 01:16
#15

NEj nej nej! Ha fiskarna i ditt akvarium istället.. Punkt!

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Taggeman
2013-03-20 09:00
#16

Plastlådan som du beskriver att ha som damm rymmer ca 40 liter vatten som du kan utnyttja. Det är ingen damm, du ska inte ens ha fiskar i den utom i nödfall, möjligtvis kan man ha yngel i den.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

MagArne
2013-03-20 09:49
#17

Nu är ni lite hårda mot mot faradio13. Han är ju bara i planeringsstadiet och vill räta ut en del frågetecken för att se om sina tankar om en liten damm är genomförbar.

Hjälp honom på rätt spår på ett vänligt sätt om ni tycker han är fel ute istället för att såga honom med fotknölarna. Han gör ju faktiskt helt rätt att söka information innan han startar sitt projekt.

farido13
2013-03-20 10:06
#18

tack MagArne och ni andra är ju emot mig men jag tror inte att det är gränsen till djurmisshandel för man tar ju ut koikarpar och guldfiskar i dammar och att hur blir dom stressade om dom får vara i den lådan som jag beskrev bara en gång på hela dagen tills kvällen och att jag sa att jag kommer att hålla koll på fiskarna då

[Kamillah]
2013-03-20 11:26
#19

#18 Kommer tyvärr sluta försöka hjälpa dig någonsin mer då du aldrig lyssnar på vad man säger utan gör som du ville från början.
Även fast 10 personer har sagt åt dig att det inte fungerar och inte är okej.

Förstår inte ens varför du frågar om du inte vill ha ärliga svar?

Susanna_w
2013-03-20 11:27
#20

Jag är defenitivt inte emot dig! Jag tänker på fiskarna. Jag tror inte dom menar att det är att just ha dom i den sk dammen som är djurplågeri, utan det är att du skulle flytta dom en gång om dagen som är det. Det är stressigt. Det är som om jag skulle byta bur till mina råttor en gång om dagen, det skulle ta på dom väldigt hårt, eller som om jag skulle skicka över hunden grannen varje dag, dock så skulle hunden anpassa sig bättre just för att dom förstår mer, eller rättare sagt, som om jag skulle flytta hunden till en annan stad varje dag ;)

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Annons:
MagArne
2013-03-20 11:36
#21

#18 En 40 liters låda kommer inte bli bra på balkongen då den innehåller för lite vatten. Det du ska satsa på är ju en balkongdamm på 300 liter eller större för att få jämn temperatur och vattenvärden. Det brukar finnas gjutna plastdammar med träsarg som man kan ha på balkongen eller sin altan hos trädgårdsbutiker. Det behövs även filter för att rena vattnet samt en doppvärmare.

Det är med andra ord kostsamt med en bra damm till balkongen.
Du var ju även ute efter ett större akvarium, satsa på det istället då jag tror det ger betydligt mer.

Men självklart ska du ju fortsätta läsa på om dammar om du fortfarande finner det intressant

farido13
2013-03-20 11:41
#22

ok jag gör det inte det då

molly00
2013-04-09 22:05
#23

du bör verkligen inte ha en damm på balkongen, och du måste ha en större damm också. jag har en damm på min bakgård på ungefär 1300 L och har bara Guldfisk däri.! 😉

❤️2 sköthästar: Eden's fabulous & Bronar världens bästa!❤️
❤️hundar,hästar,sköldpaddor,ödlor,renar,axolotlar!❤️
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️EN ÄKTA SAME MED RENAR❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️

farido13
2013-04-10 10:04
#24

ok då tack men bara undrar hur stort ska en damm vara minst

MagArne
2013-04-10 10:09
#25

Hur stor yta har du tillgång till på din balkong? För det var väl på balkongen du skulle ha den?
Vi kan hjälpa dig räkna ut hur stor dam som får plats på den ytan.

farido13
2013-04-10 10:16
#26

alltså den är i bredd:341,5cm       Höjd:210cm från golvet till taket men från golvet till slutet av trä skydden är det 120cm. Djup:151cm.

MagArne
2013-04-10 10:24
#27

Då får du ju plats med en riktigt stor damm. Tänk dock på den enorma vikten så större än 1000 liter bör du nog inte ha.

Du skulle kunna bygga något av fomgjutna dammar.
Bygga ett regelverk och klä in med träplank. Fylla utrymmet med frigolitblock som holkas ur efter dammens form.
http://www.vattenliv.nu/duk-folie-pvc-epdm-gummi-tradgardsdamm/formgjutna-dammar.html

Annons:
Evisen
2013-04-10 11:13
#28

#27 Det kan bli riktigt roligt för grannarna inunder Farido's familjs balkong… Ofrivilligt bad och fiskar som dimper ner på middagstallriken.

MagArne
2013-04-10 11:36
#29

#28 Var du ironisk nu eller är det något du kan utveckla som han bör tänka på? 🙂

farido13
2013-04-10 11:42
#30

alltså jag trodde inte att man inte kan ha en stor damm i min balkong

Mantissa
2013-04-10 11:53
#31

Måste du ha fiskar i "dammen"? En liten balja med växter kan vara nog så fint. En för liten dam blir lätt syrefattig i värmen och är inte lämplig för fiskar.

Evisen
2013-04-10 12:30
#32

#29 Japp! Lätt ironisk, men jag tycker om dig ändå!

Det har tidigare sagts att han inte kan eller ska ha fiskar på balkongen som han bär in och ut om dagar/kvällar, och jag tycker att det nu plötsligt blev vända kappa efter vind.

Jag kanske kör katastroftankar, men jag har även lärt mig personligen att tänka efter före! Lyssna på detta:

Jag tror kallt på att Farido och hans familj bor i ett flerfamiljsvåningshus och kanske redan på första våningen eller högre upp.

Vad jag vill ha fram är att det blir en tyngd av vattnet, som inte byggkonstruktörerna räknade med. Dvs att ha en fiskdamm(med vatten i, inte barnfiskdamm på barnkalas) på balkongen.

Vad händer om hela golvet på balkongen skulle lossna? Jo då, det har faktiskt hänt att balkonggolv har gjort det.

Tänk dig en damm på ca 150 liter(kollade på den länken du körde in här och tog första bästa formgjutna damm). Det blir i kg ca 150 kg http://www.trivia.se/Hur-mycket-v%C3%A4ger-en-liter-vatten-vid-20-grader-celius,0,28129.html, sen ska du ha några människor på den och möbler med helst.

Skulle jag ha så på min balkong.. Den skulle trilla ner rätt omgående och dessutom är den byggd så den lutar lite för snö osv ska rinna av lättare + jag skulle få en väldigt sur (i dubbel bemärkelse) granne inunder och ett uppsagt bostadskontrakt.

MEN! Bor farido på markplan och inga grannar inunder och vill ha stressade fiskar.. Så visst, jag kan inte hindra honom.

Dock så måste han sätta upp även nät så inte glupska fåglar och katter kommer in och har party.

Jag hoppas nu på hur du förstår min tankegång #29 och att det inte är personligt riktat emot dig och vad du skrev innan mitt inlägg😉.

plutopellis
2013-04-10 12:35
#33

Måste nig hålla med de flesta, tror man bör satsa på en stor damm om man ska ha något för risken med ca 40 liter ute på balkongen under sommaren är att det blir på tok för varmt om man inte ha kylsystem eller något..

farido13
2013-04-10 12:49
#34

men alltså det matissa sa att ha en balja med växter skulle vara nog bra och det kan jag ha och det finns två våningar en på marken en högre och den som är högre där bor jag och jag kan ha en liten balja med växter det skulle nog vara mycket fin.

Annons:
MagArne
2013-04-10 13:31
#35

#32 Ja, självklart får man ju kolla hur konstruktionen av balkongen ser ut. Det brukar finnas en lösning för de flesta.

Nädå ingen fara, jag tolkade dig helt rätt 😃

farido13
2013-04-10 13:48
#36

ok tack fast jag väntar tills på sommaren är här för då kan växterna klara sig bättre och att jag kan se på den i balkongen då det är varmt och att det blir snyggare.

Upp till toppen
Annons: