Annons:
Etikettdammar
Läst 4747 ggr
Jamie+Engla
2012-07-24 16:54

vad för mat till axolotl bebisar!? hjälp!

Jag har två Axolotl i ett akvarium och kan hur de fungerar och så. Men jag är hos en vän och hon har en damm som hon inte har fiskar i. Men vi såg en liten fisk i dammen och fiska upp den för att se va de var för något. Jag tycker de ser ut som Axolotl yngel/bebisar och jag undrar vad skulle man kunna mata de med..? De är 1,5-2 cm stora. Jag ska ta hem de tre små ungarna jag hitta i ett litet akvarium och se om de verkligen är det. Är det de blir jag superlycklig! Vad skulle man kunna mata dem med? Detta är spänande! :P

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Annons:
sallad
2012-07-24 17:05
#1

Det är nog salamander yngel du hittat, släpp tillbaks dem snarast. :)

-Rasmus 🌈

sallad
2012-07-24 17:06
#2

Det är 0,00% chans att det är Axolotl bebisar som du hittade i dammen. Om hon inte har axoloter i den såklart.;)

-Rasmus 🌈

Jamie+Engla
2012-07-24 17:08
#3

De ser exakt ut som mina Axolotl med gälar och den svansen! Skickar bild senare.

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Jamie+Engla
2012-07-24 17:15
#4

Chansen finns där för växterna man köper från de stället har Axolotl bland dammväxterna.

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

sallad
2012-07-24 17:16
#5

Ja. Salamander yngel ser ut som axolotler sina första dagar i sitt liv. Dom har samma öron osv.. Axolotler kommer från mexico (!) det är 0,00% chans att det är det :P

-Rasmus 🌈

sallad
2012-07-24 17:19
#6

#4 det kan ju vara, men är dammen ute?

-Rasmus 🌈

Annons:
sallad
2012-07-24 17:19
#7

Hittade en bild på större salamander yngel. Är det en sådan här du hittat? http://www.azote.se/index.asp?q=Caudata&id=21357&p=6

-Rasmus 🌈

Jamie+Engla
2012-07-24 17:36
#8

Nästan.. Ögonen och ben/fötter är helt fel. Vad kan man mata de med då? Om de e de.

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Jamie+Engla
2012-07-24 17:37
#9

Ja den är ute

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

theraphosa
2012-07-24 17:44
#10

Kan folk sluta ta in salamandrar! Fattar inte hyssteriiin. Låt djuren i de fria vara.

Och sen NEJ de finns inte axoloter i sverige, hade du vetat vad en axolot va hade du inte äns fått för dig att de va de du hittat ute. Snälla menniskor som plåckar på sig djur utefrån, LÄS PÅ. Blir så läss när jag ser alla dessa trådar……


[deen]
2012-07-24 17:57
#11

#10 Förstår att du vill djurens bästa, men det kanske inte skulle skada att försöka vara lite trevlig?

theraphosa
2012-07-24 18:01
#12

#11 jag sa bara vad jag tycker om saken och jag va ju inte otrevlig iaf och tänker inte vara smörig heller. Bara ren och skär ärlighet, inget illa menat.


[deen]
2012-07-24 18:08
#13

#12 Det är lugnt, jag har inte rätt att vara nån sorts polis här! Tyckte bara att tonen var lite hård, alla kan ju inte lika mycket om djur.

Annons:
theraphosa
2012-07-24 18:14
#14

#13 haha jag får vell göra massa smilisar eller nått så folk slipper tro att jag är så jävla bitter :P Eller så får folk sluta se allt så sjukt neggativt och elakt hela tiden. Possitivitet är aldrig fel.


Eldsjärten
2012-07-24 18:15
#15

De är okej om hon tar tillbaks dom till dammen:) Där dom var från första början;)

[deen]
2012-07-24 18:26
#16

#14 Jo, lite så jag menade, det är aldrig fel att vara lite positiv! Men bitter skrev nog aldrig. Flört

plutopellis
2012-07-24 18:34
#17

#10 håller med dig helt och hållet.

Jamie+Engla
2012-08-02 15:00
#18

Fråga om de gick och inte att jag skulle. Jag lät de vara, ville bara veta vad de var för ngt först.

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Emelie
2012-08-03 01:29
#19

Man får ta in salamanderyngel för att studera dessa och hjälpa dem växa upp. Kravet är dock att de ska återföras till platsen där de hittades när de blivit fullvuxna.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

[dynamitella]
2012-08-03 02:09
#20

#19

Bifoga gärna lagen som tillåter detta. Jag har nämligen läst precis tvärt om. Inga kräl/groddjur får tas till fånga. Endast de i forskningssyfte är tillåtna, och då måste man ha speciella tillstånd av länsstyrelsen och jordbruksverket.

Det vore spännande att ta in grod/salamanderägg och se dem utvecklas. Men ja, jag är 100% säker på att det är olagligt.

Annons:
godisgrisen
2012-08-03 10:10
#21

#19 Man fick det förut ja men numera sen många år är det olagligt.

Man får inte flytta fridlysta djur.

Förövrigt så klarar de sig bättre i naturen och behöver ingen hjälp att växa upp. ;-)

Emelie
2012-08-03 16:09
#22

Ni har fel! Lagen säger såhär:

Först säger lagen såhär:

"6 § I fråga om sådana vilt levande kräldjur, groddjur och ryggradslösa djur
som anges i bilaga 2 till denna förordning är det förbjudet att i den omfattning
som framgår av bilagan
1. döda, skada, fånga eller på annat sätt samla in exemplar, och
2. ta bort eller skada ägg, rom, larver eller bon."

Efteråt kommer undantag för dessa regler:

"11 § Trots förbudet i 6 § får i fråga om kopparödla, mindre vattensalamander,
skogsödla, vanlig groda, vanlig padda och åkergroda
1. ägg (rom) och larver (yngel) samlas in, om
a) det sker i liten omfattning för studie av äggets eller larvens utveckling
till djur,
b) det insamlade materialet eller, när det har utvecklats till djur, djuret
snarast återutsätts på den plats där materialet samlades in, och
c) insamlingen inte har något kommersiellt syfte, eller
2. enstaka exemplar tillfälligt fångas in för studie, om exemplaret inte
flyttas från den plats där det fångades och snarast släpps tillbaka på den platsen"

Länk

Här står det också.

http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/978-91-620-8369-4.pdfv

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

[dynamitella]
2012-08-03 16:19
#23

Det var ju.. upplysande. Att varken jag själv eller theraposa (som har bra koll på läget) hittade detta förut förvånar mig. Jag har bara lyckats hitta info som motsäger var du nyss länkade till.

Men däremot är detta från 2007. Alltså fem år gammal information. Det kan väl ha ändrats?

Förresten så vore det bra om du startade en ny tråd om det, där alla kan komma med sina lagar som kanske motsäger de andra. Jag påstår inte att du har fel, utan att det är bra att ha dokumenterat för framtida bruk. Lika så kapas inte tråden här mer än nödvändigt :)

Jag hoppas innerligt att det är lagligt, som dina länkar påstår, då det vore jätteroligt att få ta in rom eller yngel och studera.

Mvh

Emelie
2012-08-04 17:07
#24

Ja, jag blev själv förvånad när jag hittade detta då jag trodde det var högst förbjudet att göra så.

Men som du säger, lagen är 5 år gammal och kan ha ändrats. Jag får ta och leta efter en ny uppdatering om det finns :)

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

theraphosa
2012-08-05 14:31
#25

#23 Haha, aa jag har inte hafft tillgång till data så har suttit med mobilen därför har jag inte pallat skriva så mycke =)

Men för några månader sen så disskutera vi de här i reptilforumet och vi kom fram till att lagen känns luddig då den säger emot  sig själv. Men aa om man läser den sissta delen så står de ju vilka arter man får ta in under observation/studie och de kan man ju tolka som att i utbildnings syffte så får man ta in dem. Och sedan när de blivit stora så måste man släppa ut dem. Man studerar alltså dess utväckling. Jag tolkar de som att man ej ska plocka in dem som husdjur.


Upp till toppen
Annons: