Annons:
Etikettfisk
Läst 68 ggr
M
2023-06-14, 04:20

Byte av vatten.

Hej igen! 😁
Jag har börjat undra hur ofta byter ni vatten i akvariumet? Och vad är det smidigaste sättet för att byta vatten? Jag är nämligen nervös då jag är sugen på att byta vatten, men vill då ta ut fiskarna.. Dock så när man häller i vatten i tanken så kommer det ju bli temperatur ändring. Och det kommer ta tid för vattnet att värmas upp eller bli rätt temp. Och undertiden tänkte jag om man kunde föra över de i en större spann, men där kan de endast vara några timmar.. Medan vattnet tar längre tid att värma upp. Och om jag behåller fiskarna i undertiden med vattenändringen är jag nervös att de ska bli stressade över temperatur ändringen.
Så hur gör ni det på smidigaste sättet?
Tackar i förhand ännu en gång! 😁🥰🐠

Annons:
Nephi
2023-06-14, 09:07

Försöker byta varje vecka men ibland så går det lite längre tid emellan ☺️

Smidigaste sättet att byta är med slang. Jag har en aqua in/out som går direkt till badkaret.

Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Maleficum
2023-06-14, 10:06

Jag byter med slang som antingen går direkt till avloppet (under vintern) eller ut i rabatten (nu på sommaren). Går även att ha slang ner i hinkar och fylla (gör gör det ibland när jag passar på att slammsuga botten).

Hur ofta man ska byta beror på akvariets storlek, akvariets invånare, mängden man matar, vad för filter man har och hur mycket växter man har.

Men en bra tumregel brukar vara att byta ca 10-20% en gång i veckan (har man skitgrisar till fiskar kan tätare vattenbyten vara en ide).

Sen försöker man få till ungefär samma temperatur i vattnet man fyller på med som det redan är i akvariet så temperaturskillnaden inte blir för stor.

Du ska inte börja ta ut fiskarna varje gång du byter vatten, det kommer vara för stressande för dem! Har du tex räkor som kan råka följa med när man slammsuger botten är (ren) hink bästa alternativet så man kan titta igenom och fiska upp eventuella rymlingar och stoppa tillbaka i akvariet.

Själv har jag mycket växter och få (och små) invånare i stora low-tech akvarium så byter inte vatten speciellt ofta (då de funkar lite som egna ekosystem).
Men när jag hade betydligt fler och större fiskar bytte jag alltid en gång i veckan.
När jag tillfälligt (efter flytt) hade guldfiskar i ett för litet akvarium (innan jag fått upp det större) så bytte jag vatten dagligen (trots filter som var anpassat till betydligt större akvarium) eftersom de skitar ner så otroligt mycket.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Zefirka
2023-06-14, 14:57

Jag byter varje eller varannan vecka, beror på när jag har tid.

Jag använder slang, filtret tvättar jag i hinken med akvarievattnet som jag pumpat upp med slangen, sedan tvättar jag glasväggarna en gång i månaden.

Jag byter trettio procent en gång i månaden, sedan typ 10-15 varje eller varannan vecka.

Som nybörjare tog jag alltid ut fiskarna (jag väl typ fortfarande en nybörjare, men ändå erfarnare än i början ;)) men nu så har jag alltid kvar fiskarna i akvariet då dom blir stressade annars.

Jag häller försiktigt tillbaka nytt och fräscht vatten (då jag är jättedålig på att pumpa tillbaks vattnet) i skålar, försöker att inte hälla på fiskarna, men jag har en liten "korkad" Guppy som alltid måste simma fram till strömmen och swittsh! så åker hon nee till botten, sedan simmar hon upp igen och swittsh! åker hon ner igen 😂

Mvh. / Zefirka

Hon/henne

Medarbetare på barnens, akvarium, skojigheter och vänskap ifokus

• Redigerat 2023-06-14, 15:02 av Zefirka
fluffis
2023-06-15, 15:34

Jag byter varje vecka. Hoppar jag över det så blir det nitrit. Hur mycket och ofta som behövs bytas beror på ganska många faktorer.

Jag spolar upp vatten i en spann. Vattnet har samma temperatur som i akvariet. Sen kör jag med in-ut-slang och pump direkt till akvariet och tillsätter vattenberedningsmedel. Ska jag bara byta vatten i ett mindre akvarium så tar jag kallt vatten från kranen och ner i spannen, låter stå i ett halvt eller ett dygn innan jag använder det utan beredningsmedel.

• Redigerat 2023-06-15, 15:35 av fluffis
Zefirka
2023-06-15, 17:23

#4: jag får imte nitrit om jag hoppar till varannan! 😅 (vattenbytena alltså)

Mvh. / Zefirka

Hon/henne

Medarbetare på barnens, akvarium, skojigheter och vänskap ifokus

fluffis
2023-06-15, 21:32

#5:
Skönt ju!

Annons:
Draknästets_Reptiler
2023-06-16, 10:11

Varje eller varannan vecka brukar jag byta i det lilla karet. I det större byter jag vatten vid behov 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: