Räkor dör
Hej! Jag har haft räkor i ungefär ett halvår nu, men för ungefär en månad sedan dog en av räkorna. Jag tänkte inte så mycket på det utan begravde bara räkan. Men nu för några dagar sedan dog en till räka, och nu senast idag ännu en till. Den senaste räkan som dött hade tappat sin färg under en lång tid, kan det bero på ålder kanske? Jag gör vattenbyten varje vecka och rengör även filtret varje vecka. Är det något mer jag kan göra för att få räkorna att må så bra som möjligt, eller iallafall ta reda på hur de dött?
Hur rengör du filtret? Vad är det för filter du har? 😅
Rengöring av filtret varje vecka låter väldigt ofta speciellt om du bara har räkor i akvariumet
Whiteline är väldigt vanligt på räkor, då har dem problem med ömsning. Har du märkt av någon sådant?
Är du säker på att det är döda räkor och inte bara öms?
Det kan också vara ålder, räkor blir sällan över 1,5år
Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
#1: Jag har ett Eheim pickup 60 filter, alltså ett innerfilter :). Jag har inte märkt av att räkorna haft något problem med ömsningen, men jag har dock bara sett en räka ömsa, har hittat öms i akvariet typ en gång i månaden. Borde jag göra rent filtret mer sällan, är det dåligt på något sätt att göra rent det så ofta som jag gör?
#2: beroende på hur du gör rent det så finns det risk att du dödar en massa nyttiga bakterier som bor i filtret 😅
Jag gör bara rent mina filter när dem knappt orkar pumpa vatten längre
Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Gör rent filtret endast när flödet står nästan stilla. Krama då ur det i akvarievatten så du spar så mycket som möjligt av de goda bakterierna.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI