Annons:
Etikettväxter
Läst 15732 ggr
Gustavsson2in1
5/14/12, 10:01 PM

Nyfiken Svenska vattenväxter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan ja som rubriken lyder är jag nyfiken på om det är någon där ute som provar/provat att ha svenska undervattensväxter eller andra vattenväxter i sina akvarium ?

Har nyligen tagit in både gäddnate Ålnate och nymphae både röd och gul näckmossa och ännu oidentifierat gräsliknande växt.

Tyckte det skulle vara skojj om flera kunde biddra med kanske info om var du hittade den och lite bilder , givetvis så ska sällsynta växter icke tass =)

här kommer en bild iallafall på mina =)

  1. Hellhetsbild på hela akvariet =D
  2. Nymphaean gul eller vit vet icke riktigt =)
  3. Gäddnatten
  4. Oidentifierat gräss (So far  ^^ )
  5. Nymphaea Röd svensk , tror jag ^^

Självklart råkade en bild på mina Slingrande favvoritfiskar med ^^,

nyinskaffade Väderålar  som vid fotot tillfället precis haft kel med min albino väderål =P

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

Annons:
plutopellis
5/14/12, 10:04 PM
#1

Så vackert! Glad

[hejhejnaffy]
5/14/12, 10:23 PM
#2

Coolt!

[dynamitella]
5/14/12, 10:27 PM
#3

Så busigt! Var bor du? (Olika arter växer ju på olika ställen).

Jag vill också prova, men är den enda i hela jäkla skåne verkar det som, som är intresserad av sånthär :) Ska se om jag kan få morsan att köra ut med mig någon dag och leta roligheter.

AngelicamedC
5/14/12, 10:31 PM
#4

Vart hittar ni allt?

Jag har bestämt mig för att möblera om nu i sommar och tänkte plocka in lite från de vilda! :D

[hejhejnaffy]
5/14/12, 10:49 PM
#5

I böckar i skogen har jag sätt liknande växter :)

Gustavsson2in1
5/14/12, 11:29 PM
#6

ja du i naturrika karlshamn så finns det väldigt många ställen , Kroksjöarna ,långasjönas , mieån , mörrumsån ,lillån,Galleryda bäcken ,svängstasjöarna ,lineborgsjön och havet naturligtvis =)

även nattat lite från min farfars damm ^^,

karlshamn ligger i blekinge , kustnära stad med massvis av sjöar =)

har inte tillgång till bil men en sträcka på några mil är inga problem att gå ngra ggr i veckan =))

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

Annons:
Gustavsson2in1
5/15/12, 1:12 PM
#7

Glömde ju säga det att vi har ju Ålnate med i akvariet som redan efter ett par dagar rest på sig och blivit grönare =))

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

Gustavsson2in1
5/15/12, 5:25 PM
#8

bästa ställena är ändå sjöar och åar , miljöerna speciellt i åar ändras så de växer mycket olika växter där , menar visa ställen är det grus vissa sand vissa sten så finns många olika platser de växer olika växter på .

sennare i sommar blir det att dyka i mieån och mörrumsån så då lär man hitta mycket kul =)

de man jagar mest efter är svensk valle och  ifall man har turen svenska undrvattensmossor förutom Näckmossa som växer överallt =)

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

Skurtrasan
5/16/12, 1:07 AM
#9

jo det ska bli kul i år ^^ vi har planerat in så  mycket så man kommer dyka och leta växter överallt hela sommaren ^^

Livet i varje Andetag

sallad
5/16/12, 7:13 AM
#10

Jag ska ta in en jättefin växt som jag brukar se i min stuga :)

-Rasmus 🌈

plutopellis
5/16/12, 7:16 AM
#11

#9 ni får sälja till oss som inte kommer åt ;) men hur fungerar sånt här egentligen, med fridlyst och sånt. Har vi några fridlysta små vattenväxter i Sverige eller är det bara att plocka på?

Alex05
5/16/12, 2:21 PM
#12

Snyggt! Men hur är det med typ bakterier, oönskade kryp mm?

Gustavsson2in1
5/16/12, 2:52 PM
#13

jag gör alltid så att jag nästintill bränner mina växter en kortare stund , alltså duschar av dem med det varmaste vattnet i duschen som går =)  sen är det bara hoppas man har ihjäl sånt ohyra , Har man Diskus och sånna fin fin fiskar kanske man inte bör göra det ^^

men jag ser det som relativt riskfritt när man endå bränner de i ett par minuter i duschen får då tycker man man borde få väck ohyran och bakterierna .

har fått in sånna där "sländliknande " insekter från en växt jag köpte i affären så de kan komma även från sånna platser med =)

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

Annons:
Krille12
5/16/12, 4:46 PM
#14

Gick själv till skogen och plockade lite vattenväxter. Det blev någon slags mossa, någon växt (har ingen aning vad det är) och två olika gräsliknande växter. Sen ska jag få lite javamossa av en kompis :)

Medarbetare på Vetenskap.

Skurtrasan
5/16/12, 4:51 PM
#15

lägg gärna in en bild eller två om du kan är roligt och få se andra också prova med tanke på att detta är en minoritet inom akvaristik. (känns som det) som faktiskt vågar prova =)

Livet i varje Andetag

Eldsjärten
5/16/12, 4:51 PM
#16

Kan man ha nån  svensk växt i ett akvarium med guppyn??

Gustavsson2in1
5/16/12, 4:52 PM
#17

ja jag ser ingen anledning till varför det inte skulle gå =)

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

Skurtrasan
5/16/12, 4:52 PM
#18

jo går och går gör det men helst ska akvariumen vara lite större för svenska växter har en tendense att bli väldigt invasiva i akvarium och växa av bara F*n :P

Livet i varje Andetag

Krille12
5/16/12, 6:31 PM
#19

Jag har inte planterat dem än, tog en evighet att spola bort allt smuts :P Men finns det någon risk om man tar dem i jättevarmt vatten någon minut? Och går det att ha dem till räkor och Molly yngel?

Medarbetare på Vetenskap.

Krille12
5/16/12, 6:36 PM
#20

Klarar dem också av värmen som är i akvarievattnet? Sen kommer dem andra växterna likdant som dem i Sverige, alltså i en bäck, flod eller sjö. Så om man rengör dem och dödar bakterierna så är det väl till och med bättre att ha dem istället för "vanliga" akvarieväxter, och mycket billigare ;)

Medarbetare på Vetenskap.

Annons:
Gustavsson2in1
5/16/12, 6:44 PM
#21

visa vattenväxter är ju svårare än ändra =) som att jämföra andmat med näckmossa ,vissa lätta andra omöjliga =)

Bara spola i skollhet vatten någon minut torde de klara av =)

nyfiken var hittade du dessa och om möjligt en liten bild till nyfikna ögon här hemma kanske skulle gå att ta ^^ ?

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

Skurtrasan
5/16/12, 6:49 PM
#22

här är en till som är nyfiken =)

Livet i varje Andetag

Krille12
5/16/12, 7:11 PM
#23

Den ena växten finns överallt både i och vid en bäck här hemma i Borås. Mossan hittade jag jättemycket av i ett litet vattenhål, jag hittade den inte den någon annanstans. Det ena "gräset" hittade jag i Viskan och det andra i samma bäck som den första växten :) Jag har nu haft dem i kokhett vatten en minut och alla bakterier borde vara döda :) Det kommer ta tid att fixa i ordning akvariet, kankse till lördag till och med. Så om ni vill se bilder på dem bara i vatten för ni vänta tills senare eller imorgon, annars får ni tyvärr vänta några dagar för att se dem i karet.

Medarbetare på Vetenskap.

Skurtrasan
5/16/12, 7:14 PM
#24

vi har tid hehe ^^

Livet i varje Andetag

Mysisa
5/16/12, 7:35 PM
#25

Jag vill också plocka växter, vilka växter kan man plocka? Vart kan man plocka?

Typ vitmossa, skulle det kunna gå att ha i akvariet eller måste man dyka för att plocka växter?

minavitas.wix.com/kennel

Skurtrasan
5/16/12, 7:42 PM
#26

bästa ställena är ändå sjöar och åar , miljöerna speciellt i åar ändras så de växer mycket olika växter där , menar visa ställen är det grus vissa sand vissa sten så finns många olika platser de växer olika växter på små åar och diken kan man ofta hitta andmat och andra vattenväxter.

Men som sagt har du några sjöar eller åar/bäckar nära dig ta och gå på en dagsutflykt och leta vattenväxter det finns otroligt mycket man kan ta in och våra vattenväxter (en hel del av dem) är otroligt vackra.

Det är lite svårt att hitta information om dem bara men det finns en del sidor som kan hjälpa till om du vill forska lite kring detta :)

har du några ute i naturen / eller vår flora i färg eller andra växtböcker brukar det finnas en del information om våra växter :)

Livet i varje Andetag

Gustavsson2in1
5/16/12, 7:44 PM
#27

hmm finns ju många växter man kan ha i akvariet med framgång , typ axsling näckmossa(för visso i kallare akvarium) nålgräs ,ålnatte,gäddnatte , näckroser, finns många som går att komma åt utan att bli blött =)  dyblad är en jag jagar efter för tillfället =)

vitmossa har jag provat , visserligen under vintern och de ville inte men de skadar ju aldrig att prova nu =) , inte så stor temperaturskillnad längre jämfört med vattnet ute och i akvariet =)

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

Annons:
Eldsjärten
5/16/12, 7:53 PM
#28

Men gud vad bra då!! Ska skaffa vatten grärsSkrattande Kan man också ta rötter ifrån åar??

sallad
5/16/12, 8:05 PM
#29

Jag bor i norrbotten, kan man ta växter från havet hära? Det är ju typ helt sött :) Det finns en växt som växer som ogräs där jag brukar snorkla efter musslor :D

-Rasmus 🌈

sallad
5/16/12, 8:06 PM
#30

Bottenviken heter det ju :)

-Rasmus 🌈

Gustavsson2in1
5/16/12, 8:27 PM
#31

kanske kanske om det är ålnate eller liknande bör du kunna ta den =)

rita den i paint så kan vi see om vi kmr på vad det är för något ; ] ?

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

sallad
5/16/12, 8:57 PM
#32

Haha! Coolt, jag googlade på Ålnate och det är exakt den växten :D Tack! :P

-Rasmus 🌈

Gustavsson2in1
5/16/12, 9:01 PM
#33

den funkar i akvarium , sålänge du får med bra med rotsystem så går den fint =)) så lite så glad jag kunde hjälpa till =)

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

sallad
5/16/12, 9:05 PM
#34

#33 Rot system? :P

-Rasmus 🌈

Annons:
sallad
5/16/12, 9:05 PM
#35

Jaha.. Tröga jag :) Fattar nu.

-Rasmus 🌈

Skurtrasan
5/17/12, 10:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

tänkte man kunde lägga in en bild på ålnatten vi var ute och plockade för ett tag sen :) den gröna i bakgrunden är nersatt för 5 dagar sen och den bruna 1 dag så dem "grönar" till sig vannsinigt fort och växer fortare än hornsärv och vattenpest :P

Livet i varje Andetag

Skurtrasan
5/17/12, 10:56 AM
#37

detta är en riktigt vacker vatten växt för jag gillar de här Guld aktiga ådringarna som syns på bladen :)

Livet i varje Andetag

Skurtrasan
5/17/12, 11:01 AM
#38

#11 det där med fridlyst är lite halv knepigt faktiskt man får researcha rätt mycket så man inte får med sig nånting sånt hem bara =)  bästa sättet är helt enkelt och läsa i böcker eller leta runt på webben efter bra information. Jag och min bror har fått en vana att samla på oss massa böcker om natur och växtliv så man börjar bli relativt påläst nu haha =)

Livet i varje Andetag

plutopellis
5/17/12, 1:23 PM
#39

Tack! :)

Eldsjärten
5/17/12, 2:52 PM
#40

Nu har jag fått tag på lite fint gräsSkrattande

theraphosa
5/17/12, 6:48 PM
#41

Mysigt akvarium, väldigt fint =) Jätte kul att du och fler plockar in växter!


Annons:
Skurtrasan
5/18/12, 12:41 PM
#42

14C i vattnet så snart blir det att äntligen få hoppa i och leta växter :D

Livet i varje Andetag

theraphosa
5/18/12, 2:17 PM
#43

#42 haha wow de är ju fett kallt. 

En fråga, vilken temp kör ni på i akvarierna med svenska växter i? Behöver dom ha de svalt en period och varmare period eller anpassar de sig till ha samma temp året om?


[hejhejnaffy]
5/18/12, 2:27 PM
#44

Kan man inte koka växterna i nån minut innan man sätter ner dem i karet eller förstörs dem då? För att få bort bakterier och massa annat skit man inte vill ha i akvariet

theraphosa
5/18/12, 2:35 PM
#45

#44 nej man kockar inte växter, räcker med att skölja av dem. 
Man kan ju enkelt kolla om de finns parasiter eller liknande man inte vill att fiskarna ska drabbas av genom att fiska upp några fiskar ur den sjön man tänkt ta växter ifrån och kolla om de ser fina ut, inga yttre parasiter, kanske till och med kolla insidan så de inte har någon innre parasit som kan följa med växter till sitt kar. Eller så chansar man bara! och medicinerar om de händer nått.


[hejhejnaffy]
5/18/12, 3:33 PM
#46

#45 jaha okej tack så mkt :)

[TheoA]
5/18/12, 3:51 PM
#47

#36 Det är det när dumma växten som alltid fastnar runt foten vid skärgårn.
>:(

Jag har en å 30 m från huset som jag brukar ta saker ifrån, Alrötter som vuxit under vattnet finns massvis av. Nu kom jag på att jag ska gå dit och leta stenyxor igen. Brukar komma med smältvattnet. Kan fota lite växter som växer halvt ovan vattnet som jag inte vet vad det är.

Gustavsson2in1
5/18/12, 11:02 PM
#48

42# varken jag eller min bror behöver någon doppvärmare (lgh är varm son en jävla bastu ) men alla karren ligger stadigt på 25 C =))

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

Annons:
theraphosa
5/19/12, 8:15 AM
#49

#45 okej, de är ju sofft =)


Skurtrasan
5/19/12, 8:55 AM
#50

himla kul att så många visar intresse för svenska växter :) kul att intresset är faktiskt ganska stort och haha ja som rubriken lyder en hel del nyfikna där ute som vill prova =))

Livet i varje Andetag

Gustavsson2in1
5/19/12, 12:03 PM
#51

Hade varit skojj om flera kunde ta bilder , borde finnas andra växter högre upp i landet elelr i några roliga sjöar  i landet =))

nyfiken vad det finns för skojj där ute ! =D

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

Skurtrasan
5/19/12, 12:14 PM
#52

#23 väntar ivrigt på att få se vad du fått tag i Krille ^^

Livet i varje Andetag

[hejhejnaffy]
5/19/12, 12:31 PM
#53

äh va fan nu ska jag också ut och leta vattenväxter! :)

Skurtrasan
5/19/12, 1:00 PM
#54

hehe bra initiativ ! :D

Livet i varje Andetag

[hejhejnaffy]
5/19/12, 1:10 PM
#55

Haha klart :D

Annons:
[hejhejnaffy]
5/19/12, 3:59 PM
#56

Jag tog bara hem denna gröna mossa då den bruna såg rutten ut hehe ^^ Men frågan är vad den heter och om man kan ha den i akvariet utan att alla firrar dör? Vill gärna ha lite fakta om den,"växt sjukan" smittas lika så "kampfisk sjukan" ;) Jag hittade den i en bäck med ca 30 cm djupt vatten. Den sattfast på stenar och rötter under vattnet och bäcken finns ii skåne. Här är en bild: http://dayviews.com/big-bang/505491400/

sallad
5/19/12, 5:26 PM
#57

#56 Ser nästan ut som alger (kan ha fel) :D

Men vet ni vad jag hittade idag, Riccia! Pappa stog och tittade på mig som om jag vore dum.. Jag stog och samlade på mig massa riccia :P

Ska ladda upp en bild :)

-Rasmus 🌈

sallad
5/19/12, 5:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Såklart att den inte var lika grön och fin som dom man köper.. Men det är lite Coolt att den finns här, i norrbotten! :D

-Rasmus 🌈

[hejhejnaffy]
5/19/12, 8:11 PM
#59

Alger! Nej då blir det till att ut i bäcken igen och leta efter coolare grejer! Grattis att du hittade Ricca :)

Skurtrasan
5/19/12, 8:41 PM
#60

några algätare lite omnomnom vattenvärden för den och sen WROSH massvis med grön riccia och grattis :D …….. inte avis alls …… :D

Livet i varje Andetag

sallad
5/19/12, 8:45 PM
#61

#60 hoppas att mina posthorn gör ett bra jobb då :) Det är ju som att plocka grattis akvarieväxter :D Måste skaffa mera! hela strandkanten var full med riccia :P

-Rasmus 🌈

Krille12
5/19/12, 8:58 PM
#62

Det blev lite misslyckat med mina växter, dem blev dåliga och skitade ner vattent så att det stank bajs :( Sen så glömde jag ta dem växterna som jag skulle plocka hos min kompis, så allt det får vänta tyvärr :(

Medarbetare på Vetenskap.

Annons:
Skurtrasan
5/19/12, 10:32 PM
#63

ska se om man får lov att skriva en "liten" artikel om svenska växter :9 hoppas hoppas ska lägga ner lite tid på den då ^^

Livet i varje Andetag

[TheoA]
5/19/12, 10:36 PM
#64

Måste ner och kolla i morgon!! :D , skall fånga vattendjur också till middagen.. (Nej till salamandrarna :P)

[hejhejnaffy]
5/19/12, 11:09 PM
#65

En är det någon som vet helt säkert om det är alger eller en mossa i #56? Annars fanns det ju mer mossliknande brun växt som satt i botten :)

[dynamitella]
5/19/12, 11:37 PM
#66

#65

Det är alger :) men trevliga sådana.

Jag brukade ha sånt till sköldpaddorna och räkorna förut (innan jag sålde det).

Det sprider sig inte till växterna eller inredningen hos mig, utan flyter runt som en boll :)

[hejhejnaffy]
5/20/12, 12:02 AM
#67

#66 Tack! Då sköljer jag algerna i duchen några minuter och lägger ner i guppykaret,för dem var ju ändå hyfsat snygga än så länge iaf ;)

Skurtrasan
5/20/12, 11:27 AM
#68

blir nog dem små firrarna gladda ^^

Livet i varje Andetag

[hejhejnaffy]
5/20/12, 12:03 PM
#69

Haha klart och äppelsnäckorna ^^

Annons:
sallad
5/20/12, 12:56 PM
#70

Jag ska åka tillbaka till stället där jag hittade riccian och plocka lite mer :D

-Rasmus 🌈

Skurtrasan
5/20/12, 4:51 PM
#71

hehe vilken schysst tråd som aktiverar er såhär :D

Livet i varje Andetag

[dynamitella]
5/20/12, 4:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#72

Idag åkte jag och morsan ut till en bäck i Landskrona. Allt var täckt av dy och lera, men jag såg små stjärnor sticka upp här och där i vattnet. Så jag for väl ner mitt i 50 cm djupt med lera och håvade upp ett par nävar av "stjärnväxten".

Det tog mig över två timmar att rensa allt ifrån djur, ägg och parasiter. Riktigt äckligt. Det kliar fortfarande i mig :) Men de är kolsyrabadade och rengjora för hand, varje enskilt strå.

Och här har vi den nu, ren och fin :) Någon som vet namnet? Jag tycker att det ser ut som någon form av Callitriche.

Såhär såg det ut där de plockades, så det är säkert sommarlånke. http://linnaeus.nrm.se/flora/di/callitricha/calli/callcop.html

[dynamitella]
5/20/12, 4:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

På prov i akvariet :)

Skurtrasan
5/20/12, 5:00 PM
#74

ingen anning vad det är för växt men fräck var den ! :)

Livet i varje Andetag

[Kajsa91]
5/20/12, 10:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

vad är detta för växt? ^^
Inte kollat igenom alla bilder så kanske redan står, ber om ursäkt för det isf.

Räcker det att skölja av i varmt vatten och tvätta av lite?

[dynamitella]
5/20/12, 10:03 PM
#76

#75

Det är styvt braxengräs (Isoetes lacustris) :)

Bara att skölja av. Du ser ju lätt om det är ägg eller insekter på den :P

Annons:
[Kajsa91]
5/20/12, 10:08 PM
#77

#76 Tack! :)
Du sköljer ofta i bubbelvatten om jag förstått de rätt, varför?

Ska prova och sätta ner några :)
Önskar ibland jag hade värktyg eller nå så man slapp ner med hela armarna bara xD

[dynamitella]
5/20/12, 10:10 PM
#78

Japp :) Kolsyran dödar eventuella smådjur. Exempelvis planarier dör på någon sekund i bubbelvatten. Jag antar att fler arter dör också, så jag gör det för säkerhets skull.

Använd en grilltång :) Det gör jag.

[Kajsa91]
5/20/12, 10:14 PM
#79

#78 Hade jag ingen aning om :) Du lär en mycket ;P

Smart! Får prova det :)

[Kajsa91]
5/20/12, 10:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#80

Vad är detta för gräs? :)

[dynamitella]
5/20/12, 10:44 PM
#81

Eleocharis? :)

Skurtrasan
5/20/12, 10:45 PM
#82

kan inte namnet ecakt men det är antingen nålgräs eller en snarlik släkting som finns i sverige :) jag har den i mitt kar just nu och enklast är om du klipper av den först så du får 2-5 cm högt gräs. Mina plantor typ vissnade av först så det blev brunaktiga vissa blad så fick jag tips av dani att klippa dem och nu kommer det upp nya gröna strån i alla plantorna  :)

Livet i varje Andetag

[Kajsa91]
5/20/12, 10:47 PM
#83

Ser det ut att vara, ja. Tack! :)

Helt sjukt, båda dom växterna är sånt jag velat ha men inte direkt hittat så jag blivit nöjd med! Långt fint gräs och något tjockbladiga grejer som är så låga så man kan ha de så de täcket lite av botten. :)

Annons:
Skurtrasan
5/20/12, 10:49 PM
#84

hehe grattis då och hoppas du fortsätter lägga in mer bilder ^^ alltid kul när man ser at folk får lite framgång här och lägger in lite fina o roliga bilder :))

Livet i varje Andetag

[Kajsa91]
5/20/12, 10:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#85

Vad kan detta vara?? Något mossa? Alg?
Sitter på en sten. Kan det vara farligt att lägga i? Sköljt det i jättevarmt vatten!

[Kajsa91]
5/20/12, 10:56 PM
#86

#84 haha tack! :)
Jadå ^^ Blir att leta i sommar ^^ Dock bara hittat vanliga grejer nu som man ser överallt eller så.
Det du hittade i havet var grymt! Så hoppas på att hitta nå snyggt annorlunda med ^^

[dynamitella]
5/20/12, 10:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#87

Haha! Detta var oväntat. Mina kuhliålar älskar de nya växterna jag plockade.

De klättrar i mellan stänglarna, och krafsar runt vid rötterna.

[dynamitella]
5/20/12, 11:00 PM
#88

#85

Det är nog alger :) Ge dig inte in på det :)

[dynamitella]
5/20/12, 11:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

Busan klättrar. Haha.

[dynamitella]
5/20/12, 11:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#90

Det har redan tagit sig lite.

Annons:
[Kajsa91]
5/20/12, 11:04 PM
#91

Fast det liknar det hon i #65 har! När det ligger i vatten..

Åh, vill mina ålar med ska våga sig fram!
Roligt att dom gillade det :)

[dynamitella]
5/20/12, 11:06 PM
#92

#91

Jaha, men prova då :) Då är det säkert samma alg (som jag brukade ha).

Men ha inga delikata, dyra växter i det akvariet. Ifall det skulle få för sig att sprida sig (det är det som skiljer ditt och hennes, eftersom ditt faktiskt fäst på en sten, medans hennes flyter).

[Kajsa91]
5/20/12, 11:09 PM
#93

#92 märker man om det sprider sig?
Lägger i den över natten och kollar nu om jag ens gillar det, får tänka över vad jag ska våga ^^

[dynamitella]
5/20/12, 11:09 PM
#94

Ja :) Tussar kommer börja växa på inredningen och på växternas kanter :P

[Kajsa91]
5/20/12, 11:18 PM
#95

Tar nog bort det då.. :P
Tog bild på hur det såg ut nu när det är i vattnet och när jag ska föra över bilderna står det att jag måste fometera om skiten. Någonting hatar mig!
Hände min andra hårddisk med, så dom bilderna får jag inte tillbaka och nu denna! Hade tagit en massa fina bilder :( :P

[hejhejnaffy]
5/20/12, 11:32 PM
#96

#94 fan kommer mina alger också sprida sig,altså på växter inredning osv? Isf åker dem ut genom fönstret med en väldig fart ;)

[dynamitella]
5/20/12, 11:34 PM
#97

#96

Mina gjorde aldrig det :)

Men eftersom hennes redan sitter på en sten, så vet jag inte om det är exakt samma art ni har.

Min kunde nämligen inte fästa på något, medans hennes kan.

Annons:
[hejhejnaffy]
5/20/12, 11:40 PM
#98

Min verkar inte heller vilja fästa,har knytit fast den runt en sten med sytråd. Lät du sin bara flyta runt eller hur gjorde du? Man kanske kan ta en reäl tuss från bäcken och göra den till en liten missboll :)

[dynamitella]
5/20/12, 11:42 PM
#99

Ja :) Jag lät den flyta runt i en stor boll. Den fastnade i roten och trasslade in sig lite, så den stannade liksom i mitten :) (men inte fastväxt)

[hejhejnaffy]
5/20/12, 11:44 PM
#100

#99 Okej får prova lite olika knep eller vad man ska kalla det,och se vad som är snyggast :) Ts det är ju jävligt bra med gratis växter :)

[Kajsa91]
5/20/12, 11:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#101

Kanske inte är samma..? Om er är från en bäck och min från en sjö?
Fast kanske finns samma växter där? :P

Här kommer en bild nu hur den ser ut i karet.
Och ser nu att det nog inte är samma..

[dynamitella]
5/20/12, 11:51 PM
#102

Nej, det är inte samma :)

Din ser ut som en blandning mellan gaffelmossa och någon alg. Men vilket det är vet jag inte!

[Kajsa91]
5/20/12, 11:54 PM
#103

Kanske bäst att ta upp så de inte förstör andra grejer. :)
Såg dock mysigt ut och fiskarna var där och höll på och äppelsnäckorna satte sig där ^^

[dynamitella]
5/20/12, 11:56 PM
#104

Äsch, live on the wild side! Prova :)

Annons:
[Kajsa91]
5/21/12, 12:00 AM
#105

Mja, har inget direkt jättespeciellt där i ju. Bara de om det blir ett helvete att få bort allt sen om de sprider sig :P

Gustavsson2in1
5/21/12, 7:32 AM
#106

oj oj här är folk effektiva ! =D kul att så många har börjat ut och leta =)  braxengräset såg ju riktigt nice ut =))

grönslick brukar jag ge mina snäckor och malar som godis , helt galna i det är de ^^,

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

[Geekinblack]
5/21/12, 8:03 AM
#107

Jag vill oxå, jag vill oxå!! Men jag törs inte… ska hålla utkik nu till sommaren efter vattenväxter, men jag kmr säkert inte hitta något som jag törs använda xD men det hade varit tufft… är det någon särskild växt som finns i sveriges sjöar som INTE borde användas?

theraphosa
5/21/12, 8:52 AM
#108

#85 va gätte försicktig med stenar du plockat ute! Dom kan innehålla tungmetaller och de kan förstöra hela akvariets balans. Vet ej vilka sten-arter du kan ta eller inte, har aldrig vågat plocka själv. Håller mig till de som finns i djurbutiker.


Skurtrasan
5/21/12, 3:30 PM
#109

fast sen sten från djur affären har ju inte heller någon garanti för att vara riskfria :P dem är nog mer riskfria men men ^^

Livet i varje Andetag

[hejhejnaffy]
5/21/12, 5:28 PM
#110

#108 jag tar alltid stenar från naturen,tvättar dem noga sen kokar jag dem ca 5-10 minuter :)

Gustavsson2in1
5/21/12, 5:55 PM
#111

stenar som är rostfärgade,mint kopparfärgade  är i regel ofta tungmetaller i .

jag och bror är ofta ute vid en speciell pyttelitten sten strand under en bro och plockar svarta stenar , man får lite lite på sin intuition lite =)

sen kanske man kan undvika sten som ser lite misstänksamma ut =)

vet ju att vår djuraffär här  i karlshamn säljer svart blästersilikat som "akvariesand" och tar 35 kr kilot för och den är ju ofta koppar och andra otäckheter i så visst kan djuraffärer sälja skrut  de också =)

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

Annons:
[Kajsa91]
5/21/12, 5:58 PM
#112

Detta är första stenen jag la i, och var bara pågrunt av algerna som var på.
Men blir nog att ta upp så de inte sprids mest, inga tankar på att stenen kunde vara farlig.

Dock älskar fiskarna den! Pansarmalarna ligger gärna där ^^

sallad
5/21/12, 6:07 PM
#113

Igår när jag plockade mera Riccia så följde det med MASSOR av mums till salamandrarna :D

-Rasmus 🌈

sallad
5/21/12, 6:08 PM
#114

Bla små vatteninsekter av något slag :)

-Rasmus 🌈

[TheoA]
5/21/12, 10:23 PM
#115

Hittade lite växter idag vid en damm uppe i skogen. Kan lägga ut bilder imorrn :)

[hejhejnaffy]
5/21/12, 11:13 PM
#116

#115 kul! :) Imorgon ska jag ut till en sjö i skogen där det finns en massa fina vattenväxter!

Skurtrasan
5/22/12, 2:06 PM
#117

denna tråden är så nice nu haha fortsätt uppdatera mina vänner detta är skit kul :D ska ut i morgon jag med ^^

Livet i varje Andetag

[hejhejnaffy]
5/22/12, 6:13 PM
#118

Nu när jag var ute i skogen var jag ute och hittade ett litet skott av en sån där stjärnväxt Dani tog hem,sen hittade jag även en växt som man liknar den man köper i djuraffären och även lite till roliga alger :) Här är stjärnväxten: http://dayviews.com/big-bang/505619298/ Till höger är det skott jag hittade och till vänster ett skott jag köppte i djuraffären, är det samma växt? : http://dayviews.com/big-bang/505619306/ Och här är min fina Guppy hona som leker i algerna,hon är föresten tillsalu ,se tråden (s) fisk, : http://dayviews.com/

Annons:
Skurtrasan
5/24/12, 8:56 PM
#119

ska ut och plocka en växt jag vet inte finns här ännu ! ^^ det ser ut som en version av vallsineria gigante fast denna är skruvad i topparna och växer i en å med brcäkvatten kommer in bilder på det i morgon :)

Livet i varje Andetag

Skurtrasan
5/26/12, 5:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#120

Här kommer nu bilder på det jag hittade :)

vetifaroa vad det är dock :)

Ska inte ha ALLT det själv men ja jag fick testa sen funkar det och den grönar till sig så kommer min bror och nära vän plocka lite ^^

Hoppas den ska gröna till sig med nersatt för 20 min sen så hehe :)

Livet i varje Andetag

Sehvrin
5/26/12, 7:21 PM
#121

#25 Jag skulle inte rekommendera att ha vitmossa i ett akvarium då den sänker pH-värdet i sin omgivning.

I bilaga 2 i artskyddsförordningen går det att hitta vilka arter i Sverige som är fridlysta (men det handlar om alla arter av alla alla typer av organismer)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Gustavsson2in1
5/28/12, 8:51 PM
#122

Får see när de väl blir varmt nog o bada så kmr man ju hitta en hel del växter så till sommaren lär  det bli mycket i denna tråden ^^

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

Skurtrasan
6/3/12, 1:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#123

här är en uppdaterad bild på mitt ehm långa ja vad det nu är :) har blivit betydligt grönare än den var från början :) nya skott(!) som kommit är knallgröna så hoppas att den ska bli helt grön om någon månad :)

hittade den i en å som ligger nära här och fanns fläckvis av den (relativt mycket på varje hotspot den fanns på)

Växte på 1 meters djup och det var dyig botten där jag fann den men hade velat veta vad det är för någon art/namn på den :)

Livet i varje Andetag

[hejhejnaffy]
6/3/12, 4:49 PM
#124

#123

Hoppas jag inte framstår som en idiot nu men,

varför har du en flaska under pumpen? :)

Skurtrasan
6/3/12, 4:53 PM
#125

hehe nej då inga frågor är dumma :)

det är egen tillverkad filter behållare :)

man kan köpa enbart pump huvudet för sig utan filtermassa och asken som filtret ligger i,  så man kan göra egna filterbehållare och själv bestämma hur mkt filtermassa man vill ha  :)

http://grand-prix.se/aquael-inner-ytterfilter-c-287_283_297_374.html

Livet i varje Andetag

Annons:
Gustavsson2in1
6/3/12, 6:34 PM
#126

Jag har samma typ , köpt filter men bytt ut "filterkammaren" och satt ditt större behållare för att öka filtermassan , riktigt effektivt om man vill öka Klarheten och få bort småpartiklar i vattnet =)

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

[hejhejnaffy]
6/3/12, 6:41 PM
#127

Smart! Det hade varit snällt om någon av er kunde skicka en länk på hur man gör :)

Gustavsson2in1
6/3/12, 7:15 PM
#128

kan filma ^^ kort förklaring

De du behöver :

1. Filtermassa (grus,filtermatta finns många olika du kan ha)
2. Cirkulationspump pumphuvud
3.Flaska som passar till insuget.

Hitta lämplig flaska till den tänkta pumpen/cirkulationspumpen , skär av bottnen och gör små insugshål i bottnen.

lägg i filtermassan det du har tänkt använda som det , vänd på bottnen som du skar loss och tryck in i bottnen.

Taaaaddaaa egetgjort filter !

Själv använder jag Fun light flaska och dogman cirk pump =)

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

Gustavsson2in1
6/3/12, 9:02 PM
#129

Hoppas det är tillräckligt utförlig förklaring =)

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

Gustavsson2in1
6/3/12, 9:04 PM
#130

Hoppas det är tillräckligt utförlig förklaring =)

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

Skurtrasan
6/3/12, 9:11 PM
#131

har ju glömt säga tack till dig bror för du hjälpte mig med mitt filter :)

Livet i varje Andetag

Gustavsson2in1
6/3/12, 9:16 PM
#132

ja så lite så , denna typen av egengjort filter löste ju mitt problem i mitt 200 liters akvarium , hade liksom "dimmigt" vatten men efter jag bytt upp mig i pumpstorlek (hade 600 l/t innan nu 1500 l/t ) vattnet är totallt kristalklart ! . de är löjligt stor skillnad och Dogman typen av pumphuvudena vi använder är ju klockrena för man bara kan trycka ditt en PET flaska i önskad storlek =DDD

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

Annons:
[hejhejnaffy]
6/3/12, 9:50 PM
#133

Det verkade ganska lätt ju! Tack för filmen och infon,det var jätte bussigt av dig :)

Gustavsson2in1
6/4/12, 9:08 PM
#134

så lite så , glad man kan tipsa om såna saker =)

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

Gustavsson2in1
6/6/12, 6:51 PM
#135

Hur har det gått med växtletandet är det någon som lyckats hitta något annat roligt =) ?

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

Skurtrasan
6/13/12, 5:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#136

uppdaterar igen den är nästan helt grön nu och dem klippta bladen har börjat växa så ska se hur lång denna kan bli ingen anning vad det är eller hur långt det kan bli men lite kul och inte veta med ^^

Livet i varje Andetag

Gustavsson2in1
6/13/12, 9:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#137

Undra om detta är samma växt som Dynamiten Har =) ?

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

[dynamitella]
6/13/12, 9:43 PM
#138

Yes :) Sommarlånke ser det minsann ut som! Min dog tyvärr efter att daniorna gått på och mumsat på den.

Gustavsson2in1
6/13/12, 9:46 PM
#139

hehe see om jag luckas bättre med den då , vissa växter tål att provas flera gånger .

Ålnatte provade vi förra året ,gick inget alls.

Detta året Spirar den iväg , den längsta jag ahr rä 50 cm ^^

så de är bara pröva och pröva , man ska ha tur att hitta en växt som verkligen har "överlevnadsinstinkt" och  vill klara sig och växa =))

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

Annons:
Gustavsson2in1
6/16/12, 12:25 PM
#140

än så länge klarar den sig =) sommarlånken då =)

Var vid havet igår och plockade upp en hel del axslinga =)

ska se hur den tar sig =)

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

Skurtrasan
6/16/12, 5:43 PM
#141

wiee varit ute idag och hittat massa roligt ska slänga in lite bilder senare på det :) får se om folk vet vad det är för något ^^

Livet i varje Andetag

Skurtrasan
6/17/12, 5:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#142

här är det nya gräs/vallisneria liknande vi hittade :)

Malarna är heeeeeeelt gaaalna i det ;)

Livet i varje Andetag

Gustavsson2in1
6/17/12, 5:05 PM
#143

Kajsa91 : har du fått gräs växten i inlägg  80 att växa i ditt akvarium ?  nyfiken då vi plockade in nytt så¨mnt och planterade i bror mins akvarium =)

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

Skurtrasan
6/17/12, 5:06 PM
#144

ska försöka med det här nålgräset igen som syns små tuvor av på bilden och se om det vill denna gången var lite otålig sist jag provade så ska låta det sitta mkt längre denna gången ^^

Livet i varje Andetag

sallad
6/18/12, 7:35 PM
#145

Jag hittade någon växt som såg ut som jättestor hornsärv. Den växte 1,5-2m djupt. På en strand i luleå skärgård (bottenviken). Det är ju nästintill helt sött där :) Någon som vet vad det var? En liknande växt som i #142 hittade jag också där (förra året). Den var väll 1,5m+ lång. Jag ska åka dit och söka växter till helgen om det är fint väder :D

-Rasmus 🌈

Gustavsson2in1
6/18/12, 8:02 PM
#146

om det liknar Hornsärv så kanske det var axslinga det finns det sjukt mycket av här nere med =))

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

Annons:
Skurtrasan
6/18/12, 8:16 PM
#147

#145 du får ta någon bild och slänga in här vore kul o få se ^^

Livet i varje Andetag

sallad
6/18/12, 9:12 PM
#148

#146 Nja.. Axslinga är det inte.. Kan nämna att "hornsärven" var 1,5m lång. Det växte i en stor klunga på botten. Tänkt vilken bra yngelgömma det hade varit! Liksom 11cm längre "blad" (eller vad man nu säger.) än vanlig hornsärv. Abborrarna verkade gilla den växten iaf :P

-Rasmus 🌈

Gustavsson2in1
6/18/12, 9:14 PM
#149

11 cm ! ??

Ta upp och fotta nu är jag RIKTIGT NYFIKEN !!! =D

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

sallad
6/18/12, 9:18 PM
#150

#149 11cm var kanske överdrivet. Men dom var längre än hornsärv iaf :P Jag ska kolla om jag har någon bild från förra året. Annars får jag fota till helgen :)

-Rasmus 🌈

Gustavsson2in1
6/18/12, 9:19 PM
#151

YAY !! =D nu får man see något annorlunda ! =)  jippie sallad ! =))

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

Skurtrasan
6/18/12, 9:20 PM
#152

jaaaaahaaa det är sallad jag visste först inte vem det var men det är du som hade en igelkott innan som Avatar hehe :D

Livet i varje Andetag

Annons:
sallad
6/22/12, 5:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#154

Nu har jag varit på skattjakt!! :D

Jag hittade denna växt. (se bild). den ser nästan ut som Ålnatte, vet ni vad det kan vara?

Jag hittade också nåt pytte gräs, jag kan ta ett kort sedan :)

Ni får tyvärr inte se den växten jag prata om. Det var SÅ KALLT i vattnet så jag tog bara växter närmast stranden, det mystiska hornsärvs växten får bli ett mysterium till nästa vecka :P

-Rasmus 🌈

Skurtrasan
6/23/12, 8:58 PM
#155

kan inte se din bild :<

Livet i varje Andetag

Gustavsson2in1
6/28/12, 11:09 PM
#156

Sådär varit ute och hämtat både axslinga  mer ålnate , planterat ner krusnaten man hittade på öland och tagit in Ålgräs tror jag det är =))

ålgräset provade vi föra året men ville sig inte i ( vanlig akvariegrus den jag tycker är svinful :P )  Engelsk sjösten heter den ^^

har finkornig sand från Mörrumsån ( ja jag har frågat om lov om jag fick ta några hinkar de som undrar ^^ )  kan ta lite bilder och lägga in på axslingan krusnaten och ålgräset =))

OT kom över DVÄRG nålgräs i våran akvarieaffär här nere som är nerplanterat i mitt nya 150 liters =))

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

Gustavsson2in1
6/28/12, 11:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#157

här har vi dem alla utom axslinga =)

de akvariet var släckt så =)

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

Skurtrasan
6/29/12, 9:12 AM
#158

ja det var en rolig runda ute i naturen som vanligt :))

Livet i varje Andetag

Han
6/29/12, 6:28 PM
#159

Ha gud vilken rolig idé, snyggt blir det också i karen :D blev alldelles inspirerad, nu måste jag dra ut i den skånska urskogen och leta växter. ;)

sallad
6/30/12, 2:17 PM
#160

Växten jag pratade om får vänta ännu längre! Det är 14 grader i vattnet och jag är inte sugen på att dyka där :P

-Rasmus 🌈

Annons:
Gustavsson2in1
6/30/12, 8:14 PM
#161

haha ^^ 19 grader där vi varit och dykt idag och hittade mycket skoj växter där ! =))

bilder kmr sennare =))

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

plutopellis
6/30/12, 8:28 PM
#162

Alltså ärligt! Nu måste jag snart ta mig i kragen och gå ut och bada lite!

sallad
6/30/12, 8:29 PM
#163

Jag badade i älven igår, det var kring 13 grader :D

-Rasmus 🌈

plutopellis
6/30/12, 8:31 PM
#164

Hjälp vad kallt! Haha, här bör det vara 19 i alla fall.

sallad
6/30/12, 8:41 PM
#165

Det har nästan bara regnat här hela sommaren så vattnet har inte kunnat bli varmare :C

-Rasmus 🌈

Gustavsson2in1
6/30/12, 10:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#166

O här kmr bilderna =)

hittade riktigt mycket Braxengräs och likadan som i #75 men den i #75

är väl inte med braxengräs ?

från center av de växte ett långt stå up med blomma på , inte hittat vad den heter ännu dock =)

hittade en enda hornsärv och de växte i en enda stor tjonga =)

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

Gustavsson2in1
6/30/12, 10:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#167

bild2

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

Annons:
Gustavsson2in1
7/1/12, 1:45 PM
#168

understa bilden är pilört  blandat med oidentifierad kliknande växt och längst bak de större är braxengräset =)

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

Skurtrasan
7/4/12, 10:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#169

Hittade denna när vi var ute och fiskade tyckte den var himla snygg :)

Livet i varje Andetag

Gustavsson2in1
7/4/12, 11:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#170

Och denna fann Bror min men vi kör efter han som plockar får de  aka "First Claim " =P

stora breda blad =)

får see om den klarar sig kmr bli gla då för bladen har otroligt fin konstruktion , ådring i bladen mmm =))

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

sallad
7/16/12, 8:31 PM
#171

JAAAA! Jag har funnit "jätte hornsärven"! Tog med mig en planta, men det fanns MASSOR! Lägger upp en bild imorgon, ska se film nu C:

-Rasmus 🌈

plutopellis
7/16/12, 8:33 PM
#172

GAAAAAH!!!!! Jag har ju fortfarande inte kommit iväg! Vad är det för fel på mig?!!!

[dynamitella]
7/16/12, 8:35 PM
#173

Om braxengräset mår bra och förökar sig sen, vill jag ha en tankbåt full sen! :)

[TheoA]
7/17/12, 12:33 AM
#174

Har hittat ganska mycket i ån, nån sorts nate, braxengräs, nån sorts valle, nån hornsävs liknande växt och 4 växter till som jag ej vet namnet på. Hittade också vattenpest i sjön när jag badade.

Annons:
[TheoA]
7/17/12, 12:37 AM
#175

Har inte badat i nån av våra sjöar ännu, men då skall jag ta med cyklop och leta. Ena är dysjö och andra är skogssjö/tjärn. Borde finnas lite olika sorters växter i dem.

Gustavsson2in1
7/17/12, 6:31 PM
#176

ska du dyka i sånna tjär så var bara försiktig så du inte sätter ner fötterna  och fastnar i lövbottnen , gjorde jag en gång .

Panik under vattnet är jobbigt kan jag lova =)

men GL och hitta något skojj =)

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

[TheoA]
7/17/12, 10:41 PM
#177

Näe, inte dyka, det vågar jag inte :S Brukar ju växa mest växter efter kanterna och där är det inte så djupt. Tjärn kanske det inte är, men en vanlig skogssjö. :)

sallad
7/18/12, 9:48 AM
#178

ALLA växter jag plockade har tynat bort :C

-Rasmus 🌈

Gustavsson2in1
7/18/12, 12:18 PM
#179

tradigt , min växt har klarat sig bra än så länge , men har inte hittat vad det är för något ännu =)

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

[TheoA]
7/18/12, 1:18 PM
#180

ALLA växter som jag plockade i våras har klarat sig :O

LOLslashFREAK
7/19/12, 12:35 AM
#181

Väldigt intressant tråd! Skrattande Jag sätter ett litet avtryck så hänger jag på diskussionerna. Jag hittade lite hornsärv i en bäck idag. Får se om den växer till sig eller om den tynar bort.

Galenpanna

Annons:
sallad
7/19/12, 12:01 PM
#182

Fast jag ska nog plocka in lite ålnate, min häxmal låg och mumsade på den hela dan igår! :D Ändå får dom grönfoder (eller vad det heter) varannan dag :P

-Rasmus 🌈

Gustavsson2in1
7/20/12, 4:10 PM
#183

ålnaten kan vara knepig men ser de som man ser på årstidsfiskar , e växt som håller en period sen får man hämta nya =)

vissa gågner så växer den som galet , men har höga krav =)

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

Jessica Holländare
7/20/12, 9:36 PM
#184

Tack för väldigt roliga tips!! Ska allt ge mig ut och leta lite växter och någon rot till mitt akvarium och till mitt lilla räkkar som ska komma om någon vecka. Skrattande


Nwmo
5/18/13, 12:46 PM
#185

Hur ska man rengöra växter då?

- Emil

Gustavsson2in1
5/28/13, 6:10 PM
#186

Kolsyrat vatten funkar har jag för mig , jag brukar oftast bara skölja av de med vatten ^^, men jag e inte så försiktig av mig med sånt visserligen =)

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

sallad
5/28/13, 6:48 PM
#187

#186 Du är tillbaks! :D

-Rasmus 🌈

Gustavsson2in1
5/28/13, 7:03 PM
#188

hehe ja de är jag =P

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

Annons:
sallad
5/28/13, 7:11 PM
#189

Jag har hittat en helt underbar mossa i en bäck, den har funkat i två veckor nu, ska försöka få upp en vettig bild sedan. :)

-Rasmus 🌈

Gustavsson2in1
5/28/13, 7:16 PM
#190

nice nice undra om det är fontinalis antipyretica ( näckmossa )  kanske =) ?

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

Anoki
5/28/13, 7:35 PM
#191

#186 använde den metoden i helgen på ett gäng växter, funkade suveränt :)

Taggeman
5/28/13, 8:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#192

Jag har den här växten på tomten o runt/i dammen växer som ogräs. Har haft den i akvariet sen feb/mars krafsa fram den under snön o stoppa ner några revor av den. Efter att frågat här på forumet tror jag det är Penningblad som jag har o den ska tydligen fungera som akvarieväxt.   Det finns mer bilder på den här länken.

http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/519dd58ece12c4770400209d-nyfiken-pa-vad-det-har-for-vaxt?bookmarks-1

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

sallad
5/28/13, 9:31 PM
#193

#190 Hmm.. Tror ej det, ska hitta kameran och fota. :)

-Rasmus 🌈

Gustavsson2in1
5/28/13, 11:07 PM
#194

192 : ja de ser de ut o vara iallafall , tufft =D

193 Ja gör så nu blev ju jag nyfiken =P

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

niklassandgren
5/29/13, 10:09 PM
#195

Måste bara säga att på golfbanan idag så hittat jag sjukt många växter. bla hornsväv andmat och en massa andra saker! Ni måste till en golfbana och kolla i vattenhindren

// Niklas Sandgren

125 l växtkar

35 l blandat :)

Annons:
sallad
6/1/13, 4:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#196

Sådärja! Så ser mossan ut, mörka blad och tätt ihop, någon som vet vilken mossa?

-Rasmus 🌈

sallad
6/1/13, 4:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#197

Lite närmare… :)

-Rasmus 🌈

Taggeman
6/1/13, 4:25 PM
#198

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Taggeman
6/1/13, 4:31 PM
#199

Ännu en länk om bladmossor, tydligen en stor grupp som kallas så.  http://gamla.skillingaryd.nu/Natur/2009/hestra.sorang.091024.html

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

sallad
6/1/13, 6:52 PM
#200

#198 Ja! Tack, hoppas min blir lika grön med lite bättre ljus. :)

-Rasmus 🌈

Anoki
6/1/13, 7:13 PM
#201

#196 åhh så fin, vill verkligen ha till mitt blivande insjöakvarium x)

sallad
6/1/13, 7:43 PM
#202

#201 Om du ej hittar kan jag nog skicka iväg en näve eller två till dig. :)

-Rasmus 🌈

Annons:
Anoki
6/1/13, 7:47 PM
#203

#202 Åh gärna! Vart hittade du den på ett ungefär? :3

sallad
6/1/13, 8:03 PM
#204

#203 Vi kanten av en skogsbäck, kan tänka mig att det måste vara en ren bäck, med rent vatten alltså. Ut och leta! Fanns en hög av finfina mossor där. Tror näckmossa också finns och en annan ljusgrön som växte bredvid den i #196. :)

-Rasmus 🌈

sallad
6/1/13, 8:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#205

Här kommer en kass bild på den ljusgröna mossan, jag tog tyvärr bara en tuss med ska plocka mer snart.. :)

-Rasmus 🌈

Anoki
6/1/13, 8:14 PM
#206

#204 Jaha okej. Har en bäck väldigt nära där det finns både kräftor och ålar, med andra ord rent och fint vatten mm. Får kolla där, dock inte sett så mycket växter men bara man letar så fyndar man säkert en del iallafall :)

sallad
6/1/13, 8:28 PM
#207

#206 Jag har hittat både riccia och hornsärv i en å så man kan hitta riktiga skatter ifall man har tur. :p

-Rasmus 🌈

Anoki
6/1/13, 8:50 PM
#208

#207 jaså, måste bege mig ut imon och följa bäcken en bit :)

TccT
6/2/13, 9:06 AM
#209

#195 Ser framför mig hur det nu dyker upp fler och fler dåliga golfare som slår ner bollarna i varenda litet vattenhinder och letar runt efter bollarna länge…..

Annons:
Anoki
6/2/13, 5:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#210

Det var ont om växter, men jag hittade en iallafall som jag tog med mig hem. Lagt den i en burk nu eftersom jag inte har något akvarium i detta hemmet. Hoppas innerligt att den klarar sig, men det borde den ju göra. Några rediga rötter hade den verkligen.. Någon som vet vad de är för växt? :)

Anoki
6/2/13, 5:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#211

En till..

Anoki
6/2/13, 5:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#212

Kom även med två stycken blodiglar.. 🤐

sallad
6/2/13, 6:09 PM
#213

#212 Ryser. Jag _hatar_ sådana.

-Rasmus 🌈

Anoki
6/2/13, 6:35 PM
#214

#213 Jo jag med, usch.. Men nu vet man att man aldrig kommer stoppa ner handen där igen haha ;)

sallad
6/2/13, 6:46 PM
#215

#214 Den var ju ändå liten, det finns ju större. :S

-Rasmus 🌈

Anoki
6/2/13, 6:53 PM
#216

#215 Och dom vill inte jag hälsa på… xO

Annons:
sallad
6/2/13, 6:58 PM
#217

#216 Nä fy… Nu ska jag förtusan plocka in växten jag nämde i #171, och den ska överleva! *Bunkrar upp med växtnäring och lysrör*. Den är himelskt snygg, den tynade bort och blev en hög på botten sist… :p

-Rasmus 🌈

Krille12
6/2/13, 8:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#218

Efter en väldigt jobbig tur (ogenomtränglig skog och knappt några växter) hittade jag lite växter. Här är den första som var i lite dåligt skick (hoppas den blir bättre senare) men var ändå fin :) Jag undrar också om någon vet vad det är för något?

Medarbetare på Vetenskap.

Nwmo
6/2/13, 8:38 PM
#219

#218 Man ska inte plocka växter i Borås. :p

- Emil

Gustavsson2in1
6/2/13, 10:30 PM
Krille12
6/2/13, 10:43 PM
#221

#220 Den gör det faktiskt, men den här växte helt under ytan :/

Medarbetare på Vetenskap.

Krille12
6/2/13, 11:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#222

Här den andra växten som jag såg växa ovanför vattenytan också :) Jag undrar också vilken den här är?

Medarbetare på Vetenskap.

sallad
6/5/13, 10:12 PM
#223

Jag hittade två plantor näckros! :3 Dom har legat i kolsyrat vatten i en kvart så inga kryp borde leva nu. Jag slänger upp en bild imorgon.

-Rasmus 🌈

Annons:
Nwmo
6/6/13, 4:48 PM
#224

Jag plockade braxengräs. Det kryllade med braxengräs där. Ska plocka till mitt egna akvarium senare.

- Emil

CatchFatch
6/8/13, 5:30 PM
#225

Jag vill också iväg ock plocka! :(
Har bara en grustäckt med vatten i närheten.. Ska nog gå dit och kika iaf men jag plockar nog inget idag då jag precis haft i nya fiskar och växter :)

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Gustavsson2in1
6/8/13, 7:31 PM
#226

hehe ja men de är riktigt galket kul , man letar ju växter och så men man får se så mycket annat så fort man går utanför dörren och in under naturens gröna täcke =D bara ut och titta i vatten håll och allt möjligt för o hitta skojj saker =D

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

Lilolizeit
6/28/13, 7:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#227

Vad är det här för växt? Hittad i sjö.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Lilolizeit
6/28/13, 7:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#228

närbild. säkert åt fel håll den här också :P

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Gustavsson2in1
6/29/13, 12:26 PM
#229

Gissar på Axslinga =))

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

sallad
6/29/13, 1:16 PM
#230

Tjoohoo! Min näckrosplanta har fått två stycken flytblad, den andra lite mindre har däremot inget. Men det kommer säkert. :3

-Rasmus 🌈

Annons:
Lilolizeit
6/29/13, 1:26 PM
#231

#229 Tack! :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

CatchFatch
7/3/13, 6:24 PM
#232

Har ni några förslag på hur man kan leta fina växter för den som inte vill dyka? :D Jag gillar inte direkt tanken på att få se hur det ser ut i vattnet och jag är faktiskt rädd för att en fisk ska komma och bita mig i tårna D:

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Lilolizeit
7/3/13, 6:34 PM
#233

#232 Du får ha badglada vänner. Jag badar inte heller. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

CatchFatch
7/3/13, 6:41 PM
#234

#233  Jag som inte har några vänner D:

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Fislisa
3/5/14, 2:08 PM
#235

Dax att dra upp tråden igen :) Idag har jag varit ute i min vattenfyllda mosse som ligger 500m från mitt hus ;) hittade lite allt möjligt kul! Jag ska sätta de i karantän ett tag och se om de ruttnar lr ej, vill inte ha ruttet i karet sen ju :p Kan lägga in bil när jag fått ner de i baljan

Sasyzx
9/6/18, 4:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#236

Hej! Plockade denna idag i en sjö. :) Är det någon som vet vad det är för växt? Liknar hornsärv fast vad är de svarta små sakerna för något? Är det frön? Har sköljt den i hett vatten flera gånger o det ser ut som små frön som på vissa ställen är genomskinliga och sedan blir svarta.

[dynamitella]
9/7/18, 9:02 AM
#237

Jag skulle tippa på att det är en slags Bläddra, exempelvis Utricularia vulgaris :) De får frön sådär.

Annons:
Draken
9/7/18, 1:17 PM
#238

Ser riktigt intressant ut. Nästan så man skulle gissa på att det är en korsning mellan mossa och hornsärv, eller nåt liknande 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mats08
9/7/18, 2:52 PM
#239

Det är en Vattenbläddra, dock är de runda utväxterna inte alls frön utan fångstblåsor som den använder för att fånga upp små djur i vattnet.  Men då snackar vi väldigt små djur, såsom vattenloppor och dylikt. :-) Blåsan har ett litet undertryck och när den öppnar sitt lock och vattnet strömmar in fastnar de små liven på små enzymutsöndrande hår som bryter ned djuren och ger näring till växten.
De gula blommorna sticker upp ur vattnet på en stängel och hela växten lever fritt flytande i vattnet (kan bli ett par meter lång!) och bildar aldrig rötter. Min gissning är att om man försöker plantera den så kommer delen i sanden att ruttna bort, men du kan ju ändå testa.  Annars går det säkert försiktigt klämma fast den mellan ett par stenar.

[dynamitella]
9/7/18, 3:34 PM
#240

#239
Ser man på! Intressant. Tack för förklaringen!

Basilusk
9/26/18, 8:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#241

Hej! Jag tog in en Ålnate från en sjö i maj månad i år. Den spred sig med rötterna. Klart att den inte är lika kraftig i själken och inte lika tätt sittand blad. Men den verkar överleva i mitt 180l akvarium. Även gräset nere till vänster fick jag med från samma ställe.

Upp till toppen
Annons: