Annons:
Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 18111 ggr
SuperLimm
2012-09-18 09:37

Ciklider ihop med andra fiskar?

Hej!

Finns det några ciklider som kan fungera ihop med andra fiskar (främst levandefödare)?

Jag vill någon gång i framtiden skaffa ett större akvarie (helst typ 500l) och så vill jag ha ciklider, de är så fina! Är nog främst intresserad av malawi ciklider men tror inte det har så stor betydelse egentligen, bara de inte är för svåra att få tag i eller för svåra att hålla.

Om man har någon/några malar av lite större storlek, skulle det kunna fungera ihop med ciklider?

Mvh Linn

Annons:
oh-la
2012-09-18 10:24
#1

malawi ska hållas med malawi, så där ska man inte blanda mer än med eventuellt någon mal.

sydamerikanska ciklider kan du däremot blanda med det mesta som gillar samma värden, vilket exempelvis Guppy.

OlleA
2012-09-18 12:25
#2

Många sydamerikanska ciklider blir så stora att de ser Guppy och andra småfiskar som mat. Dessutom ska man tänka på att olika arter har olika krav på vattnet. Apistogramma och fjärilsciklider är små och snälla, men vill ha mjukt vatten och passar inte så bra ihop med ungfödare som vill ha hårt. Däremot passar de utmärkt ihop med  t ex tetror och Gurami. En väldigt fin men alltför bortglömd art är gul ciklid eller indisk ciklid (Etroplus maculatus) som är mycket fredlig och vill ha hårt, bräckt vatten precis som Molly. Även andra ungfödare trivs utmärkt i sådant vatten, även om de inte direkt kräver salt. Palettciklider går också bra i lite hårdare vatten, med eller utan salttillsats. Inget lämpligt sällskap till små Guppy, men fungerar bra ihop med lite större ungfödare som Molly och Svärdbärare.

Olle

SuperLimm
2012-09-18 17:19
#3

tack för svar!

Jag vet att ciklider gärna äter mindre fiskar. Jag har ett akvarium hos min pappa med 5 fiskar i. två Svärdbärare, två praktbotior och en mal. Vill ju att de ska vara fler fiskar av samma sort egentligen men akvariet är så litet. Så tänkte mer om det gick att ha de ihop med några ciklider.

Mvh Linn

[dynamitella]
2012-09-18 17:23
#4

#3

Det finns trevligare sorters (mindre) ciklider. Exempelvis palettciklider (något elaka, men helt okej), kakaduaciklider, fjärilsciklider, röd dvärgciklid osv :)

Så jag hade nog köpt mig 5 till praktbotior, en drös små-ciklider i harem eller par, några scalarer och tetror och rasboror.

Det hade varit en trevlig blandning :)

kallepudas
2012-09-18 17:54
#5

Sen beror det ju helt på hurman vill inredasitt kar…

med olika malawi eller tanganyikaciklider så begränsas inredning på växter.

Dom flesta cikliderna gräver ju en hel del så växter är liksom bortkastat arbete för dom kommer ligga & flyta rätt snart.

SuperLimm
2012-09-18 20:30
#6

Fjärilsciklider har jag faktiskt kollat på en hel del så de kan ju absolut vara ett alternativ! Skulle gärna ha ett till akvarie, fast mindre i köket eller nått men vet inte om man kan ha ett akvarie på en liten frys, då lär det ju bli ett rätt litet akvarie.. Men isf kanske ja kan ha mina Svärdbärare där i, gärna några fler Svärdbärare. Jag gillar levandefödare, men inte Guppy, tycker de är lite tråkiga. Eller så kanske det mest är för att de är så vanliga. Men praktbotiorna och svärdbärarna vill jag inte ha i samma akvarie egentligen men det var så mycket snäckor i akvariet så de fick flytta dit ändå Glad

Mvh Linn

Annons:
Upp till toppen
Annons: