Annons:
Etikettot-offtopic-och-lekar
Läst 8352 ggr
[dynamitella]
8/6/12, 9:15 PM

Visa ert paludarium/terrarium/vivarium!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag sitter och funderar hur jag ska kunna övertala pappa att få ta in ett nytt akvarium och konvertera det till ett paludarium (30% vatten och 70% växter och mark).

Jag behöver inspiration och sätt att övertala gubben :)

I mitt tycke är detta en av de snyggare set-uperna jag sett.

https://www.youtube.com/watch?v=VUBxJvK9nHA&feature=related

Annons:
plutopellis
8/6/12, 9:17 PM
#1

Gud så snyggt! Aldrig hört talas om innan! Har man bara fisk eller annat i ett sånt? Kanske nån groda eller salamander?

[dynamitella]
8/6/12, 9:24 PM
#2

Ja, det är för de flesta arter som tycker om fukt :)

Så grodor, salamandrar, ödlor (som gillar vatten), slamkrypare osv. Och fiskar till vattendelen om man så önskar.

Mina planer är vaga. Antagligen vill jag att mina tre kardinalfiskar ska få bo i vattendelen. De är tacksamma och gillar de flesta miljöerna. Och sen på land tänkte jag mig antingen svensk "vanlig groda" (tillfälliga, som byts ut mot unga exemplar när de växer upp), eller klock/pilgift eller korallfingergrodor.

Men jag får först övertala mannen i huset och få sålt alla mina yngel, så att ancistrusarna lämnar plats åt ett nytt kar på tv-bänken.

tesselituss
8/6/12, 9:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Vårat blivande terrarie! Phelsuma Grandis high red och azuareus dendrobates blir invånarna! :)

Kram /Tess

mejamylove
8/7/12, 1:48 AM
#4

#3 Oj! Pilgiftgroda, vågar ni det :P Om ni har barn får ni hålla stenkoll ;)

[dynamitella]
8/7/12, 2:00 AM
#5

De blir giftiga av vad de äter i det vilda :) Så även fast vissa av dem ändå kan vara lite otrevliga att hantera så är det inget att jämföra med de som dödar människor i regnskogen.

Också ska man aldrig ta direkt i grodor heller ändå, då det kan vara otrevligt för dem att röra vid vår hud :)

(Men ja, barn brukar väl inte följa regler direkt. haha).

tesselituss
8/7/12, 2:01 AM
#6

Pilgiftsgrodor som är odlade i sverige är inte speciellt giftiga, då de är deras normala föda i naturen som hjälper de producera giftet. Här äter de inte samma föda och får ej då samma gift! :)

Kram /Tess

Annons:
tesselituss
8/7/12, 2:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Här e bild på mina kommande invånare!

Kram /Tess

tesselituss
8/7/12, 2:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Och två av dessa skall vi ha med! :)

Kram /Tess

tesselituss
8/7/12, 2:08 AM
#9
Jessica Holländare
8/7/12, 8:23 AM
#10

Vad mysigt!!!


Randen
8/7/12, 8:53 AM
#11

Vad har för växter på land i paludariumet? Fins det något minimum eller max storlek på ett paledarium? Kan jag göra om ett 112l? :)

theraphosa
8/7/12, 9:47 AM
#12

Tesselituss, ska ni ha Phelsuma grandis och pilgift tillsammans? 

Vill bara varna om att när ödlorna försöker äta grodorna så kan de bli väldigt sjuka… Kommer ihåg när pilgiften rymmde på min skola och en skäggagam fick i sig en och dog =/

Men gätte fint terrarium! Väldigt vacker nephentes du har där, älska sådanna växter.  Och en sak där. om grodorna ramlar i kannorna så kan de drunkna. För kannorna är så pass hala på insidan att inte änns inseckter eller möss tar sig ur. Bara så du vet!


tesselituss
8/7/12, 3:21 PM
#13

Nephentan skall bort. Ja då de kommer byggas i nivåer med mer växter så kommer förmodligen ödlorna inte vara på botten alls. Så de skulle funka enligt de jag pratat med.

Kram /Tess

Annons:
tesselituss
8/7/12, 3:23 PM
#14

Terrariet är 120*120*60 så de finns gott om plats!

Kram /Tess

Eldsjärten
8/7/12, 3:39 PM
#15

Asså jag fattar aldrig hur man gör ¨å de blir så snygg land:O Vet någon hur man gör?? Skulle vara coolt:)

mejamylove
8/7/12, 8:17 PM
#16

#5 Nä, menar de :P

Men det var verkligen fint det där!

Fast kan man blanda olika arter?  När det bara handlar om ödlor/ormar så är det  ju inte bra att blanda, gäller inte det grodor oxå?

[dynamitella]
8/7/12, 8:21 PM
#17

#16

Nej, endast erfarna ägare bör göra det :) De kan antingen döda varandra beroende på storlek, bråka eller helt enkelt få hybridbebisar som måste avlivas. Att skicka ut en hybrid i Sveriges "svaga" grodhandel vore häderi :)

mejamylove
8/7/12, 10:26 PM
#18

#17 Jag menar blanda ödla o groda, men ditt svar rätade oxå ut något frågetecken ;)

[dynamitella]
8/7/12, 10:29 PM
#19

Jaha. Nej, det är samma sak där, förutom hybridisering då, såklart.

De kan skada eller äta varandra, eller helt enkelt inte passa ihop i omgivningen.

(Det finns säkert vissa arter som i det vilda kan leva sida vid sida. Jag kan dock inte uttala mig om vilken eller vilka arter det gäller :))

mejamylove
8/7/12, 10:56 PM
#20

#19 Oki :)

Annons:
[M.J]
6/27/19, 5:52 PM
#21

Ville bara tipsa om denna kille "the bio dude" Josh  Halter

Kolla hans youtube kanal - massa inspirerande videos…
https://www.youtube.com/watch?v=j9-7VVXvlOk

https://www.youtube.com/channel/UCSEXAgkTwA5q6tW6vWZvzwg

Hans hemsida
https://www.thebiodude.com/

Hans facebook
https://www.facebook.com/ThatBioDude/

Upp till toppen
Annons: