Annons:
Etikettväxter
Läst 12698 ggr
Emmetem
11/19/12, 9:30 AM

"Gräsmatta" i akvariet?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad heter det här 'gräset'?
Jag vill så gärna ha en liten gräsmatta i mitt akvarium, men vad krävs för att kunna göra det? Glad

Frågor:
Vad heter växterna på bilden?
Vart finns de att köpa?
Hur planerar man det?
Funkar det till alla fiskar?

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Annons:
[dynamitella]
11/19/12, 9:52 AM
#1

Dvärgnålgräs :)

Tyvärr är det inte så vanligt att hitta varken i butik eller av privatpersoner, men ibland kan man köpa en tuss på plantswap eller redbee. Det är nog mest en hit i nanoakvarium har jag märkt.

Det fungerar inte till någon form av bottenlevande fisk eller mal. Möjligen till ottosar, då de är så små. Inte heller äppelsnäckor, då de gärna drar med sig allt när de kryper runt. Och inte heller med guldfiskar eller andra växtätare.

Men alla tetror, småfiskar och kanske dvärgciklider kan gå bra :)

Emmetem
11/19/12, 10:03 AM
#2

1# Tusan, jag som var totalt såld på det! Har både mal, sniglar och guldfiskar Rynkar på näsan Finns det något annat gräs som man kan ha till de fiskarna?

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

[dynamitella]
11/19/12, 10:05 AM
#3

#2

Nja. Guldfiskar och liknande fisk är ju riktigt jobbiga med växter känner jag :(

Emmetem
11/19/12, 10:17 AM
#4

#3 Attans.. Men jag har 2 akvarium:

350 liter:
- Grovkornigt grus.
- Innehåller en jättestor Slöjstjärt. 2 albino Ancistrus, 3 skalarer, och cirka 3 ålar.
- Inte överdrivet mycket växter.

45 liter:

- Finkornig sand.
- 10 guppys, 10 neontetror, 1 Kampfisk, 2 slöjstjärtar, 2 sniglar och albino 2 Ancistrus malar.
- Lagomt med växter.

Och då undrar jag: Ifall jag flyttar över slöjstjärtarna, malarna och sniglarna från 45 liters akvariet till det stora akvariet - går det bra då med att skaffa gräsmatta? Glad

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

[dynamitella]
11/19/12, 10:33 AM
#5

#4

.. Ja.. För att slöjstjärtar ska ha absolut minst 150 liter, gärna 250+. Och de ska ha kallt vatten. Max 25 grader, gärna närmare 20. Och kampfiskar ska ha MINST 26 grader, gärna 27-28.

Så de passar inte ett dugg ihop. Över med samtliga fiskar till det stora akvariet förutom kampfisken och snäckorna. Kanske kan tetrorna eller någon Guppy gå kvar med kampfisken.

Ancistrusar skall ha absolut minst 70-80 liter, guppys går bra i 45 men inte 10 stycken vuxna. Tetrorna bör också vara i i alla fall 70+ liter så att de kan stimma och röra på sig.

.. Med det sagt så är det väldigt enkelt för dig att flytta om lite så att detta blir bra :) Viktigast är att få bort slöjstjärtarna omedelbart från detta lilla kar, sen ancistrusarna (om de är vuxna), sen guppysarna och tetrorna. Kampfisken passar alldeles perfekt.

Jag menar absolut inget illa! Jag känner helt enkelt att det vore som ett tjänstefel eller något att inte berätta att det är lite knasigt :)

För att svara på själva frågan, så ja. Då passar det jättebra med gräsmatta.

Emmetem
11/19/12, 10:42 AM
#6

#5 Tack så mycket för tipsen! är lite nybörjare med akvarium - men jag trodde att det gick bra eftersom att slöjstjärtarna är väldigt små.
Men då ska jag genast flytta över de!
Men mina guppys och tetrorna kan jag tyvärr inte flytta över Rynkar på näsan
Mina 3 skalarer är RIKTIGT elaka mot de - det var därför jag flyttade över de till den lilla!
Dock behöver jag bli av med dessa skalarer då jag tycker att de är väldigt dumma och jag skulle gärna vilja ha lite mer småfisk i det stora.
6 av guppysarna är små yngel - och jag blev väldigt förvånad över att kampfisken inte bryr sig om de.
Okej, det verkar verkligen som om de trivs i akvariet då de är piggare än någonsin - men om det är olämpligt får jag väl se till att flytta så många jag kan. Kan verkligen inte tänka mig att göra mig av med mina guppys Tungan ute
Fast jag tycker om skalarerna också! Skrikandes

Bah.. att allt ska vara så svårt..

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Annons:
[dynamitella]
11/19/12, 10:53 AM
#7

#6

Ingen fara :) Hoppas du inte tar illa upp bara.

Det är inte hela världen med guppysarna och tetrorna. Om vattnet är fint och de inte bråkar så ska det säkert fungera.

Bra att några var yngel :) De tar lite mindre plats då också.

Lycka till med allt, bara. Mina gamla scalarer var också riktigt elaka, så jag fick omplacera dem efter lite ångest..

Emmetem
11/19/12, 10:57 AM
#8

#7 Jag tar verkligen inte illa upp! Tvärtom! Finns det något jag kan förbättra i akvariet tar jag gärna emot tips och råd! Glad

Jag satte nyss ut en annons på de, hoppas att någon vill ha de bara Obestämd

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Kickan90
11/19/12, 12:16 PM
#9

sånt här gräs går det att ha med räkor eller guppys o platys? :P

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

[dynamitella]
11/19/12, 12:17 PM
#10

#9

Alldeles utmärkt :)

Kickan90
11/19/12, 12:21 PM
#11

Tack för ett snabbt svar :D

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

[RadioMG]
11/19/12, 2:30 PM
#12

Jag vill oxå ha en sådan gräsmatta, tycker det rä så grymt snyggt men det går inte :( Har dock planterat lite så förhoppningsvis blir det en liten gräsmatta iaf :)

Emmetem
11/19/12, 2:34 PM
#13

#12 Ja, vi får hålla tummarna! Om du får lite över av din gräsmatta så finns det en tjej här som söker - tihi :D

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Annons:
blåsippa
11/19/12, 6:19 PM
#14

vill bara påpeka att det är rätt svårt att få nålgräs att ta sig om man inte använder sig av växtnäring, det ska ansas osv. som det ser ut på bilden är det sällan i verkligheten hos "vanliga lekmän" utan folk som har co2 etc.

CaptainBunchie
11/19/12, 7:28 PM
#15

Kan säga att jag har Liten pilört (sagittaria subulata) i mitt kar och kan ha lite gräsmatteeffekt.
Jag köpte min på djuraffär, så lätt att få tag på och ska tydligen vara snabbväxande och lätt.

http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=30&SOK=1

exempel på "gräsmatta":
http://i57.photobucket.com/albums/g221/lbwhiteboy/newest1002.jpg

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Emmetem
11/20/12, 10:26 AM
#16

#14 Växtnäring använder jag mig utav, och om jag väl får tag på dvärgnålgräs så ska jag se till (försöka iallafall Skäms) att det växer så det knakar Flört
15# Åh, det kanske skulle kunna vara något :D

En fråga ut till alla nu. Kan man göra en mossmatta? Förvånad

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

CaptainBunchie
11/20/12, 10:32 AM
#17

#16 - Mossa har jag för mig att det inte går att ha på "marken"..? Inte hundra, men tror jag såg att någon skrev det här på iFokus. :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Emmetem
11/20/12, 10:35 AM
#18

#17 Jaså? Vad händer då? :O För det går ju att ha mossa på rötter Glad

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

[dynamitella]
11/20/12, 10:49 AM
#19

Mossa fäster i regel inte sådär på grus. "inget" fäster i grus utan rötter.

Men man kan skapa en matta av nät , eller binda fast mossan på stenar :)

http://img40.imageshack.us/img40/4987/217116.jpg

Emmetem
11/20/12, 10:59 AM
#20

19# Åååh, så smart! :D Det ska jag nog testa! Jag har mossa hemma, dock inte så mycket :/

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Annons:
TessOlander
10/1/16, 7:12 PM
#21

Jag har ett 248 liters akvarium på in gång, jag är inte riktigt säker på hur jag vill inreda det men tror jag vill ha en gräsmatta🙂 men jag ska ha Black molly, Kampfisk, Randig otocinclus och nån slags tetra (inte bestämt mig än) men kan man inte ha en gräsmatta i en del av akvariet och hålla efter om det växer för mycket?

också kan man "dammsuga" på gräset?

Qurex
10/1/16, 7:31 PM
#22

Kanske inte riktigt var frågan men tycker inte att Kampfisk passar in. Speciellt ibte om det är en hane du tänkt ha. De gillar att bråka och kommer må dåligt i ett stort akvarium med massa andra fiskar. Läs på ordentligt om varje sort och lita inte på att affärer säger "att visst kan du ha alla dessa tillsammans". visst kan man ha marktäckande på vissa delar i ett stort akvarium men man får hålla efter om det är en snabbväxande. Och man kan "dammsuga" men om man har bra balans så brukar växterna suga upp skiten som bryts ner så man behöver inte städa så ofta.

TessOlander
10/1/16, 7:52 PM
#23

tack har haft Kampfisk i ett litet akvarium innan och hade ingen aning om att dom inte passar i stora,  kommer absolut jobba lite mer på hur jag ska dekorera och vilka fiskar jag ska ha🙂

mimåne
10/2/16, 11:56 AM
#24

Det är svårt att få en gräsmatta att fungera i ett standard akvarium. Du behöver oftast mer teknik än vad som följer med i ett vanligt köp. Mer och starkare ljuskällor samt trycksatt Co2 system och extra tillsatt växtnäring. Utan det är det svårt att få en gräsmatta att överleva tyvärr.

Vill du pröva med någon art i ett enkelt akvarium så skulle jag rekommendera mossa som fästs i något nät eller liknande på botten. Mossa är tålig och kräver inte mycket så den kan växa på botten i akvariet, kruxet är då istället att man behöver sköta om den för att det ska bli en gräsmatta och inte bara växa på höjden eller lossna och flyta runt i akvariet. Man måste knyta fast den samt klippa den med jämna mellanrum.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Äppelsnäckan
10/5/16, 1:47 PM
#25

Baby tears, hemianthus micranthemoidis. Enligt en jag köpt av behöver den bara ganska mycket ljus men ej CO2.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Upp till toppen
Annons: