Annons:
Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 11998 ggr
Zizza
4/24/12, 12:56 PM

Platy yngel...

Hejhej!

Tänkte bara höra hur jag ska göra med mina Platy yngel som jag nyss sett att vi har fått. Dock ser jag endast 4st, hur många kan de få egentligen? Tänkte om de är många som redan blivit uppätna?

Akvariumet är på ca 110L

De är en liten ål (3-4cm lång) där i och platys, Neontetra, rasbora och räkor.

Bör jag flytta över ynglena till vårt lilla reserv akvarium? (har pump) Men är inte uppstartat.. så då måste jag starta upp det nu i såfall.

Eller ska jag låta dem vara kvar?

De finns rätt så mycket inredning i akvariumet.. mycket med vattenpest och även många bottenväxter osv.

Mvh. Sanne & Djuren

Annons:
Kiyona
4/24/12, 5:20 PM
#1

De får vanligtvis 20-100 yngel i varje kull. Antal beror på honans kondition/hälsa. Jag brukade hobby odla på Platy och lättast är att fytta honan innan födsel och efter födsel flytta tillbaka henne till sitt kar. Ynglena är ypperligt bra på att klara sig i ursprungskaret om där finns gott om gömställen (gott om växter uppifrån och ner) och få fiender. Invånarna i ditt akvarium utger inte något större hot då dina platys är dem som är stora nog att tugga i sig de små. Om du vill få normalstorlek, fina färger och friska platys blir det lättast att lyckas om du flyttar dem. Då de vill ha mat flera gånger om dagen. Artemia är önskvärt annars kan du mata med yngelfoder, minigranulat, små frystafoderdjur även smulat flingfoder (brukar blanda full/färg/vital/vegfor för ett smakligare näringsrikare blandning och även blanda ihop med minigranulat. Fodra minst 3ggr om dagen och se ill att småttingarna får i sig ordentligt. Håll noga koll på vattenvärderna. Lättast att lyckas är ett yngelkar där det byts lite vatten dagligen och utfodras 3-6ggr dagligen. Det är inte lika lätt i ursprungskaret att uppnå dessa riktlinjer. Men det är inget svårt att få dem att överleva dock når ddem sällan vuxen storlek under dem förhållanderna. Men söta och fina blir de ändå! Men har de klarat sig hitills så dröjer det inte länge innan de är framme och nosar uppe vid ytan när du matar och då även blivit stora nog att de andra invånarna inte utgör någo hot. Se dock till att pumpen inte kan suga in/fast ynglen samt att utsuget inte skall vara för hårt. Att dra en vanlig nylonstrumpa över insuget är en lösning som utesluter att de sugs in. *Noga koll på vattenvärdena *Utfodra småportioner 3ggr/dag som är smått nog för ynglen att få i sig. *Fullvärdig näring i fodret gärna levande foder Lycka till

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Zizza
4/24/12, 5:36 PM
#2

Tack så mycket för en riklig information!

Har flyttat över dem till yngelakvariumet, ynglerna gömde sig i vattenpesten så hittade 12st i liv :)

Pumpen är inte så stark pga att de är ett egengjord rör till den, där pojkvännen har satt fast ett rätt så långt rör som sedan lindats runt med tejp som har hack i sig på ovansidan. så den mesta cirkulationen går upp till ytan.. men får ändå vattnet att röra på sig.

Mvh. Sanne & Djuren

Kiyona
4/24/12, 6:06 PM
#3

Vad kul! :)

Du får uppdatera hur det går! ;)

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Zizza
4/26/12, 12:37 PM
#4

Måste bara meddela att det är 21 yngel nu :) har hittat lite fler de senaste dagarna! :)

Mvh. Sanne & Djuren

Kiyona
4/26/12, 1:18 PM
#5

Vad härligt! :D

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Zizza
5/2/12, 3:33 PM
#6

28 yngel nu :) + några till som är kvar i de stora akvariumet som jag inte hunnit fånga upp ännu, tar de lite stegvis pga att vattnet blir så grumligt. De växer relativt fort i yngelakvariumet

Mvh. Sanne & Djuren

Annons:
Gustavsson2in1
5/2/12, 4:42 PM
#7

om de är knepiga att få upp så kan du ju alltid göra en fiskfälla 0) så gjorde jag när jag skulle få upp alla mina ansictrus mals yngel=)

bara vanlig pet flaska och göra en =)

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

Zizza
5/2/12, 4:43 PM
#8

Hur gör man dem? :)

Mvh. Sanne & Djuren

Gustavsson2in1
5/2/12, 4:45 PM
#9

tar pet flaska skär av på mitten  , vänder toppen åt andra hållet pressa in så den sitter i och du har en färdig kan rita en bild i paint =)

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

Zizza
5/2/12, 4:46 PM
#10

Gör så! :) Lät spännande!

Mvh. Sanne & Djuren

Gustavsson2in1
5/2/12, 4:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Epic förklaring med paint bild =P

klipp av på mitten , klämm fast i den andra delen sen lägg i någon sorts mat som stannar kvar i flaskan (typ mygglarver elelr maltabletter och lägg i akvariet , dock kan du nog få mer än bara ynglena =)

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

Zizza
5/2/12, 4:54 PM
#12

Ah okej :) får se om jag testar det!

Mvh. Sanne & Djuren

Kiyona
5/10/12, 7:52 PM
#13

Vilken smart idé :D

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Annons:
Upp till toppen
Annons: