Annons:
Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 8002 ggr
Amelida
2011-11-15 16:42

Optimera för scalar ägg??

Är det någon som vet hur man kan optimera vattnet och omgivningen om man vill att scalarerna ska kunna få ungar?

Mina scalarer har för första gången fått ägg och jag tror inte dem kommer klara sig denna gången.

Men hur gör jag nästa gång för att optimera för dem?

MVH Amel

Annons:
[dynamitella]
2011-11-15 17:36
#1

Om du ska prova odla, så odla ordentligt med ett etablerat par, i ett odlingskar, och flytta sen tillbaks föräldrarna när yngelna är stora nog.

Det går inte att få ungar utav ett par i ett akvarium med andra invånare :) Om ditt par dessutom blev odlade hos en större uppfödare, är chanserna att de någonsin kommer kunna föda upp sina egna småttingar ytterst små.

MEN prova på! Här är en länk som kanske kan hjälpa :)

http://articles.aaquaria.com/articles/3/1/Breeding-Angelfish/Breeding-Pterophyllum-Scalare-Angelfish.html

tesselituss
2011-11-15 19:17
#2

skaffa en odlingskon med galler runt om, så kan de nog gå bra, och som sagt, en egen odlingsbalja.

:)

Kram /Tess

MarieEriksson
2011-11-15 20:38
#3

Jag flyttade rommen till annat kar.

Amelida
2011-11-15 21:05
#4

Men flyttar jag äggen till ett annat kar så vem ska då putsa på dem och ta hand om dem? Och hur gör man om de skulle kläckas osv?

tesselituss
2011-11-15 22:20
#5

Om du inte flyttat med föräldrarna får du ju göra en artificiell odling. dvs föda upp dem sj. ha mytelene blue så inte rommen möglar. Men de e mkt jobb…. Lättare o flytta paret dit med så får de försöka göra sitt jobb.

Kram /Tess

tesselituss
2011-11-15 22:23
#6

Borde gå till ungefär så här; http://www.diskusforum.se/viewtopic.php?f=75&t=1377

Kram /Tess

Annons:
MarieEriksson
2011-11-15 22:23
#7

Du som får ta hand om dom då.

Googla Scalare odling. Jag hittade den infon jag behövde.

Det va väldigt kul att se ynglen växa.

LYCKA TILL!!! Glad

idaaforsling
2011-11-16 15:31
#8

Det finns alltså ingen förhoppning att scalarer ska lyckas driva upp yngel i ett kar med övriga invånare?

Om man kanske flyttar ynglen till ett eget akvarie efter att dom kläckts?

tesselituss
2011-11-16 15:41
#9

De lär nog ej hinna kläckas innan de blir mat. o hinner fu flyta dem måste du räknat ut när de e nykläckta så du hinner kläcka artemia till dem då de e vad de äter som bäbisar!

Kram /Tess

idaaforsling
2011-11-16 15:52
#10

Har ett par som lagt ägg flera gånger, men det är alltid dem själva som äter upp äggen då de är vädigt bra på att vakta från de andra fiskarna, de har dessutom sitt revir i ett "instängt" hörn av akvariet så det kan bara komma nadra fiskar från ett håll.

tesselituss
2011-11-16 16:21
#11

Ja de brukar vara så innan de vet hur de skall göra!

Kram /Tess

Amelida
2011-11-16 23:11
#12

Mina scalarer lyckades skydda äggen helt perfekt från de andra invånarna. Men äggen ruttnade tyver :(

Som sagt dem behöer nog lära sig hur man tar han om äggen.

Kiyona
2011-11-17 02:35
#13

hur pass stora odlingskar behövs det för scalarer? De tar ju mycket plats!

mina förra scalarer som nu är såldsa la ägg gång på gång men flyttade dem aldrig till ett eget kar då det största alternativet var 54liter och kändes litet för dem och alldeles för grunt….så det karet blev odling kar för mitt 3färgade Platy projekt istället ^^ (blåa m prickar, orange rygg, med svarta fenor samt tuxedos med likadan teckning….de blev riktigt fina när 4 generationen kom!)

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Annons:
tesselituss
2011-11-17 09:07
#14

Odlingsbalja på på 100-150 liter ungefär.

Kram /Tess

HANS.SODERSTROM1@COMHEM.SE
#15

VART FÅR JAG TAG PÅ MYTELEN BLUE

[dynamitella]
2018-05-20 14:11
#16

Ingen aning, men alkottar funkar likadant och är gratis :)

Upp till toppen
Annons: