Annons:
Etikettslöjstjärt-koi-guldfisk
Läst 2320 ggr
jonnson
2012-01-30 19:55

Kan fiskar sakna?

I torsdags dog min favoritfisk, efter att ha varit hängig och sjuk i kanske 2 veckor, (skapade en annan tråd där jag skrev om hans problem med simblåsan). Nu har dom två resterande honorna betett sig annorlunda sen Gustav Wasa (fisken hette så) dog.. dom ligger mest nära botten nu, förutom när dom får mat. Innan han dog var det minsann fart i karet, men nu är dom mest apatiska.. Kan det vara så att dom saknar honom? Eller att dom bara saknar att ha en hane i karet! Även om dom inte lekt, så kanske det blir en annan stämning i karet med en hane och två honor? Vad ska jag göra för att pigga upp dom igen, köpa en eller två nya fiskar, och se till att få tag på minst en hane? Det är för övrigt slöjstjärtar jag pratar om.

Annons:
tesselituss
2012-01-30 20:05
#1

Ja de kan nog minsann sakna varandra. skaffa en hane till eller sälj de du har är mitt tips!

Kram /Tess

jonnson
2012-01-30 20:48
#2

Sälja dom två jag har, för att köpa en helt ny grupp eller sälja för att inte ha slöjstjärtar alls? Bara nyfiken på vad folk tycker, och varför :)

[dynamitella]
2012-01-30 21:00
#3

Våra slöjstjärtar sörjer, eller vad man ska säga, om någon i flocken går bort.

Ett tag hade vi 4 av 5 som gick bort i bukvattensot. Den stora som var kvar ensam (med massa andra arter, men inte slöjstjärtar), blev hängig och deppig. Han åt knappt, och kom inte när man knackade på glaset längre.

Men efter att ha inhandlat 4 små bebis-slöjstjärtar till honom blev det fart igen!

Det beror på varför de förra fiskarna dog. Vet du orsaken? Det känns osäkert att köpa en drös till, och så kanske de också dör.

jonnson
2012-01-30 21:30
#4

Han fick problem med simblåsan. I slutet (när jag samlade mental kraft till att våga mig på någon sorts avlivning) så hängde han mest uppe vid utan, helt krokig i ryggen och med en skadad fläck i fjällen, tror det beror på att just den fläcken alltid var ovanför ytan när han låg så. När han var som sämst så åt han i stort sett inget alls.. Problemet med simblåsan kan kanske bero på att jag i början matade med flingfoder och att han kanske svalt luft. Annars är ju slöjstjärtarna, dom svarta framförallt, rätt sönderavlade (om man jämför med guldfiskarna) så han kanske hade ett fel som inte märktes när han var mindre.. Jag vet inte helt säkert varför han dog faktiskt. Men dom andra mår bra, förutom att dom "sörjer" just nu..

[Geekinblack]
2012-01-30 23:31
#5

Jag tror också att fiskar kan sakna varandra. Förut hade vi 4 Platy i ett akvarium med några andra fiskar av andra arter och det var 3 honor och 1 hane. Dom simmade bl.a med 3 små guldfiskar (som visserligen var små då men större än platy) och förmodligen så blev hanen stressad dels för att guldfiskarna var större och lite läskiga och dels för att han var ensam om tre honor och verkade inte ha orken att para sig med alla tre, så han bara la sig ner på boten och god en dag. Superkonstigt…

Iallafall så sörjde honorna jättemycket och blev helt "off" lixom å sen dog två av dom. Bara en hona kvar tillslut som vart deppig och ensam. Så vi köpte två honor till och två hanar så dom kunde dela på tre flickor och då jäklar vart det fart igen! Dessutom så kanske det kändes bättre för de nya hanarna att ha "backup" av varandra när guldfiskarna härjade ;) nu bor platysarna i mitt 375l och guldfiskarna delar på ett på ca 200 liter.

Vart en lång historia men kort sagt så tror jag att dom saknar varandra :') och om du vill fortsätta ha slöjstjärtar så tycker iallafall jag att du ska köpa en ny polare till dom :) om inte så borde du sälja dom till någon som har plats och redan har slöjisar :)

jonnson
2012-01-31 00:15
#6

Om jag köper någon ny slöjis så ska jag nog vara noga med att få tag på en hane iaf. Frågan är om jag ska "lura" dom genom att köpa en ny svart, eller om jag ska köpa på någon annan färg? Gustav Wasa var svart, sen har jag en svart och en orange kvar. Är lite sugen på en stålgrå eller brun..

Tanken är visserligen att så snart mitt 150-liters blir ledigt (någon gång i slutet på detta året har jag tänkt) så ska jag enbart ha slöjstjärtar i det. Har tänkt mig en av varje färg, ganska rent på rötter/stenar (har märkt att slöjstjärtar kan vara ganska klumpiga ibland, vill inte att dom ska skada sig) och en del växter, i bakre hörnen framför allt. Tanken är ju att det är fiskarna man ska titta på, inte karet i sin helhet. Men samtidigt tycker jag det känns elakt med såna som inte har något alls knappt i sina kar hos guldfisk/slöjstjärt eftersom dom tydligen inte bryr sig, eller för att dom äter på växterna. Nej, mina ska allt få ha växter dom får/kan äta på, och massa grönt att simma i :) Nu blev det iofs lite OT här, men men.. :P

Annons:
[Geekinblack]
2012-01-31 00:40
#7

#6

Hehe jag tror inte att dom blir "lurade" av en svart för jag tror att fiskar (precis som vilket annat djur som helst, även människor) kan se skillnad på sina kompisar. Om du vill ha en hane i en annan färg så tror jag att dom blir lika glada över en brun, grå, orange, eller vilken färg som helst :) spännande med en ny kompis i vilket falls om helst liksom.

Ja jag tycker också att dom kan få växter å annat till viss del (även om både slöjstjärtar och guldfiskar har en tendens att slita upp alla växter) särskilt iallafall en stor sten eller dylikt som dom kan vila bakom. Har läst att slöjstjärtar gärna har en "viloplats" för att komma undan strömmen eftersom dom är lite dåliga simmare.

Upp till toppen
Annons: