Annons:
Etikettbutiker-föreningar-och-länkar
Läst 33784 ggr
[Kajsa91]
2012-06-30 17:33

Djuraffärer vi har besökt!

Satt och tänkte på att vi alla kanske kunde hjälpas åt att samla åsikter om djuraffärer, både negativa och positiva.

Bra om man kommer förbi en stad där man vet att det finns en bra djuraffär eller en dålig som man kanske bör hålla sig undan för det varit mycket sjukdomar mm där.

Ha bara en djuraffär i varje inlägg så det blir lättare att hålla reda på och inte blir rörigt. Och kanon om vi även håller detta inlägget fri från andra kommentarer, då har vi sen en tråd där det bara är samlat åsikter och lätt att hitta.

Kopiera texten nedan och skriv dina åsikter om en djuraffär.

Var: Vilken stad/by.
Namn: Vad heter den.
Utbud: Fanns det bara de vanligaste? Ovanligare fiskar? Mycket med växter?
Bemötande: Hur var personalen? Kunniga? Hjälpte till med problem? Gav tips?
Kvalité: Hur gick det med dina fiskar? Dog dom fort? Sjukdommar?
Återkommer du? Besöker du affären igen? Eller är det något du inte skulle vilja sätta din fot i en gång till?
Övrigt: Något annart du vill dela med dig av?

Betyg: Sätt betyg på djuraffären. I en skala från 1-5 (5 är alltså bäst och 1 sämst).

Superkul om ni vill hjälpas åt med detta! Finns ju en massa djuraffärer i Sverige.
Självklart kan flera personer skriva om samma djuraffär och skriva om alla du varit i.

Och som sagt, var vänlig håll andra kommentarer borta från detta inlägg. Ta det i ett nytt inlägg eller i pm är du snäll.

  • Redigerat 2021-05-08 09:49 av Draken
Annons:
sallad
2012-06-30 17:49
#1

Var: Luleå, norrbotten

Namn: Akvariecenter

Utbud: Både dom vanliga och lite ovanligare fiskar, bra med växter, har även saltvattensfiskar och tillbehör till saltvattensakvarier.

Bemötande: Alltid bra! Jag är stamkund där och han som äger butiken är alltid trevlig.

Kvalité: Bra kvalité :)

Återkommer du? Ja absolut! går alltid dit efter skolan.

Övrigt: Han har stängt till början av september från nu. vilket är lite dåligt. Han har väldigt billiga akvarier!

Betyg: 5! helt klart :)

Och…

Var: Luleå, norrbotten.

Namn: Djurmagazinet

Utbud: Dom vanliga fiskarna, vanliga växter, osv..

Bemötande: Trevlig personal.

Kvalité: går inte dit igen! Cyano och alger på växterna, och inte så fina fiskar..

Återkommer du? Jag måste tyvärr. Akvariecenter har stängt till hösten.

Övrigt: Om man räknar bort akvarie och smådjurs avdelningen så är det en fin butik.

Betyg: 2. dom har det man behöver, men handlar hellre på en annan butik. :)

-Rasmus 🌈

[Kajsa91]
2012-06-30 17:49
#2

Var: Växjö, småland.
Namn: Tassar och morrhår.
Utbud: Finns himla mycket fiskar, alltid varit proppfullt när jag varit där (lite för många i alla kar tyvärr). De vanligaste mestadels såklart men 1-2 ovanliga har jag sett.
Bemötande: Dom visar inte att dom vill hjälpa till eller sälja. Jag som är lite blyg blir himla glad om någon kommer fram och fråga om man vill ha hjälp och att det bara är att säga till, vilket dom aldrig har gjort och jag vågar inte be om hjälp när det är svårt att få kontakt med dom.
Var även intresserad av en kanin som var där, men fick absolut inte ta upp den och klappa (en självklar grej att man vill göra ju, vill gärna se om den är livrädd och river sönder en eller ej.)
Kvalité: Bara köpt 3 kuhlii ålar där, dom lever och mår bra.
Återkommer du? Varit där rätt många gånger för att kolla, insperation och så är det så fint. Men skulle inte köpa någonting där igen eller stödja dom.
Övrigt: Går ryckte om att dom använder något som dödar alla bakterier, så när fiskarna kommer hem till ett normalt kar död dom inom några dagar. En hade handlat fisk för 800kr och alla dog, ingen rabatt eller fick nya (De andra fiskarna i akvariet dog inte, så det var alltså inget fel på akvariet utan bara på dom nya fiskarna därifrån.)

Betyg: 2 av 5. Lågt pågrund av otrevligheten där. För annars är det himla fint och städat där.

HilmaN
2012-06-30 19:23
#3

Var: ilanda, karlstad

Namn: pets

Utbud: en hel del lite ovanligare fiskar och några räkor. dessvärre inga växter, eller fula växter

Bemötande: lite olika. ganska bra. träffade en gång en där som verkade kunna väldigt mycket om fiskar, pratade så mycket, både om brister och positiva saker om fiskarna. nästan så man inte trodde att han ville sälja dem :) _plus för det.

Kvalité: har dessvärre inte köpt fiskar av dem, men de i akvariumen såg ut att må bra, inga döda fiskar, eller sjuka.

Återkommer du? ja, gärna! ligger tyvärr så att jag väldigt sällan tar mig dit, men försöker ju återkomma när man kan

Övrigt: smådjursavdelningen är också trevlig, stora burar och städat. mycket tillbehör. 

Betyg: 4

[dynamitella]
2012-06-30 19:33
#4

Var: Landskrona

Namn: Spiggens zoologiska

Utbud: Lite olika arter. Plus i kanten för snygga rasboror och dammfiskar. Black ghost, elefantfiskar och roliga guppyhybrider finns. Växterna är inget speciellt. Normalpris och normala/tråkiga växter.

Bemötande: Det finns både väldigt okunniga och kunniga i butiken. Alla är artiga och hjälpsamma, men trots allt "säljare". Tipsen är lika bra som dåliga, så det blir väl jämnt.

Kvalité: Fiskarna är alltid i väldigt bra kvalité. Har nog aldrig sett en död fisk. Har dock fått vita prick av praktbotiorna två gånger, och fick ingen ersättning eftersom "det är grossistens fel. våra dog ju också".

Återkommer du?: Ja, då det är vår enda lokala affär.

Övrigt: Rekommenderar rasbororna! Dvärgrasbora kostar bara 10 kronor, och Drottningrasbora 14.

Betyg: 3 av 5. Helt ok butik. Jag skulle vilja förbättra en del, men har set t mycket värre.

[dynamitella]
2012-06-30 20:03
#5

Var: Löddeköpinge

Namn: ZooAB

Utbud: Mest levandefödare och tetror. En snygg ciklid&salt-avdelning. Fåglar&smådjur, mat och prylar till alla sorters djur. Okej priser på det mesta. Alltid minst 4 kar med bara guppys.

Växterna är billiga, men SE UPP. Jag kom hem med dracena (!) som man har i fönsterkarmen, och någon sorts ormbunke som dödade alla mina räkor.

Än en gång, vet du allt som är värt att veta, kör på. Annars får du läsa på i förväg om växter och fiskarna.

Bemötande: Bra, då jag alltid vet exakt vad jag ska ha. Kom inte hit som nybörjare, och lita inte på något någon säger. Sist fick jag själv fånga fiskarna, då killen inte ens kunde se skillnad på guppyhonor och hanar. "chefen" är dock schysst och tillmötesgående!

Kvalité: Kvalitén skiftar något enormt från gång till gång. Ibland är där massvis med döda fiskar i alla karen, och sjukdomar åt höger och vänster, och ibland är allt tip top. (De säger att det är för att alla karen är sammankopplade. En fisk kan smitta alla i hela butiken).

Jag har kommit hem med 50 kardinaltetror som dött av första veckan.

Återkommer du?: Njaä. Bara om jag inte får tag i fiskarna på annat sätt.

Övrigt: Allt annat i affären är perfekt. Frysmat, fågel/smådjur/katt/hund-saker. Köp aldrig kaniner eller smådjur i butik. Även fast butiken verkar bra.

Betyg: 2.5 av 5.

[dynamitella]
2012-06-30 20:11
#6

Var: Helsingborg

Namn: Arken Zoo (centrum)

Utbud: Litet utbud, men bra "val". Ciklider, slöjstjärtar, danios, rasboror, tetror, levandefödare och små passande fiskar. Massvis med foder (fisk/hund/katt/smådjur). Nanoakvarium, växter, plastväxter, inredning och smått och gott.

Bra pris.

(De hade roliga små bambupinnar täckta med mossa, plus i kanten).

Bemötande: 10/10. De två tjejerna i butiken var utmärkta. De kunde allt om allt, och snackade länge med mig om odling och diverse arter.

Kvalité: Fiskarna är alltid i väldigt bra kvalité. Inga döda fiskar. En endaste sjuk liten ciklid fanns, men jag tror snarare det var mobbning, inte sjukdom. (Lillen flyttades till en yngekass för att vara ifred). Jag fick hem tjocka och fina danios, och fick en smal på köpet (eftersom han var så tanig ville hon inte att jag skulle betala för honom).

Återkommer du?: Ja, ja och ja. Dock håller de på att flytta nu snart, så jag vet inte riktigt var de kommer ligga.

Övrigt: Måste påpeka hur bra personalen var.

Betyg: 5 av 5.

Annons:
plutopellis
2012-06-30 20:20
#7

Var: Åled (utanför Halmstad)

Namn: Åleds Akvarium AB

Utbud: butiken säljer endast fisk och tillbehör så som mat, växter, egna akvarium, inredning i form av rötter, sten och sand. Ej plastväxter eller sånna vanliga djuraffärssaker. Ja, det finns mycket fisk. Och de odlar själva men relativt vanligt utbud. Man kan hitta lite spännande fisk som panda stenalgätare eller vad den heter, fengäddor, större rovfisk och ett gäng olika L-malar men skulle hit och köpa galaxy rasbora men inte en enda sån lite rasbora "modell" hade de! Ok priser och mycket kunnig personal! (lite för pratglad!)

Bemötande: Oj, det skrev jag ju ovan! De är otroligt kunniga och väldigt pratglada!

Kvalité: Bra kvalite.

Återkommer du? Ja det kommer jag göra.

Övrigt: Roligt att vara i en affär som är mer inriktad på fisk istället för ex arken zoo eller grizzly som vi har båda här i Halmstad. Dock hade de ju som sagt inte det jag sökte just då och jag ville inte vänta så frågade aldrig om att beställa hem. De är väldigt duktiga angående foder och pratar väldigt starkt för fryst foder samt att det är viktigt att ha bottenfiskar exempelvis pansarmalar i ett akvarium.

Betyg: 4

[Kajsa91]
2012-06-30 20:42
#8

Var: Kristianstad, skåne.

Namn: Zoologiska.

Utbud: Många akvarium och såg flera fiskar jag aldrig hade sett. Rent och fint och växter i akvariena + även ett slott eller liknande, så inte helt tomt som det ibland är i vissa. Himla mycket till akvarium, rötter, olika stenar, mat, dekerationer, osv.
Himla fina saltvattenskar med, såg min första sjöhäst och en annan cool fisk som han visade mig som inte är något man har hemma utan detta var första gången han tog in den.

Bemötande: Pratade bara med han som ägde, men han var jättehjälpsam verkligen. Berättade om fiskarna det man undrade, visade vissa coola fiskar, tog sig tid att prata med en och sådär.
Var ett eget sådär, ingen kedja och han hade själv haft 50 akvarie innan. Hela familjen jobbade där + en annan person. Den i kassan var med jättetrevlig, så bara massa + här.

Kvalité: Köpte 6 kuhlii ålar, 3 ottosar och 2 räkor igår, dom mår jättebra idag och det låg inga döda fiskar någonstans.
Kuhlii ålarna är inte alls rädda som dom första jag köpte i en annan affär var och dessa kostade bara 39/49 kr st dom första köpte jag för 79kr st.

Återkommer du? Den djuraffären släpper jag inte! Han skulle beställa galaxy rasbora så jag kunde köpa hos honom, dom var slut nu.

Övrigt: Bara hur trevliga dom var och hur fint allting var. Mycket grejer att välja mellan, söta djur, fåglar och sådär.
En grej som jag verkligen gillade var att han sa att han inte gillar folk som odlar fram onaturligt, grejsar med fiskarna och sådär. Allting ska komma naturligt. Och att "den dagen vi blir en kedje djuraffär är vi inte längre en affär" sa han då det är många som vill dom ska gå med i någon kedja.

Betyg: 5 av 5 helt klart!

LitenPyssling
2012-06-30 20:49
#9

Var: Östersund (Jämtland)
Namn: Djurmagazinet
Utbud: Skulle tro att det är bara de vanligaste så som guppys, tetror och kampfiskar men visst finns det en hel del annat så som påfågelciklider, guramis, pansarmalar, Molly osv.Bra utbud av växter kan jag som nybörjare tycka, finns flertalet att välja emellan.
För hundar och katter har de också bra utbud men endast godis saker till kaniner osv.
**
Bemötande:** Jag har aldrig upplevt personalen som bra, trots att jag är ren nybörjare så tycker jag att det är en väldigt okunnig personal. De säger samma sak hela tiden, kan heller inte se könskillnader på fiskarna utan frågar om det är OK med mix eftersom de inte vet.
Ointresserad personal och som tidigare praktikant där så kan jag också säga att det är en väldigt otrevlig personal, endast en kvinna där som är vettig och bra att prata med men resten är antingen spydiga eller totalt ointresserade.Gäller att läsa på innan så du inte behöver fråga något eller riskera få någon av fel kön osv!
**
Kvalité:** När jag praktiserade där så fick jag då och då plocka upp döda fiskar, de låter även fiskarna ligga kvar och ruttna. Inte ovanligt att man ser ett fiskhuvud eller två i något kar samt urätna/ruttnade kroppar. Dock så när de väl har fina fiskar så har de också väldigt fina fiskar.Har köpt 2 guramis och 3 blå fjärilsciklider samt en guld groda därifrån, 2 av cikliderna dog och en av guramisarna. 
De som återstår är dock i topp skick.
**
Återkommer du?** Det är både och, beror helt på det aktuella förhållandet i karen. Dock letar jag efter privata säljare då jag inte litar så mycket på denna djuraffäre överhuvudtaget, troligt dåliga djurförhållanden i övrigt så det är inte bara fiskarna.Ljuger väldigt mycket och i andra fall totalt okunniga.
**
Övrigt:** Spydig, ointresserad och okunnig personal.Samt ganska dyrt på de flesta saker. 

Betyg: 1.5-2

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

sallad
2012-06-30 21:23
#10

Var: Haparanda, Norrbotten

Namn: Djurmagazinet

Utbud: Både ovanliga och inte ovanliga fiskar. många akvarier som säljs, mycket inredning, många rötter osv..

Bemötande: Bra. Har bara varit där någon enstaka gång och kan inte säga så mycket mer.

Kvalité: Relativt bra.

Återkommer du? Jag brukar gå in där och kolla efter vi varit på Ikea.

Övrigt: Bästa djurmagazinet jag varit på! :)

-Rasmus 🌈

sallad
2012-06-30 21:29
#11

Var: Boden, norrbotten

Namn: Arkenzoo

Utbud: Dom har dom vanliga fiskarna, inte så mycket akvarierelaterat.

Bemötande: Bra. Trevlig personal.

Kvalité: Sådär, dom har nästan aldrig döda fiskar i akvarierna, men ibland är fiskarna lite halvdåliga..

Återkomer du? Brukar gå in där ibland. men endast ifall jag ska ha fiskmat.

Övrigt: Har mer hund/kattrelaterat. :)

-Rasmus 🌈

Eldsjärten
2012-06-30 22:15
#12

Var: Göteborg

Namn: 84 ans zoo

Utbud: De fanns de populäraste fiskarna där, men inte mycket växter

Bemötande: perssonalen var helt klart trevilgaste jag har träffat:)

Kvalité: Fiskarna lever en och mår bra

Återkommer du? jag besöker dom särket igen, bara att de hade Kampfisk i för små akvarium!

Övrigt: Inget

Betyg: helt klart 5/5 :)

Mrjoa
2012-06-30 22:26
#13

Var: Stockholm (Bromma)

Namn: Akvarielagret

Utbud: princip allt, ALLT man skulle tänkas kunna stoppa ner i ett akvarium. Finns en hel sjö med rötter och stenar, massor av akvarier samt att det går att specialbeställa. Hur mycket fiskarter som helst i alla storlekar, från små rasboror till gigantiska firrar för 1000+ l kar (vet inte vad det är för art) samt alla växter man skulle tänkas vilja ha

Bemötande: Väldigt kunnig och trevlig personal, hetsar inte utan väntar tålmodigt om man har svårt att bestämma sig och är väldigt trevliga och pratsamma. Märks att dem har intresset för akvarium och ger en råd om man inte kan så mycket

Kvalité: Bra. Aldrig haft något problem med något jag eller någon i min famlij köpt där

Återkommer du? Börjar bli stammis och bli igenkänd.. heh

Övrigt: Skulle lätt kunna satsa på att det är ett av landets bästa akvariebutik

Betyg: 5/5

Annons:
plutopellis
2012-06-30 22:33
#14

#13 dit vill jag nu! Haha synd man bor i Halmstad :(

[Geekinblack]
2012-06-30 22:45
#15

Var: Mora (Dalarna)

Namn: Arken zoo

Utbud: Har de flesta vanliga fiskarna, blev dock chockad när jag såg stora Oscars där nyligen, dom har även axolotler :) dom har dock mycket växter och om växten man vill ha inte finns i växtkaren så kan man få köpa dom från karen som fiskarna går i, om den växten finns där. Mycket rötter och annat akvarium grejs. Hundsalong och stora hyllor med massa hund/katt/fågel/hamster/ you name it saker :)

Bemötande: Trevliga och hjälper gärna till med så mycket dom kan, men är man påläst och råkar veta lite mer än vad dom gör om någon fisk så avfärdar dom det oftast.

Kvalité: Ofta döda fiskar i deras akvarium (som fastnat bakom pump eller bara ligger halvt uppätna på botten) och jag ser både svamp, vita prick eller "ohälsosamt formade fiskar" i deras kar rätt ofta så jag köper bara fisk när hela karet jag vill handla från ser friskt ut.

Återkommer du? Jag har inget val för det finns bara den affären i närheten om jag inte vill åka till typ Falun.

Övrigt: Tycker inte att det ger så bra reklam om man säger "det flyter en död fisk där" och dom svarar "Jo men vi går en runda bland alla kar och plockar döda fiskar två gånger per dag" men det kanske är normalt? Dom tkr även att 4 guldfiskar och 5 platys och 10 neon tetror passar jättebra i ett 150 liters kar! Det tipset gick min mor på :S

Betyg: 3/5 (mycket växter, har många sorters fiskar, gav mig 5 olika 1kg påsar kattmat gratis för att testa min kräsna katt,  men sjukdomar och döda fiskar sänker betyget)

Dellanella
2012-06-30 22:47
#16

Var: göteborg, hisingen

Namn: hornbach

Utbud: Dem har riktigt fina fiskar och ganska stort utbud av alla olika sorter, snäckor räkor osv.. :)

Bemötande: Alltid bra!

Kvalité: Bra kvalite

Återkommer du? Jadå !

Övrigt: är ju ingen djuraffär så men det är där jag köper mina fiskar och även tillbehör då det är bra pris på allt och att dem är kunniga! :)

Betyg: 5!

Puss :*

Gustavsson2in1
2012-07-01 00:46
#17

Var: KArlshamn
Namn: Karlshamns Zoologiska
Utbud: Har de vanligare arter men har gott om ovanliga fiskar och ber man de ta hem något gör de de utan problem.
Bemötande: Stamkund där just pga att en i personalen är väldigt kunnig och trevlig , ett vanligt besök utan att handla något brukar vara över 1 timme.
Kvalité: Näst intill alla fiskar är i top kvalite, självklart så kan det förekomma sjukdomar i ett av karen men de brukar snabbt tas om hand.
Återkommer du? Stamkund så är där i regel efter varje 25e =P
Övrigt: Trevligt utbud av både fisk fågel och hund/kattliv ,Magnus en kille som är personal där är go och trevlig att prata med =)

Betyg: 5a !

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

iiichigo
2012-07-01 00:54
#18

Var: Uddevalla

Namn: Zoo (tror jag, ligger på Hamngatan)

Utbud: Mycker olika, mindre kar inne i affären och större ute på lagret med fiskar/malar som kräver större utrymme.
Köper in från privatpersoner som odlar och odlar även själv.
Växter finns i fiskakvariumen och odlas även det själv.

Bemötande: Det är en man och hans dotter som driver det, otroligt kunnig och man kan alltid fråga om det man undrar, kan ibland bli kvar en extra stund pga det trevliga samtalet.

Kvalité: De fiskarna vi köpt där lever än iaf :) Upplever att kvaliten på fisken är bra, inga överodlade guppys osv.

Återkommer du? Absolut!

Övrigt: Fantastiskt bra priser, ligger otroligt mycket lägre än Djurmagazinet ute på Torp. Han är grymt kunnig, det är en fröjd att handla där :)

Betyg: 5

Hälsningar Astrid :)

GuUuLd
2012-07-01 09:46
#19

Var: Nol

Namn: Nols Ciklidhobby

Utbud: Mycket ciklider, men det mesta inom fiskväg finns. En hel del lite ovanligare arter förekommer. Har ett bra utbud även av tillbehör.

Bemötande: Kent är otroligt kunnig och rolig att prata med.
Kvalité: Väldigt bra kvarlitet på fisk, mycket från privatodlare.
Återkommer du? Åker gärna dit igen när vi är där i krokarna.

Övrigt: Hyffsat bra priser på vissa arter, annars ligger de väl i "normal" prisklass jämfört med andra affärer.

http://www.ciklidhobby.com/

Betyg: 5

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

GuUuLd
2012-07-01 10:00
#20

Var: Ilanda, Karlstad

Namn: Pets

Utbud: Ett väldigt stort utbud, med allt från de vanliga levandefödarna till mindre vanliga levandefödare, ciklider, tetror, malar, räkor mm. Mycket tillbehör, men lite mindre med växter.

Bemötande: Finns en hel del kunskap och mycket trevlig personal. Allt beroende på vad man själv har för intresse, men för de malintresserade rekomenderas torsdagar & fredagar (samt lördagar lönehelg) då David jobbar. Otroligt kunnig och mycket trevlig!

Kvalité: Oftast bra, men förekommer sjukdommar som i de flesta butiker. Men de säljer inte av de sjuka fiskarna utan har de akvarierna uppmärkta under behandlingsperioden.

Återkommer du? Besöks alltid när vi är krokarna.

Övrigt: Har ganska bra priser rakt igenom på fisk, Karlstads största & bästa butik som är väl värd ett besök. Lite tunnare på fiskavd. sommartid.

http://petsab.se/

Betyg: 5

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Annons:
GuUuLd
2012-07-01 11:22
#21

Var: Karlskoga

Namn: Thomas Zoologiska

Utbud: Finns lite av varje i fiskväg, han tar gärna hem ovanligare fiskar som inga andra butiker skulle "våga" som t.ex fullvuxna pirayor, rockor eller varför inte en stor vargtetra som han mer än gärna låter gå kvar i butiken så länge som möjligt. Har även lite malar, levandefödare, tetror, rasboror, mycket labyrintfiskar och en del malawicikliger mm. Växter brukar det finnas en hel del samt även tillbehör och akvarier i mängder.

Bemötande: Väldigt kunnig och trevlig personal.

Kvalité: Kvalitén är oftast mycket bra.

Återkommer du? Blir ett besök där lite då och då.

Övrigt: Mest inriktat på akvaristik men finns ävern lite till hund, katt och smådjur numera.

Betyg: 5

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Randen
2012-07-15 15:29
#22

21# håller med om om thomas zoologiska, detär en jätte bra buttik! :)

Jessicahagstrom94
2012-07-15 20:37
#23

Var: Gävle
Namn: gävleborgs zoo
Utbud:  de vanligaste fiskarna typ, smådjur så som en nakenråtta, degus och lite mer, tror även det finns någon/några ödlor.
Bemötande: bra, säger hej när man kommer in men sen är det inte mycket mer om man inte vill ha ett av djuren, har dock inte köpt fisk där.
Kvalité: köper inga fiskar därifrån, har sett döda fiskar i akvariena minst en gång och deras fiskutbud är inget vidare 
Återkommer du? inte för att köpa fisk, men kattmat eller sånt kanske.
Övrigt: dom verkar ha bra hand om smådjuren, med tanke på burstorlek och mat.

Betyg: 3.

[Agilityvovven]
2012-07-15 22:26
#24

Var: Strängnäs
Namn: Djurmagazinet
Utbud: Har det vanligaste.
Bemötande: Trevlig, men ofta okunnig. Har tex blivit rekommenderad gnagarblandning när jag skulle köpa foder till min kaniner…
Kvalité: Många fiskar har dött fort, kan dock inte svara på om det beror på djuraffären eller mitt akvarium. Vissa fiskar har klarat sig bra.
Återkommer du? Ja, dock osäkert om jag ska köpa fler fiskar där.
Övrigt: -

Betyg: 3

[Agilityvovven]
2012-07-15 22:30
#25

Var: Strängnäs
Namn: Zoo-City
Utbud: Dåligt utbud.
Bemötande: Inget speciellt, säger hej.
Kvalité: Har ej köpt fiskar där. Fiskarna är ofta sjuka/ligger döda i akvariet. Skitiga & tråkiga akvarium utan/med mycket lite växter, stora fiskar i väldigt små akvarium osv…
Återkommer du? Nej, går bara in för att titta då & då.
Övrigt: -

Betyg: 1

Stoodyear
2012-07-16 11:20
#26

Var: Skene, Marks kommun
Namn: Skene zoologiska
Utbud: Endast basic, säljer klassiska och vanliga svenssonfiskar (platy, neontetror, Guppy osv). Bra och roligt utbud på sten, rötter och liknande med bra priser.

Bemötande: Hjälpsamma men helt värdelösa tyvärr, inget kunnande om fisk över huvudtaget. Visste dock att man skulle skölja rötter. Men väldigt fin och välorganiserad affär i övrigt. Ingen aning om vilka fiskar som går bra att ha ihop eller om fiskarnas krav på vattenkvalité osv.
Kvalité: Inga döda fiskar eller något sådant i karen, fint skötta men väldigt basic.
Återkommer du? Jag åker dit och köper rötter. Förövrigt nej.
Övrigt: Säljer tyvärr kampfiskakvarium på 2L. De hade säkert en hel vägg med olika mer eller mindre plastiga och minimala kar.

Betyg: 1. Seriöst undermåligt kunnande.

Tikkatikkatini
2012-07-16 11:32
#27

Var: Karlskoga

Namn: Thomas Zoologiska

Utbud: Stort och brett utbud på mycket akvariefisk, även sköldpaddor, vattensalamandrar, koi. Tar hem det mesta som gör att man kan välja och vraka precis som man vill :) Stora akvarium så fiskarna kan röra sig ordentligt. Även ett litet utbud för hund och katt numera, även kanin. Och har mycket olika grus/sand sorter, rötter, dekorationer, fiskmat, pumpar, filter osv osv! Även frysfoder finnes i stort utbud.

Bemötande: Väldigt bra bemötande. alla som jobbar där är mycket trevliga och frågar om man vill ha hjälp, svarar på om man har frågor. Väldigt kunniga, iofs är det ju inriktat på akvarium så han (Thomas) är ju väldigt inriktad på det så det blir inte fel inte.

Kvalité: Bra kvalité på allt det jag köpt hos honom. (Att fiskarna sen dött beror på mig) Men ja, han är väldigt mån om det han har i sina akvarier mår bra. Fiskarna känns inte stressade osv. Så ja, god kvalité.

Återkommer du?: Klart jag gör! Jag blir som ett barn i en godisaffär när jag går där inne.

Övrigt: Det som kan nämnas under övrigt här är att han blivit en aning dyr på sina fiskar även om det är bra kvalité på dem. Men han va billigare förut.

Betyg: Kan inte bli annat än 5/5! (Även om det är lite dyrt)

Annons:
Stoodyear
2012-07-16 11:33
#28

Var: Kungsbacka
Namn: Zoomässan Arken zoo
Utbud: Generellt ett brett och stort utbud av ovanliga och intressanta arter. Akvarieavdelningen är "enorm". Mängder med kar, och bra priser på Juwel. Jag hittar alltid något att köpa, mängder av SAciklider, malawis, labyrintfiskar och tetror/rasboror. Här kan man verkligen få tag på lite mer annorlunda "juveler". Känns att hela avdelningen är till för akvarister och inte folk med akvarium.

Dåligt utbud på ex, stenar, sand. Mycket rötter men som kostar därefter…

Bemötande: De uppfattas ofta som en aning snorkiga tyvärr, dock är de flesta rejält kunniga och har många års erfarenhet. God kunskap om allt från PH till kombinationer och kar. De är raka och har vid flera tillfällen nekat att sälja fisk till okunniga med överbefolkade akvarium, och det är ett stort plus. Men jag har även fått lite felaktig info vid vissa tillfällen.

Kvalité: Tyvärr varierande… Fått med mig sjuka fiskar vid flera tillfällen. Kolla karen noga innan du köper så det inte går sjukdomar i eller liknande. Vissa ggr är det rent och inga döda fiskar, en annan ggn mängder med alger och sjukdomar i varje kar nästan. Kollar man bara noga är det inga problem dock.

Återkommer du? Min affär som jag besöker mest, utbudet är ofta enormt och kunskapen god. Där finns typ allt man letar efter.

Övrigt: Det är dyrt. De tar verkligen ut rejäla priser. 50 spänn minst/växt, även för mindre och ganska vanliga sorter. Fått betala 100spänn plantan när det är LITE mer ovanliga sorter. Vilket är ganska så hutlöst. Jag beställer alla beredningsmedel och dylikt på nätet eftersom de är så dyra i affären.
Annars är jag villig att betala 200 för ett par fire red kakaduor, men vissa grejer kan jag tycka är löjligt dyrt. Rötter går typ inte köpa eftersom man blir ruinerad.

Betyg: stark 3a. Med minus för priser, varierande kvalité.

Tikkatikkatini
2012-07-16 11:38
#29

Vart: KarlskogaNamn: Arken ZooBemötande: Väldigt bra bemötande, trevliga och frågar om man vill ha hjälp efter en stund när man varit i butiken. Svarar på frågor.
Utbud: Inte så stort utbud på akvariefiskar faktiskt, då vår Arken är mer inriktade på andra djur. Men finns det "vanliga" utbudet som, neontetror, sorgmanteltetror, scalarer, guldfisk/slöjstjärt, Platy, Molly, guppys. Ancistrus, lite andra malar också. Även räkor har jag sett. Och en del växter.Kvalité: Minns att senaste gången jag köpte fisk där så dog den dagen efter. Fiskarna ser stressade ut och det finns faktiskt döda i akvariet så jag brukar säga till ibland. Så man kan ju inte kalla det för den bästa kvalitén faktiskt.Återkommer du?: I nödfall, för att de är liiite billigare på vissa fiskar än hos Thomas Zoologiska.Övrigt: Inget övrigtBetyg: 3/5 pga kvalitén på fiskarna

idaaforsling
2012-12-01 17:43
#30

Vart: GävleNamn: Söders zoo

Bemötande: Väldigt trevlig personal, frågar alltid om man villha hjälp med något. Minst två ur personalen är inriktade på fiskfronten. Köpte en gång en öronål här som jag tyckte verkade lite ur balans så jag bad dagen efter att få byta den mot en ny och det fick jag självklart göra. De tar mer än gärna hem fiskar/växter som dom inte har.

Kvalité: Har sett en del döda fiskar men det är ju väldigt svårt att komma undan och det är mycket färre än i många andra djuraffärer, i övrigt ser fiskarna friska ut.

Återkommer du?: Jag går dit nästan varje vecka.

Övrigt: Jag har mest handlat fisk där så vet inte riktigt vad dom har i övrigt sortiment, men har sett hund/kattmat, råttor, och ödlor iallafall.

Betyg: 4/5 då jag hade önskat lite större sortiment

Jessicahagstrom94
2012-12-01 18:13
#31

#30 är där nästan varje vecka jag med! många olika fina fiskar :)

Susanna_w
2012-12-01 18:57
#32

Var: Arninge (Stockholm)

Namn: Djurmagasinet

Utbud: Dom vanligaste akvariefiskarna, tex : Guppy, olika Mollys, glasmalar, olika sorters tetror så som kardinal, rödmun. En massa annat men är ju ej så kunnig. Kommer säkert mer eftersom dom precis bytt lokal, innan dom flyttade hade dom även smådjur.

Bemötande: Jätte bra det gånger jag har vart där. Väldigt trevliga och finns iaf personal som är kunniga på akvarie världen och är man nybörjare är dom duktiga på att förklara vad som är viktigt att tänka på.

Kvalité: Jätte fräscht. Har aldrig sett någon död fisk, och det ser alltid superfräscht ut.

Återkommer du?: Handlar inte någon annanstans förutom hos privatpersoner eller om jag måste köpa något snabbt.

Övrigt: Bra växter till akvariet. Kunnig personal. Har frysfoder.

Betyg: 4 av 5.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Susanna_w
2012-12-01 19:04
#33

Var: Arninge (Stockholm)

Namn: Zookompaniet

Utbud: Dom vanligaste akvariefiskarna, tex : Guppy, olika Mollys, glasmalar, olika sorters tetror så som kardinal, rödmun. Tar även in lite ovanligare djur. Dom har haft pirayor, stora paddor och små grodor/pilgrodor och Axolotl. Har även fåglar och smådjur.

Bemötande: Både bra och dåligt. Men oftast trevliga men har det här "kan allt, Vet allt men kan egentligen inget".

Kvalité: Jätte dålig kvalite, Jätte mkt alger, dåliga pumpar som är igenslammade, slöa fiskar. Varje gång jag har vart dr har jag hittat X antal döda fiskar på botten. Luktar Amoniak ifrån smådjuren. Ingen förbättring fast klagomål.

Återkommer du?: Skulle aldrig handla ett djur där ifrån men jag handlar gärna prylar till akvariet eller mina andra djur.

Övrigt: Dyra växter, väldigt ofräscht men har mkt sand och rötter och prylar till hund och råttor.

Betyg: 1 av 5.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Emmetem
2012-12-01 21:57
#34

Var: Säffle, Värmland
Namn: Jyckebo
Utbud: De vanligaste fiskarna, inte så mycket växter.
Bemötande: Personalen är inte otrevliga - men de är inte så trevliga heller. Det verkar som om de tycker att det är obehangligt att prata med kunderna. Verkade inte så jättekunniga.
Kvalité: Väldigt dålig. Nästan alla akvarierna är det sjukdomar i - och fiskarna är färglösa och svaga. Köpte en Black molly där en gång och sedan var hela mitt akvarium fullt med olika sjukdomar. Många av mina fiskar har dött pågrund av sjukdomar från deras akvarium. Fiskarna lever kanske inte mer än cirka 1 vecka efter inköp.
Återkommer du? Nej verkligen inte.
Övrigt: Deras pumpar har jättedålig kvalité! Både de i akvarierna och de man säljer. Min gav min pojkvän en STÖT. Tänk om den var i akvariet och gav stötar?!

Betyg: 1 av 5.

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Annons:
Emmetem
2012-12-01 22:04
#35

Var: Säffle, Värmland.
Namn: Djur & Fritid.
Utbud: Allt från kardinaltetror till malawiciklider ända från Afrika!
Bemötande: MYCKET KUNNIG. Han kunde i princip allt om sina fiskar och var mycket påläst.
Kvalité: Mycket hög. Friskaste och piggaste fiskarna jag sett! Vackra färger!
Återkommer du? Jag är stamkund!
Övrigt: Rekommenderar den STARKT.

Betyg: 5 av 5.

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

wille_wille
2012-12-01 22:08
#36

Var: Örebro
Namn: Akvariekällaren
Utbud: Ganska dåligt med växter men mycket fiskar (220 akvarium i affären enligt deras hemsida)
Bemötande: Han som jobbar där är väldigt kunnig och trevlig. Märks att han jobbar där för att han gillar fiskar och inte bara för att jobba.
Kvalité: Dom jag köpte mår hur bra som helst, inga döda fiskar i försäljningsakvarierna.
Återkommer du? Självklart!

Övrigt: Han säljer både nya & begagnade akvarium, om man vill ha ett lite billigare.

Betyg: 5

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

wille_wille
2012-12-01 22:13
#37

Var: Örebro, Marieberg syd
Namn: Grizzly zoo
Utbud: Bara vanligare fiskar, ganska mycket växter och tillbehör.
Bemötande: Personalen är ganska tystlåten och verkar inte kunna så mycket (1 är ganska bra på fiskar enligt min kompis) 
Kvalité: Har totalt köpt 22 fiskar där (sen i juli), 13 lever fortfarande…

Minst en död fisk i varje akvarium (nästan alltid)…
Återkommer du? Kanske, helst inte.
Övrigt: Inget

Betyg: 2

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

CaptainBunchie
2012-12-01 22:27
#38

Var: Jönköping
Namn: Djurmagazinet
Utbud: Ganska stort utbud av bland annat ciklider/malawi. Vanligt utud av växter. Finns även räkor och snäckor.
Bemötande: Väldigt trevlig personal, försöker så gott dom kan, tyvärr inte jättekunniga. Tyvärr inte alla gånger dom kollar storlek på akvariumet och ser till att det är ampassat för fisken.
Kvalité: Mina fiskar jag köpt lever, tyvärr ser man lite död fisk här och där bland deras kar ibland, och karen verkar inte superfräscha alla gånger. Bland annat guppysarna har tråkiga färger och troligen ganska sönderavlade, dock andra fina fiskar.
Återkommer du? Absolut, bra pris på växter och somsagt stort utbud av fisk och då även räkor. Samt att vi köper det mesta andra fodret till våra djur där.
Övrigt: Bra priser på tillbehör såsom pumpar och växter. Skulle bli super om dom fick in någon kunnig personal som tar ställning. När man köper fisk får man ordenligt med vatten men inget tidningsomslag.

Betyg: 3 eller 4 av 5.

Detta gäller endast akvarieavdelningen.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

CaptainBunchie
2012-12-01 22:47
#39

Var: Jönköping
Namn: Rilo Zoopermarket
Utbud: Mestadels det vanligaste, inga ciklider eller snäckor. Relativt bra med växter.
Bemötande: Oerhört trevlig personal som alltid slinker fram och frågar om man behöver hjälp. Oftast någon väldigt kunnig och erfaren person där. Ser alltid till att fisken passar akvariet.
Kvalité: Akvarierna är väldigt välskötta, likaväl djuren som är väldigt färgglada och friska. Väldigt fina växter. Har bara sett någon enstaka fisk alla gånger jag varit där. Två marmorguramis jag köpt där har dött inom någon dag av märklig anledning. Annars friska fiskar.
Återkommer du? Ohja, är som akvariestammis där. Tar varje chans jag får att bara gå in och kika lite.
Övrigt: Vi fick tillbaka pengar för både döda fiskar och akvariedekoration som flagnat utan tvekan. Man kan även beställa växter dom inte har inne bara om man säger till. Lite dyra växter enligt mig, men de är väldigt fina. När man köper fisk så får man kanske lite lite vatten i påsen men tidningsomslag.

Betyg: 4 av 5.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

xanna
2012-12-02 02:13
#40

Var: Ängelholm, Skåne

Namn: Ormar och Sånt

Utbud: Mycket växter, Mycket fiskar-även ovanligare, även snäckor och räkor.

Bemötande: Kunnig personal som tar sig tid att prata för att man ska lyckas med det man vill. De är ärliga med vad det är de säljer och hymlar inte med svårighetsgraden hos djur och växter.

Kvalité: En djuraffär kan aldrig bli bättre än sina leverantörer, men de har lång erfarenhet och håller så hög kvalité man kan.

Återkommer du? Jag återkommer var vecka.

Övrigt: För reptil- och groddjurfantaster är detta ett äkta paradis med välskötta djur av alla arter och morpher.

Betyg: 5+

m4rkus93
2013-01-31 09:51
#41

#18 jag har själv handlat där och så jag tycker kvaliten på fisken är bra men aningen sunkiga akvarier och ser minder trevligt ut alla växter dom säljer är i akvarierna där fisken är så det ser trångt ut och man ser inte fisken sedan grymt mycket alger i akvarierna PM gärna mig om vad du tycker sedan… förlåt om jag stöde med denna kommentar…

Annons:
-Cissi-
2013-01-31 10:48
#42

Var: Västerås

Namn: ZooHoo

Utbud: Många olika fiskar från guppys till saltvatten fisk

Bemötande: Alltid bra! det är en man som äger affären och han är alltid välldigt trevlig och hjälpsam

Kvalité: Bra kvalite

Återkommer du? Absolut!

Övrigt: Majoriteten är akvarier och fisk saker men finns en liten hörna för hund och katt oxå :)

Betyg: 5!

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

FiffiLiina
2013-01-31 11:12
#43

Var: Örebro
Namn: Grizzly Zoo
Utbud: Jag tycker att det bara fanns de mest vanligaste fiskarna, mycket tillbehör till akvariumen och många växter.
Bemötande: Kunnig personal som gav tips till oss nybörjare om att vi bör ha fler än en hona om vi ska ha en hane också osv. 
Kvalité: Första omgången fisk dog fort. Andra omgången lever fortfarnade :)
Återkommer du? Nja, vi får se. Med tanke på att de första fiskarna dog så fort.
Övrigt: Ganska trevlig personal.

Betyg: 3

MVH FiffiLiina

FiffiLiina
2013-01-31 11:15
#44

Var: Örebro
Namn: Arken zoo
Utbud: Mycket växter, vanliga men även lite ovanligare fiskar. Däremot inte så mycket akvariumtillbehör.
Bemötande: Väldigt trevlig personal men inte så väldans kunniga 
Kvalité: Fiskarna levde länge  
Återkommer du? Ja, mest troligt.
Övrigt:

Betyg: 3

MVH FiffiLiina

fridaas
2013-01-31 15:04
#45

Var: Jönköping
Namn: a6 zoo
Utbud: Mest småfiskar, så som tetror, guppies. Ibland har de körsbärsräkor också. Lite växter
Bemötande: Det är trevlig personal, men de vet inte vad de pratar om tyvärr.
Kvalité: Guppiesarna hållde sig friska och krya ett bra tag men tyvärr hade de väldigt tråkig färg. Växterna hade fripassagerare med sig i form av skräpsnäckor.
Återkommer du? Jag skulle aldrig köpa fisk eller växter där då jag är anti skräpsnäckor, fiskmat skulle jag nog kunna tänka mig att köpa.
Övrigt:

Betyg: 3

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

CaptainBunchie
2013-01-31 16:33
#46

#45 - Jag var där en gång för att kika, alla fiskarna verkade jätteslöa och såg inte ut att må bra direkt.

Vill förresten ändra lite på mitt inlägg #38:

Var: Jönköping
Namn: Djurmagazinet
Utbud: Ganska stort utbud av bland annat ciklider/malawi. Vanligt utud av växter. Finns även räkor och snäckor. Även mycket tillbehör, sten och rötter.
Bemötande: Väldigt trevlig personal, försöker så gott dom kan, endel av personalen har mer erfarenhet och är riktigt duktiga, medans andra är inte. Tyvärr inte alla gånger dom kollar storlek på akvariumet och ser till att det är ampassat för fisken.
Kvalité: Mina fiskar jag köpt lever, tyvärr ser man lite död fisk här och där bland deras kar ibland, och karen verkar inte superfräscha alla gånger.
Återkommer du? Absolut, bra pris på växter och somsagt stort utbud av fisk och då även räkor. Samt att vi köper det mesta andra fodret till våra djur där.
Övrigt: Bra priser på tillbehör såsom pumpar och växter. När man köper fisk får man ordenligt med vatten men inget tidningsomslag (jag tar med en filt och slår om fiskarna i, haha!).

Betyg: 4 av 5.

Detta gäller endast akvarieavdelningen.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

[rolnor]
2013-01-31 17:07
#47

Är också återkommande kund till Thomas Zoologiska i Karlskoga, massor med spännande fiskar och ett förstklassigt bemötande.

Glad

Eliinn
2013-02-02 10:23
#48

Var: Stockholm, Sundbyberg
Namn: Akvarieleasing
Utbud: Mycket fina malawiciklider men också utbud av tanganyikaciklider och mer saltvattensfiskar än vad jag sett tidigare. Ganska lite sällskapsfisk utan det har mest satsat på malawiciklider och saltvatten.**
Bemötande**: Trevlig och väldigt kunnig personal! Det vet verkligen vad et pratar om!
*Kvalité:* Då det odlar själva en del och beställer bara från de bättre importörerna så är kvalitén väldigt bra! Speciellt om man gillar Malawicikliden "Firefish"  Men man får va beredd att betala lite mer.**
Återkommer du?** Absolut!**
Övrigt:** Akvarieleasing hyr även ut akvarium till företag så många av fiskarna som finns i butiken använder dig till sin leasing också.

Betyg: 5

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Annons:
Pappaparon
2013-02-02 10:53
#49

Var: Uddevalla Torp köpcentrum Namn: Djurmagazinet Utbud: Jättemånga fina och ovanliga fiskar. Allt från guppys till elefantfiskar,black ghost,minirockor,kampfiskar,gigantiska ,pirayor, räkor,salamandrar och albinogrodor Det kan variera från gång till gång. Alltid mycket fina växter som är fria från alger. Bemötande: Vissa av personalen är jättekunniga, medans man nästan får rätta de som är nya-. Man kan inte ha en slöjstjärt i ett 30 liters. Kvalite: Alltid friska och livsdugliga fiskar som lever länge. De odlar egna syrsor och mjölmask att mata de lite större fiskarna med. Återkommer du? : Ja absolut! Övrigt: De har en väldigt fin fågelavdelning med underlater,parakiter,kanariefåglar . De har även många gnagare som chinchilla,möss,hamster,kanin och gerbils,

GuUuLd
2013-02-02 13:45
#50

Var: Örebro

Namn: Grizzly Zoo

Utbud: Finns det vanligaste i fiskväg, men även en del ovanligt kan dyka upp ibland. Växter finns det oftast ganska mycket, en del tillbehör har de också.

Bemötande: Otroligt okunnig personal! De flesta kunskaperna ligger på de  andra områdena i butiken. Men de är oftast ganska trevliga iaf.

Kvalité: kvalitén varierar en hel del, ibland har de bra fick ibland dålig.

Återkommer du? Har vi vägarna förbi så svänger vi oftast in för att kika igenom om det finns nått spännande.

Betyg: 3

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

GuUuLd
2013-02-02 13:47
#51

Var: Örebro

Namn: Arken zoo

Utbud: De vanligaste fiskarna finns, men även en del ovanligare dyker upp ibland.

Bemötande: Trevlig och en del av dem väldigt kunniga som själva är akvarieintresserade.

Kvalité: Kvalitén är varierande som på de flesta andra ställena.

Återkommer du? Dyker in där ibland men mest för att prata med personalen.

Betyg: 3

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

GuUuLd
2013-02-02 13:52
#52

Var: Örebro

Namn: Akvariekällaren

Utbud: Finns en hel del i fiskväg, allt från guppys till diskus & lite monsterfiskar. Har även salt! Tillbehör finns det även en hel del och oftast har han bra priser också.

Bemötande: Peder som har akvariekällarn är väldigt trevlig & kunnig inom många områden och är framförallt väldigt intresserad själv.

Kvalité: Oftast bra kvalité, men visst kan han väl få in lite skit han också. Har även gärna hemmaodlat för kvaliténs skull :)

Återkommer du? Självklart, är där en gång i veckan ungefär trots att vi inte bor i örebro :)

Betyg: 5

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Dustmonkey
2013-02-05 00:12
#53

Någon som har varit i Arken zoo som ligger i kungens kurva?

La vida es hermosa cuando tienes motivo para sonrier y sentirte feliz <3

[Jens]
2013-02-05 05:57
#54

Vill lämna min åsikt om en butik jag besökte igår:

Var: Göteborg

Namn: 84 ans zoo

Utbud: Väldigt få fiskar och få växter. De vanligaste fiskarna fanns där i 8-10 akvarium

Bemötande: Mkt trevligt bemött men kunskapen var inte så hög.

Kvalité: Välskötta akvarium men två akvarium hade sjukdomar i sig vilket hon varnade för och ville inte sälja ngn fisk ifrån dem.

Återkommer du? Nej, butiken hade för litet utbud för en som vill ha det där lilla extra. För nybörjare JA.

Övrigt: För få fiskar. Har man ett större akvarium och vill ha flertalet fiskar utan en sort så är risken mycket stor att butiken inte har det. Betyget 2/5 är för att personalen var trevliga och att akvarierna var välskötta trots sjukdomar i ett par av dem men de hade ju koll på dem.

Betyg: helt klart 2/5

[Jens]
2013-02-05 06:01
#55

Var: Partille

Namn: Ulliz Zoo

Utbud: De vanligaste fiskarna fanns där i 8-10 akvarium. Ganska så bra utbud av växter.

Bemötande: Bra personal men kunskapen varierade.

Kvalité: Välskötta akvarium.

Återkommer du? Nej, butiken hade för litet utbud för en som vill ha det där lilla extra. För nybörjare JA.

Övrigt: För få fiskar. Har man ett större akvarium och vill ha flertalet fiskar utan en sort så är risken mycket stor att butiken inte har det. Betyget 2/5 är för att personalen var trevliga och att akvarierna var välskötta. Bra skötsel av växterkar.

Betyg: helt klart 2/5

Annons:
Gur4m1
2013-02-05 11:39
#56

Var: Linköping, Tonby
Namn:Arken Zoo

Utbud: Fin avdelning med akvarier och växter, mycke fiskar och akvarierelaterat och för katt/hund- men också åt gnagare.

Bemötande: Alltid hur trevliga som helst, känner de igen en så har jag fått bra priser, någon bonus, inte haft problem att ersätta fiskar som dött allt för fort. De är kunniga innom vissa områden, men jag skulle åka dit påläst för de kan ändå oftast för lite och det verkar även avriera mellan säljarna. Säljandet går före kunskapen.

Kvalité: Jämfört med fiskarna på djurkompaniet (som jag inte besökt sedan de flyttade) så är kvalitén på både akvarierna och fiskarna mycket bättre här. Jag har inte haft några större problem och kan man visa att ens akvarie inte är orsaken till eventuella dödsfall så ersätter de en. När jag kollat mig omkring har jag bara konstaterat om att det är trångt (som i de flesta djurbutiker). Det är rent, sällan man ser döda/sjuka fiskar i karet.

Återkommer du? Det är hit jag går om jag vill ha något för mina djur, katt, gnagare eller fisk.

Övrigt: Helt okej butik som är väldigt hjälpsamma och tar hem fisk man är intresserad av om de inte har dem hemma. Värd ett besök om inte annat för att kika in på deras akvarium, de har ett ganska stort utbud av ciklider då det verkar vara den akvarieansvariges intresseområde.

Betyg: 4 De får 1 i avdrag för allt hittepå jag hört en del av deras försäljare dra för nybörjare som vill köpa akvarium/invånare och för att försäljningen går före djurens välmående- som i de flesta butiker :(

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

m4rkus93
2013-02-05 11:41
#57

#49 visst dom har stort ut bud och så och jag brukar handla där… (för att det är närmast) men jag köpte några kampfiskar när jag var ny med akvarier och flera av dom blev förlamade bakifrån och dog på 3 minuter så jag ringde till dom och fick lov att prata med deras "fiskexpert" som dom kallade henne och då sa hon att dom dött av syrebrist då nämner jag att kampfiskar är ju en laburintfisk och kan andas från utan… ja just det ja det kan dom nog ja fick jag till svar och orkar inte skriva allt annat men hon hade fel om nästan allt hon sa så jag gillar inte all personal där inne kan man väl säga…

Dustmonkey
2013-02-05 19:50
#58

Var: Kungens kurva/stockholm Namn: Arken Zoo Utbud: Jag kan inte namnen på växterna eller på alla fiskar men dom hade varierad utbud av fiskar för den mängden dom hade. Det var inte mycket men så fiskar som i övriga butik jag har hittills inte sett. Växterna var få. Bemötande: Det fanns en jätte trevlig tjej och jag uppfattade henne som att hon kunde mycket pga av egen erfarenhet. Rekomenderade vissa fiskar och var ärlig om vilka fiskar gick ihop eller inte. Kvalité: Jag köpte inga fiskar men alla såg pigga ut och friska, rena akvarium och fina växter. Återkommer du? Jag skulle enkelt komma tillbaka när jag kan ha mer fiskar. Övrigt: Som sagt trots utbudet av fiskar var det inte så många så det blir en minus på det sättet, men hellre få och krya fiskar än flera döda och dålig skötsel. Betyg: 4

La vida es hermosa cuando tienes motivo para sonrier y sentirte feliz <3

[ErikP]1
2013-02-22 16:09
#59

Var: Åkersberga/ Stockholm Namn: Hette "Zoo" men nu är det Djurmagazinet Utbud: Har allt man behöver till hästar, katter, hundar, gnagare, akvariefisk, Bemötande: Riktigt bra personal. Dom är riktigt kunniga inom akvariefiskar,katter, gnagare, hundar. Hjälper med allt! Kvalité: Alla fiskar överlever fortfarande ( ca 8 månader sen jag köpte dom äldsta fiskarna). Bra kvalité och dom tar hem vad man beställer. Handlar där hela tiden och ska nog dit imorgon. Har aldrig gjort ett fel köp där. Övrigt: Som sagt så har dom stort utbud av allt inom djur Betyg: Sätt betyg på djuraffären. 5+++

[Helleborn]
2013-08-08 17:38
#60

Var: Uddevalla, Torp Köpcentrum
Namn: Djurmagazinet
Utbud: De vanligaste fiskarna fanns och även endel ovanliga. Dvärgciklider, scaler.
Bemötande: Personalen är trevliga men tyvärr så yttrar sig vissa av dem utan att egentligen veta vad de pratar om, har inte varit med om många gånger när de frågar vad jag har för storlek på akvariumet eller om jag har andra fiskar. Men några av dem är helt tvärtom, jätteduktiga och säger ifrån om fiskar som inte passar ihop.
Kvalité: Känns som Kvalitén blivit sämre. Har handlat där i några år. De senaste jag köpte har bara levt i någon/några veckor. Men de neontetror jag köpte för 3 år sedan lever fortfarande. Inte så stort utbud av olika växter, men fina växter har dom.
Återkommer du? Absolut. Men om jag har vägarna förbi Göteborg köper jag hellre fiskar där.
Övrigt: Mycket saker till andra djur.

Betyg: 3. På grund av okunskapen, hellre säga att "jag vet inte" än att säga att så är det och jag läser här på iFokus att det är fel.

Lrrr
2014-03-17 19:55
#61

Var: Västerås
Namn: Arken Zoo (på Hälla)
Utbud: Hyfsat utbud av de vanligaste fiskarna. Litet utbud av växter som det är stor åtgång på, men fina när det finns.
Bemötande: Mycket trevlig och tillmötesgående personal, men tyvärr okunniga. Har fått direkt felaktig information ett par gånger, och växterna har de noll koll på (undantaget de vanligaste).
Kvalité: Bra kvalité på det jag köpt, men har sett döda fiskar varje gång jag vart där så kommer inte köpa fisk där igen. Fina växter.
Återkommer du? Ja, eftersom jag bor nära, annars skulle jag nog inte det.

Betyg: 2.5 den trevliga personalen som ofta höftar lite på priset och/eller ger en lite extra räddar betyget.

Lrrr
2014-03-17 20:11
#62

Var: Västerås
Namn: Arken Zoo (på Erikslund)
Utbud: Hyfsat utbud av de vanligaste fiskarna. Litet utbud av växter. Satsar på hund och katt.
Bemötande: Stressad personal, inte tillmötesgående, en var direkt spydig mot mig. Ingen koll på växterna, fisk har jag aldrig köpt där så det vet jag inte om de har koll på.
Kvalité: Usla växter. Fiskarna har jag dock inte sett nått fel på men som sagt aldrig köpt några där.
Återkommer du? Nej, har vart där runt 8 ggr och inte sett någon förbättring…

Betyg: 1

Annons:
Lrrr
2014-03-17 20:34
#63

Var: Västerås
Namn: ZooHoo
Utbud: Stort utbud av fiskar, allt från de vanliga till lite mer ovanliga, även stora bjässar samt en del saltvatten, finns också snäckor och räkor. Stort utbud av tillbehör, allt från foder och medel till cO2 grejer och filterprylar. Finns även lite kar. De kan beställa och ordna det mesta om det du söker inte finns!
Bemötande: Ägaren Assar är en oerhört trevlig och kunnig herre. När man åker dit så hoppas man att han är där och inte upptagen med andra kunder, då kan man snacka ett bra tag 🙂
Kvalité: Bra kvalité på allt jag köpt.
Återkommer du? Oh ja!
Övrigt: Lite rörigt i butiken och i vissa kar, man får gå ett par varv så man inte missar nått. Prismärkningen och info om fiskar på karen är inte så bra eller saknas, så har du inte själv koll på fiskarna/växterna så får du be om hjälp. Men en väldigt trevlig butik!

Betyg: 5

Frida B
2014-03-17 20:49
#64

Var: Göteborg (Torpavallen)
Namn: Djurmagazinet
Utbud: De har mycket fina växter, och många fiskar. Kanske inte de mest ovanliga fiskar, men vissa ser man inte var som helst. Dessutom kunde de beställa ganska mycket.
Bemötande: Personalen är jättetrevlig, och framför allt ärliga. Alla är inte så jättekunniga, men åtminstone en kan fiskar. Trevliga, och roliga att prata med. Är noga med att berätta att olika fiskar kräver olika storlekar på akvarium, till exempel guldfisk. 
Kvalité: Mina guppys klarade väl sig längst ett halvår, men jag råkade ut för en nitritspik som tog livet av många guppys. Mina kuhliålar är aktiva och friska, ser dom varje dag. Dock dog en av 5 efter 2-3 veckor. Tror dock det var av stress. 
Återkommer du? Absolut, har stort förtroende till dom. Praktiserar även där, vilket gör att jag har ganska stor koll på hur de tänker, vart fiskarna kommer ifrån osv.
Övrigt: Stor och fin butik, fina akvarium med många växter i.
Betyg: 4.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Jens]
2014-03-30 08:22
#65

Var: Göteborg

Namn: Herkules Zoo

Utbud: Mycket akvarium och väldigt välskött. Stort utbud av fiskar och det är verkligen en fröjd för ögat.

Bemötande: Det är här jag vill dra ner på betyget. När en kund kommer in så ska man inte mötas av hela ’tjocka familjen’. Det stod 4 personer utan ett leende på läpparna och bara stirrade på mig.

Kvalité: Efter att ha tittat på de olika akvarium så sköter dom dem väldigt bra. Såg inga döda fiskar och kändes som de skötte allt väldigt väl.

Återkommer du? Nej, absolut inte! ( Se betyg) Jag har bestämt mig att aldrig mer besöka Herkules Zoo i Göteborg!

Övrigt: Det finns säkert andra som gillar butiken men jag föredrar att träffa på trevlig personal och kunskapen var inte det bästa.

Betyg: 3 av 5.

Jag skriver medel för att de har bra utbud med välskötta akvarium men personalen borde gå en kurs i hur man bemöter kund.

Jag och min äkta hälft åkte dit igår med vår hund i bilen och det var som sagt underbart väder och vi har ACC i bilen men när jag kom in till Herkules Zoo så började jag konversationen med en kärring och en gubbe och en medelålders och en som var ungefär i samma ålder som mig själv:

- Har ni Cutter's ciklid inne?
Alla såg ut som stora frågetecken och jag gav upp ett leende och sa:
- Det känns som ni inte har en aning om vad jag pratar om?
- Sa du Cutter's ciklid? frågade den medelåldriga mannen.
- Ja, det stämmer och de är en av de vanligaste cikliderna från mellanamerika.
Den medelåldriga mannen skakade på huvudet och la armbågarna på disken medan de andra stod och stirrade på mig.
- Okej, det är så att jag har Scalarer tillsammans med ett par Sajica Ciklider och skulle vilja ha ett par till i karet. Har ni några ciklider från mellan- och sydamerika här?
- Javisst, svarade han och visade mig vägen bort till dem.

När jag tittade på fiskarna så såg jag flera arter som inte passar med Sajica Ciklider och sa:
- Den och den och den passar inte med Sajica Ciklider för de korsar med varandra och det är ju inte bra.
- Jasså? Det visste jag inte.
- Okej, jag tar och tittar lite mer och ser om jag kan hitta något som jag skulle kunna ta med hem.

I samma veva som jag stod där såg jag min äkta hälft komma in i butiken och fråga efter vatten till vår hund och hörde att kärringen sa nej till att lämna ut vatten. Jag blev så irriterad när jag stod där men tänkte inte lägga mig i deras konversation men såg att min äkta hälft gick ut utan vatten.

Såg eldbukarna till slut och såg stor skillnad på hane och hona och gick till disken där 'hela familjen' var samlad och sa att nu har jag bestämt mig för eldbukarna.
- Javisst sa killen som var i samma ålder som jag och följde med mig.
- Vad vill du ha? frågade han.
- En hane och en hona tack.
- Det går inte för de är så lika varandra, säger han då.
- Jasså, men titta här (pekade med fingret mot fiskarna) där ser du tydligt en hane och där är det en hona.
- Näe, dessa fick jag i torsdags och de är bleka fortfarande och när de är unga så kan man inte se skillnaden på dem, säger personen i samma ålder som jag.
- Okej, men om jag köper 5 st så borde jag kunna bilda ett par och sedan ge tillbaka dem till någon butik i min närhet.
- Javisst.

Jag gick sedan ut till bilen och såg min stackars hund flåsa som fasiken så jag gick in till en kiosk och köpte mig en flaska vatten. Upplevelsen av besöket var inte alls trevligt och min äkta hälft var upprörd och irriterad och jag sa att vi åker aldrig mer till denna butik.

Jag har bestämt mig att aldrig mer besöka Herkules Zoo i Göteborg! 


Vi åkte till nästa butik som är en välkänd klädaffär som heter Holmens Herr så var jag där och köpte mig några byxor och i väntan på att få dem uppsydda i rätt längd så kom han som expedierat mig och frågade mig om jag ville ha vatten till min hund. Jag tackade så mycket för att han frågade och sa att jag hade redan ordnat det.

Det kallar jag service!

Ellenor123
2014-03-30 13:21
#66

Var: Stockholm, Barkarby
Namn: XL ZOO
Utbud: Bra utbud av växter, mycket bättre än genomsnittet som man t.ex hittar på Arken Zoo eller Djurmagazinet. Lite ovanligare sorters växter blandat med de vanligare. Fiskutbudet var helt okej. 
Bemötande: Jättetrevlig man som jobbade på akvarieavdelningen. Vi stod och pratade ett rätt långt tag. Mycket kunskap om växter.
Kvalité: Köpte 6 krukor med växter och allt var i fint skick. 
Återkommer du? Om jag är i krokarna, absolut.
Övrigt: Kollade inte igenom hela butiken men såg stor ut med bra utbud. Jättefina akvarium! Massor av snyggt inredda nanos, inte alls de typiska akvarierna som de flesta zoobutikerna har. Hälften av deras akvarium var dessutom väldigt stora för att vara i en zooaffär så det var kul att se. 
Betyg: 4.

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

AlexVG
2014-03-31 01:00
#67

#65. Har varit inne en gång i den butiken och aldrig mer, och det är bemötandet av personal och att det är så trångt. Panikångest är inga problem att få där inne. 

Var: Skene, Mark

Namn: Djurmagazinet Lutino Zoo

Utbud: Ibland lite roligare fiskar, annars vanligt utbud. Inte alltid det är välfyllt. 

Bemötande: Chefen är kunnig om fisk men känns ibland att dom bara är kunniga om fisk om dom vet att man själv är det, har ''tjuvlyssnat'' när andra (som verkat vara nybörjare) att dom gärna prackar på för att sälja och rekommendera alldelse för mycket fisk till små akvraium. Resten av personalen känns som dom är boklärda när det gäller skötsel av fisk.

Kvalité: Sådär det mesta därifrån har varit av sämre kvalité och mycket har varit sjukt. Mycket dött i akvariumen, dåligt skötta akvarium.

Återkommer du? Innan när jag inte visste om andra djuraffärer så handlade jag allt där. Men inte nu längre, finns bättre.

Övrigt: säljer guldfiskskålar, små Kampfisk akvarium och rekommenderar alldeles för mycket till små akvarium och verkar inte bry sig vad fiskarna har för kvar utan kan utan vidare rekommenderar för stora fiskar till för små kar. Halvdan butik lite halvskabbigt.

Betyg: 2 av 5.

AlexVG
2014-03-31 01:09
#68

Var:Skene, Mark

Namn:Skene zoologiska

 

Utbud:Vanligt utbud inget speciellt, däremot kan dom ta hem vad man vill. Även växter är samma sak, basic men tar hem vad man vill.

Bemötande:Verkligen super trevliga, och hjälper till. Man känner sig välkommen. Kunskapen varierar när det gäller fisk. Men bra på övriga områden.

Kvalité:Inga problem med fiskar jag köpt därifrån, ser sällan döda fiskar kanske lite små. Akvarieväxter är kvaliteten sådär.

Återkommer du? Är numera stamkund och handlar allt här.

Övrigt:Nackdel att dom säljer Kampfisk akvarium som  man knappt kan ha räkor i. Skulle vara kul om dom utökade sortiment när det gäller akvarieavdelning och fiskavdelningen. Men även där dom hittar och tar hem det mesta bara man frågar. Annars snygg och väl skött butik.

Betyg:5 av 5, av att dom inte är petiga eller krångliga med att beställa hem och jätte trevlig personal.

AlexVG
2014-03-31 01:14
#69

Var: Skene, Mark
Namn: Skene ciklidhobby
Utbud: Ovanligt och lite vanligt också, inte så stort utbud. Billiga fiskar. Lite växter och inte så stor butik.
Bemötande: Väldigt trevlig och rolig att prata med, väldigt kunnig och pratar mycket fisk.
Kvalité: Inga problem bra kvalité.
Återkommer du? Var där ofta innan, men ha inte varit där på ett bra tag.
Övrigt: Lite dyra på akvarietillbehör har inte så mycket akvarium om knappt alls ? annars välskött butik har nog aldrig sett döda fiskar.

Betyg:5

Annons:
sauk1
2014-03-31 13:01
#70

Tänk vad saker kan ändra sig över tid, eller så är det bara individuella upplevelser.

#32 och #33. Djurmagazinet Arninge har väldigt sällan akvariekunnig personal och de kan definitivt inte växternas namn. Jag beställde växter en gång och väntade två månader på en felleverans. Beställde igen och fick inget på två veckor, sen gav jag upp. Priserna är medel till höga.

Zookompaniet, som ligger i närheten, i ett annat hus, har däremot ett mer spännande utbud. Här finns gott om växter och de är mycket billigare än Djurmagazinet. Tillbehör och fisk är det också och allt jag köpt har varit bra. Kanske har det förändrats till det bättre sen dec 2012?

#66 XL Zoo har jag bara besökt en gång. Då var det massivt med cyano på växterna i växtkaret. Kampfiskar låg i små enliters (?) lådor hängda på kanten i växtkaret. De låg och andades stilla på botten med mossa ovanför. Såg ut att inte kunna röra sig. Det gällde fem lådor med en fisk i varje. Jag vet inget om kampfiskar, men det såg inte ut som bra djurhållning för en novis. Kanske en dålig dag för XL Zoo? Det ska väl vara samma ägare som Akvarielagret, som brukar vara bra.

[Jens]
2014-03-31 18:07
#71

#69

Då kan jag säga om denna butik att den inte finns längre utan används som lager och han som har haft butiken har en hemsida för att köpa saker ifrån. Tyvärr så lade jag inte hans hemsidas namn på minnet trots att vi pratade i en halvtimme =)

Chinilla
2014-03-31 19:08
#72

Var: Örebro (Marieberg)

Namn: Grizzly Zoo

Utbud: Nu är jag ju ganska så nybörjare på fiskar, men jag tycker det verkar vara mest vanliga fiskarter som de har. Finns hyfsat mycket växer (alltså antalet), men tyvärr väldigt få arter och frånsett en sort är de andra inte sådana typiska sorter som jag tror de flesta i första hand vill ha. Annars en hel del tillbehör.

Bemötande: Trevliga men okunniga. En kan något mer än de andra, men ändå inte så jättemycket. Som nyböjare gick jag fram och berättade som det var att jag var nybörjare på detta och undrade om alla saker jag behövde till en början. Tyvärr var det som att jag var tvungen att dra ur varje info från dom. Behöver jag det här?, är det på det här viset? etc etc…saknade verkligen att de skulle berätta att du behöver det här och det här och tänk på det här och det här. Blev en del onödigt åkande fram och tillbaks.

Kvalité: Tyvärr inte så bra. Ser alltid döda fiskar i många av de karen där mina favoritfiskar finns. En ur personalen var också extremt oförsiktig vid ett av våra fiskköp. Både jag och de som var med mig reagerade och var illa berörda av det efteråt. Kommer inte låta den personen plocka upp våra fiskar några fler gånger.

Återkommer du? Jag tycker ju lite si och så om affären egentligen. Plus är att affären är fräsch, att de har mycket tillbehör, har bra öppettider, är enkel att komma åt. Minus är personalens hantering av fiskarna och kvalitén på deras kunnande. Då det tyvärr är den enda affären i närheten som har bra öppettider så lär det bli fler besök. Har inte så mycket mer att välja på.

Betyg: 3

wille_wille
2014-03-31 19:30
#73

#72

Du har ju annars Bra zoo på Rudbecksgatan (hette Arken zoo för någon vecka sedan), de har också rätt bra öppettider och enligt mig iaf så är personalen där kunnigare och fiskarna verkar må bättre 🙂

Även akvariekällaren finns i Örebro också, han har dock ej öppet på helgerna.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Chinilla
2014-03-31 20:40
#74

#73 Tack för tipset! Hade inte hört talas om dom. Lyckades hitta dom när jag googlade nu. Tiderna på vardagarna är svårt att hinna med då jag inte bor i Örebro, men de hade ju iallafall öppet på lördagar också 🙂. Måste undersökas. Hur är det med deras utbud och kunskap?

Akvariekällaren känner jag däremot till, och det är ju synd att de har så begränsade tider. Hade varit väldigt bra om de haft öppet något på helger också.

wille_wille
2014-03-31 20:43
#75

De har ganska bra utbud. Standardfiskar brukar de ha inne (neontetra, Kampfisk, Guppy, Platy, skalarer osv) men lite andra också ibland. Har bl.a. sett afrikansk lungfisk och Diskus där också.

Hyfsat ok kunskaper, tror Stefan Och Emanuel är de som har bäst koll på fiskar 🙂

Annars så kan du ju alltid fråga här på forumet om det är något du undrar över eller tvivlar på vad affären har sagt.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

marta01
2014-07-24 08:13
#76

Var: växjö småland
Namn: tassar och morrhår
Utbud: mycket fisk både salt- och sötvatten. Dom har oftast en eller två ovanligare. det fins även en del växter som brukar se fina ut.
Bemötande: personalen kan vara både trevlig och otrevlig, det finns en som är jätte trevlig och hjälper än han är även kunnig. Sen finns det en som är kunnig men otrevlig och ifråga sätter om man inte är väldigt bestämd och inte på ett trevligt sätt. sen finns det även några andra som ligger mittemellan. fiskarna bruka också överleva när man kommer hem.
Återkommer du? ja har inget annat val ända butiken med fiskar i växjö och så dålig är den inte.

Övrigt: dom har en ganska stor fiskdel men även mycket andra djur och djurtillbehör 

Betyg: 3-4

Strunta i vad andra tycker och var dig själv.

Annons:
[Tinitusan]
2014-07-24 09:41
#77

Var: köpcenter i Hyllinge
Namn: Djurkompaiet
Utbud: en del söt och saltvatten, växter, dock begränsat med andra tillbehör.
Bemötande: två i personalen är mkt trevliga o relativt kunniga,men de andra är totalt tvärtom, mkt otrevlig o verkar totalt ointresserade av fisk. 
Återkommer du?Jag går in om jag är på köpcentret men endast om rätt personal jobbar.
Övrigt: dom har tyvärr ofta död fisk i sina kar, dock har de fiskar jag köpt där hittills klarat sig bra, jag gillar deras växter!
Betyg: 2

kigon
2014-07-26 00:35
#78

Kan också köra på hyllinge då jag var där förra veckan…! 

Var: Hyllinge (familia köpcenter)
Namn: Djurkompaniet
Utbud: De kan ha lite roligt ibland, som klockgrodor och salamandrar… Brukar även ha sköldpaddor/rockor & saltvattenfisk, men vissa av djuren som är där verkar ha varit där väldigt, väldigt länge och akvariumena är för små för att de ska bo i dem så pass länge :/ Deras sortiment av övriga produkter är väldigt liten, rötter kan vara billigt där ibland!
Bemötande: En tjej i personalen är väldigt kunnig inom fiskar och har bra bemötande, medans en tjej där är direkt otrevlig. Hon fick faktiskt ett utbrott mot mig en gång när jag skulle kolla på deras råttor då jag behövde sällskap till min egen akut, bara för att hon själv var rädd för dem 😮 Var väldigt spydig mot mig efter det också… En kille sålde medvetet två slöjstjärtar till ett 30L akvarium (vilket är olagligt) en gång när jag var där vilket inte gav bra intryck alls, och om man blir bemött eller ej beror starkt på vilka som är där då det finns 2 tjejer som har frågat om jag behöver hjälp och så, om de inte är där så ignorerar personalen en mest…

Kvalité: Tack vare denna affären fick jag kanelbullar i akvariumet som har lyckas överleva starkt i över 5 år, så ja… Lyckligtvis har fiskarna jag köpt därifrån varit ok. Mycket död och sjuk fisk i karen dock så tror jag lyckades välja bra individer…

Återkommer du? Helst inte, efter tjejen var direkt otrevlig mot mig med råttan så har jag bara varit där 2 ggr, försöker att inte besöka där mer.
Övrigt: Inte direkt, det är en helt OK butik om de trevliga tjejerna jobbar där och hon kunniga är väldigt hjälpsam med fiskarna, men om den spydiga personalen jobbar där den dagen är det ingen affär jag vill vara i.
Betyg: 1.5-2

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

[Tinitusan]
2014-07-26 09:22
#79

haha där ser man, ja då är det ju inte ngt personligt mot mig i alla fall, helt absurt egentligen att personal som beter sig så en får jobba kvar!

[Seaside]
2014-07-26 18:39
#80

Var: Marieberg köpcentrum Örebro
Namn: Grizzly Zoo
Utbud: Mest vanliga fiskar, en hel del akvarierelaterade tillbehör + ganska mycket växter
Bemötande: Väldigt blandad kvalité på kunnandet och informationen till köpare. Hörde en säljare säga; "Det är ingen skillnad på Neontetra och Kardinaltetra mer än färgglimmet" och att köparen kunde ha vilka fiskar som helst ihop med de han hade (utan att ens veta storleken på akvariet eller informera om att olika fiskar kan kräva skild vattenkemi) - såg sedan köparna gå och beundra scalarerna…
Kvalité: Skyltarna är ibland missvisande och hänvisar inte till den vuxna fiskstorleken. Har sett en hel del sjuka och/eller döda fiskar i akvarierna. De behandlar dock emellanåt och informerar om detta - vilket ju är bra.
Återkommer du? Nja, går in där ibland, men tappar köplusten och blir illa till mods när man märker hur okunnig personalen är

Betyg: 1,5

[Seaside]
2014-07-26 18:47
#81

Var: Karlskoga
Namn: Thomas Zoologiska
Utbud: Mycket fisk, både "vanliga" och mer ovanliga. Har även en stor koibassäng, ett helt rum med inredningsdetaljer som rötter/stenar etc. och mycket foder. Finns även en del växter
Bemötande: Otroligt trevlig och hjälpsam säljare/ägare
Kvalité: Mycket välskötta akvarier. Fiskarna så välmående, lugna och trygga ut. Var jätteroligt att gå och titta i affären (gick flera varv)
Återkommer du? Absolut! Redan när jag åkte därifrån funderade jag på när jag ska åka dit nästa gång 🙂
Övrigt: VÄL värt ett besök!

Betyg: 5

GuUuLd
2014-11-12 11:22
#82

Var: Göteborg (Majorna)
Namn: Godhems zoologiska
Utbud: De är mer inriktade på aquascaping och små akvarier så de har mest småfisk & räkor av bra kvalitét (som de importerar själva från Asien och odlaren C-sky).
Bemötande: Personalen var mycket trevlig och tillmötesgående, verkar kunna småfisk, räkor och växter bra (eftersom det är det de riktat in sig på).
Kvalité: Kvalitén var mycket bra, inga synliga sjukdomar eller döda djur i akvarierna.
Återkommer du? Åker gärna dit igen om jag är på besök i Göteborg villsäga :)
Betyg: 5

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

[Tinitusan]
2014-11-12 11:54
#83

som en liten uppdatering vill jag tala om att djurkompaniet har efter min kritik faktiskt blivit trevligare i sitt bemötande =)

Annons:
Mundis
2014-11-12 16:20
#84

Var: Kungsbacka, innerstaden Namn: ZooHörnet Utbud: De har mest det vanligaste men många växter. Bemötande: Jag upplever att de är jättetrevliga och kunniga i affären och ger bra tips. Kvalité: Jättebra kvalité, speciellt guppies. Kommer dit nästan varje vecka. Övrigt: De har inga sönderavlade skräpguppies som många andra djuraffärer. Betyg: 4 (dåligt utbud)

[Jens]
2014-11-12 17:35
#85

Zoohörnet. Intressant! Blir ett besök utav mig inom kort.

Lojs
2015-05-16 16:16
#86

Jag vill hålla  med #84, kom precis från den butiken idag. =)

Var: Kungsbacka
Namn: Zoohörnan
Utbud: Både vanligt och ovanligt, de beställer även gärna hem om man är intresserad av något särskilt. 
Bemötande: Väldigt trevlig personal, hen som hjälpte mig idag kunde kanske inte precis allt, men hade bra koll på sitt sortiment och om hen inte hade koll på något jag frågade så kollade hen upp det med annan personal.
Kvalité: Första gången jag köpt fisk där så det kan jag tyvärr inte svara på.  
Återkommer du? Absolut, till nästa gång ska jag be dem beställa hem lite särskilda fiskar till mig. 
Övrigt: Som #84 skrev, fina guppys, just nu fanns ett helt kar med fina svenskodlade honor i olika färger. 

Betyg: 5, inget att klaga på. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Jens]
2015-05-16 16:23
#87

Hmm, jag har inte varit där ännu… måste åka dit helt enkelt !

Sara97
2015-05-16 16:32
#88

Var: Göteborg, Backaplan Namn: Backaplan Zoo Utbud: kanske 20-25 akvarier, mer eller mindre.de mest vanliga, de hade en del av de vanligaste växterna..dock dåligt utbud på tillbehör och foder och medicin. Bemötande: hon jag pratade med, verkade kunna lite sisådär. och hon verkade inte som hon gillade sitt jobb. Kvalite: jag vet inte jag har inte köpt något där,men de hade Göteborgs odlade Guppys Och Platys så jag antar att det är bra kvalite. Återkommer du: jag brukar gå in där när jag väntar på min buss och titta runt, så ja antagligen. Övrigt: Ja Göteborgs odlade Gyppys och Platys kan man väl inte klaga på men de var dyra dock.. Betyg: 3/5

                                                   LÄNGE LEVE DJUREN!!

Maleficum
2015-05-16 19:37
#89

Var: Rotebro, Stockholm
Namn: Djurmagazinet
Utbud: Mest de vanliga fiskarna men en del jag inte brukar se i andra butiker inte speciellt spännande växter.
Bemötande: Vet inte då jag inte prata med dem när jag var där
Kvalité: Tyvärr hade slöjstjärtarna karplöss och i prinsip vart annat/vart tredje akvarium hade någon form av sjuka i sig (främst pricksjuka men även allmänt hängiga fiskar) så blev inget inköp där. Minns inte hur det varit tidigare besök exakt men har för mig de verkar ha varit hängiga fiskar i några kar.
Återkommer du? Inte för att köpa fisk iallafall.
Övrigt: De har en del ovanligare fågelarter och många större papegojarter.

Betyg: 2/5 

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Mundis
2015-05-16 20:08
#90

#87 Du får ju åka dit nästa vecka när jag praoar där :)

Annons:
oliverholmström
2015-05-16 22:48
#91

Var: lomma ( Skåne) Namn: zoo giganten Utbud: de har de vanliga fiskarna och växterna. Så inget speciellt men har typ 200 sötvattens akvarium och nästan 200 saltvattens akvarium med lite sånna typ drakfiskar eller vad dom heter. Bemötande: du kan få några bra råd men de är ju en butik så de vill ju ha pengar så blir kanske inte alltid 100% sanning. Kvalité: för det mesta friska fiskar som lever länge och är pigga och fortplantar sig bra. Återkommer du? Ja eftersom det är min lokala fiskbutik! Betyg 4/5

kirshim
2015-06-28 13:33
#92

Var: Uppsala
Namn: Akvariehobby
Utbud: Dom har ett riktigt skapligt utbud av både fisk, växter och tillbehör
Bemötande: Pratade med en ung tjej i butiken idag, tyckte hon var duktig och mycket hjälpsam, ställde en massa frågor om växtnäring och liknande och fick tänkvärda svar på alla frågor (även dom som inte ledde till försäljning)
Kvalité: Haft otur med Guppy därifrån men i övrigt så lever och frodas dom fiskar jag köpt där
Återkommer du? ÄR som jag förstått det den bästa butiken i Uppsala, svänger gärna förbi där för att slå ihjäl lite dödtid
Övrigt: Testade tjejen lite och berättade att jag har ett akvarium som jag kört två veckor och undrade om det var dags för ancisytusar… "nej nej, absolut tidigast efter en månad, helst längre tid innan du köper såna" blev svaret, det kan man väl inte direkt klaga på….
Betyg: i min värld är dom värda en 5a, gillar när dom käftar emot och ifrågasätter lite utan att bli otrevliga…

TccT
2015-06-28 15:17
#93

# 92 Är det Djur-Hobby du menar? Akvariehobby finns ju på sätt och vis inte. Det är många år sen dom slog ihop till en butik istället för att ha två. Utbudet: Det har minskat, fiskurvalet, är mitt intryck även om det inte är dåligt. Men var "roligare" förr innan två butiker och sen hopslagningen. Bemötande: Det finns inget att klaga på. Kvalite': Inga onormala problem. Men har varit olika problem med dammfisk varje gång jag varit där. Återkommer du?: Åker jag till Uppsala ingår en sväng förbi Djur-Hobby. Betyg: Får bli en 4 av 5.

kirshim
2015-06-28 15:21
#94

jo det är Djurhobby, men dom heter ju Akvariehobby ju, så hette dom redan när jag var liten och dom låg på Regngatan…=)

[Jens]
2015-07-20 18:08
#95

Var in på Zoohörnan i Kungsbacka idag och det var trevligt. Personalen var hjälpsamma (även om jag kunde en del själv men ville kolla dem lite grann).

Var: Kungsbacka
Namn: Zoohörnan
Utbud: Både vanligt och ovanligt. De verkade snöa in sig på palettciklider tror jag för de hade flera olika varianter av dessa 😉

Bemötande: Väldigt trevlig personal, en yngre kille hjälpte mig och det var inga problem alls. Skulle ha önskat få höra hur de bemöter kunder som är okunniga och köper t ex Praktbotia och se vad de ställer för frågor till kund med tanke på vilka krav dessa praktbotior har eller någon liknande situation.
Kvalité: Jag tittade runt på fiskarna i akvariet och hur akvarium var skötta och det såg väldigt bra ut.

Återkommer du? Ja, det kommer jag att göra för nu har jag varit där för första gången och vill gärna se hur det kommande gångerna känns.

Övrigt: Som #86 skrev, fina guppys, just nu fanns tre stycken kar med fina svenskodlade hanar/honor i olika färger. Såg även fina kampfiskar och priset varierade mellan 50 - 300 kr för en Kampfisk.

 Tittade även på fiskmat och annan utrustning och det hade mycket att välja på fast priset var som man hade förväntat sig. Fiskmaten kanske var en aning för dyrt för jag har fått tag i billigare på andra ställen.

Betyg: 4, utbudet var inte det största men tillräckligt för en nybörjare när det gäller fiskar och jag tror att med deras bemötande och att man får beställa hem utan problem kan göra det ännu bättre med betyget i framtiden.

Köpte jag något? Jorå, jag köpte svenskodlade Guppy !

Lojs
2015-07-20 18:24
#96

#95 Grattis till guppyna! Mina svenska tjejer därifrån har varit väldigt produktiva och verkar inte äta sina yngel för jag har invasion. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Jens]
2015-07-20 18:35
#97

Tack Lojs, de är verkligen fina honorna … och så stora !! tror jag inte har sett så stora honor sedan 80-talets början.

Annons:
Lojs
2015-07-20 18:38
#98

#97 Yep, de är gigantiska! ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Jens]
2015-07-20 18:49
#99

Lojs, är denna butik ditt första val när du handlar?

Lojs
2015-07-20 18:54
#100

#100 Absolut när det gäller fisk (särskilt som jag har inköparen på facebook så jag kan kolla med honom vad som finns inne innan jag åker). Vad gäller tillbehör så kan det hända att jag åker lite längre och tar mig till Hornbach istället, om jag ska köpa såpass dyra grejer att det väger upp bensinpengen (eller om maken vill dit).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

sauk1
2015-08-28 07:38
#101

Jag måste dela med mig en kommentar om DM Rotebro utanför Stockholm. Jag reklamerade en två år gammal Juwelpump, som gått sönder, före sommaren och av naturliga skäl hade jag redan köpt en ny. Deras leverantör meddelade att pumpen bara är värd 100 kr i inköp. Butiksägaren erbjöd mig då varor för 250 kr istället. När jag nu var där fyra månader senare för att handla så hade jag dels beställt in lysrör, dels plockat andra varor. I kassan kvittade han allt, totalt 440 kr. Jag betalade inget. Butiken har ett kul utbud, såg en del bra växter som inte är så vanliga. Plus att man regelbundet kan hitta allt från crystal-räkor till dvärgkulor här. Men mest av allt gillar jag dem nu för att de tar seriöst på kundrelationen. Här blir man uppenbarligen sjysst behandlad.

ladygrenners
2015-08-28 12:29
#102

Var: Motala
Namn: Arken Zoo (Bråstorp)
Utbud:  Ett relativt stort utbud av de vanligaste arterna, men akvarierna är inte särskilt "välsorterade" och prislapparna stämmer ibland inte överens med vad som simmar i karet. De säljer "de gamla vanliga" (levandefödare, tetror, mm), har en vägg för ciklider och ett eget rum med bara saltvattensfiskar (vilket är bra!) Akvarierna är alltid fräscha och välskötta. Utbudet av växter är helt okej. 
Bemötande: Personalen är trevlig MEN de kan inte särskilt mycket om vad de säljer. Går man dit som nybörjare och utan att ha läst på om fisken man är intresserad av så riskerar man nog att få med sig vad som helst hem, då säljaren oftast är mer intresserad av att sälja än att faktiskt leverera riktiga fakta om fiskarna i fråga. Så LÄS PÅ innan du går dit! 
Kvalité: Jag har köpt enstaka fisk från den här affären och samtliga har varit friska och långlivade. 
Återkommer du?  Ja, jag åker dit ibland, för att kolla utbudet. Ibland köper jag växter där. 
Övrigt: Läs på innan du åker dit! I övrigt har de en liten smådjursavdelning och ett stort utbud av hund- och kattartiklar. 

Betyg:  3.5 av 5.

/Ladygrenners

axa
2015-10-07 12:09
#103

Var: Stockholm, Norrtullsgatan

Namn: Arken Zoo Odenplan

Bemötande: Mycket trevlig personal. Okunniga när det kommer till akvaristik. Föreslog bl.a att sätta tre slöjstjärtar i 70l. Säljer Black ghost i sina akvarium i en storlek på 10cm i sina 50-liters kar. Har varit på dem, men de anser att de "snart blir sålda". De har alltid minst en ghost inne, om det är samma vet jag inte.

Kvalité: Kvalitén hos fiskarna varierar. Har inte handlat mycket fisk där, men de jag köpt har varit fria från sjukdomar och levt länge. En guppyhane därifrån levde i ett år, och den var fullvuxen redan i butiken. 

Återkommer du?: Ej för att köpa fisk eller akvarietillbehör. Men övrigt utbud är bra.

Betyg: 1 av 5 när det gäller fisk.

Gurgil
2015-10-10 12:36
#104

Var: Vänersborg Namn: Zookällaren Utbud: Mycket fiskar ganska mycket ovanliga och lagom mycket växter ca 2halvfyllda akvarium med växter Bemötande: Personalen är jättesnälla och kan mycket om akvariesakeroch de ger mycket tips. Kvalité: Välldigt friska fiskar jag har några som är runt 1-2 år som jag köpte där. Återkommer du? Jag kommer att komma dit så fort jag behöver nått och vill inte byta affär det är den bästa affären i Sverige tycker jag. Övrigt: Dem har jättebilligt tillexempel ett 100l akvarium nytt kostar 300kr Betyg: jag ger betyget 5

Annons:
WolfFire93
2015-10-15 01:15
#105

Jag är inte duktig på att skriva mycket men ville också tycka till :) De är värda det ^^ Var: Kungsbacka Namn: BiotedMarine Utbud: Jag är inte så duktig på saltvatten, men han har väldigt mycket och tar hem efter förfrågningar. Bemötande: Ted är väldigt trevlig och än viktigare, ärlig! Han hjälper gärna och är väldigt duktig. Bemöter kunder med ett varmt välkomnande. Kvalité: Jag har själv bara tagit hem krabbor. Men under tiden jag hade praktik där så kommer jag inte ihåg att jag gick och plockade döda fiskar varje dag… Väldigt sällan… jag anser att fiskarna är av bra kvallitet och sköts bra ^^ Återkommer du? Jag går dit så mycket jag kan, om så att sitta och prata och saltvatten. Man känner sig alltid välkommen! Hade han haft sötvatten också så hade han varit min permanenta akvarist ;) Övrigt: har bra foder och akvarium, har det mästa inom saltvatten. Han ligger på toppen av saltvatten i sverige, och det märks! Att vara sälj galen är inte viktigast, det som värkligen räknas är ett hjärta för djuren och att vara ärlig och trevlig mot kunder! Betyg: 5! Var: Kungsbacka. Namn: Zoohörnet. Utbud: De har inte så stort utbud, men nu när de har bytt lokal blev det väldigt bra och känns bättre. Fina och tåliga växter. Tar gärna hem om man vill ha något de inte har i butiken. Bemötande: De är väldigt trevliga mot både anställda och kunder! Och hjälper gärna till. De är kunniga och ger bra information till kunder. Kvalité: jag har varit nöjd med 90% av fiskarna och växter jag köpt, kanske mer. Vilket i andra butiker jag kanske har 40% som jag e nöjd med… även om det kanske är någon fisk knappt om dagen som kanske man hittar död på morgonen, så är det ingenting mot andra affärer jag varit i. Och det är fruktansvärt sällan en fisk jag köper blir sjuk. Jag rekomenderar kampfiskarna! Köpte flera och födde upp, duktiga förälldrar och honorna bråkade inte i mitt kar, även om de var hos hanen ett tag. I guppyakvarium i djuraffär så är jag van att plocka många döda per dag, men inte här! Har är det sällan och de är av bra kvallitet och inte sönderavlade. Mina guldfiskar skadades av andra fiskar men läkte helt och har fina ryggar och bra kvallitet! Återkommer du? Jag köper foder till alla mina djur där, mitt första val för att köpa gnagare, och köper mina sötvattensfiskar där. Väldigt nöjd och är stamkund. :) Övrigt: Bra djuraffär i övrigt också, bra hundfoder och bra djurskötsel. Betyg: 4. Var: Kungsbacka Namn: Zoomässan/Arken zoo Utbud: De har väldigt utbrett sortiment och har även saltvatten nu. Bemötande: Otrevliga mot både praktikanter och kunder. Även om de kan vara trevligare ibland och mot stamkunder. Ger fel information som ibland är skadlig.(utgår från tiden ända sedan kungsmässan) men det är lite bättre nu när Hans inte är där så mycket. (Förlåt för hård kritik) De är inte helt ärliga mot kunder. Men de är rätt kunniga på sin sak om de inte konsentrerar sig på vad de vill sälja. Kvalité: Inte superbra men inte det värsta jag varit med om. Återkommer du? Jag undviker dem så mycket jag kan! En av de sämsta djurskötseln jag varit med om i djuraffär. Övrigt: De övriga djuren har det sämmre! Hamstrar säljs i syskon/inavlade par, reptilerna har ömsnings problem, degusarna är alldeles för många i för liten bur! Och resten av djuren mår inte bättre… Jag blev inte förvånad att båda hans butiker har blivigt anmälda för djurplågeri! Betyg: 1! Tycker de ska lära om sig och starta om och ta bättre hand om djuren och kunderna! Nu blev det lite övrig info om affärena också. Men jag tycker det är viktigt att se affärena i sin helhet ^^

WolfFire93
2015-10-15 01:16
#106

Jo! Och zoomässan är dyra!

[Jens]
2015-10-15 06:14
#107

Mycket bra sammanfattning WolfFire93 om Kungsbackas butiker.

Denna kommentar har tagits bort.
WolfFire93
2015-10-15 08:31
#109
Hallon2015
2015-10-16 17:46
#110

Var: Trollhättan Namn: Djurmagazinet. Utbud: Det vanliga fiskarna. Riktigt fina kampfiskar både honor och hanar. Brukar kolla på dom så fort jag får tid. Många olika och tåliga växter. Bemötande: Vissa av personalen är kunniga och vissa är inte. Brukar alltid fråga om hjälp och tips hos dom jag vet kan. Dom ger bra tips och hjälper till mycket. Alltid trevliga. Kvalité: Jag tycker dom har bra kvalite. Vissa fiskar dör tidigare elr senare än dom andra. Olika på vad man har för raser. Rena och fina akvarium. Återkommer du? Absolut. Har alltid handlar fisk o växter därifrån och det kommer jag lätt fortsätta med.

[Jens]
2015-10-16 18:05
#111

Jag måste ifrågasätta Gurgils inlägg på #104. Personalen är kunniga? Hur kan de vara det när de ger dig fel fiskar till akvarium och så vidare? Har de inte frågat dig vad du har för storlek på akvarium? Sedan är det ju inte alltid deras ansvar för du Gurgil måste också ta ett ansvar att ha rätt fisk i ditt akvarium vilket du inte har idag, åtminstone inte alla arter.

Annons:
Gurgil
2015-10-16 21:16
#112

Jag orkar inte jag besöker aldrig denna sida igen

ElinvBorg
2015-10-16 21:54
#113

Varför Gurgil?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

[Jens]
2015-10-16 22:01
#114

Det är okej att känna så Gurgil så länge djuren mår bra. Varför tror du jag håller på som jag gör?

Gurgil
2015-10-17 17:54
#115

Nej set är. Korrigeringsfel på ipaden skulle skriva annat

Urr3702
2015-11-03 10:51
#116

Var: södermalms, stockholm

Namn: södermalms akvarieaffärr

Utbud: Det mesta finns, jättefina fiskar, växter, räkor och annat. Det han inte har inne beställer han.

Bemötande: Jättebra, fantastiska tips, givmilda. trevliga

Kvalité: Tja, dom har hållt i några månader men det ser alltid fräsht och fint ut. 

Återkommer du? Jag åker dit en gång i veckan, minst. Om inte misnt för att snacka och få tips. 

Övrigt: Han har en fantastisk odling av sina egna fiskar ockaså.

Betyg: 5

När det känns som om allting är värst, tänk det kan alltid gå värre. Så njut när det går dåligt, det är ändå bättre än det kunde ha varit.

KatarinaSt
2015-11-03 11:29
#117

#116 Instämmer till fullo med ovanstående. Janne som driver Södermalmsakvarieaffär är väldigt kunnig inom akvaristik och expert på killi-fiskar. Han är också givmild med att dela med sig av erfarenheter. Butiken har han haft i många år och var mitt stammis-ställe när det gällde fiskar förut.

kasse71
2015-11-03 15:45
#118

VAR:Karlskrona Namn: djurkompaniet Utbud: har det mesta av dom vanligare fiskarna som te.x Guppy och Kampfisk Bemötande: skiftande dom anställda är ofta trevliga men är inte så kunniga men hon som leder över lokalen är otrevlig men hon är kunnig Återkommerdu: nej jag är nästan aldrig där

Annons:
[raichu]
2016-02-28 18:55
#119

Var: Borlänge

Namn: Djurmagazinet

Utbud: De flesta vanliga fiskar och lite ovanligare ciklider, inte speciellt märkvärdigt.

Bemötande: Inget jag var med om personligen men av kvaliteten att döma troligen ej av den kunnigare kategorin.

Kvalitet: Bland det absolut sämsta jag någonsin sätt i någon affär, man såg klart och tydligt att de inte har koll på vad som händer i akvarierna. Flera döda fiskar i flertalet akvarier och ett stort antal undernärda. Vissa fiskar mådde dåligt av lite andra anledningar bla en långsträckt mal som verkade ha åkt på smisk och definitivt inte mådde bra.

Återkommer du? För att se om det blivit förbättring nästa gång jag är hos moster ja, för att köpa inte en chans såvida det inte blivit betydligt bättre.

Betyg: 1

habibiguppy
2016-03-01 15:07
#120

Var: Göteborg

Namn: Storkzoo

Utbud: Finns de vanliga fiskarna man hittar i alla akvariebutiker men även annorlunda som olika slags malar, stora/små, zebramalar o massa andra. Finns också ålar (små dock). Finns massa akvarieväxter/stenar/grottor och även till andra djur som hund o katt.

Bemötande:  Alltid supertrevliga, jättekunniga och varnar en om man är osäker på sitt val. Exempelvis, hade 3 små Ancistrus, trodde alla var honor frågade då om jag skulle köpa en hane? De  ville helst inte att jag skulle köpa de för de skulle bli onödigt ifall jag köpte en hane o alla de andra blev hanar sen (vilket de blev också). Så de är inga människor som säger "ja men de borde du köpa de är så bra o blablaba" Utan de vet verkligen vad som är bra för folket & fiskarna. Personalen har alltid tid och tålamod. 

Kvalité: Varierar, malar tar de hand bäst om, om man skall säga så. Så mina malar därifrån är nu 2-3 år gamla och aldrig haft problem med dom. Dock när de gäller guppys så kan de variera, köpt ett par gamla som dött efter några dagar men då har de gett mig en ny o ung, sen har jag köpt även en gravid hona som hennes inälvor åkte ut från hennes anal. Och sista var en som hade, tror de kallas poppy eye? Inte säker direkt. Men guppys är känsliga o billiga. Så skulle rekommendera butiken men EJ för guppys, köp malar där!! Akvarieväxterna är också superbra kvalité på!

Återkommer du? Som jag skrev tidigare så köper jag inte någon mer Guppy alls därifrån men allt annat funkar. Besöker butiken rätt så ofta kan vara från 1 till 5 gånger om månaden. (köper inte alltid saker men det är kul o kolla om nytt kommer in)

Övrigt: Billiga priser! Köpt guppys för 20-23-29 kr. Köpt malar för 49-69-89 kr. Billigaste akvarieväxt 48kr.

Betyg: 4

Draken
2016-03-02 09:04
#121

Var:

Hudiksvall

Namn:

Arken zoo

Utbud:

Mycket bra, och stort utbud

Bemötande:

Mycket kunnig personal. Ägaren är själv akvarist sedan drygt 30 år tillbaka. Gav bra tips och visste vad de pratade om. Var personalen osäker, så gick d genast och kollade upp med någon annan, eller kollade på internet vad som gäller. Säljer inte om du har för litet akvarium till den art du är intresserad av. :)

Kvalité:

Bra kvalitte på fisken. Inga sjukdomar eller bortfall. Platyn är jättepigg fortfarande, trots att de redan släppt 2 kullar yngel.

Återkommer du?

Absolut, det gör jag trots att det är 8 mil enkel resa för mig.

Övrigt:

Bra priser, men kan ligga något högre på fisk, fast det är det värt med tanke på kvaliteen på fisken. Fisken står alltid i karantän efter framkomst innan d säljs vidare :D

Betyg:

5

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lizelda
2016-03-24 01:17
#122

Var: Göteborg, Linnéplatsen
Namn: Zoobutiken
Utbud: Inte så mycket, det vanliga, en del kampfiskar, några diskusar typ
Bemötande: Stannade inte tillräckligt länge för att göra mer än heja på honom
Kvalité: Fiskarna såg fina ut men svårt att säga
Återkommer du? Nej
Övrigt: Skulle vara specialiserade på kampfiskar och killis, fanns en del kampfiskhannar men de var så högt upp att man inte kunde se dem och jag skymtade bara några få killis. Självklart är det inte möjligt att ha fiskar så stort som de bör ha i en djuraffär men när jag såg ett antal diskusar i ett sexkantigt kar (50 l?) så gick vi rätt fort. Hade höga förväntningar när jag gick in, var gruvligt besviken när jag kom ut. Att jag sedan såg att de skrev på facebook och var upprörda över att folk fotat fiskarna gjorde inte att jag blev sugen på att ge dem en chans längre fram..
Betyg: 2

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[Tamani]
2016-03-29 17:43
#123

Var: Gävle
Namn: Söders Zoo
Utbud: Ganska dyra växter utan något speciellt utbud, många olika sorters fiskar i alla fina färger och former, några gnagare som bor lite trångt och reptiler som också bor relativt trångt  men terrariet är anpassar väl till vad det är för sorts djur
Bemötande: Otroligt trevlig personal!
Kvalité: Jag har tidigare köpt fisk och andra djur från affären men har tyvärr inget minne av det. För inte så länge sedan köpte jag och sambon min 4 salamandrar som de sa är ganska unga. En dog tyvärr kort därpå eftersom det blev något dominant beteende och den fick inte tillräckligt med mat. Lite längre tid gick och de fick ungar! (Dom blir könsmogna vid 3 års ålder men de här var mycket mindre än vad de brukar vara vid den åldern.)
Återkommer du? Jag återkommer definitivt eftersom de har ett stort utbud och trevlig och kunnig personal som hjälper så gott de kan. I mitt fall visste de tyvärr inte så mycket om salamandrar.
Övrigt: Butiken är väldigt trång och packad med saker överallt men fräsch.

Betyg: 4

Eliinn
2016-04-21 18:59
#124

Var:  Sala
Namn: Aqua Tropic
Utbud:  Störst satsning på Malawi- och Tanganyikaciklider, där även lite ovanligare arter kan dyka upp ibland. Vildfångat förekommer också.  Liten del med sällskapsfisk och övriga ciklider. Utbud från både grossister och odlare i närområdet.
Litet utbud av akvarietillbehör, men helt okej! En hel del Rock zolid bakgrunder och moduler.
Bemötande: Janne som äger butiken är kunnig och ger bra tips! Väldigt trevlig, speciellt om man återkommer och lär känna honom lite mer.
Kvalité: Bra kvalité på fisk. Ser sällan döda fiskar i akvarierna. Aldrig haft några problem när fisken kommit hem.
Återkommer du? Vår favoritbutik som vi besöker så ofta vi kan då det är 40 min restid.
Övrigt:  Janne har annat jobb också och har detta på sidan av  därav inte vanliga öppetider.
Öppet Onsdagar 16.30-19, fredagar 14-18 och lördagar 10-14.
Erbjuder än utkörning av fisk inom en 20 mil  radie från Sala.
Källarlokal, när det är som bäst! lite trångt men inget som stör mig.

Betyg: 4,5 (Kan ibland bli lite rörigt i vissa akvarium med många olika arter i samma akvarium men å andra sidan är det svårt att uppnå om man vill ha ett brett utbud av arter i en liten källarlokal).

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

[Jens]
2016-04-21 19:05
#125

Elin, du kan skriva det som du saknar till någon av oss Medarbetare så hjälper vi dig att göra den komplett såsom du önskar.

Annons:
Eliinn
2016-04-21 19:11
#126

#125 Jag  redigerade den nyligen :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

[Jens]
2016-04-21 19:14
#127

Va bra att du hann med. Man har en timme på sig att redigera. Gött ! =)

Ghostbuster_99
2016-04-29 17:08
#128

Var: Karlstad, Våxnäs
Namn: Akvarium Karlstad
Utbud: Allt du kan tänkas behöva i akvarie-väg Fiskar, växter, inredning, hela akvarium, stort utbud av olika foder.
Bemötande: Jag har blivit suveränt bemött de gånger jag har varit där!
Kvalité: Full pott! Fiskarnas akvarium är ordentligt inredda och inte underdimensionerade. Friska firrar i bra skick, superfina växter. Aldrig haft några problem!
Återkommer du? Ja! En no-brainer. Butiken är relativt liten och det är en ensam ägare som jobbar där. Han har kunskap i överflöd och butiken rymmer trots sin ringa storlek allt du kan tänkas leta efter. 
Övrigt: Lite dåliga öppettider på helger. Lördagar stänger butiken kl. 14 och på söndagar är den helt stängd. 

Betyg: 5 fina firrar av 5 möjliga.

lutralutra
2017-01-13 00:10
#129

Var: Stockholm 
Namn: Akvarielagret Bromma 
Utbud: Väldigt stort utbud av både ovanligare och vanligare arter. Stort utbud av tillbehör och oerhört fin kvalité på fiskarna. Trevlig butik med fina utställningsakvarium - bara de är värda ett besök. Saltvattensavdelningen är OK, men sötvattensdelen är verkligen toppen. 

Bemötande: Väldigt kunnig och kompetent personal. 

De tar sig tid och sätter sig in i besökarens funderingar och ev. bekymmer, svarar gärna på frågor om t ex sjukdomar med mera, ger mycket bra råd om vad som passar ens akvarium. Brukar få bra priser också. 

Kvalité: Har gått bra med de fiskar jag köpt härifrån, jag har dock inte köpt så mycket fisk utan mest tillbehör och foder mm och det har aldrig varit några problem. 

Återkommer du? Besöker denna butik med jämna mellanrum. =) 

Övrigt: Skulle verkligen rekommendera denna butik om man är i krokarna! Även om man inte behöver något så är det en trevlig butik att besöka pga de fina akvarierna och stora sortimentet. Det brukar finnas en hel del att titta på, mycket hemodlad fisk, ovanliga arter, nya prylar inom akvariehobbyn, trevlig personal att prata med osv. Man hittar alltid något intressant när man är där. 

Betyg: 5


lutralutra
2017-01-13 00:26
#130

Var: Stockholm
Namn: Akvarieleasing
Utbud: Saltvattensavdelningen är anledningen till att jag kommer hit! Superfina koraller, spännande arter och framförallt väldigt kunnig personal. 

Inom sötvatten har de mest malawi/tanganyika(fina sådana), inte så mycket växter(nu var det visserligen länge sedan jag var där, så det kan ha ändrats). 

Bemötande: Tycker personalen är grymt duktiga, särskilt inom salt. Trevliga och bra bemötande! 

Kvalité: Jättefin kvalité på de koraller jag köpt här. 

Återkommer du? Ja, jag återkommer regelbundet när jag har saltvatten igång(tyvärr ett tag sedan nu). 
Övrigt: Det här är en butik som jag upplever inte är särskilt känd inom akvariekretsar, jag vet inte vad det beror på. Jag tycker deras saltavdelning är en av de bästa och personalen är väldigt kunnig så jag tycker det är lite konstigt, kan rekommendera den iaf =)  

Betyg: Solkar 5:a


VästkustSnäcka
2018-02-14 23:14
#131

Nu kommer 3 recensioner ;) 

----- 

Var: Göteborg

Namn: Herkules zoo

Utbud: De mesta vanligt + lite ovanligare fiskar. En del ciklider, mycket malar i olika omgångar. Finns även saltvattensfiskar.  Inte galet mycket växter men de vanligaste + lite till. Flera typer av sand och välsorterat med dekorationer och sten. Bra för nybörjare och den som vill ha lite roligare än neontetror och guppys.  

Bemötande: Ger service, ler o pratar gärna med en (jag är stammis så kanske det haha). Ifrågasätter inte så mycket, svarar ganska kort på frågor. Drog med min frågvisa mor för några dagar sedan och "kärringen" , som någon beskrev henne som, ägnade säkert 10-15 minuter åt att besvara min mammas alla frågor fast jag redan var klar med vad jag skulle ha (x   Upplever dem som basic kunniga på vb och håva upp fisk, informerar om nitrit och pH till nyblivna akvarieägare osv. Man möts oftast av 2 eller flera personer bakom disken, någon som är ute i butiken o pysslar med akvarierna. Finns alltid hjälp o få. 

Kvalité: Mycket välskötta akvarium med fina och friska fiskar. Aldrig fått med mig en sjuk eller deformerad därifrån, aldrig heller sett någon.  Inte haft problem med dem i efterhand heller. 

Återkommer du?: Är som nämnt stammis 

Övrigt: Hyfsat dyra växter, men helt okej priser på fiskarna (minus kampfiskarna, dem är sjuk överprisade när man kan få likvärdiga för halva priset i Nol) 

Betyg: 4/5 -1 p.g.a växtpriserna. 

---- 

Var: Göteborg/Bäckebol

Namn: Zoo center

Utbud: De mesta basic i fiskväg. Mycket platys, tetror, guppys osv. Mycket fina växter, både vanliga och mindre vanliga. Inte särskilt mycket för scaping eller sand. Har en del akvarium. Mycket bra utbud för nybörjare. 

Bemötande: Alltid möts av trevlig personal, om än ibland något stressade. Men de som jobbar där är professionella, om än inte gående uppslagsverk när det kommer till akvaristik. Finns en medelålderskvinna som är rätt kunnig och en lite yngre blond(tror jag) som verkar väldigt glad i akvarierna, men tyvärr inte så kunnig. Kortfattat en trevlig butik. 

Kvalité: Välskötta och friska akvarium. De flesta är scapade för att passa sin invånare så det är ett stort +. Aldrig sett en sjuk eller död fisk. Köpt 10 drottingrasboror därifrån varav en är död(dog under första veckan, var min inkörsfisk) och en nu tyvärr blivit sjuk (men det p.g.a mitt akvarie) . Mycket fräscht växtakvarie med. 

Återkommer du?:  När jag har vägarna förbi brukar jag titta in o se om dem har något intressant. Ibland åker en växt med hem. 

Övrigt: Mest för nybörjaren. Dyrt grus.. 

Betyg: För nybörjaren; 4/5. För den som vill ha akvaristik med strössel: 3/5

-----

Var: Kungälv

Namn: Kungälvs zoo

Utbud: De mesta basic. Han har mycket fina Scalare och en del växter. Dåligt med bottensubstrat. Finns mediciner och relativt stort utbud av torrfoder för alla möjliga typer av fisk. Han tar också in på beställning. Helt okej utbud av dekorationer. Men rötter och sten är hutlöst dyrt. 

Bemötande: Han är jättetrevlig men verkar mer inriktad på päsldjur, reptiler och gnagare. Tyvärr är akvarierna inte alltid de fräschaste även om de flesta fiskarna ser friska och pigga ut. En hel del alger

Kvalité: Aldrig köpt en fisk därifrån. 

Övrigt: Varierande kunskap på de som jobbar i butiken, akvaristik är inte deras säljpunkt även om det finns ett o annat guldkorn bland fiskarna. 

Betyg: 2.5/5

Rafflan
2018-02-15 00:54
#132

Var: Västerås
Namn: ZooHoo
Utbud: finns olika fisk, saltvatten, ciklider och vanliga sällskaps fiskar, ibland även ovanliga tex L046 såg jag 1 gång, finns även växter och inredning.
Bemötande: Kunnig och trevlig personal
Kvalité: Bara fått med mig friska fiskar därifrån
Återkommer du? är där ofta
Övrigt: rekommenderar att åka ditt och kolla och handla :)
Betyg: 5

Annons:
Rafflan
2018-02-15 01:05
#133

Var: Köping
Namn: Köpings Zoo
Utbud: finns mest sällskaps fiskar, lite ciklider, dammfiskar och vattensköldpaddor. Finns även växter och inredning.
Bemötande: Trevlig personal, några ur personalen har stor kunskap om fiskar och akvarium.**
Kvalité:** Bra fiskar, aldrig fått en sjuk fisk
Återkommer du? besöker så ofta jag är i stan
Övrigt: Varierande kunskap hos dem som jobbar i butiken, men är personen man pratar med tveksam rådfrågar dem alltid en mer kunnig kollega så att det ska bli rätt för köparen och djuren :)
Betyg: 5

Var: Köping
Namn: Djurmagazinet Köping
Utbud: finns mest sällskaps fiskar och endel ciklider. FInns även växter och inredning. Finns även snäckor och räkor.
Bemötande: Trevlig personal, kunniga om fiskar
Kvalité: Bra fiskar, aldrig fått en sjuk fisk
Återkommer du? besöker så ofta jag är i stan
Övrigt: Väldigt bra butik som oftast kan ta hem det man vill ha i inredning/akvarium/vanliga fiskar om dem inte har det hemma.
Betyg: 5

VästkustSnäcka
2018-10-08 22:56
#134

Var: Mölndal/Göteborg 

Namn: Mölndals zoologiska

Utbud: Reptiler, insekter, spindeldjur, en del fiskar, Axolotl, smådjur och undulater. 

Bemötande: Supertrevliga och pratsamma. Kastar sig inte över en sekunden man går in. 

Kvalité: Inte köpt en fisk därifrån, men alla såg väldigt friska och pigga ut i välskötta akvarium. 

Återkommer du? Ohja!

Övrigt:  Mest för reptilhobbyn, men har riktigt fina fiskar (speciellt kampfiskar) och väldigt mycket växter, dekor, akvarium och tillbehör. Personalen är kunniga och pesionerade. Han jag pratade med var helt high på allt kändes det som. Fick väldigt bra bild av dem. Värt och nämna är att dem i skrivande stund är rätt nyöppnade. 

Betyg: 5/5

farido13
2018-10-09 10:19
#135

Var: Stockholm/Bromma Namn: Akvarielagret Utbud: Dom har ett stort utbud på olika tropiska fiskar, dom har bland annat från guldfiskar till jättegurami osv. Mycket att välja på ska jag säga ;). Bemötande: Personalen var väldig hjälpsamma och försökte hjälpa en så fort som möjligt. Dom gav bra tips för skötselråd och hjälpte med frågor. Kvalité: Av alla djuraffärer jag har varit med om så är akvarielagret den bästa djuraffären med kvalitetsfiskar. Dom tar verkligen hand om sina fiskar med olika sorters mat och gör om inredning utgående för deras naturliga miljö. Dom stoppar också in dom i rätta akvarier för deras storlek så dom ska kunna månbra utan sjukdomar eller skador från andra fiskar. Dom har bra kvalite på fina fiskar så varje gång jag köper fiskar från dom så har alla mått bra och är pigga och verkligen färggranna från skillnad från andra djuraffärer. Återkommer du? Jag skulle lugnt rekommendera akvarielagret om man vill ha kvalitetsfiskar för det priset dom har. Jag köper faktiskt alltid mina fiskar därifrån så jag slipper tänka på att tänka när dom kommer dö. Övrigt: dom har även en del reptiler där men mestadels är det fiskar dom säljer. Betyg: 5+++

Catlady91
2018-11-05 19:28
#136

Var: Hudiksvall Namn: Arken Zoo Utbud: Otroligt fina fiskar, och såklart mycket annat Bemötande: Alltid trevligt bemötande! Kunnig personal, känner mig inte dum när jag som nybörjare kommer in och frågar ”dumma frågor” Kvalité: Djuren verkar ha det väldigt bra där. Fin och städad butik Återkommer du? Absolut! Övrigt: Köpte tre otocinlius där, en dog efter några timmar.. Var in i annat ärende och berättade då detta för chefen. Jag fick genast en ny fisk. Det hade jag inte väntat mig! Betyg: 5/5

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Xseros
2018-11-08 17:14
#137

Var: Jönköping
Namn: Rilo Zoopermarket
Utbud: Ganska blandat  med både vanliga och relativt ovanliga fiskar om man kommer rätt
Bemötande: Väldigt hjälpsam och vissa väldigt kunniga som inte försöker lura på dig något.
Kvalité: För att vara en djuraffär väldigt bra.
Återkommer du? Definitivt
Övrigt: har handlat majoriteten av mina fiskar här och det är alltid kul att se att det fått in en ny spännande art man aldrig hört talas om!
Betyg: 4/5


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Xseros
2018-11-08 17:21
#138

Var: Jönköping
Namn: Arken zoo (f.d. djurmagazinet)
Utbud: Det vanligaste. Ibland kan de fått in något intressant. Har Diskus.
Bemötande: Trevlig personal, men inte alltid så kunnig
Kvalité: Ganska dålig, akvariehörnet de har är väldigt sunkigt och de få fiskar jag köpt där sedan ägarbytet har dött snabbt.
Återkommer du? Jag kommer nog bli tvungen.
Övrigt: Deras utbud har halverats sedan ägarbytet och deras två "akvariemästare" har slutat. Innan ägarbytet var det inte bra kvalité, men mycket bättre. En av de 2 melonbarber jag köpte där (har alltid viljat ha några, det var de enda som fans)
Betyg: 1/5


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Xseros
2019-04-08 15:40
#139

Var: Jönköping
Namn: Djurbutikerna.se
Utbud: Förvånansvärt stort för en så liten butik. Har många varianter på större ciklider. Ganska få barber och tetror
Bemötande: Trevlig personal, verkar ha personalen uppdelad per avdelning, akvarieansvarige verkar mycket kunnig.
Kvalité: Väldigt frächa akvarium där jag bara hittade en enda död fisk när jag kollade. Alerta och livliga fiskar.
Återkommer du: Med Säkerhet
Övrigt: Väldigt ny butik i stan som verkar vara väldigt akvariefokuserad jämfört med Arken zoo och Rilo. Konkurreras förhoppningsvis inte ut.


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Annons:
Xseros
2019-04-08 15:41
#140

Betyg: 4/5


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Aquarious
2019-04-14 21:49
#141

Hej Måste nämna Marlenes zookällare, som finns både i Trollhättan och Vänersborg. Superduktig och erfaren personal och får in lite ovanligare firrar emellanåt. Absolut värt ett besök om ni har vägarna förbi! Har kvällsöppet vissa dagar i veckan!

Aquarious
2019-04-14 21:53
#142

Arken zoo i all ära, men de kommer inte i närheten av de andra erfarna fiskhandlarna, och stor skillnad i pris! Sen är det ju skillnad på var och hur fiskarna har odlats. De privata vill ju att man ska lyckas och få upp intresset för akvaristik! Stor skillnad!

björnmossa
2019-07-14 23:03
#143

Var: Stockholm (Södermalm)
Namn: SoFo'r Pets
Utbud: det absolut vanligaste, inte särskilt stort utbud av fisk. Ett växtakvarium med några få vanliga arter.
Bemötande: i allmänhet trevliga, men oftast inriktade på att sälja snarare än att hjälpa om man har frågor.
Kvalité: har inte köpt fisk där.  Akvarierna är alltid smutsiga, många döda fiskar. Kampfiskhanar går i kar med fenbitare och mycket strömt vatten, de får kämpa för att hålla sig stilla i vattnet. Akvariegruset, inredningen och växterna är fulla av gröna alger. Riktigt sunkigt och ofräscht. Detta gäller även växtakvariet.
Återkommer du? inte för att köpa något fiskrelaterat, nej.
Övrigt: de gånger jag är där, är det i egenskap av hund- och fågelägare, men eftersom utbudet av fågelsaker är extremt litet och jag kan få det jag behöver till vovven på annat håll, går jag egentligen endast dit för att träffa den mycket trevliga och proffsiga veterinären som hyr lokal i butiken (hon är jättebra!).

Betyg: 1 (främst pga den dåliga akvarieavdelningen)

[Anonym.anony]
2021-05-02 08:41
#144

#0: Var: Örebro, närke
Namn: Arken zoo
Utbud: foder, mycket till hundar och katter
Bemötande: Snäll.
Kvalité: dålig

Övrigt: Nej

Betyg: 0

Silvestris
2021-05-07 09:01
#145

Var: Göteborg
Namn: Tropakvariefiskimport
Utbud: De har en mängd olika sorters fiskar, från de allra vanligaste till ovanligare. En hel del växter också om man kommer på rätt dag, blir snabbt utplockat.
Bemötande: Duktig personal. Butiken är renodlad akvariebutik och ägaren hjälpsam med att sätta ihop lämpliga fiskgrupper.
Kvalité: Bra kvalité på fiskarna. Vid matning inspekteras varje fisk individuellt, mycket bra.
Återkommer du? Den är mitt förstahandsval alla gånger.
Övrigt: Hit kan du åka bara för att titta på fina fiskar.

Betyg: 5

Draken
2021-05-08 09:49
#146

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

- Akvariefisk.ifokus är en sajt där vi kan träffas, hjälpa varandra, ge tips och råd om fiskar,växter mm. Byta erfarenheter, både goda och dåliga, är aldrig fel.. Akvaristik är ett ganska brett ämne där det ingår allt från mygglarver till sjöhästar ; ) En del har/vill ha snälla fiskar som guppy eller platy medans andra lever för sin passion för pirayor eller ormhuvudsfisk. Ta chansen och kom in och titta, vem vet kanske blir just du fast!Välkomna // KerstinL, sajtvärd på Akvariefisk.ifokus
Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: