Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 5839 ggr
Nikka
11/29/10, 12:53 AM

Protozin - Dosering

Är det någon som använt Protozin någon gång?
Jag förstår nämligen inte hur man ska dosera den… flaskan är på 60 ml och karet är på drygt 170-180 liter.

Hur mycket skia jag droppa i respektive dag?

 

Annons:
TccT
11/29/10, 1:20 AM
#1

Det står ju på flaskan och en papperslapp med info om Protozin. Det är i alla fall samma mängd varje dag.

Har använt Waterlifes mediciner som till exempel Protozin om behövt någon gång

Nikka
11/29/10, 1:25 AM
#2

Jag vet att det står på flaskan och i bruksanvisningen, men det är just den jag inte förstår något av…
Det står Dosering - 60ml: 1 droppe per liter varje dag 1,2,3 och 6.

Menar de att jag ska droppa i 280 droppar varje dag?! Saa man stå och räkna 280 droppar liksom…

Är det "farligt" om man råkar ge för lite den första dagen och rätt mängd resterande dagar?

 

TccT
11/29/10, 11:23 AM
#3

Det står inget om hur många ml Protozin som behandlar så många liter vatten? Då är det bara att ta sånt där måttsats som brukar vara med fyra stycken i olika mängd. Glöm inte att skaka flaskan först så det blandas i den. Undrar om inte en del glömmer det. På en lapp jag hittade nu står det 1ml/15liter vatten. Då blir det 10ml Protozin till 150liter vatten. Men kan ju vara annan dosering på nya flaskor så kolla om inte det står det om ml/liter vatten på pappret eller flaskan.

Tänk på att det färgar så undvik att få på fingrar eller spilla.

oh-la
11/29/10, 12:42 PM
#4

eller så gör du såhär. du tar ett mått där du kan se mindre mått. ta reda på hur mycket 10 droppar är i ml. gångra det med akvariets storlek så vet du ju fortsättningsvis hur mycket du ska ha :) då slipper du i alla fall droppa 180 droppar varje dag. alternativet är ju att du sätter dig och droppar 180 droppar i en burk, gör ett streck vid ytan i burkan så kan du fylla den dit de resterande dagarna. då behöver du i alla fall inte droppa 180 droppar i 4 dagar :P

Upp till toppen
Annons: