Annons:
Etikettårstidsfisk-killis
Läst 3842 ggr
[TheoA]
2010-10-25 22:56

Killi?

Jag vill veta lite om fisken killi!

Jag ska ha ett akvarie med räkor och snäckor och då har jag sätt att det är många som rekomenderar killi tillsammans.

1. Är det en lättskött fisk?

2. Visst kan den bo i 30 liters? 3. Jag tänkte köpa på Akvarielagret, jag har sett på deras lagerlista att dom har massa sorter, Finns det nån killi som ni rekomenderar?

4. Dom äter väl vanlig fiskmat?

Kommer säkert på fler!

Annons:
fiskargrabben
2010-10-25 23:13
#1

1.Det ska väll vara hyfsat svåra men inte helt säker.

2.Dem kan bo i 30 liter.

3.Har ingen som jag precis " Rekomenderar"

4.vad är "vanlig" fiskat menar du flingfoder eller? =)

Mixidoo
2010-10-26 01:47
#2

Killis är en grupp fiskar, inte en art.Det är inte de mest lättskötta fiskarna men mycket intressanta.

En del killis behöver större akvarium än 30 liter, det går inte att säga generellt. Du behöver läsa på och lära dig mer om den art du väljer. Många killis är parbildande och hannarna kan vara mer eller mindre aggressiva.

De äter flingfoder och frysfoder men många arter är köttätare och behöver levande foder, t ex moina eller artemia som du i så fall måste odla.

Det låter på dina frågor som att du behöver läsa på och lära dig mer om killis innan du köper några, men det lönar sig alltid att ha ordentilga kunskaper INNAN man köper nya fiskar.

kent
2010-10-26 12:22
#3

ska du ha killis ska du åka till södermalms akvarieäffar. det är janne wester som driver den…en av dom bästa i sverige på killis…jag tror du kan hitta 200 olika sorter hos janne.Skrattande

CaithSith
2010-10-26 16:31
#4

Janne kan också svara på alla dina frågor samt ge dig en mindre föreläsning om allt du vill veta(och inte veta). Flört

kent
2010-10-26 16:40
#5

just det du får inte ha bråttom om du åker dit Skrattande han kan prata han Flört

[TheoA]
2010-10-26 19:26
#6

#1 Ja jag menar t.ex. Flingfoder, Artemia och frystfoder.

Jag har planerat att åka upp till stockholm på höstlovet, då ska jag absolut besöka jannes butik!

Jag har sattit upp lappar i orten om att jag söker billiga små akvarium, för jag ska börja "småodla" Äppelsnäckor, räkor och dvärgklogrodor.

Jag ska också köpa ett nano akvarie på 30 liter med dom "finaste" Räkorna och ha i vardagsrummet, Jag tycker dom är så vackra!

#2 Okej, jag ställde dom här frågorna här för att jag ville ha svar på dom :) För att jag inte hade hittad nån "bra" Artikel nånstans på nätet.

Annons:
[TheoA]
2010-10-26 21:27
#7

Varför har han inte upptaderat sidan sedan 2009 ?

[TheoA]
2010-10-26 21:35
#8

#7 Då menar jag ju förstås listan med vilka fiskar han har … ;]

CaithSith
2010-10-26 21:39
#9

#5 Haha jaavisst.. Minns en gång för några år sedan när jag skulle med tåget till Dalarna och skulle köpa fisk av honom innan.. Vi fick springa genom hela söder och t-centralen efteråt Tungan ute Men man kan ju inte klaga på hans kunskaper iaf :)

#7 jag skulle gissa på att han inte haft tid eller så. Men hans butik är ju öppen iaf, du kan ju gå dit och fråga :) Tror inte han spenderar så mycket tid vid datorn

[TheoA]
2010-10-26 21:57
#10

#9 Näe gå ska jag nog inte göra, jag ska nig ta reda på vilken fisk jag vill ha, sen så ska jag ringa ;)

CaithSith
2010-10-26 22:07
#11

Hehe aa det kanske är bättre ;)

Men å andra sidan, ett sätt att ta reda på vilken killi du vill ha är ju att gå dit och kika Flört

[TheoA]
2010-10-26 22:25
#12

#11 Då måste jag åka tåg 10 mil ;)

Upp till toppen
Annons: