Annons:
Etikettdammar
Läst 9849 ggr
**Malin**
3/1/12, 10:30 PM

bilder på din damm=)))

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

finns någon mer bild =)) en damm som ä handgrävd o den ä på ca 14000

O der i bor det koi fiskar o guldfikar =)))

Kolla in här o gå in på dammen så finns det rikigt läckra bilder

www.familjensnygg.se

Ha de göttCool www.123minsida.se/Familgen Snygg

Annons:
Gustavsson2in1
3/1/12, 11:21 PM
#1

Måste bara säga det att den dammen ser klockren ut , gillar när personer anstränger sig för att få till det vackert =)

finns inget värre än när folk gräver ett håll ner med en svart bytta sen vatten och fisk , sådär halvdant oengasherat.

men eran damm ser verkligen vacker och genomtänkt och välplanerad ut =)  gillar den :]

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

**Malin**
3/1/12, 11:25 PM
#2

AA tack ja du den har vi verkligen plitat på=))) o så har vi en badtunna jämte =) så vi kan sitta i badtunan o beskåda våran damm o härliga fiskar =)))

Ha de göttCool www.123minsida.se/Familgen Snygg

**Malin**
3/18/12, 12:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ä det ingen mer som har ett kort på er vackra damm=))

Mvh Malin

Snäckor snäckor snäckor www.familjensnygg.se

Ha de göttCool www.123minsida.se/Familgen Snygg

Alex05
3/18/12, 12:55 PM
#4

Vad härligt det ser ut :) Snyggt!

**Malin**
3/18/12, 1:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Tack =)) JO då det har tagit sin lilla tid för vi har grävt ut 14000 l per hand ;) första året var det bara 4000 l så man ska ta till direkt ;) heheh

O på kvällar sitter vi o gattar oss jämte dammen ;)

Mvh Malin

Snäckor snäckor snäckor www.familjensnygg.se

Ha de göttCool www.123minsida.se/Familgen Snygg

tesselituss
3/18/12, 3:27 PM
#6

Jag var hos emges koi igår o kika, han hade en gryyym damm!

Kram /Tess

Annons:
tesselituss
3/18/12, 3:28 PM
#7

Glömde säga atteran var jäkligt fin!!! :)

Kram /Tess

**Malin**
3/18/12, 4:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Oki tack =))) ho då o den ligger precis vid dammen o jacuzzin så man sitter i stort sett alltid vid dem =)) o vi har 14 st koi fiskar as snygga är de =))) Får jag presentera Humle o dummle o så vackra snövit Kyss(de är precis ny inköpta ,derav plastpåsen =)));)

Ja det är några av dem o snövit 7 devärgar simmar i lilla delen på dammen =)) de består av 7 st slöj guldfiskar =))))

Snäckor snäckor snäckor www.familjensnygg.se

Ha de göttCool www.123minsida.se/Familgen Snygg

tesselituss
3/18/12, 4:43 PM
#9

Han på emges hade koi som kostade närmare 50 tusen per fisk… galna priser

Kram /Tess

**Malin**
3/18/12, 4:58 PM
#10

#9 AAA kitt alltså ,ja det fins tokigt dyra =))) men frågan är ju vågar man ha dem i en ute damm??=///

Har du kollat vår hemsida ??=) det finns lite om dammen där me =)))

Mvh Malin

Snäckor snäckor snäckor www.familjensnygg.se

Ha de göttCool www.123minsida.se/Familgen Snygg

**Malin**
11/10/12, 4:06 PM
#11

=))) snart så ska koien in =)))

mvh malin snäckor räkor snäckor www.familjensnygg.se

Ha de göttCool www.123minsida.se/Familgen Snygg

plutopellis
11/10/12, 6:05 PM
#12

Så snyggt! Ni är så händiga och duktiga :)

ivanhoe81
11/10/12, 6:21 PM
#13

har ni inget nät över dammen som ska skydda fiskarna mot fåglar som vill fånga in dem till mat?

Annons:
**Malin**
11/10/12, 7:26 PM
#14

#12 tack =)))

#13 nej inget fisk när ,om det ska fångas så får det vara en stoor örn som duker ner =)))

koien är relativt stora nu =))) ,nej men det har inte hänt något än =//men vi kanske drar upp något till nästa sommar =)) men gubbens dröm är ju att bygga ut den =)) en stor o lång bäck som ska gå till ett nytt djuphål =))) hehehhe hadde vi inte bott mitt i lilla samhället ,så kanske vi gjort det ==// men än så länge så får 14000 liter räcka mett ett juvligt vattenfall=))) 6*9 m =))

mvh malin snäckor räkor snäckor www.familjensnygg.se

Ha de göttCool www.123minsida.se/Familgen Snygg

**Malin**
12/16/12, 5:24 PM
#15

Så hur ar ni det med er dammfisk nu då?

ingen som vill lägga in några snygga kort på sin damm =)??

mvh malin

bakgrunder räkor växter www.familjensnygg.se

Ha de göttCool www.123minsida.se/Familgen Snygg

[T-Fia]
1/8/13, 12:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Har några olika dammar, här kommer två:

[T-Fia]
1/8/13, 12:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Mitt "skogstjärn".

**Malin**
1/8/13, 9:30 PM
#18

ÅÅ vad mysigt du har ju naturliga =)) vart bor du ? har du fisk i ??=)

Ha de göttCool www.123minsida.se/Familgen Snygg

[T-Fia]
1/8/13, 10:07 PM
#19

Haha, nä, dom är inte naturliga utan anlagda men tack för komplimangen ;-) Jag bor i Norra Bohuslän, så Guldfisk kan övervintra men inte koien och jag har misslyckats med att få dom att klara sig i min kubiktank i källaren på vintern. Har väl iofs inte vart så ambitiös heller :-S Första koigänget fiskade skatorna dessutom upp ur dammen. Blev dyr skatmat det.

stosse
1/8/13, 11:38 PM
#20

t-fia vad mysigt!

Annons:
**Malin**
1/9/13, 5:42 PM
#21

#19 fasen va surt att fåglarna tog!!!! kan man inte spänna lite fisklina över =)))

jaha har du missliyckat med kojen i din tank sa du?

Ha de göttCool www.123minsida.se/Familgen Snygg

[T-Fia]
1/9/13, 5:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Nja, skator är nog smartare än hägrar. Dom sitter bredvid dammen och väntar på fisken… Jag HATAR skator. Hägrar med för den delen, men skator är ett otyg!

Ja, andra omgången av dom där jäkla koiarna. Vi hade dom först i en tunna i källaren, våran källare är sådär dumt 8-15 grader. Och eftersom dom inte går i dvala då så flyttade jag dom till en tank med doppvärmare. Men dom bara dog en efter en.

Inte nog med det, dom två svindyra gräskarparna, dom var så jäkla vilda som dom begick självmord och hoppade ur tanken! Gräskarparna skulle vara på tillväxt i findammen eftersom vi har en stor naturdamm som växer igen helt av gäddnate och kaveldun.

Sedan hade jag sommaren ´11 ett par koiar som jag på vinst och förlust lämnade ute i dammen. Det var ju en av dom mildaste vintrarna på länge men dom var då försvunna på våren medan guldfiskarna både var fler och fetare. Så jag är nog inte tillräckligt ambitiös för koikarp.

En till bild på den jag kallar "findammen". Det är en pump som pumpar upp vattnet på berget så det blir ett vattenfall ner. Men i somras blev det så mycket svävalger så jag får nog kanske investera i ett filter också. Jag har inget emot grönt vatten men jag såg inte guldfiskarna en gång på hela sommaren.

[T-Fia]
1/9/13, 6:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Och här är naturdammen. c.a 60 m2 yta skulle jag gissa på. Jag vet att man inte får, (den har inlopp och utlopp till andra vattendrag) men jag är allt bra sugen på att släppa i ett gäng fiskar där med. Dom skulle nog tycka att dom kom till himmelriket.

stosse
1/9/13, 7:03 PM
#24

oj haha kanske skulle läst det du skrev i #19…inte mysigt att skatorna tog fiskarna,utan dammarna ser verkligen underbara ut :)

blåsippa
1/9/13, 8:41 PM
#25

jag hoppas verkligen att du aldrig faller för ditt sug, även om jag förstår det!

[TheoA]
1/9/13, 10:30 PM
#26

Sätt i en låtsas häger så kommer det inga hägrar till dammen :P

Nightslime
10/8/13, 12:06 AM
#27

Min damm finns på trädgård ifocus där jag bloggar om hela projektet så jag länkar dit istället för att lägga en bild här.

http://tradgard.ifokus.se/discussions/4d71377cb9cb46222704f018-mitt-dammbygge

Annons:
Fiskälskare
4/5/14, 6:41 PM
#28

Hur gör ni med fiskarna på vintern?

mejamylove
4/5/14, 7:41 PM
#29

#28 Tar in dom och har i akvarie, eller om dammen är stor får dom övervintra :)

Fiskälskare
4/5/14, 8:21 PM
#30

Blir det inte is?

NiklasM
4/5/14, 8:25 PM
#31

som jag har förstått det, kan fisk övervintra ifall den inte bottenfryser, så i södra Sverige borde det inte vara ngt problem att låta fisk som går i dvala vintertid övervintra i dammen.

Fiskälskare
4/5/14, 8:28 PM
#32

Okej :)

mejamylove
4/5/14, 8:46 PM
#33

Det brukar vara cirka 4+ grader på bottnen av dammen om den är mer än en meter djup och då kan firrarna gå i dvala :)

Upp till toppen
Annons: