Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 2478 ggr
Mysisa
2012-02-21 16:23

Vad är det här? (snäcka

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade några mystiska snäckor i ett av mina akvarium, känner inte igen vad det kan vara, jag förstår inte varifrån dom kommer dom är pytte pytte små så dom är jätte svåra att få bild på.

Först är det en rund genomskinlig platt ring som jag antar hör till foten, innan för den runda ringen så ser man en avlång vit kropp med små tentakler på huvudet. Skalet är mörkt brunt/svart. Nu är skalet så litet att jag omöjligt kan se vad det är för form, känns mer konformat än på äppelsnäckor men inte så konformat som på sandsnäckor.

Jätte dålig bild, jag vet, men dom är mycket mindre än nykläckta äpplen så det är grymt svårt att knäppa kort på dom

minavitas.wix.com/kennel

Annons:
Mysisa
2012-02-21 16:25
#1

På kortet drar den ihop kroppen, den är mer avlång och smal när den sträcker ut sig

minavitas.wix.com/kennel

Soda2
2012-02-21 16:28
#2

Kan det vara samma som i denna tråden?

http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=3281089

[dynamitella]
2012-02-21 16:29
#3

Det är en toppig hattsnäcka :)

Mysisa
2012-02-21 16:30
#4

O vad sjutton kommer dom ifrån :/

Dags att googla o ta reda på om dom kan vara bra o ha eller om dom ska tas bort…

Kan försöka hitta rätt namn själv nu när jag vet vad folk kallar dom

minavitas.wix.com/kennel

[dynamitella]
2012-02-21 16:32
#5

Det är en Ancylus fluviatilis. Helt ofarliga. Blir inte större än några millimeter i akvarium. De äter alger och fiskmat. Förökar sig dock snabbt och är ganska fula, så det går bra att döda dem vid sikt :)

(de följer med växter och använt grus).

Jag har dem i alla mina akvarium :)

Mysisa
2012-02-21 16:34
#6

Synd att dom inte blir större, dom stora ser ju ut som halva musslor.

minavitas.wix.com/kennel

Annons:
[dynamitella]
2012-02-21 16:36
#7

#6

Ja, med den storleken är de ju lite onödiga tycker man. Det vore häftigt med en ordentlig en.

Mysisa
2012-02-21 16:42
#8

Alltid lika spännande att köpa nya växter, man vet aldrig vad man får med sig..

Eftersom dom blir så små får jag väl sätta karln på att avliva dom när han kommer hem. Tack för hjälpen

minavitas.wix.com/kennel

Upp till toppen
Annons: