Annons:
Läst 70 ggr
I
2023-06-26, 11:45

Blanda räkor.. Vilka?..

Hej!

Jag har tänkt skaffa ett akvarium på minst 30 liter, till räkor.
Jag har några frågor:

1. Har hört att crystal red och crystal black är samma räka, men olika färg. Kan jag då ha t.ex 5 red och 5 black som ett stim?

2. Om inte, får det plats med två stim i ett 30l? Jag förutsätter att de får yngel.

3. Kan man blanda någon annan räka med crystal red?

Tror att det var alla frågor tacksam för svar!

Annons:
Zefirka
2023-06-26, 11:48

Skoj med räkor på gång!

Mvh. / Zefirka

Hon/henne

Medarbetare på barnens, akvarium, skojigheter och vänskap ifokus

Nephi
2023-06-26, 12:11

#0: du kan absolut blanda crystal red och crystal black. Rekommenderar att du hittar någon som redan föder upp dem blandade i samma akvarium då räkor kan vara väldigt känsliga på att blanda bakterier från olika stammar.

Det går att ha den i ett 30L men då ska man ha bra koll på vattenkemi då dem kan vara känsliga för plötsliga ändringar. Rekommenderar på att du tittar på ett 54L eller större ☺️

Har du koll på vad det är för PH på vattnet där du bor?

Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

molam
2023-06-29, 12:20

Crystal red och black går bra, men mpnga räkor korsar sig och då blir det bara fula individer

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

I
2023-07-05, 18:49

Ok!
Kan man ha crystal red och körsbärstäkor i samma? Alltså två stim, isf ett lite större akvarium. Korsar de sig?

Nephi
2023-07-05, 19:04

#4: Dem korsar sig inte men kommer leva i konkurrens. Efter några månader kommer det bara vara ena sorten det blir fler av.

Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Maleficum
2023-07-08, 18:41
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Jag har crystal black och röd tillsammans och fick helt plötsligt vita så har nu röd, svart och vit tillsammans. Är man inte intresserad av de "bästa" och att renodla så kör på att blanda. Mina har rätt bra färger (med tanke på att det inte var några super exemplar från början) och har haft dem i många år nu.

Några (inte de bästa kanske) bilderna på ett fåtal av mina (har säkerligen några hundra vid det här laget då de går i 200 liter akvarium utan fiskar.

Så är det bara lite roliga färgklickar du är ute efter så blanda men du behöver kanske inte köpa de dyraste "snyggavlade" utan kan ju se om du hittar utrensade "skräpräkor" från någon som odlar.

Som sagts innan så blir en sort utkonkurrerad om man blandar crystal och körsbär (råkade ut för det för ett antal år sedan i mitt andra 200 liters kar, hade hundratals körsbär men efter att några crystal flyttat inte sluta det med att jag lyckades hitta och rädd fem kvarvarande körsbär, resten var borta.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Upp till toppen
Annons: