Annons:
Läst 49 ggr
M
2023-06-13, 20:40

Nya fiskar.

Nejmen hej på er!
Jag tänkte höra om någon vet om man kan köpa Ranchu Guldfiskar här i Sverige? Och om inte vart kan man köpa det? Klart det finns folk som kanske avlat fram dem.. Men tyvärr känner jag ingen sådan person..
Men tack i förväg! 😌

Liksom.. Bara kolla på bebisen.. 🥺

Annons:
Nephi
2023-06-13, 20:43

Granska säker på att Örebro Akvariumfisk brukar ta in dem på förfrågan ☺️ Så det kan säkert fler butiker göra.

Du är medveten om vad dem kräver som vuxna va? Du behöver några hundra liter vatten och en hel del filtrering 😉

Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

M
2023-06-13, 20:57

Hm.. Får kolla upp det! Speciellt efter någonting som är närmre, bor i Skåne nämligen. 😁

Ja, jag tänker väl att alla fiskar kräver ganska mycket. Iallafall när jag tar hand om dem.. Men frågan är då om man tror 200 liter räcker? 🤔
Får nog kolla upp lite mer.
Men tack så mycket! 😁

Nephi
2023-06-13, 21:10

#2: Skulle rekommendera att titta på något närmare 500l 😉

Guldfiskar är riktiga skitgrisar och dem kan bli riktigt stora så bättre att satsa lite stort för att kunna hålla vattenkvaliteten bra.

Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Maleficum
2023-06-13, 21:23

Beroende på vilken grossist djuraffärerna köper in sina fiskar ifrån så kan man ofta be dem att ta in åt en.
Vet att Ruinemans har Ranchus (både mix och calico). Att tänka på dock är att de är rätt dyra (500+kr för fisk i storleken 8-10 cm) och guldfiskar vill gärna vara flera tillsammans (man kan ju dock ha olika varianter om man vill).

Tyvärr kan många av de extremt framodlade guldfiskarna vara rätt ömtåliga och får ofta problem som gör att de inte lever så länge som de skulle kunna göra. Följde en odlare på youtube för några år sedan men hon sluta då så många av hennes fiskar fick diverse problem och dog.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2023-06-13, 21:29

Och en till sak gällande de guldfiskar som har utväxter på huvudet (som Ranchu) är att det växer hela livet och kan komma i ett läge där det täcker ögonen och fisken kommer behöva opereras för att inte förlora synen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Zefirka
2023-06-14, 15:04

#5: jag har hört talas om det, låter läskigt!

Mvh. / Zefirka

Hon/henne

Medarbetare på barnens, akvarium, skojigheter och vänskap ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: