Guppy som ligger på botten och cynobakterier
Hej, som några kanske redan vet så har jag cynobakterier i mitt akvarium sen ett tag tillbaka.
Jag har mörklagt akvariumet 2 gånger men ingen utav gångerna har funkar så har endast plockat bort manuellt i någr veckor nu då det varit så lite vilket har funkat hyfsat.
Men igår märkte jag att en av minna Guppy honor verkade må lite dåligt och simmade på stället ofta. (Har 4 st, en hane och 2 honor i ett 70l akvarium)
Idag märkte jag att hon låg på botten ibland men var ändå uppe och simmade ibland
Hon åt inget idag men åt igår.
Köpte henne i djuraffär för bara några få månader sedan och vet om att guppysar där ifrån inte lever länge. Men undrar ändå om det finns något att göra så hon mår bättre och sen funderar jag på om hennes mående kan ha något med cynobakterier?
En annan fråga är om det funkar att andvända medel till cynobakterier för har hört att det tar bort det mesta men inte allt och eftersom mörkläggningen inte fungerade och jag vill helt inte göra en omstart känns det som att det skulle underlätta det mesta försvann. Vill fiskarnas bästa
Började för en vecka sedan byta 10 liter varje vecka istället för 20 liter varannan vecka är det bra? Har minskat ner på mattningen för att få bort cynobakterier och häller nu mera i 3,5 ml utav Easy start och 3,5 ml profito varje vatten bytte istället för 7 ml utav båda. Kan man göra så eller ska jag hälla i 7ml vid varje vatten bytte trots att jag byter endast 10l?
Förlåt för så många frågor och lång text men är jätte tacksam för alla svar jag får här😊
Troligtvis är det dags för guppyn att vandra vidare, butiksguppy lever max några månader, om du har tur.
Det finns et medel som heter Blue exit, men det tar inte bara död på cyanon, utan det tar död på alt annat i akvariumet också.
Om jag vore du, så skulle jag tömma allt och sanera akvariumet ordentligt. Kasta all inredning och grus/sand, koka filtren (eller byta ut filtermaterialet) och köra en total nystart på akvariumet.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Hittade tyvärr honan död imorse😢😔
Men hittade också ett yngel imorse så vet inte riktigt nu hur jag ska göra.
För jag har 9st yngel i ett eget 33l akvarium, dom är ungefär 2 månader.
Men det var väldigt svårt att få upp dom så vill nog helst ha kvar det nya i det stora akvariumet.
Men isåfall hur rengör man akvariumet när man har små yngel i liksom kan ju inte slamsugabotten för då kan jag ju råka suga upp ett yngel.
Och hur matar man dom isåfall äter inte dom stora fiskarna upp all mat?
Men också hur gör jag med cynobakterierna, kan ju inte göra en omstart när jag har yngel i akvariumet kan jag testa mörklägga igen trots yngel i akvariumet isåfall hur ska jag göra för att lyckas denna gång med mörkläggning.
En annan fråga är att jag endast har 3 stycken stora fiskar nu och det är väll för lite så ska jag köpa fler. Vill helst inte köpa från någon djuraffär då alla minna dött men hittar ingen privatodlare. Vet ni vart kan man hitta privatodlar
Om du vill få bort cyanon, så är det bästa i nuläget att tömma hela akvariumet, göra rent det ordentligt invändigt, även fogarna och byt ut både bottensubstrat och annan inredning.
Använd bara levande växter, det hjälper till att hålla en bra vattenkvalitet
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Förstår hur du tänker men vågar liksom inte göra en omstart då mina fiskar jag har nu är så känsliga och nu har en till hona börjat må dåligt så känns inte riktigt som en bra idé i nuläget.
Men efter att läst på tror jag att jag vet varför mörkläggningen tidigare inte funkat så kan jag göra om en mörkläggning fast denna gång på ett bättre sätt eller är det dåligt för ynglerna för vill att så många som möjligt ska överleva
Sen undrar jag hur man rengör ett akvarium när det finns små yngel. Känns som att dom lätt blir stressade eller kanske att man råkar suga upp en när man slamsugare botten, men rengör man som vanligt ändå. Och är det farligt för ynglerna om det finns cynobakterier i akvariumet
Cyano är en bakterie, så den försämrar vattenkvalitén. Det kan vara därför dina fiskar mår dåligt. Har du kollat Nitrit ?
Varför tror du att mörkläggningen inte fungerade ? Prova igen om du tror att det kan bli bättre. De är inte farligt för fiskarna med ett mörkt akvarium några dagar.
Du rengör som vanligt, ynglen brukar hålla sig borta när man rotar runt i akvariumet. Men du kan ju kolla om det inte kommer ram nån nyfiken rackare som vill kolla vad du gör.
Alla fiskar kan bli stressade, mer eller mindre, när man håller på och grejar i akvariumet.
Cyanobakterien är väl egentligen inte farlig för fiskarna i sig men, som jag skrev här ovan, det är en bakterie så den försämrar vattenkvalitén som ju i sig inte är bra för fiskarna.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Japp har kollat nitrit och det fanns inget.
Jag tror inte det har fungerat för jag kollade in i akvariumet under tiden det var mörklagt för att kolla till fiskarna och sen att jag andvände ljusa handdukar istället för mörka och att jag inte rengjorde direkt efteråt
Okej vad bra då rengör jag som vanligt fast har lite extra koll😊
Okej då kanske det är därför minna fiskar inte mått/mår så bra får hoppas att det fungerar med mörkläggningen denna gång så inte fler fiskar börjar må dåligt
#6: Använd svarta sopsäckar.
Jag täckte hela akvariumet med sopsäckar och öppnade ingenting på tre dagar.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Idag tänkte jag ta bort mörkläggningen men är det något man behöver tänka på tex att rengöra direkt efteråt?
Hej tog bort mörkläggningen idag, men tyvärr funkade det inte😔
Vet inte riktigt hur jag ska göra nu eftersom jag inte vill göra en omstart när jag har endast en vecka gamla yngel i akvariumet. Har någon några tips eller idéer på vad jag ska göra nu?
Det verkar inte fungera med mörkläggning. är du säker på att det är helt ritt för ljus överhuvudtaget i akvariumet ? Det kan inte komma in ljus någonstans ifrån, eller om ljus tränger igenom materialet du använder för mörkläggningen ? Använde du sopsäckar ?
Om detta inte ungerar, så återstår antigen Blue Exit, vilket troligtvis tar död på allt annat i akvariumet också, inklusive ynglen, eller en omstart. Med en omstart så kan ynglen klara sig.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Jag var och pratade med djuraffären idag, dom tipsade om något medel som hette blue exit om jag minns rätt. Dom sa att det var helt ofarligt för fiskar men sa inget om yngel. Dom sa även att det inte fick bort allt men mycket vilket skulle passa för mig. Är det sant det dom sa och om det är farligt för ynglen funkar det att plocka upp dom i ett separat akvarium och stoppa ner dom igen när mycket cynobakterier försvunnit?
Blue exit tar död på allt, även de goda filterbakterierna. Osäker på hur yngel påverkas av det, men jag skulle inte chansa.
Det är säkrare för ynglen att du isf flyttar dem till ett annat akvarium och kör en omstart.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI