Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 8968 ggr
M@lo
2011-09-28 21:17

Bukvattensot?

Hej, nu var det det här med bukvattensot igen Rynkar på näsan

Jag har 2 platysar, en hona och en hane. Och jag misstänker att dom har bukvattensot. när de äter spottar de ut maten igen och honan är väldigt tjock. Jag vet inte om det har med bukvattensot att göra eftersom vi fick platyyngel förra veckan. och hon kanske inte har fött alla än…??Men de är i alla fall inte lika pigga som vanligt heller.

Mollysarna ser ut att flåsa. men förut åt de. Två fiskar har dött sen jag startade akvariet. en troligen pga stress och den andra (senaste) troligen pga bukvattensot eller så, eftersom den var uppsvullen och flällen stog ut.Båda var platysar.

Gjorde ett vattenbyte på ca 20% idag och hade i lite salt från djuraffären. (de sa att de var bra för mollysarna?)

Tänkte köpa medicin imorgon (waterlife Octozin?) och undrar också om jag ska medicinera alla fiskarna i karet. om inte, hur ska jag göra då?

Tacksam för snabbt svar!!

Mvh

M@lo

Annons:
[Sarah E]
2011-09-28 21:32
#1

Hej!

Låter som bukvattensot tycker jag. De fiskar som har svällt upp är nog bortom all räddning tyvärr. Men jag tycker du ska behandla hela karet. Jag gjorde det på mitt kar med octozin. Det är enkelt och det står på burken hur du ska göra.

Kanske att du borde avliva din tjocka platyhona…och medicinera så fort som möjligt resten.

Hoppas det går bra!

M@lo
2011-09-28 21:45
#2

Tack för ditt snabba svar!

Eftersom jag inte vet om platyhonan har yngel i magen så kanske jag ska låta den leva..? Jag vet inte för den har inte utåtstående fjäll. Iaf ska vi nog köpa medicin på fredag. (hoppas inte att det är försent!)

Så medicinen kan inte skada friska fiskar?

Tack!

Mvh

M@lo

[Tassy]
2011-09-28 22:07
#3

Om jag fattar rätt så är karet nystartat? Kolla nitritvärdena eftersom fisken flåsar.

M@lo
2011-09-29 16:14
#4

Hej,

Ja karet är nystartat. Jag undrar om det är farligt för dom andra (kanske friska?) fiskarna i karet om vi medicinerar hela karet..?  T.ex. Mina två malar, en ansictrushane och en annan som mer ser ut som en väldigt liten plecomal men kanske är en ansictrus hona (eftersom den inte har skäggtömmar på nosen?) jag vet inte säkert.

Tacksam för snabbt svar (så att vi kan medicinera Flört )

Mvh

M@lo

M@lo
2011-09-29 20:36
#5

Hej,

djuraffären hade inte någon medicin mot bukvattensot :(

platyhanen är väldigt hängig. platyhanen och honan spottar ut maten och en av mollysarna också. det ser ut som om vi får beställa waterlife octocin från internet. ska vi behandla fiskarna i karantän då?

Mvh

M@lo

[Tassy]
2011-09-29 21:39
#6

har du kollat nitriten än?

Annons:
[Sarah E]
2011-09-29 21:45
#7

Jag skulle behandla hela karet om jag var du. När jag behandlade hade jag både yngel och en snäcka i karet och det var inga problem. Det enda man ska akta sig för är att släppa ner tabletten ovanpå ryggradslösa djur, alltså typ snäckor o dyl. Vet ej varför, men å andra sidan ska det väl mycket till för att lyckas pricka en snäcka ;)

Iaf skadas varken friska djur eller växter och den tar inte död på de goda bakterierna. Balansen i mitt kar påverkades inte alls.

Men som Tassy säger, kolla nitriten också.

Hoppas du får tag i medicinen :)

M@lo
2011-09-30 14:10
#8

Jag har kollat nitriten och det finns nästan ingen nitrit alls i vattnet.

Igår kväll beställde vi waterlife octocin från "flodströms akvarietillbehör" hoppas att de har snabb leverans! eftersom platyhanen och en av mollysarna "står stilla" och flåsar! :(

Finns det något jag kan göra nu, sålänge som jag inte har medicinen?

Mvh

M@lo

[Sarah E]
2011-09-30 16:53
#9

Vattenbyten, mellan 10-20% var dag. Rätta mig någon om det är en dålig idé!

När du väl medicinerat ska du inte göra vattenbyten förrän efter 8 dagar, men det står på burken.

M@lo
2011-09-30 17:25
#10

Har ett 100 liters akvarium och har nu gjort ett vattenbyte på ca 15 liter. Är orolig att medicinen inte kommer i rätt tid. och tycker att det var lite konstigt att de inte hade NÅGOT mot bukvattensot..?

Aja, jag får vänta och se hur det blir och göra små vattenbyten varje dag.

tack för alla tipps!

Mvh

M@lo

M@lo
2011-10-02 13:35
#11

Har nu köpt Octozin och haft i 4 tabletter (100 liters akvarie).

Löste upp tabletterna först i lite akvarium vatten. sen hade jag i Octozinet och nu ligger det små vita smulor överallt på växterna mm. ??

Min fråga är: Ska jag mata fiskarma under medicineringen? och: ska jag ha i 4 tabletter varje dag under dessa 3 dagar? Och hur snabbt hjälper medicinen? alltså hur lång tid tar det innan man ser någon förändring?

tacksam för svar!

Mvh

M@lo

[Sarah E]
2011-10-02 18:25
#12

Du ska ha i 4 tabletter varje dag under tre dagar. Om jag minns rätt så räcker en tablett till 25L. Och ja, det ser mysko ut med vitt smul överallt men det är som det ska. Men jag tror inte du behöver lösa upp dem innan. Pluppa ner dem som de är bara då är risken mindre att de hamnar på nån snäcka, om du har några :)

Vet inte när du ser resultat, men på några dagar borde det bli bättre. Visst står det på burken att man kan göra vattenbyte efter 8 dagar om man vill. Det kan ju vara så att 8 dagar är vad det tar att få full effekt av medicinen och därför ska man inte byta nåt vatten innnan dess.

Meddela gärna hur det går för dina små firrar! :)

M@lo
2011-10-05 16:37
#13

Sådär ja! Nu har jag medicinerat karet i 3 dagar och t.ex den platyn som var "hängigast" är nu jättepigg(som vanligt). SkrattandeEn av mollysarna är fortfarande lite slö men jag läste att det kan ta upp till 7 dagar innan man kan se om de är friska. De äter också nästan lika bra som förut.

"bara" en neontatra har dött ( den låg på golvet under akvariumet!!! hur kan det ha gått till? den var alldeles uttorkad. Foten i munnen Och ett yngel har dött. Än så länge.

En fråga: ska jag vänta i 3 dagar nu och sen (på lördag) göra ett vattenbyte? i så fall hur mycket ska jag byta?

Tusen tack för all hjälp! Skrattande

Mvh

M@lo

Annons:
[Sarah E]
2011-10-05 17:55
#14

Så roligt att höra att de mår bra! GladTetran måste ju ha hoppat ut väl. Kanske tyckte medicinen smakade äckligt Flört Nä, skämt åsido. Om det har gått 8 dagar på lördag så kan du göra ett vattenbyte, men det är inte nödvändigt just för medicinens skull. Men har det gått 8 dar så kan du göra ett "vanligt" vattenbyte så att säga. Jag vet ju inte hur mycket du brukar byta men gör som vanligt skulle jag säga.

Roligt att kunna hjälpa till! Oftast är det tvärt om i mitt fall Skrattande alltså att andra måste hjälpa mig.

M@lo
2011-10-08 18:07
#15

hej!

några av ynglen har dött också, men annars lever alla andra.

Men en av mollysarna simmar konstigt, den liksom simmar på sidan, och mer ålar sig fram. den håller sig också mer till bottnen. ryggfenan är slapp.

vad skulle det, kunna vara? :S

M@lo
2011-10-10 16:17
#16

Hej! (igen)

Vi avlivade mollyn idag, den kunder inte simma längre :( så det var nog bäst så.

de andra fiskarna ser lite hängiga ut Foten i munnen, en av dom spottar ut maten ibland. Jag kanske ororar mig alldeles för mycket Obestämd. Men jag har en till fråga:

Hut gör ni om ni ser något tecken på att en fisk är sjuk/hängig eller helt enkelt inte är som den ska vara. man kanske läser om vad det skulle kunna vara för någon sjukdom och så, men om man inte kommer fram till någon förklaring varför fisken är så hängig, inte äter osv. ?? vad gör ni då?

Och ska jag medicinera något mer med octocin eller så? jag gjorde ett 25% vattenbyte i lördags och fiskarna blev kanske lite stressade av det, men nu har de lugnat ner sig.

Mvh

M@lo

[Sarah E]
2011-10-10 17:17
#17

Knepigt. För egen del blir jag lätt övernojig när fiskarna blir dåliga på nåt sätt och då tror jag man tenderar att leta efter fel, om du förstår vad jag menar…kanske man ser saker som inte finns.

Det är ju ganska troligt att de blev stressade av vattenbytet, speciellt med tanke på att de också varit sjuka. Medicinering kan ju också  i sig vara stressande.

Jag vet inte vad som kan vara på tok men det kanske tar ett tag innan de  kommer igång med ätandet igen?

Jag skulle nog bara avvakta. De är ju inte dödssjuka om jag uppfattade dig rätt. Du kan ju undvika frysmat kanske, eller "kraftig" mat. Mina endlershannar dog av det (tror jag var orsaken, eftersom de blev sjuka dagen efter att de fått sån mat) efter att jag hade behandlat bukvattensot i mitt kar. OBS! Detta är bara min helt okvalificerade gissning. Om det är helt tokigt så rätta mig någon!

Hoppas verkligen det går bra för dig. Hör av dig här igen så vi får veta hur det går :)

Upp till toppen
Annons: