Annons:
Läst 189 ggr
E
2023-07-04, 15:08

Hjälp guppy yngel!!!

Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Imorse upptäckte jag ett yngel så startade ett litet 33l akvarium och tog vatten från det stora akvariumet sedan flyttade jag över ynglet, några timmar senare hittade jag 2 till så flyttade över dom med det är alla jag hittat men det konstiga var att ingen fisk har verkat gravid

Men nu undrar jag ska jag ha kvar dom i det lilla akvariumet och isåfall hur ska jag inreda det och när och hur ofta och hur rengör man akvariumet då

Eller ska jag köpa en sådan som sitter i akvariumet eller hur ska jag göra
Och hur får jag dom att överleva

Juste har cyanobakterier i mitt stora akvarium så det är väll ingen bra idé att lägga ynglelna i det då jag ska mörklägga hela akvariumet eller ska jag fortfarande gör det?

Annons:
Nephi
2023-07-04, 15:14

Det som är viktigt i ett yngel akvarium är mycket växter 😁
Och att vara försiktig med matning då dem inte äter så mycket.

Jag har precis flyttat 3 Guppy yngel till mitt 60L då det stod tomt. 3 räkor fick följa med som städpatrull, finns även lite snäckor sen innan som hjälper till att äta upp det ynglen inte äter.

Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

E
2023-07-04, 15:24

Okej men då köper jag massor av växter.
Men ska jag köpa ett snäcka eller mal som städar men isåfall vilka trivs i ett 33l akvarium men som ändå är väldigt lätt att ta hand om då jag alldrig haft en sådan innan.

Hur gör jag med cyanobakterier?

Nephi
2023-07-04, 15:35

#2: posthorn eller Sandsnäckor är lättast men dem kan bli väldigt många fort 😉
Finns inga malar som trivs bra i ett 33l

Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

E
2023-07-04, 15:42

Okej men det kanske jag kan köpa om någon vecka eller?
Täckte åka till djuraffären nu men vad trivs dom bäst i sand eller grus

Draknästets_Reptiler
2023-07-04, 15:54

Jag föredrar sand i mina akvarium. Det är mindre risk att det finns vassa stenar som kan göra illa snäckor eller fiskar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

E
2023-07-04, 16:46

Det var extremt utplockat i min butik så köpta grus då det inte fanns sand och samma med växterna där var det också utplockat så fick köpa dom 4 sista växterna som fanns som var lätt skötta men hoppas det blir bra ändå kan skicka bild när det är färdigt inrett om någon slullle tycka det vore intressant😁

Annons:
E
2023-07-04, 17:47

Testade ge dom lite mat för första gången smulade tetra mini flakes men ingen verkade ett dug intriserade tror inte äns att dom märkte att det kom mat

Hur får jag som att äta eftersom allt är nytt finns det inte så mycket alger att äta

Sen hittade jag en till yngel men får inte upp han har någon några tips på hur man får upp han på bästa sätt

Tack för alla svar jag fått🥰😁

Draknästets_Reptiler
2023-07-05, 09:33

Det kan ta några dagar innan de blir såpass hemtama att de börjar äta. de är förmodligen stressade efter flytt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

E
2023-07-05, 10:57

Okej tack vad kan man ge dom förutom smulat flingfoder

Zefirka
2023-07-05, 11:31

#7: att få upp yngel kan vara svårt. Hur har det gått? Om du fortfarande inr fått upp ynglet kan du ha kvar det i där, det kommer nog överleva om det finns mycket gömställen och växter.

Mvh. / Zefirka

Hon/henne

Medarbetare på barnens, akvarium, skojigheter och vänskap ifokus

E
2023-07-05, 11:56

Hittade 2 till så fick upp en av dom så har 4 i yngelkaret och vad jag vet har jag en i det större så ska försöka få upp han då jag fått cynobakterier i det större så måste mörklägga det i några dagar har hyfsat mycket växter men inte så täta så tror som är svåra att gömma sig i☺️

I
2023-07-05, 13:59

#0: Förstår inte riktigt det här, köp några buskiga växter så är allt löst..
För att också inte stressa de små ynglerna.

E
2023-07-05, 14:21

Ja jag förstår vad du menar men det fanns knappt några växter alla när jag var där igår (dem ända djuraffären i min stad är väldigt liten)
Och sen så finns det cyanobakterier i vattnet så ska mörklägga hela karet och då vill jag inte ha yngel där

Annons:
I
2023-07-05, 18:31

#13: Ok förstår!

E
2023-07-05, 21:19

Har fått upp lite fler nu så det finns 6st i 33l akvariumet men såg en i det stora så ska försöka få upp han med innan jag mörklägger😊🥰

E
2023-07-06, 11:02

Hittade 2 till idag i det större så det är tre totalt
Men kan dom ha föds under natten eller hur länge kan mamman föda om jag såg första ynglet i tisdag morgon ☺️

E
2023-07-06, 14:41

Har fått upp en till och hittar inga fler så det var troligtvis den sista

Men tänkte när man rengör yngel akvariumet hur ofta behöver man bytta vatten
Sen om man inte vill ha någon snäcka funkar det att ta en vanlig alg skrapa och ta bort algerna på glaset
Hur rengör man botten också
Tack för alla svar jag fått det har hjälp oerhört mycket☺️😊

Draknästets_Reptiler
2023-07-08, 16:39

Neritinasnäckor är bra på att ta alger och de förökar sig inte i sötvatten.

Har du pump i yngelakvariumet ? Isf kan du byta lite vatten en gång i veckan. har du ingen pump, så byt lite varje dag, om du inte har mycket växter.

Om du inte övermatar så behöver du inte göra ren botten.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

E
2023-07-09, 10:51

Okej tack😊

Upp till toppen
Annons: