Annons:
Etikettårstidsfisk-killis
Läst 3150 ggr
xanna
2012-12-28 00:16

Mysterie-ynglet var en killi (Efterlysning)

Köpte pistia på Tropikmässan den 3 november i Malmö 2012.

17 dagar senare upptäckte vi ett yngel i räk-karet och förvirring uppstod. Det hade ju inte kommit några växter i vatten till akvariet?

Nu har det växt till sig. Det är långsmalt, olivgrönt, med fenor som får klarare och klarare ränder i rött och gult för var dag. Den har massor av små röda fläckar som blir lite tydligare dag för dag.

Med hjälp från forum har vi fått reda på att det är en växtlekande killifisk och vi är lite sugna på att få veta mer.

Allra bästa vore om vi kunde få reda på vem som oavsiktligt sålde den till oss, så att vi kan artbestämma vår lilla kompis!

De hade ett barn med sig som sålde afrikanska jättesnäckor och de sålde en hel del vattenväxter.

Uppenbarligen har de även killi hemma, som går i ett akvarium med pistia.

Annons:
farido13
2013-02-20 07:46
#1

har du nån bild

Dustmonkey
2013-02-20 22:51
#2

Va härligt! Mina blev aldrig av :( dom som jag beställde ;/

La vida es hermosa cuando tienes motivo para sonrier y sentirte feliz <3

xanna
2013-02-24 21:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Så här ser mysterie-ynglet ut idag. En vacker och färgglad killi-hane.

[Jens]
2013-03-09 09:20
#4

#3 Lägg in den bilden i fototävlingen! Riktigt fin bild tycker jag !!

Eldsjärten
2013-03-09 09:24
#5

Åhh så fin😃

sissie
2013-03-09 10:24
#6

Det kanske är en Nigeriakilli?

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Annons:
xanna
2013-03-09 23:55
#7

Ja, det är faktiskt en Fundulopanchax gardneri nigerianus “P82! 😃

Efter lite research fann vi den "skyldiga" och det var från ett kar med sådana killies som han hade plockat pistian.

xanna
2013-10-06 22:14
#8

1 år senare…

Idag har vi en trio med Fundulopanchax gardneri nigerianus P82. Efter mycket letande, fann vi till slut en uppe i Norrland som kunde skicka 2 honor.

Självklart blev vi sugna på att prova fler av killifiskarna och ropade in ett par chromaphyosemion bitaeniatum Lagos.

..och eftersom årstidsfiskarna är sjukt spännande så köpte vi torv med ägg av nothobranchius korthausae från Malta och kläckte fram våra egna fiskar, som vi numera alltid har ägg och yngel efter..

Sen idag var vi äntligen och hälsade på hos några av de stora namnen inom Killifiskar. Alf och Anita Persson. Där fick vi se hur man kan fylla rum från golv till tak med akvarium. Självklart kom vi inte hem tomhänta.

Ett par Australe Gold till mig och ett par chromaphyosemion riggenbachi till maken.

Ja.. Där ser ni vad som kan hända om man köper lite flytväxter på en tropikmässa..

Upp till toppen
Annons: